Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läsa loggdata?  (läst 1247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GällivareTomas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läsa loggdata?
« skrivet: 08 januari 2016, 16:22:52 »
Har haft usbloggning igång på min nibe f1245 8kw ett tag nu och tänkte försöka läsa av den och försöka förstå den, men när jag försöker öppna .log filen i openoffice calc hamnar inte värdena i separata rutor. Hur gör ni för att få in den så man kan göra grafer och liknande? Eller finns det bättre program för att läsa loggdatan? Är ju lite intressant att se hur den jobbat när det varit -40 i dagarna... Bifogar loggen från igår och för en något mer normal dag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läsa loggdata?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2016, 16:51:19 »
För mig funkar det Ok att importera i Open Office. ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GällivareTomas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läsa loggdata?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2016, 17:27:14 »
OK, tack, nu fick jag till det med inställningarna för import. Någon som har några tips att ge för att optimera driften av värmepumpen utifrån loggdatan? Har ett hus från -72 på 130kvadrat med lika stor uppvärmd inredd källare. Även ett dubbelgarage som värms till c:a 7 grader.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Läsa loggdata?
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2016, 21:26:44 »
Tycker det ser kanon ut knappt 5 grader över börvärde i slutet av en körning  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!