Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av VP, dimensionering  (läst 3247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Val av VP, dimensionering
« skrivet: 09 juni 2006, 08:37:49 »
Hej,

Jag bor i sydöstra Värmland, mitt hus boyta är 100m² + 100m² i ouppvärmd källare.
Tidigare oljeförbrukning har varit mindre än 2m³/år. (Huset har stora fönster åt söder, inget fönster åt norr).
Det är ca 25m ner till berg, grannen hade 27m.
Jag har tänkt skaffa en 6kW VP, Thermia eller Autoterm, IVT, samt borra 170m totalt djup.
Ja, jag vet att det är mer än rekommenderat, men jag vill ha goda marginaler, bl.a. så att nästa ägare till huset (som kanske har stor familj) slipper fundera på att fördjupa borran.
Vad tycker Ni? Riktigt resonerat, några problem för cirkulationspumpen på KB-sidan?
Vore glad för lite kommentarer.

Mvh,
Evert
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av VP, dimensionering
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2006, 12:54:42 »
Hej,

Jag bor i sydöstra Värmland, mitt hus boyta är 100m² + 100m² i ouppvärmd källare.
Tidigare oljeförbrukning har varit mindre än 2m³/år. (Huset har stora fönster åt söder, inget fönster åt norr).
Det är ca 25m ner till berg, grannen hade 27m.
Jag har tänkt skaffa en 6kW VP, Thermia eller Autoterm, IVT, samt borra 170m totalt djup.
Ja, jag vet att det är mer än rekommenderat, men jag vill ha goda marginaler, bl.a. så att nästa ägare till huset (som kanske har stor familj) slipper fundera på att fördjupa borran.
Vad tycker Ni? Riktigt resonerat, några problem för cirkulationspumpen på KB-sidan?
Vore glad för lite kommentarer.

Mvh,
Evert


Oj, jag tror du tar i väl mycket.
Titta i min signatur, jag bor i medelpad och har på 2 år aldrig haft kallare KB-in än +1 ºC.

Själv har jag faktiskt funderat på att bygga till huset i framtiden men kommer då att komplettera med lite jordvärmeslang i så fall.

Har du en gammal skruttig oljepanna som ändå måste bytas eller varför kostar du på bergvärme?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Val av VP, dimensionering
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2006, 13:19:05 »
Overkill! Tror inte du kan räkna hem en bergvärmeanläggning om du klarar dig på 2 kubik olja.
Och nästa ägare kanske är en pensionär som tillbringar vintrarna i Marbella.  ;)

Har en bekant som köpte hus i samma storlek, förbrukar knappt 2 kubik. Hans hus ligger 10 m från en större insjö, så jag tog för givet att han skulle installera sjövärme, men si inte ens det gick att räkna hem!

Hur ser dina radiatorer ut? I ditt fall kunde väl solfångare vara intressant? Skulle ge bra ROI.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av VP, dimensionering
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2006, 13:43:51 »
Ja, pannan är från -68, då huset byggdes. Jag vill kunna lämna huset obebott ett antal veckor även på vintern, och då ställa ner värmen på ett smidigt och säkert sätt, utan att riskera finna värmesystemet sönderfruset när jag kommer hem.
Ja, jag inser att Ã¥terbetalningstiden kan bli lÃ¥ng för ett nytt system, jämfört med att det gamla skulle överleva motsvarande period. Men när man ändÃ¥ borrar, sÃ¥ kostar de extra lÃ¥t oss säga 30m, inte sÃ¥ jättemycket mer. Och sen borde väl i alla fall det hÃ¥let vara  "framtidssäkrat", utan att behöva kompletteras?
Dessutom blir det aningen mindre än 20m till grannens hål. Och att förhoppningsvis få en eller två extra grader på KB-in skulle kännas tryggt.
Är cirk.pumparna mindre på de mindre VP:arna?
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av VP, dimensionering
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2006, 17:09:40 »
Du resonerar som en riktigt nogrann person, du verkar prioritera funktion före det mest ekonomiska alternativet, som sådant verkar ditt val och din dimensionering vettig, om nästa ägare skulle vilja värma även källaren kan 6 kW vara i minsta laget, men å andra sidan blir en större värmepump för stor om man inte skall värma källaren.

Så vitt jag kan se har du gjort en riktig bedömning vad gäller storleken på maskinen och borran. Om du är rädd för att ditt och grannens borrhål skall paratisera på varandra kan du låta borraren vinkla ditt borrhål litegrann från grannens borrhål.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av VP, dimensionering
« Svar #5 skrivet: 09 juni 2006, 22:00:07 »
Ja, pannan är från -68, då huset byggdes.

Jag var i samma situation, min gamla panna var från 70. I det läget så kan man faktiskt räkna hem bergvärme för ca 100' kr jämfört med att installera en ren elpanna. Fast fundera på alternativen luft/vatten-VP eller Comfortzones frånluft-VP innan du bestämmer dig.

Citera
Är cirk.pumparna mindre på de mindre VP:arna?

På Nibes Bergvärmepumpar så är effekten högre på de större pumparna men en 1230-6:a ska väl klara 170 meter borrhål, den ska klara upp till 400 meter jordslang enligt deras uppgift.

Men i ditt fall skulle jag ändå fundra på att borra 10 meter extra på 100 meter aktivt djup (som borde räcka) =140 meter totalt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av VP, dimensionering
« Svar #6 skrivet: 12 juni 2006, 11:32:24 »
Nu har jag inte tillgång till varken Thermias eller IVT:s dimensioneringsprogram, men utifrån de data du gett så blir kalkylen på en Nibe 6 kW värmepump med inbyggd beredare så här:
Förutsättningar:

Bergart granit
Tidigare oljeförbrukning 2 m3/år (80% verkningsgrad på pannan)
Ort Karlstad (eller i faggorna)
Oljepris 8000 kr/m3
Elpris 80 öre/kWh
« Senast ändrad: 12 juni 2006, 11:35:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av VP, dimensionering
« Svar #7 skrivet: 12 juni 2006, 23:11:29 »
Tack för bra svar.
Rickard: He, he, mitt i prick, jo jag anses nog som en mkt noggrann person, Ã¥tminstone när jag var yngre, trodde nog att jag "vuxit ifrÃ¥n" detta, men att du analyserade detta bara genom mitt korta resonemang förvÃ¥nade mig    ;D

Men nu håller jag på och velar lite hit och dit. Anledningen att jag valde bort Nibe, var att det kändes lite omodernt med kolvkompressor, dessutom borde väl verkningsgraden vara lite lägre för den, jämfört med scroll? Ljudnivån högre? Å andra sidan störs jag inte av oljebrännaren idag, Niben går väl tystare än den?
Många här på forumet har ju Nibe, den är ju också billigare, hmmm.

Hur är det med cirk.pumpen på KB-sidan, orkar den hos en 6kW med 170m djup + 2x10m "jorddragning", om jag nu framhärdar med så djup borra? Blir det bättre i detta avsende med låt oss 140m? (Dvs 60m mindre)

CarlN: Nibes uppgift om 400m, det är väl 2x200m som avses? Det blir ju faktiskt ca 360m slanglängd för mig om jag framhärdar.
Å andra sidan, skulle det bli problem för pumpen, så borde väl den gå att byta ut mot ett nummer större?
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av VP, dimensionering
« Svar #8 skrivet: 13 juni 2006, 00:07:12 »
Tack för bra svar.
Rickard: He, he, mitt i prick, jo jag anses nog som en mkt noggrann person, Ã¥tminstone när jag var yngre, trodde nog att jag "vuxit ifrÃ¥n" detta, men att du analyserade detta bara genom mitt korta resonemang förvÃ¥nade mig    ;D

Men nu håller jag på och velar lite hit och dit. Anledningen att jag valde bort Nibe, var att det kändes lite omodernt med kolvkompressor, dessutom borde väl verkningsgraden vara lite lägre för den, jämfört med scroll? Ljudnivån högre? Å andra sidan störs jag inte av oljebrännaren idag, Niben går väl tystare än den?
Många här på forumet har ju Nibe, den är ju också billigare, hmmm.

Hur är det med cirk.pumpen på KB-sidan, orkar den hos en 6kW med 170m djup + 2x10m "jorddragning", om jag nu framhärdar med så djup borra? Blir det bättre i detta avsende med låt oss 140m? (Dvs 60m mindre)

CarlN: Nibes uppgift om 400m, det är väl 2x200m som avses? Det blir ju faktiskt ca 360m slanglängd för mig om jag framhärdar.
Å andra sidan, skulle det bli problem för pumpen, så borde väl den gå att byta ut mot ett nummer större?

Jag menar inte att du skall köpa en Nibe värmepump - det är bara så att jag inte lyckas få tag i Thermias eller IVT:s dimensioneringsprogram. Enligt testen i råd och rön så var alla tre tillverkares värmepumpar ungefär lika effektiva, de skillnader som fanns var små, både gällande COP, buller och andra prestanda.
Tillgång på installatör och rätt prisbild tror jag kan vara ett nog så tungt vägande skäl för att välja rätt.
Cirkpumpen räcker till för att driva 400 meter kollektor, det tror jag i alla fall, kolla själv... Är den på 170W eller mer så fixar den det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av VP, dimensionering
« Svar #9 skrivet: 13 juni 2006, 09:27:58 »
Men nu håller jag på och velar lite hit och dit. Anledningen att jag valde bort Nibe, var att det kändes lite omodernt med kolvkompressor, dessutom borde väl verkningsgraden vara lite lägre för den, jämfört med scroll? Ljudnivån högre? Å andra sidan störs jag inte av oljebrännaren idag, Niben går väl tystare än den?
Många här på forumet har ju Nibe, den är ju också billigare, hmmm.

Anledningen till att jag valde NIBE var att den då, enligt tillgängliga datablad, hade bäst COP. Nu har väl värmepumparna med scroll kommit ifatt NIBE på den fronten.

Oljebrännaren på min gamla panna lät betydligt mer än vad värmepumpen gör.

Citera
CarlN: Nibes uppgift om 400m, det är väl 2x200m som avses? Det blir ju faktiskt ca 360m slanglängd för mig om jag framhärdar.
Å andra sidan, skulle det bli problem för pumpen, så borde väl den gå att byta ut mot ett nummer större?

Jag tror inte du behöver oroa dig, jag kör min KB-cirkpump på lägsta farten och har då max 3 grader diff KB.
« Senast ändrad: 13 juni 2006, 09:31:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dan-ne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av VP, dimensionering
« Svar #10 skrivet: 15 juni 2006, 16:29:24 »

Men nu håller jag på och velar lite hit och dit. Anledningen att jag valde bort Nibe, var att det kändes lite omodernt med kolvkompressor, dessutom borde väl verkningsgraden vara lite lägre för den, jämfört med scroll? Ljudnivån högre? Å andra sidan störs jag inte av oljebrännaren idag, Niben går väl tystare än den?
Många här på forumet har ju Nibe, den är ju också billigare, hmmm.

Jag hade likande bryderi när jag skulle välja pump, enl. NIBE sÃ¥ har de kvar kolvkompressorn för att de inte har fÃ¥tt fram en som är bättre och ger högre COP. Även ljudnivÃ¥n funderade jag över men nu kan jag konstatera att den inte stör mig pÃ¥ nÃ¥got sätt.  :)
NIBEN är definitivt tystare än en oljebrännare.

Hittills är jag klart nöjd med mitt val, lycka till.
Enplans tegelvilla byggd 1967 på 120m2 belägen i stockholm med 30m2 vidbyggt garage , tidigare oljeförbrukning ca 2,4 m3/år, mekanisk ventilation med värmeåtervinning (Flexivent) installerad ´05. Sedan den 1:a maj 06 brummar en NIBE 1230-6kW i pannrummet som hämtar energi från ett hål på 140m (133 Aktivt) =)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!