Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bergvärme med "heatpipe"  (läst 1266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
bergvärme med "heatpipe"
« skrivet: 26 februari 2007, 19:31:15 »
jag kom pÃ¥ en tokig ide  8)

skulle det att gå att köra med en heatpipe i ett borrhål ?
ta ett 28mm kopparrör ex.80 meter ner i ett borrhål (det skulle räcka med ett 40mm borr). upp till en rejäl "stående" kondensor. i heatpipen har man sedan ett köldmedie
sedan har man en frekvensstyrd vp inomhus där förångningen sker ute runt den "stående" kondensorn
värmepumpen kyler av heatpipenens kondensor så att kylmediet blir till flytande form och börjar att rinna ner i kopparröret för att förångas på nytt och stiga upp till kondensorn
det måste nog till en frekvensstyrd vp för att processen är lite trög att få igång (så att den hålls igång hela tiden )
finns det redan ngt dylikt ?

alternativt kan vara en kort heatpipe på 2-3 meter som man gör ett hål i backen och släpper ner (först ett dike på 1 meter djupt sedan trycka ner eller borra ett 30 mm hål med en bergborr 2-3 meter) kanske 3 meter mellan varje hål, på en slinga detsamma som en DX och anslutningen till heatpipen kunde vara som på vaccumsolfångarna. då skulle man kunna plocka ut lite mer energi en bit ner i backen

skulle detta fungera !!!
är det bara att skriva ner patentansökan pÃ¥ en gÃ¥ng  ;D ;D ;D

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: bergvärme med "heatpipe"
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2007, 07:51:18 »
Det där finns nästan, det kallas för direktförångning men finns endast som jordvärmeversion vad jag vet.

Det är möjligt att någon testat att stoppa ner ett direktförångningsrör i ett borrhål? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: bergvärme med "heatpipe"
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2007, 08:07:04 »
nja det är inte direktförångning precis.
det fanns direktförångning i borrhål men man fick inte tillbaka oljan till kompressorn så dom rasade
det var därför som det slog mig att man kan använda en heatpipe för att hämta värmen från borrhålet upp till ytan och där kyla av heatpipen med direktförångning
om man skippar den CP som tar mest energi så borde COPen öka en del
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: bergvärme med "heatpipe"
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2007, 08:31:10 »
Aha, nu är jag med, värmeväxlaren på kalla sidan är kvar men köldbäraren är också ett köldmedium som kondenseras i växlaren och förångas i borrhålet.

Det borde funka men jag undrar om det ger så mycket mera COP. Du kommer inte undan värmeväxlaren på kalla sidan som tyvärr sänker COP en aning den med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: bergvärme med "heatpipe"
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2007, 08:47:26 »
värmeväxlaren på kalla sidan är mellan köldmediet i heatpipen och köldmediet från värmepumpen alltså ingen brine eller cp

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: bergvärme med "heatpipe"
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2007, 09:07:32 »
en snabb bild

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!