Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alternativ luft/vatten för dockning?  (läst 1877 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Alternativ luft/vatten för dockning?
« skrivet: 14 november 2009, 14:02:13 »
Jag har ett nybyggt fritidshus/villa på ca 140m2 med en Elomax 450 elpanna och radiatorer. Huset är murat i isoleca.

Nu funderar jag på en luft/vatten-värmepump för att docka mot Elomax:en. Två givna alternativ är Ecoair och IVT 2025.

Det händer mycket på värmepumpsmarknaden så jag undrar vad stämman har för andra alternativ till pumpar än de två ovan! Tilläggas skall att huset finns på Gotland, dvs antalet kalla dagar på året är få.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Alternativ luft/vatten för dockning?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2009, 17:23:37 »
Vad har du för radiatorer ?  samt vad kräver systemet för framledningstemperaturer idag vid tex 0 ºC ute ?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ luft/vatten för dockning?
« Svar #2 skrivet: 14 november 2009, 18:00:56 »
NÃ¥gon av sfinx-pumparna kanske skulle passa? De är i varje fall hyggligt billiga (15.000 resp  24.000 för 6,8 resp 11,2 kW).

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27070.0

Utloggad Larsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ luft/vatten för dockning?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2009, 13:01:51 »
Tack för svar!

Angående husets värmebehov så har jag så här långt väldigt dålig koll. Är där cirka en gång i månaden och målar, snickrar, fixar 2-3 dagar. Drar sedan ner temperaturen och åker hem. På övervåningen är inte radiatorerna monterade än. Totalt skall det bli 10 kompaktradiatorer.

Har bergvärme hemma i villan och i samband med att vi satte in den så såg man tydligt att det är ingen idé att fråga en VVS:are vad som är bäst. De flesta arbetar med ett fabrikat och hävdar att det är överlägset.

Att sätta in en Elomax med 450 liter var ett sätt att skjuta beslutet på framtiden. I vinter får jag leva med bara den, men till sommaren/hösten måste det till ett komplement.

Jag skall kolla in Sfinx och Ecozon. Två ganska olika alternativ. Skall också ringa Värmebaronen och fråga om deras erfarenheter.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Alternativ luft/vatten för dockning?
« Svar #4 skrivet: 15 november 2009, 15:48:44 »
Ju lägra radiatortemp du dimensionerar radiatorerna efter, desto mer får du ner driftskostnaderna med VP.
Jag hade nog dimensionerat rediatorerna för att klara DUT med 45 ºC i framledning.
Gör du bara detta...så är valet av VP-märke mindre viktigt så länge du håller dig till kända och bra märken.
Några st vettiga att välja på:
CTC, Euronom,Nibe,Daikin,Mitsubishi ecodan/zubadan,Airwell,Ecozon mfl
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!