Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyte av styrdator pÃ¥ optimum  (läst 2676 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Utbyte av styrdator på optimum
« skrivet: 13 december 2008, 17:09:18 »
Jag har klagat i 1,5 års tid på att rad pumpar startar på 100% med oljud som följd och även att det bildas luft pga "skummning" när pumpen inte får iväg vattnet för att den går för fort. Vid byte från "rad AUTO" till fast värde 6 så funkar det men vitsen med optimumen faller ju då.
Installatören säger att styrdator måste bytas för ca 5000:- jag vill att thermia betalar men i vanlig ordning får man ju tjata på rörmokarn då dom enligt tradition inte hör av sig av sig själva!
NÃ¥n som har erfarenhet av detta?
Thermia Diplomat Optimum TWS 8 130M aktivt hål.
145 kvm 1 1/2 plans.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Utbyte av styrdator på optimum
« Svar #1 skrivet: 13 december 2008, 19:37:23 »
Klagat i 1 1/2 halvt år! Hur gammal är maskinen?

Utloggad JMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Utbyte av styrdator på optimum
« Svar #2 skrivet: 13 december 2008, 22:14:21 »
Skamligt om du skall behöva betala för att ha varit delaktig i att upptäcka en av Optimumens barnsjukdomar. För mig är det självklart att utbyteskortet skall vara gratis. Det gamla kortet innehåller ju en felaktig programvara som rättats på senare versioner.
Optimum 8, 184 m2 sutteränghus, 24 m2 garage
Besparing ca. 16000 kWh/Ã¥r

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Utbyte av styrdator på optimum
« Svar #3 skrivet: 13 december 2008, 23:03:49 »
Tänk dig detta scenario, om Sony Ericsson kommer ut med en mobil som heter "nånting"-600, ett halvår senare kommer det ut en uppdaterad version som heter "nånting"-600i. En uppdaterad version. Går du då till butiken där du köpte din mobil med önskemålet om att få den nya uppdaterade gratis ? ???
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Utbyte av styrdator på optimum
« Svar #4 skrivet: 13 december 2008, 23:12:30 »
Tänk dig detta scenario, om Sony Ericsson kommer ut med en mobil som heter "nånting"-600, ett halvår senare kommer det ut en uppdaterad version som heter "nånting"-600i. En uppdaterad version. Går du då till butiken där du köpte din mobil med önskemålet om att få den nya uppdaterade gratis ? ???
Om det finns ett känt problem med "nånting"-600-mobilen som gör att det inte fungerar något vidare att använda den och som är fixat i "nånting"-600i så är svaret ja på frågan.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad smirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Utbyte av styrdator på optimum
« Svar #5 skrivet: 14 december 2008, 10:24:35 »
Om du köpt en ny bil ochklimatanläggningen inte fungerar och du åker till verkstan och dom kopplar ur det och säger att du kan änvända AC:n bara för det blev inte bättre än så här när vi gjorde detta systemet!

Det finns säkert massa kunder som inte bryr sig eller kan så mycket om hur optimumen fungerar,
och hur många tror ni installatörerna bara åkt hem till och ändrat till fast värde på cirk pumpen och sedan sagt att problemet är löst?
Thermia Diplomat Optimum TWS 8 130M aktivt hål.
145 kvm 1 1/2 plans.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Utbyte av styrdator på optimum
« Svar #6 skrivet: 14 december 2008, 10:53:38 »
Ja men det här är troligen inte ett FEL frÃ¥n Thermias sida, men när de kom med ett nytt styrkort la de till denna funktion. Det är väl skillnad frÃ¥n en AC som inte fungerar i en ny bil !?  Sc:,h

Där har ni min åsikt i denna fråga, men sånt här kan diskuteras hur länge som helst. :,v(
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad smirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Utbyte av styrdator på optimum
« Svar #7 skrivet: 14 december 2008, 11:00:15 »
OK, vi tjafsar inte mer om detta men om någon har erfarenhet av detta så hör av er!

Vi väntar samtidigt med spänning på vad installatören har att säga......
Jag fÃ¥r väl ringa imorgon och kolla, hans telefon kanske inte fungerar som den skall  *roflmao*
Thermia Diplomat Optimum TWS 8 130M aktivt hål.
145 kvm 1 1/2 plans.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utbyte av styrdator på optimum
« Svar #8 skrivet: 14 december 2008, 18:30:24 »
Prata med en annan installatör eller direkt med Thermia, jag fick reglerkort, reläkort och båda CP:s utbytt utan minsta tvekan i min pump. Thermia har tydligen problem med något i de tidigare modellerna av Optimum-pumparna. Om det är cirkulationspumparna, reglerkortet eller reläkortet eller en kombination av dessa vet jag inte. Men min installatör visade mig det servicemeddelande som Thermia hade skickat ut i somras, där stod det att alla kunder som klagade på något som hade med cirkulationspumparna att göra skulle få dessa saker utbytta utan minsta tvekan och att det viktigaste var att kunden var nöjd. Så jag upplever av Thermia verkligen har ansträngt sig för att kunden skall känna sig nöjd och i ditt fall, smirre, verkar det vara en dålig installatör som du har att göra med.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!