Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Patentansökan nästa eller papperskorgen ????  (läst 2111 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Patentansökan nästa eller papperskorgen ????
« skrivet: 12 februari 2010, 10:48:12 »
Hej här kommer jag med en förfrågan som jag hoppas ni ej har haftuppe förr ?

(Mina drömmar) Att ha råd & få bygglov att bygga ett uterum med inomhuspool.

(Fakta) Uterummet skulle vara ca 50 kvm vinterbonat dagens standard. Poolens mått 3*6 m dj 1.7 m
ca 30 kubik h2o. Har sedan dec - 09 en split som jag funderar på om det inte går att pressa mer ur. Se faktaruta längst ner. Vad jag har förstått så går det ej att koppla spliten för att värma poolvattnet direkt.
NU TILL MINA FUNDERINGAR  :D

Vad händer ifall man lägger en eller flera golvvärmeslingor ifrån pannan dels för värmekomforten på återstående golvyta i uterummet ca 32 kvm. Men framförallt att man även gjuter in slingorna i poolen både i väggar å poolens botten.  Vad skulle krävas för avstånd mellan slingorna för att säga kunna hålla en angenäm temp på 25 ºC. Idag har jag tex en framledning på 32 ºC & -6 ºC ute.

Tanken skulle ju vara att det skulle vara extremt välisolerat ev 300 mm eller mer i plattan å runt poolen.

Medans ni kommer med tankar/ ideer / spydiga kommentarer så går jag ned till statoil å köper lite trisslotter å lotto. Alla heta tips å goda råd tas med glädje emot. studs

Richard du kanske har några tankar angående detta då du verkar syssla med pooler oxå.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Patentansökan nästa eller papperskorgen ????
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2010, 10:53:03 »
Det tror jag fungerar, kanske inte till några extrema temperaturer, men det bör kunna hålla tempen hyfsat tycker jag. Kan ju annars också föreslå Rickards andra forum, poolforum.com?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Patentansökan nästa eller papperskorgen ????
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2010, 11:54:22 »
Det låter bra cheetah bara att ta sig till statoil så är det kirrat/ eller hur ?  *vinkar*
Har du du eller någon annan nån aning om vad cellplast/ frigolit har för u / k- värde.
Som imitt fall där mitt hus byggt -93 har 100 mm nuvarande byggnorm ligger väl på närmare 300 mm hur stor skillnad kan det tänkas göra.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Patentansökan nästa eller papperskorgen ????
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2010, 12:17:41 »
Det görs redan idag. Golvvärme i poolen är ganska vanligt.
Vi gjuter in rostfria flexrör i poolbotten och kör även solfångare direkt i dessa.
Kör du över en acctank går det bra med vanliga golvslingor.
Vatten innebär at tdu kan föra över mer energi än med vanliga golv men kör med ungefär samma som vanliga golv så får du en kanonanläggning.
Slipper köra poolens cirkpump om man vill värma poolen. Bara en sån sak.

Det blir ännu roligare när man använder pool slingan som värmekälla för VP. ;)
Under vintern om man inte använder poolen kan man hämta en hel del energi ur poolvattnet under köldknäppar.
Roligare energilager än en borra. ;D.

En luft- vatten pump med en vatten -vatten del gör att man kan hämta värme från luften ELLER från ex poolen på Vintern
Men också mycket enkelt värma poolen med L/V värmepump utan att kyla ner ett borrhål.

Utloggad pilis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Patentansökan nästa eller papperskorgen ????
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2010, 13:22:56 »
Tyke
cellplast har samma lamdavärde som glas/stenull

Lasse
1 1/2-plans trähus 94 kvm med hel källare 60 kvm, byggt -51. Isolering är 16 cm sågspån i både väggar och tak, källare 35 cm betonghålsten isolerad under mark 95 mm stenull. Kopplade tvåglasfönster, CTC 265K från -78 körs på elpatron, total årsförbrukning inkl hushållsel ~24000kWh/år de senaste fem åren. Mitsubishi MSZ-FD35VABH installerad 9 nov 2009, förbrukning mäts med Enermet SY120

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Patentansökan nästa eller papperskorgen ????
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2010, 13:53:02 »
Tackar för svaren Sfinx å pilis.
Sfinx vad vinner jag på att ha en acktank ? I det här fallet.

Det var ju intressant att det redan existerar det här med golvvärme kontra pool. Känns allti skönt ifall något är beprövat innan man själv stiger på banan.

Finns det någon slags maxlängd på golvvärmeslingor ? (Med tanke på att det inte får plockas ut för mycket energi) ur en slinga.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!