Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1X45 - Brine-pump fabriksinst AutoAdapt ska vara Proportionell enl manual  (läst 2485 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
Hej!

Nu har jag ändrat brine-pumpens inställning. Fabriksinställning Grundfos Magna-pump är AutoAdapt, fast enligt Nibes manual ska man ha Proportionellt (se förklaring av detta längst ner). Hur många installatörer tänker på att ändra detta vid igångkörning? Inte min iallafall.

Tidigare:
* deltaT=1,8 (KBin=0)
* Brine-flöde 18 l/min (enligt flowguard)
* 2,5 kW förbrukning vid värme och 2,7 kW vid varmvatten enligt Kamstrup 382

Nu:
* deltaT=3 (KBin=0) med hastighet 7 vid värme och deltaT=2,5 vid varmvatten
* Brine-flöde 10  l/min
* 2,3 kW värme och 2,5 kW varmvatten

Fråga:
* De 0,2 kW jag sparat, kommer de bara ifrån brine-pumpen?
* Varför är Proportionellt bättre inställning än AutoAdapt (så säger iaf manualen)?
* Ringde en installatör, han har inte ändrat brine-pumpen någon gång fastän fabriksintställning är AutoAdapt och det ska vara Proportionellt. Konstigt, eller ur? Han sade att flöde på mina slingor borde vara 35 l/min, men nu har jag 10 l/min. Är det ett problem?
* Varför sjunker deltaT när pumpen krämar fram varmvatten? Borde den inte ta mer från marken då?

//Lars

Saxat ur Grundfos Magna monterings- och driftsintruktion:
• AUTOADAPT (fabriksinställning)
Rekommenderas för de flesta värmeanläggningar.
Under drift utför pumpen automatiskt nödvändiga anpassningar till de faktiska systemförhållandena.
Denna inställning ger minimal energiförbrukning och ljudnivå för lägsta driftskostnader och högsta
komfort.
• Proportionell tryckreglering
Lyfthöjden förändras kontinuerligt beroende på flödesbehovet i systemet. Det önskade börvärdet ställs in
med pumpens manöverpanel.
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Desto högre värmebärare vp har desto mindre kyleffekt lämnar den dvs att när den gör vv så blir delta T 2 medans när den gör bara 30 gradigt till radiatorerna 3.5 kanske
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!