Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Parca Safir varmvattenberedare  (läst 15537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NickeNyfiken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Parca Safir varmvattenberedare
« skrivet: 08 april 2008, 10:07:16 »
Jag är någorlunda nyinflyttad husägare som försöker starta så många trådare som möjligt!

Nej, allvarligt, jag håller på att se över "maskinparken" helt enkelt, det är därför jag sprider mina frågor lite här och där.

Nu är frågan kommen till den varmvattenberedare vi har hemma, en "Parca Safir" på 300 L (tror jag).
Jag har förstått att den är eldriven men det är i princip allt jag vet. En googling på "parca safir" ger inte mycket i retur - vem kan berätta mer för mig och denna, vad den drar och vad den ger och vilka bättre alternativ det finns?

STORT tack på förhand, det här forumet ÄGER!
1 1/2 plans Myresjöhus från -94 om 203 kvm (117+86) som värms med direktverkande el (förbrukning beräknad till 25000 kwh/år). Öppen planlösning med 3-glas isolerfönster. Toshiba RAS-13-GKVP installerad 20/5 -08.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Parca Safir varmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 08 april 2008, 13:48:03 »
Jag är någorlunda nyinflyttad husägare som försöker starta så många trådare som möjligt!

Nej, allvarligt, jag håller på att se över "maskinparken" helt enkelt, det är därför jag sprider mina frågor lite här och där.

Nu är frågan kommen till den varmvattenberedare vi har hemma, en "Parca Safir" på 300 L (tror jag).
Jag har förstått att den är eldriven men det är i princip allt jag vet. En googling på "parca safir" ger inte mycket i retur - vem kan berätta mer för mig och denna, vad den drar och vad den ger och vilka bättre alternativ det finns?

STORT tack på förhand, det här forumet ÄGER!
Parca S är elektrisk och har normalt en märkeffekt på 3 kW. Detta bör framgå av en märkskylt någonstans på beredaren. Hur mycket den drar (i kWh) beror på hur mycket VV ni förbrukar. Om man inte har badkar verkar den onödigt stor för en vanlig familj. Om det bara är frågan om VV, och värmen redan är löst på ett ekonomiskt sätt, är en VVB ett bekvämt sätt att lösa VV-produktionen. Om det är frågan både om VV och värme så kan andra alternativ övervägas om energiåtgången i huset inte är väldigt liten.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Arion2024

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parca Safir varmvattenberedare
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2024, 14:13:09 »
Hej,
Min varmvattenberedare till pannan thermo PW 13. Automat säkringen slår ifrån efter cirka 5 minuter.
Inget annat påverkas eller märks varken på någon el strömen eller vatten (färg eller tryck).

Någon som har idé?

Med vänliga hälsningar Stefan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!