Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 mars 2014, 16:57:43 »

Visste inte det att det blev bättre drift av vp med tank. Ska kolla temperaturerna och meddela mina värden.
Vad det gäller knäpptank så blir driften bättre eftersom vp får mindre start stop och/eller kommer jobba närmare börvärde deltat påverkas inte av knäpptank.
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 13 mars 2014, 13:44:27 »

Nu vill jag inte kapa tråden, men är lite desperat efter information så det blir en lite kapning i alla fall men med liknande problem som TS initierade (hoppas det är ok). hawkeye99, Thermia G3 har något som de kallar HGW vilket innebär att de har en hetgasslinga som går till VV-beredaren och värmer vattnet samtidigt som den värmer radiatorkretsen. Så jag har sällan kompressorn i läge att den gör varmvatten. Men när detta inträffar så hör man tydligt hur det knackar i systemet.

I mitt fall så inbillar jag mig att det kan vara något med tryckfallet i systemet i och med de klena rören (12mm) och radiatorer med endast en rörslinga på baksidan.

Frågan är vad händer om man ökar CP varvtal, hur påverkas trycket? Kör nu på min 40% och max 50%.

Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 13 mars 2014, 12:42:05 »

Jag hade problem med knackningar tidigare precis som någon som slog med hammare i rören, 7-8 slag. Var när den växlade över till varmvatten.
Nu harjag en nibe och jag är inte jättehaj på varken ivt eller thermia. Men  de bör funka liknande.
Nibe har något som man kallar för periodtid, den är 60 minuter. Fabriksinställnigen är 30/30. Alltså 30 varmvatten OM värmebehov föreligger och vice verca.
Jag satte en mintemp på 26 grader i värmesystemet, har källare och behöver lite värme där nere även på sommaren. Det är mest vår och sommar som problemet uppstår, alltså när värmebehovet är lågt det är långt mellan starterna eller längre kanske man skall säga.
Jag ändrade periodtiden till 20 minuter, av dessa 20 minuter får den köra varmvatten i 10 minuter. Då hinner inte systemet svalna av på samma sätt.
Problemet är när den pytsar ut ungefär 40 liter 55 gradigt vatten  efter varmvattenkörning och rören blir varma, för då vidrag sig metallen. Det är 2-3 element som  beter sig så. Nu har jag i princip inga knackningar. På sommaren har jag nu börjat sänka  kurvorna, har  cirkpumpen igång och  med det så förflyttar värmen sig från övervåningen till källaren, då det ibland kan vara 30 grader ivissa rum när solen står på. Inte mycket värme som tas upp men tillräckligt för att tillsammans med avfuktaren hålla behagligt klimat i källaren.
Har även nu i dagarna satt en luftluft som jag tog ner för några veckor sedan i ett hus där jag satte upp en ny till en kund. Den fungerade så   jag tog fick den gamla  av kunden. Lite modifieringar så blev det fortsatt liv i den.  Skall köra igång den idag. Har ett rum utan värme och tänkte först ta en skrotad innedel och koppla på det  vattenburna, men tänkte se om  jagkunde stänga värmen  vår sommar och ändå ha bra klimat i källaren.  Återanvändning av beg grejor är miljötänk eller?
Skrivet av: Rodge68
« skrivet: 13 mars 2014, 12:15:00 »

Jag har lagt upp några trådar där jag skrivit om vår installation och stora problem med knackningar i rörsystemet, trots en knäpptank installerad. Att det tickar i elementen kan jag leva med men när det blir knackljud i rörsystemet, liknande som om man knackar med fingret i bordet, är enerverande.
Vi lät installera en 100l tank till en 6 kW Thermia G3 som är kopplad Varm in i toppen och ut till radiatorer i botten.

Just nu är jag inne på att det kan handla om tryckskillnad i systemet som orsakar knackandet.

Jag kan inte ställa gradminuten under -30 för då börjar det.

Har också funderat på om det skulle fungera bättre med shunt och extern CP för det hade vi på förra pannan och då var det tyst.

Så var glad att att det fungerar utan ljud, men som andra kommenterat så kan du få bättre drift av pannan med en volymtank.
Skrivet av: salf
« skrivet: 13 mars 2014, 10:05:43 »

Visste inte det att det blev bättre drift av vp med tank. Ska kolla temperaturerna och meddela mina värden.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 mars 2014, 17:22:21 »

Min panna är nu monterad och jag monterade inte någon extra tank på inrådan av firman. Har inga ljud i mina element/rör. :)
Det är inte endast för att slippa knäppningar man monterar en tank man får en bättre drift av vp men ofta funkar det ok utan tank men det blir alltid bättre med tank.
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 12 mars 2014, 11:55:19 »

Bra, det är lite ovanligt att det fungerar friktionsfritt.
Vad är deltatemperaturen vid värmedrift (värmebärare ut minus värmebärare in) efter ca 3 minuter?
Skrivet av: salf
« skrivet: 12 mars 2014, 08:14:23 »

 Min panna är nu monterad och jag monterade inte någon extra tank på inrådan av firman. Har inga ljud i mina element/rör. :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 januari 2014, 21:05:18 »

Jag har en 8 kw Nibe 1245 4 rörs kopplad mot en 500 liters acktank med diffusor samt strattifier den tanken är parallell kopplad mot 2 st 750 liters acktankar.  Mina tankar blir i alla fall skiktade för när vp gått en stund ca 5 min så stiger returen från radiatorerna men returen till vp ligger lika bra länge innan den påverkas tack vare att returen till vp tas från botten av tanken och det varma vattnet från radiator retur stiger en bit uppåt. Systemet upplevs inte som trögt och skulle man vilja minska trögheten så går det ju att minska gradminuterna för start av kompressor. Har tyvärr ingen koll på Ivt styr men det bör ju gå att justera deras styr också så man får ok med start stopp och inte ett för trögt system. Om man kopplar med T-rörinkoppling bör det bli bättre skiktning i en liten tank eftersom flödet genom tanken minskar men har för mig att det finns nån rekommendation hur långt från tanken T-stycket ska sitta för att få en bra funktion.
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 08 januari 2014, 06:24:06 »

Flödet mellan övre och nedre anslutningen på tanken är endast skillnaden i flöde mellan de båda kretsarna sen beror det ju på hur den kopplas in med T-stycke på returen eller med 4 rörs inkoppling.

I teorin har du rätt men i praktiken så orsakar flödet en rörelse som blandar vattnet i tanken. För att erhålla en bra skiktning så krävs höga tankar (750 liter och mer), låga flöden och gärna diffusorer.
IVT:s (Bosch) 100-literstank har enkla diffusorer på de övre anslutningarna för att det inte skall bli kortslutning i tanken. 100 liter är också en lagom liten mängd för att inte orsaka fördröjningar i systemet, går man upp i tankstorlek blir man nästan tvungen att gå upp i värmepumpstorlek också.

purjo_:s skisser på olika inkopplingsalternativ är i praktiken identiska. Om man låter T-röret symbolisera två instick så blir det samma sak som en vanlig 4-rörsinkoppling. Hur man gör är en smaksak, rent funktionsmässigt, för bägge fungerar.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 januari 2014, 21:17:48 »

Med T-koppling borde vara att före dra vid små tankar på stora väl skiktade tankar tror jag 4 rörs är bättre.
Skrivet av: Toz
« skrivet: 07 januari 2014, 20:13:38 »

Jag var inne på att montera knäpptank, det knäppte en del i mina långa radiatorer (3meter och uppåt), men jag droppade en par droppar olja på armaturen som håller upp elementet så att dom glider lättare fram och tillbaka.

Detta löste problemet för mig.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 januari 2014, 19:54:35 »

4-rörskoppling:


T-koppling:


Skrivet av: Bonazera
« skrivet: 07 januari 2014, 19:40:27 »

Kan du förklara vad du menar med T eller 4-rörsinkoppling.
Vad blir skillnaden och hur ser det ut vid tanken? Har du någon skiss på det?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2014, 18:55:11 »

Flödet mellan övre och nedre anslutningen på tanken är endast skillnaden i flöde mellan de båda kretsarna sen beror det ju på hur den kopplas in med T-stycke på returen eller med 4 rörs inkoppling.
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 06 januari 2014, 17:08:53 »

Jag har ingen erfarenhet av att man vinner något på att gå upp lite i storlek eftersom flödet är för högt för att uppnå en skiktning i tanken. Går man upp till en 750-liters tank så fungerar skiktningen bättre men trögheten i systemet ökar med volymen och det är ingen fördel med värmepump. Temperaturskillnaden mellan fram- och returledning är också bara 6-8K vilket inte heller ger någon skiktning.
100-literstanken är avsedd för just denna typ av applikation och fungerar utmärkt, så den är i alla fall mitt förslag.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2014, 14:55:28 »

Precis och flödet genom vp kommer att vara större än flödet genom radiatorerna. Vad händer då när vp gått en stund jo vattnet från vbut genar genom tanken till vbin utan att först ha varmt huset vilket inte förhindras med en större tank men det tar så pass lång tid innan så sker så då har troligtvis vp redan stoppat förutom när den går konstant då går det inte att undvika. Hur lång tid det tar innan vattnet genar beror på hur stor skillnad det är i flöde mellan de olika kretsarna vilket förhoppningsvis installatören förstår. Med en knäpptank däremot kan inte det problemet inte inträffa men den löser ju inga flödes problem heller.
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 06 januari 2014, 10:20:37 »

Har du plats välj en större tank på tex 300 liter så minskar risken att vattnet genar genom tanken tillbaka till vp direkt utan att ha värmt huset först.

Det spelar ingen roll hur stor tanken är, det är hur den kopplas in som är viktigt. I det här fallet så skall tanken alltså vara en buffert mellan värmepumpen och värmesystemet och inte enbart en volym i systemet, vilket säkert installatören förstår.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2014, 09:38:55 »

Har du plats välj en större tank på tex 300 liter så minskar risken att vattnet genar genom tanken tillbaka till vp direkt utan att ha värmt huset först.
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 06 januari 2014, 09:03:53 »

Jag hade föreslagit en 100-liters arbetstank. Mottrycket i ditt system är högt och deltatemperaturen på värmebäraren kan bli vad som helst.
Skrivet av: salf
« skrivet: 05 januari 2014, 21:37:18 »

2 slingor .15 mm rör.11 element.
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 02 januari 2014, 08:31:55 »

När du skriver knäpptank, menar du då det lilla kärlet på 40 liter? För, beroende på hur väldimensionerat ditt värmesystem är (och jag tänker då på antal slingor/antal radiatorer per slinga/ dimension på rören), så brukar jag installera ett 100-liters kärl med extern cirkulationspump som arbetstank. Den tar bort knäppningar också.

Har du få slingor, många radiatorer (fler än 4) per slinga och kanske bara 12mm rör så finns en stor risk att du får hög deltatemperatur på värmebäraren över värmepumpen. Det kan därför vara klokt att fråga om den här lösningen och betala lite extra för den.
Är ditt system bättre är ovan så kan det räcka med en knäpptank.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 01 januari 2014, 21:27:17 »

Vet inte om man "behöver" men våra radiatorer och rör låter lite efter varje varmvattenkörning, första gångerna reagerade vi på det och var tvungna att "undersöka" vad det var. Nu efter en månad, så bryr vi oss inte längre. Men vi har två rörssystem, vet inte om det beter sig annorlunda.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 januari 2014, 21:20:29 »

Det är inget som är ett måste men ibland kan det bli knäppningar i radiatorerna och har man lite vatten och stor vp så kan det bli mycket start stopp på vp. Så om det behövs beror på effekt behov och storlek på vp men det blir alltid bättre med knäpptank oavsett vatten volym i radiatorerna.
Skrivet av: salf
« skrivet: 01 januari 2014, 20:56:39 »

inga tankar.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 januari 2014, 19:59:19 »

Har du inga befintliga acktankar ?
Skrivet av: salf
« skrivet: 01 januari 2014, 19:56:04 »

Ska montera en Ivt Ha 7,2 i Januari . Har ett enrörssystem , hus byggt 1983 . Har en ved / elpanna nu . Behövs det eller ? Kostnad ca 4000 i samband med mont av pannan.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 589
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!