Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grundvattenvärme - Fryslarm Nibe 1215  (läst 1076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_L_1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Grundvattenvärme - Fryslarm Nibe 1215
« skrivet: 22 augusti 2016, 14:12:01 »
Hej Alla!

Blev värmepumpsägare här till sommaren i samband med ett husköp. Pumpen är en NIBE 1215 från 2006 och systemet är grundvattenvärme. Häromdagen började pumpen varna för fryslarm och gör så fortsatt. Kb-f och kb-r värden ser normala ut vid uppstart men när kompressorn kickar igång så sjunker värdena omedelbart och larmet slår till när det når den konfigurerade gränsen -2 grader. Jag testade att tvångsköra köldbärarpumpen men det hjälpte inte (kunde dock konstatera att kb pumpen fungerar). Nibe sa att grundvattenpumpen eventuellt kunde ha gått sönder och föreslog jag skulle kontrollera det innan de körde ut (de kunde nämligen inte hjälpa till ifall så var fallet)- Jag öppnade ena borrhålet och där fann jag en elsladd som gick ned i en "järnkonstruktion" (i brist på bättre ord) som jag ej kunde dela på eller hissa upp. Kunde inte se så mycket mer men misstänker att pumpen sitter här eller tittar jag i fel hål? (andra hålet är gömt under biluppfarten så har inte lokaliserat det, men tänker att elsladdar endast finns i hålet där vattnet pumpas upp?). Hur som helst det var knäpptyst i detta hålet även när köldbärarpumpen och kompressorn var i gång - kan jag dra slutsatsen att pumpen är trasig? Tänker att jag borde hört den surra annars?. Något annat förslag på vad jag bör checka? Kan tex värmeväxlaren ha satt igen sig? Hur kollar jag detta isf?

Tack på förhand, är som sagt ny pumpägare så ursäkta mina okvalificerade frågor!



 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundvattenvärme - Fryslarm Nibe 1215
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2016, 17:16:49 »
LÃ¥ter som att du hittat felet.
Det borde sprutat ut vatten ur hålet om grundvattenpumpen funkat.
Och helt korrekt, pumpen sitter i det hålet som har en elsladd.
Du får ta hem en VVS-are som får kolla på grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!