Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Experiment  (läst 4191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
Experiment
« skrivet: 29 mars 2006, 22:18:05 »
Hej!

Nu har våren och lite värme kommit till Skåne, vilket är kalas för elräkningen. Jag gjorde ett litet experiment igår, det var ganska varmt, när jag kom hem från jobbet. Jag stängde av elpatronerna, båda två, iom VP:n inte behövdes, dvs den var avstängd pga att alla värdena var bra=varmt i huset+pannan. Inget, eller bara lite varmvatten användes, så jag höll koll på panntemperaturen medan den sakta sjönk. Inställt värde är 55gr, så jag höll koll på VP:n när tempen sjönk, och den sjönk, till sist var temperaturen 48gr och pumpen stod fortfarande still. Slog då till båda patronerna varpå den ena slog i topp för maxuttag, 7,5 kilowattmullioxer för att värma pannan. Fortfarande ingen reaktion från pumpen. Framledningstemperaturen var korrekt, under hela tiden panntemperaturen sjönk.

Och idag var jag nere och kollade VP:n, 6gr ute, pumpen står still, bara patronen som är igång 3.0 kw, väntade ett tag, pumpen igång + 1,5 kw uttag från patronen. Jag har misstänkt detta sen den installerades, spetsvärmen går igång och hjälper till, fast det inte ska behövas. Verkar som VP:n jobbar mot framledningstemperaturen och spetsvärmen mot panntemperaturen, vilket blir märkligt när det är varmt och VP:n stannar, och spetsvärmen tar vid för att värma pannan när temperaturen sjunker. Någon som har en lösning, för detta måste vara något fel. Inte tusan investerade man i en pump som ska jobba själv ner till -2 utan hjäp, när det behövs spets vid 6gr, och dessutom nästan 1 grad varmare i huset än inställt värde.

/HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Experiment
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2006, 22:37:28 »
Pröva med en lägre panntemp, vi klarar oss med 43 till vardags.

Om du stänger av elpatronerna, vilken temp hamnar då pannan på?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Experiment
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2006, 22:48:44 »
Bedrövligt..... ge dig inte det måste gå fixa... är det en nyare anläggning ska inst fixa det, men försök va med så du får se vad dom gör!
Bra om du kan logga timmar på kompressor o tillskott, att använda när du pratar med inst eller CTC direkt!
Som akut atgärd kan du ev köra utan elpatron nu när det blir varmt ute (ingen frysrisk)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
SV: Experiment
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2006, 08:42:56 »
Pröva med en lägre panntemp, vi klarar oss med 43 till vardags.

Om du stänger av elpatronerna, vilken temp hamnar då pannan på?

Hej!

Klarar ni er med 43gr? Jag har framledningstemp vid -15 ställt på 51 gr. Hur beter sig er panna när det blir kallt? Jag hade panntempen på 50 gr innan, men när det blev kallt och radiatorena behövde mer kräm ställde sig panan på 55gr automatiskt. Då ställde jag panntempen på 55gr och ökade graderna vid framledning vid -15gr. Efter det har det varit en jämnare värme i huset. Är det ekonomisk att ställa värdet lägre?

Jag fegade ur när temperaturen gick ner till 48gr, var tid att gå att lägga sig så jag drog på elpatronerna.

/Mvh HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Experiment
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2006, 09:00:11 »
Pröva med en lägre panntemp, vi klarar oss med 43 till vardags.

Om du stänger av elpatronerna, vilken temp hamnar då pannan på?
Hej!
Klarar ni er med 43gr? Jag har framledningstemp vid -15 ställt på 51 gr. Hur beter sig er panna när det blir kallt? Jag hade panntempen på 50 gr innan, men när det blev kallt och radiatorena behövde mer kräm ställde sig panan på 55gr automatiskt. Då ställde jag panntempen på 55gr och ökade graderna vid framledning vid -15gr. Efter det har det varit en jämnare värme i huset. Är det ekonomisk att ställa värdet lägre?
Jag fegade ur när temperaturen gick ner till 48gr, var tid att gå att lägga sig så jag drog på elpatronerna.
/Mvh HÃ¥kan

Skillnaden är ju att vi har Ecoheat!, men jag ville bara få fram att vill du undvika ts så måste elpannan ställas lågt. Annars går eltillskottet på i tid och otid, även när det är varmt ute. Manualen rekommenderar 50 grader, men så lågt det går. Jag tror att du ska ställa tillbaka till 50 grader, men behålla den högre framledningen.
  Jo, vi kan duscha och diska när elpannetempen är 43 grader. Tycker det är fascinerande att det gÃ¥r att duscha även om elpannetempen är sÃ¥ lÃ¥g som 38-39 grader, sÃ¥ effektiv är slingväxlaren. Utan ts gÃ¥r bra ner till cirka -10, sedan börjar det svikta med vv.
 
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
SV: Experiment
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2006, 09:58:25 »
Pröva med en lägre panntemp, vi klarar oss med 43 till vardags.

Om du stänger av elpatronerna, vilken temp hamnar då pannan på?
Hej!
Klarar ni er med 43gr? Jag har framledningstemp vid -15 ställt på 51 gr. Hur beter sig er panna när det blir kallt? Jag hade panntempen på 50 gr innan, men när det blev kallt och radiatorena behövde mer kräm ställde sig panan på 55gr automatiskt. Då ställde jag panntempen på 55gr och ökade graderna vid framledning vid -15gr. Efter det har det varit en jämnare värme i huset. Är det ekonomisk att ställa värdet lägre?
Jag fegade ur när temperaturen gick ner till 48gr, var tid att gå att lägga sig så jag drog på elpatronerna.
/Mvh HÃ¥kan

Skillnaden är ju att vi har Ecoheat!, men jag ville bara få fram att vill du undvika ts så måste elpannan ställas lågt. Annars går eltillskottet på i tid och otid, även när det är varmt ute. Manualen rekommenderar 50 grader, men så lågt det går. Jag tror att du ska ställa tillbaka till 50 grader, men behålla den högre framledningen.
  Jo, vi kan duscha och diska när elpannetempen är 43 grader. Tycker det är fascinerande att det gÃ¥r att duscha även om elpannetempen är sÃ¥ lÃ¥g som 38-39 grader, sÃ¥ effektiv är slingväxlaren. Utan ts gÃ¥r bra ner till cirka -10, sedan börjar det svikta med vv.
 

Hej!

Kan det vara så enkelt att det inte funkar när panntemperaturen är så pass hög som 55gr. Ska hem och testa, verkar faktiskt logiskt det du skriver. Vad som inte verkar logiskt är att ha 51gr framledninstemp och panntemp på 50, men "what the heck" funkar det är ju det optimalt att panntempen höjer sig automatiskt när det behövs.


/Mvh HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Experiment
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2006, 11:51:11 »
Hej!
Kan det vara så enkelt att det inte funkar när panntemperaturen är så pass hög som 55gr. Ska hem och testa, verkar faktiskt logiskt det du skriver. Vad som inte verkar logiskt är att ha 51gr framledninstemp och panntemp på 50, men "what the heck" funkar det är ju det optimalt att panntempen höjer sig automatiskt när det behövs.
/Mvh HÃ¥kan

Mina observationer hittills säger mig att inställt värde på övre tanken(elpannan) inte styr kompressorn. Styren räknar med att eltillskott ska fixa det om inställd temp inte uppnås av sig självt. Men har du hög framledning/vp-temp kommer kompressorn att jobba på det, och som en bonus får du gott om vv - som ju värms mest i nedre pannan.
Kör kompressorn upp vp-tempen till säg 55 grader, så kommer efter en stund den värmen att gå upp i övre delen, oavsett vad elpannan är inställd på. Det går att få mycket vv utan ts, inställningarna avgör!
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
SV: Experiment
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2006, 13:28:44 »
Bedrövligt..... ge dig inte det måste gå fixa... är det en nyare anläggning ska inst fixa det, men försök va med så du får se vad dom gör!
Bra om du kan logga timmar på kompressor o tillskott, att använda när du pratar med inst eller CTC direkt!

Tjena Bertil!

Trodde jag besvarade dig innan, men det måste ha försvunnit.
Ett samtal till installatören är nog ett måste om jag inte får rätt på det.

Som akut atgärd kan du ev köra utan elpatron nu när det blir varmt ute (ingen frysrisk)

Det var det jag gjorde, men jag fegade ur när tempen föll till 48gr och pumpen fotfarande tyckte att det var ok (stod stilla) fast panntempen är ställt till 55gr. Ska prova drjukebox variant och sänka panntempen till iaf 45gr.

Vad har ni, förresten, för temp på undre? Jag har 45gr.


/Mvh HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Experiment
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2006, 13:41:08 »
Hej Håkan: Du behöver nog inte bry dig om vad den nedre tempen är ställd till. Den går endast in när det är så kallt så att kompressorn stängs av (-10 eller -15 beroende på modell). 45 grader blir nog bra. Däremot bör du inte stänga av den (0 KW) eftersom den då INTE går in när kompressorn stängs av.

Den övre elpatronen bör du däremot ställa på så låg temp som möjligt, som nämnts i flera inlägg ovan. Behövs det varmare vatten pga av extrem kyla så ställer pumpen själv in det.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Experiment
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2006, 13:53:06 »
Har Ecoair/EcoEl separata inställningar för elpatronerna (övre/nedre)? Tänkte inte pÃ¥ det.  ::) Man kanske inte ska klafsa in här när man har en Ecoheat, men budskapet är iaf detsamma - lÃ¥g inställning pÃ¥ övre delen av pannan.  :)
« Senast ändrad: 31 mars 2006, 12:23:09 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
SV: Experiment
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2006, 11:03:30 »
Tjolahopp!!

Drog ner panntempen till 47, stängde av översta patronen och lät VP:n sköta rubbet. Detta var igår kl 17:00, har funkat bra hittills. Var cirka 6 grader inatt (ute). Se hur länge det funkar, ska dra igång patronen i kväll för att se om ts drar igång. Thumbsup till hjälpen.


/Mvh HÃ¥kan 
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Experiment
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2006, 12:32:16 »
Blir nog bra de där  Thumbsup

Med (övre) patron på så måste man ställa så lågt som möjligt, annars blir det ts.
Med patron av, så spelar nog inställningen ingen roll (vore bra om någon kan bekräfta detta).

Bäst är att köra med patron av och se om man inte har tillräckligt med vv ändå.

Ecoair-ägare, kanske är det idé att ställa upp min "vp-temp" i kodmenyn under sommarhalvÃ¥ret? Om 55-graderskörningarna inte räcker till och sommardriften inte gÃ¥tt igÃ¥ng (utetemp över 16 ºC). Jag ställer den pÃ¥ 38 grader 1/3-31/10 efter rekommendation av CTC support.  Det kan ju annars bli lägen när vp-temp hamnar pÃ¥ 35 och det kan bli dÃ¥ligt med vv (om inte elpannan stÃ¥r högt).

Bara en idé. 8)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!