Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Berg eller luftvatten? 110 m2. Göteborg. LÃ¥ngedrags vvs  (läst 10418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
Står i valet och kvalet och ska ersätta vedpannan med värmepump. Vi eldar ca 20 m3 blandved på ett år.

Två frågor

1; Berg eller Luft/Vatten

2; Någon som har erfarenhet av Långedrags vvs i Göteborg?

Dom har följande erbjudande;

http://www.langedragsvvs.se/Erbjudanden.htm

Jag tycker bergvärmen verkar prisvärd, frågan är bara om man kan räkna hem det med en såpass liten årsförbrukning? Vi har även en kakelugn som vi eldar i på vintern och den håller värmen ca 12-15 h.

I det här fallet rör det sig om ctc... Jag är dock öppen för andra förslag. Tyckte bara det verkade käckt med färdiga specar med pris.

Bonusfråga;
Ni andra som bor i eller runt Göteborg, vad har ni valt för lösningar och vad kostade dom?

Tacksam för alla tankar, erfarenheter, råd och tips!! :)

Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
Har ingen erfarenhet av det du efterfragar men det ar juste priser pa komplett paket.
Bergvarme ar jamnare och fungerar aven i bistraste vinter.
Luft/vatten later en del men om den inte stor nagon funkar det fint i Goteborgsomradet.
Skillnaden i pris kan man gora nagot annat for.
Vedeldningen ar inte gratis och det ar noll besvar med en VP.
Kanske du har hog temperatur i radiatorerna, racker det med VPns 45 grader?

Hor efter fler erbjudanden och be om rad/offert fran installatorer i ditt naromrade, servicen ar viktig den dagen VPn inte gor det du vill. Sla inte till genast, fundera ordentligt.
Las om de olika alternativen pa forumet, vissa maskiner kranglar mer an andra.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har ingen erfarenhet av det du efterfragar men det ar juste priser pa komplett paket.
Bergvarme ar jamnare och fungerar aven i bistraste vinter.
Luft/vatten later en del men om den inte stor nagon funkar det fint i Goteborgsomradet.
Skillnaden i pris kan man gora nagot annat for.
Vedeldningen ar inte gratis och det ar noll besvar med en VP.
Kanske du har hog temperatur i radiatorerna, racker det med VPns 45 grader?

Hor efter fler erbjudanden och be om rad/offert fran installatorer i ditt naromrade, servicen ar viktig den dagen VPn inte gor det du vill. Sla inte till genast, fundera ordentligt.
Las om de olika alternativen pa forumet, vissa maskiner kranglar mer an andra.

Även ctc ska väl klara 55 grader mÃ¥nga andra märken klarar 65 grader framledning ctc ska snart lansera en ny vp kanske den klarar 65 grader  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Hur är det med berg i Långedrag? Vet att det allt som oftast drar iväg till 60m innan borran träffar berg i Götet.
DÃ¥ vinner luft/vatten.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har ingen erfarenhet av det du efterfragar men det ar juste priser pa komplett paket.
Bergvarme ar jamnare och fungerar aven i bistraste vinter.
Luft/vatten later en del men om den inte stor nagon funkar det fint i Goteborgsomradet.
Skillnaden i pris kan man gora nagot annat for.
Vedeldningen ar inte gratis och det ar noll besvar med en VP.
Kanske du har hog temperatur i radiatorerna, racker det med VPns 45 grader?

Hor efter fler erbjudanden och be om rad/offert fran installatorer i ditt naromrade, servicen ar viktig den dagen VPn inte gor det du vill. Sla inte till genast, fundera ordentligt.
Las om de olika alternativen pa forumet, vissa maskiner kranglar mer an andra.

Visst har jag hög temp i radiatorerna. Som mest har jag sett att pannan shuntar ut över 60 grader. Grejjen är att det är så sjukt ojämt med en kass ved-anläggning med liten effekt och för små dunkar. När jag var ledig och eldade en hel dag och det va -20 grader fick jag 24 grader inomhus.....

Min poäng är att om man har 45 grader kontinuerligt kanske det räcker gott. Vidare ska det på mer kutterspån på vinden och vi har ju vår kakelugn som är en väldigt bra husvärmare:).

Jag har kollat runt lite och dom flesta ligger runt 90-110 000kr för ctc eller nibe-lösningar.

Intressant med värmepumpsval... Om man ser till de vintrar vi nämast har bakom oss borde väl en bvp slå en lvvp på fingrarna ekonomiskt alla dar i veckan? En lvvp som går på el är väl ingen bra investering?

Läste här i forumet att det var nån göbbe som var lovad en elpatronförbrukning på max 250 kWh när det var som kallast.... Han hade haft 750 kWh en månad .... Med sånna ballsparkar blir ju snart en bvp en bättre bättre investering...

Års cop på bvp måste ju bli högre och således måste det sparas en del el-slantar.... Täcker dessa installationsskillnaden på en såhär pass liten maskin? Jag tycker mig kunna räkna på 20 års livslängd...

Nu är det av yttersta vikt att ni som har grejjer installerade tycker till om ni tycker jag är vilse i pannkakan:)!

Man läser ju ofta här på forumet att har man lite kallare på vintern är bergvärme ett bättre alt (man bor i mellersta/norra sverige) .... Med tanke på dessa vargavintrar kanske den gränsen flyttats lite mer söderut för valet för bergvärme?
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur är det med berg i Långedrag? Vet att det allt som oftast drar iväg till 60m innan borran träffar berg i Götet.
DÃ¥ vinner luft/vatten.

Det är jag som är otydlig... Företaget heter långedrags vvs... Vi bor på hisingen, faktiskt på ett berg :). 6 m foderrör kommer inte behövas.... Tror dräneringsrören ligger 1,5m ner och således tror jag berget börjar där nånstans också....
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
Om du får en kalkyl på en Luft/Vatten och en Bergvärmepump och inparametrarna är desamma skall du kunna se vad skillnaden i tillskott blir på ett år.
Sedna kan du avgöra hur många år det tar att tjäna in bergvärmepumpen.

Dessutom. Köper du en bergvärmepump som som måste leverera mer än 55 ºC stora delar av vintern är risken för tillskott ändock ganska stor. Skall dock enligt uppgifter här på forumet gå att bygga bort genom att använda annat köldmedie om jag fattat rätt. Men det kostar förmodligen lite mer. Kan dock vara värt att kolla upp. Kräver nog också en duktig VVS-installatör.

Ett annat alternativ är att uppgradera till större radiatorer på utvalda ställen. Kostar också pengar.
Vad du än väljer, se till att få detaljerade specifikaitioner på alternativen och ventilera dessa här på forumet...
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det är inga problem att fixa en VP som täcker hela ditt behov utan spets även om ditt system kräver 70 grader fram vid dut.
Det blir en UVL lösning sÃ¥ är det klart.  *vinkar*

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om du får en kalkyl på en Luft/Vatten och en Bergvärmepump och inparametrarna är desamma skall du kunna se vad skillnaden i tillskott blir på ett år.
Sedna kan du avgöra hur många år det tar att tjäna in bergvärmepumpen.

Dessutom. Köper du en bergvärmepump som som måste leverera mer än 55 ºC stora delar av vintern är risken för tillskott ändock ganska stor. Skall dock enligt uppgifter här på forumet gå att bygga bort genom att använda annat köldmedie om jag fattat rätt. Men det kostar förmodligen lite mer. Kan dock vara värt att kolla upp. Kräver nog också en duktig VVS-installatör.

Ett annat alternativ är att uppgradera till större radiatorer på utvalda ställen. Kostar också pengar.
Vad du än väljer, se till att få detaljerade specifikaitioner på alternativen och ventilera dessa här på forumet...

En kalkyl med jämförelse får det bli! Tack för tipset :). Klockrent om man kan göra det från samma företag. Då vet man ju vad man har och jobba med. Olika företag har ju olika lösningar och därför kan det bli svårt att jämföra kalkyler och offerter med varandra tycker jag.

55 grader låter mycket tycker jag.... Allra helst med tilläggsisolering och kakelugn :)

Har en kompis som har ett kasst isolerat hus med gamla fönster och urkopplad elpatron... Hans bergvärme räcker gott vintertid... Tror han shuntar ut 50 grader... Visst, han har inte 24 grader inne som vedeldarna men kanske 20.
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är inga problem att fixa en VP som täcker hela ditt behov utan spets även om ditt system kräver 70 grader fram vid dut.
Det blir en UVL lösning sÃ¥ är det klart.  *vinkar*

*vinkar*
Vad betyder en "UVL-lösning"?
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
En unik värmelösning.  En platsbyggd lösning för dig och dina behov.  Man mÃ¥ste inte bara bygga en standard installation.  det finns massor av andra schyssta lösningar för att du ska fÃ¥ ditt system att fungera exakt sÃ¥ som du vill. *vinkar*

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Du har shuntat ut som mest över 60 grader skriver du. Är du säker på att du då hade alla termostater och kranar på elementen helt öppna? Om inte så kanske du egentligen inte behöver så hög framledningstemperatur!

Själv väntade jag med att skaffa en bergvärmepump ett år eftersom jag hade termostater på alla elementen som visade sig vara rätt mycket nerställda och då fick jag kompensera med att köra ut onödigt hög framledningstemperatur. Under en vinter öppnade jag alla termostater helt och mätte vilket behov av framledningstemperatur jag hade vid olika utetemperaturer. Sedan visste jag att värmepumpen skulle klara av att värma huset ner till runt minus 18 grader trots förhållandevis låg framledningstemperatur. Det är ju mycket sällan som vi här i Gbg-trakten har kallare än så.
Jag köpte för säkerhets skull tre elelement som komplement om det skulle bli kallare än så under längre tider. Hittills under 9 år har jag aldrig behövt plocka fram dem.

Per L


 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Berg eller luftvatten? 110 m2. Göteborg. Långedrags vvs
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2011, 10:44:39 »
Du har shuntat ut som mest över 60 grader skriver du. Är du säker på att du då hade alla termostater och kranar på elementen helt öppna? Om inte så kanske du egentligen inte behöver så hög framledningstemperatur!

Själv väntade jag med att skaffa en bergvärmepump ett år eftersom jag hade termostater på alla elementen som visade sig vara rätt mycket nerställda och då fick jag kompensera med att köra ut onödigt hög framledningstemperatur. Under en vinter öppnade jag alla termostater helt och mätte vilket behov av framledningstemperatur jag hade vid olika utetemperaturer. Sedan visste jag att värmepumpen skulle klara av att värma huset ner till runt minus 18 grader trots förhållandevis låg framledningstemperatur. Det är ju mycket sällan som vi här i Gbg-trakten har kallare än så.
Jag köpte för säkerhets skull tre elelement som komplement om det skulle bli kallare än så under längre tider. Hittills under 9 år har jag aldrig behövt plocka fram dem.

Per L


 


Precis, eftersom jag har utetempgivare och överdrivet varmt på vintern när jag eldar är det knappast troligt att jag kommer behöva shunta ut 60 grader kontinuerligt....

Vem installerade din utrustning och blev du nöjd totalt sett? M a p pris, service, funktion menar jag?

Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det är inga problem att fixa en VP som täcker hela ditt behov utan spets även om ditt system kräver 70 grader fram vid dut.
Det blir en UVL lösning sÃ¥ är det klart.  *vinkar*

Vilka märken har vp som fixar 70 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Qvantum, Daikin Ecozon, Thermia(vet ej man kan köpa comfort i sverige). De som är fyllda med R134a.
Thorén har väl r134a maskiner. Venco har det  det finns massor av märken pÃ¥ maskiner inte bara NIBE IVT och CTC

Och annars kan man alltid konvertera en maskin till R134a, det kostar en del såklart men om alternativet är att byta radiatorer så vill jag bara påvisa att det finns andra lösningar. Allt kostar pengar, men det går att fixa grejer om man vill.

Om smurfen ville ha en G2 av mig och fylla den med R134a så får jag ringa till Thermia och se om garantier påverkas, dem borde inte det, men jag vet inte säkert. Allting går,så är det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!