Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pumpen startar en gÃ¥ng i timmen (hjälp med justering)  (läst 16565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #45 skrivet: 01 januari 2011, 21:48:42 »
Okej sorry missade!
Vet du om det var länge sedan service gjordes ,Hur gammal är pumpen.
Har du haft några larm: hög retur ex.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #46 skrivet: 01 januari 2011, 21:59:23 »
Pumpen är bara 1 år gammal, så någon service är nog inte gjord. Vad görs vid service och när bör det göras?

Som Labold säger har ju ugn och spis gått rätt hårt till julmaten. Har dessutom en del golvvärme som jag glömde räkna upp tidigare. 2 kvadrat i badrum (24ºC), 1 kvadrat på toa (20 ºC) och nånstans runt drygt 4 kvadrat (21 ºC) i hallen. Antar att det drar en del ju kallare det blir ute.

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #47 skrivet: 01 januari 2011, 22:00:37 »
Pumpen är bara 1 år gammal, så någon service är nog inte gjord. Vad görs vid service och när bör det göras? Några larm har jag aldrig haft, den har tuffat på.

Som Labold säger har ju ugn och spis gått rätt hårt till julmaten. Har dessutom en del golvvärme som jag glömde räkna upp tidigare. 2 kvadrat i badrum (24ºC), 1 kvadrat på toa (20 ºC) och nånstans runt drygt 4 kvadrat (21 ºC) i hallen. Antar att det drar en del ju kallare det blir ute.
« Senast ändrad: 01 januari 2011, 22:02:17 av Küngen »

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #48 skrivet: 01 januari 2011, 22:03:01 »
Citera
Är inte tillsats 1 3 kWh och tillsats 2 6 Kwh? Det har jag iaf för mig, men har inte manualen i närheten nu.
I såna fall 66*3 = 198 kWh samt 5*6 = 30 kWh

Japp, du har helt rätt, jag kollade på fel rad i tabellen.
Det ser inte så pjåkigt ut ändå, dryga 200 i tillskott för en kall månad.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #49 skrivet: 01 januari 2011, 22:08:05 »
Okej nä då behöver du inte service .
Men trimma in systemet så du får varmare nere och svalare uppe.PÅelementen
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #50 skrivet: 02 januari 2011, 14:51:18 »
Citera
Finns det nån rekommendation hur ofta man ska köra legionellavärmningen? Min pump är fabriksinställd på var sjunde dag men tycker mig ha läst att vissa gör det betydligt mer sällan.
Gick SäkerVatten-utbildning för ett par veckor sedan, och enl dem så säger branchreglerna var 7:de dag. Det var var 14:de dag innan.

Kollar min förbrukning varje månad den 30:e och för mig såg det ut enl. följande: (för december)
Värmepump - 495 tim
TS1 - 0 tim
TS2 - 0 tim
VV - 50 tim

Kör utan legionella för tillfället, men ska kopplas in idag.
Total elförbrukning 1705 kWh mao ca 1138 kWh Vatten/värme och 567 kWh hushållsel.
Då använder vi inte mycket lågenergi inomhus ännu. Byter allt eftersom. Ugnen går rätt mö.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #51 skrivet: 03 januari 2011, 19:18:53 »
Jösses vilken skillnad mellan din och min pump Tobocop. Nästan 200 drifttimmar mindre och ingen tillsats. Var bor du nånstans och vad har du haft för väder där i december?

Jag inser givetvis att själva huset har betydelse med. Jag har ett halvdragigt 30-talshus med källare vilket ju inte går att jämföra med ett modernt isolerat hus.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #52 skrivet: 03 januari 2011, 19:26:23 »
Västra sverige. Utanför Göteborg. Har väl legat runt -15 ºC i stort sett hela månaden.
Ja, huset eller klimatskalet som man säger, har stor betydelse. Och golvvärmen...
Kan tilläggas att jag inte använt kaminen under de första 22 dagarna i december. Var inte besiktigad. Nu eldar jag nog varje dag.
Då stänger två slingor i v-rum förutom ett litet flöde.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #53 skrivet: 03 januari 2011, 20:56:11 »
Västra sverige. Utanför Göteborg. Har väl legat runt -15 ºC i stort sett hela månaden.
Ja, huset eller klimatskalet som man säger, har stor betydelse. Och golvvärmen...

Och ftx:en... Har du satt in den efter vp-dimensioneringen eller? Det låter ganska maxat med en 8 i ett tätt hus med gv och ftx.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #54 skrivet: 03 januari 2011, 21:13:26 »
VP:n är dimensionerad utan ventilation. Det finns tydligen inte i Thermias dim program. Fanns bara ett val och det var med Thermia Vent. Men det påverkar ju brine en del, så det tog vi inte. Pratade med Thermia om detta, och de tyckte man skulle köra utan vent, och så fick det bli.
Vet inte egentligen om den påverkar så mycket. Jag omsätter ju nästan så mycket luft som normerna säger, och återvinner mycket av värmen men inte allt.
Och programmet dimensionerar ju utan ventilation. Men det finns ju inga hus utan vent, så hur det räknar vete f-n.
Men det jag märker nu i jämfört med frÃ¥nluftsvp:n är att det är mindre drag-känsla inomhus. Hade ca +11 ºC i tilluftsdonen när det var som kallast i dec.  Thumbsup
Innan kom det in -20 ºC i väggdonen :(

Får se till våren hur det blir med gångtider etc, kke får bli en volymtank oxå...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #55 skrivet: 03 januari 2011, 21:47:32 »
FTX-en sparar en del, vet inte mycket om din kåk, men om du exvis har 80-talskåk kan 1/3 av energibehovet gå till ventilation, om du då har 20000kWh i ursprungligt energibehov så får du med 80% verkningsgrad på återvinningen ungefär 5000kWh besparing. Hursomhelst, det är väl inget fel att ha överdimensionerat, hellre det än underdim... Jag var mest nyfiken.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!