Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 260 kvm hus, 43 kubik pool. Bergvärme eller?  (läst 4422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bobyggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
260 kvm hus, 43 kubik pool. Bergvärme eller?
« skrivet: 20 oktober 2005, 18:20:47 »
Vi skall bygga hus på en våning plus källare och har tänkt oss en pool på 8*4 m som skall hålla iaf 30 grader.
Golvvärme på båda våningarna.

Är bergvärme bästa alternativet?


Har pratat med två leverantörer - en IVT och en NIBE - och båda säger bergvärme i kombination med en frånluftvärmepump.
Samtidigt har jag hört att berget måste vila sig under sommaren, dvs då jag behöver mer värmeuttag för att höja poolen.

Är extrainvesteringen i bergvärme värd pengarna, eller skall jag låta den NIBE 360 som följer med sitta kvar i huset och köra elpatron( eller kanske L/L) för poolen?

Vad tusan skall man välja???!!

Tacksam för ert expertkunnande!

/Magnus

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 260 kvm hus, 43 kubik pool. Bergvärme eller?
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2005, 20:28:55 »
Du kanske skall fundera på en vp med solkrets så du kan vila hålet samtidigt som du värmer poolen. Lååååånga diskussioner om dessa finns i detta forum. Hur det funkar med en flvp vet jag dock ej.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 260 kvm hus, 43 kubik pool. Bergvärme eller?
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2005, 21:42:44 »
du ska inte ha frånluftsvärmepump överhuvudtaget, den komet inte att vara till någon som helst nytta.........

har du mycke mark ska du ha ytjordvärme, annar är det bergvärme för din del. dessa går att kombinera med en frånluftsmodul som sköter ventilationen åt dig.

vist är det bra att låta borran vila på sommaren, men om man inte underdimensionerar borran som alla gör så klarar den av att värma polen & huset, men borra djupt !

har ingen aning om vad ditt hur drar i energi, men det ska hustilverkaren kunna ta fram & då vill du veta vad huset drar, inte vad elräkningen är när huset värms med en frånluftsvärmepump.
Fråga sen noga om han står för mellen skilnaden om det är glädje siffror han visar.

gisningsvis ska du ha en pump i stil med Nibe 1130-8 + VPA 300/200 till detta tar du 200m borra. men nu har jag hugit mycket groft i luften då jag inte alls har en aning om vad ditt hus kräver.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: 260 kvm hus, 43 kubik pool. Bergvärme eller?
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2005, 22:07:30 »
Det här måste väl vara som klippt och skuret för en EVI HEAT SPLIT SUN.
Läs här www.eviheat.se se under produkter. All styrning är inkluderas i pumpen. Behöver "bara" solfångare.

 "Värm poolen
Att värma swimmingpool är dyrt, men nu kan du låta solfångare och värmepump tillsammans värma din pool eftersom EVI HEAT SPLIT SUN redan från början är utrustad med poolstyrning"

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: 260 kvm hus, 43 kubik pool. Bergvärme eller?
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2005, 22:47:26 »
Det här måste väl vara som klippt och skuret för en EVI HEAT SPLIT SUN.
Läs här www.eviheat.se se under produkter. All styrning är inkluderas i pumpen. Behöver "bara" solfångare.

 "Värm poolen
Att värma swimmingpool är dyrt, men nu kan du låta solfångare och värmepump tillsammans värma din pool eftersom EVI HEAT SPLIT SUN redan från början är utrustad med poolstyrning"
:D :) :D

fasen va glad jag blir då det är fler som delar min åsikt om att det inte finnes nått smartare alternativ !!
berg/ytjord i kombination med sol  i mina ögon helt överlägset !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: 260 kvm hus, 43 kubik pool. Bergvärme eller?
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2005, 22:58:38 »
Du vet jag håller med dig. Nästa år lagom till bad i mars /april vill jag nog montera en på mitt garage tak för extra billig värme till pool.. *vinkar*
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: 260 kvm hus, 43 kubik pool. Bergvärme eller?
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2005, 23:11:38 »
Citerar mig själv. jo då är man gaggig  ;)
Om du missat mitt lilla projekt för 2006 (eller när det nu blir) i en tidigare tråd det hänger på grannens välvilja att ta ner träd  ::)

Hmm samma funderingar som jag själv går i. Pool, VP solfångare.

Ni tror väl jag alldeles tokig men här är mitt lilla projekt så fort jag får grannen att ta ner sina träd som skuggar. :)

Tänkte bygga en pool av dorocell. jo 4x8 meter. Se http://www.dorotherm.se/scripts/main_frameset.asp
Och http://www.dorocell.se/dorocell_system/sys_scripts/main_frameset.asp
Poolen blir alltså isolerad.....
Men jag tänkte bygga poolen på en wirsbo golvvärme lösning i vilket jag skall cirkulera solfångarens värmebärare.
Då blir "golvvärmen" i poolen en alldeles perfekt värmeväxlare för solslingan efter den värmt tappvarmvatten.
DÃ¥ kan jag  använda riktiga solfÃ¥ngare för att värma poolen och som ocksÃ¥ klarar av att ge varmt vatten till tappvarmvatten och husvärme pÃ¥ off poolsäsong ocksÃ¥. Oisolerade poolsolfÃ¥ngare klarar inte det. Det blir ocksÃ¥ ofarligt att överdimensionera solfÃ¥ngare med en pool som värmesänka.
På hösten tänkte jag lägga på refält med cellplast skivor för isolering av min lilla acktank på 4x8x1.5 = 48.000 liter.
MEN istället för att använda acktanken  :) för dagligt bruk tänkte jag mig att använda den för att ta bort effekttopparna.
Med en L/V VP som gÃ¥r ner till -10 och klarar värma huset (jo 160 kvm)  tänkte jag förvärma luften till VP med poolvattnet med hjälp av solvfÃ¥ngarkretsen. Det är en glykolblandning som tÃ¥l -30. Soliga dagar laddar solfÃ¥ngaren poolen igen. Just nu räknar jag pÃ¥ hur poolen skulle klara att bottenfrysa om det blir enköldknäpp.

Alltså:
Poolen blir acktank under värmesäsongen. Men bara för spetseffekt till huset.
Kan jag bottenfrysa poolen får jag en "spets"acktank som skulle teoretiskt lagra i storleksordning 4.800 kwh.
Det behöver jag inte med vårt klimat och hus. Västkusten 160 kvm. Men "lite" is gör gott för energiuttaget.
Solfångarna har jag också tänkt att stå för tappvarmvattnet så mycket det går. Resterande tar jag på min existerande frånluftvärmeump.
Tokig. Definitivt. Men kul är det :D

Har redan frånluftsvärmepump och luft/ luft VP. Och mild klimatzon.

Utloggad bobyggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 260 kvm hus, 43 kubik pool. Bergvärme eller?
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2005, 23:12:16 »
Tack för era svar, grymt uppskattat!

Dock känner jag inte för solvärme hur bra det än är, panelerna är fula, ramlar ner i storm, läcker med mera. (Har jag hört.)

Borran sade IVT-konsulten skulle ligga på 180-190 meter. Så en sådan skulle klara allt, inklusive poolbehovet utan att behöva vila?

Dom tyckte förresten jag skulle ha en 11 kWattare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 260 kvm hus, 43 kubik pool. Bergvärme eller?
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2005, 07:56:10 »
Tack för era svar, grymt uppskattat!

Dock känner jag inte för solvärme hur bra det än är, panelerna är fula, ramlar ner i storm, läcker med mera. (Har jag hört.)

Borran sade IVT-konsulten skulle ligga på 180-190 meter. Så en sådan skulle klara allt, inklusive poolbehovet utan att behöva vila?

Dom tyckte förresten jag skulle ha en 11 kWattare.


Öhhhh.... :o

Var bygger du huset? i Kiruna? Eller saknar huset isolering?

Ett modernt välisolerat hus på 260 m2 borde klara sig gott med 8-9 kW. Borrhålsdjupet låter dock OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bobyggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 260 kvm hus, 43 kubik pool. Bergvärme eller?
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2005, 09:38:23 »
Kiruna, njae, Göteborg är närmare sanningen. Så det är en helt annan klimatzon...

Varför är det bra att poolen är bottenfryst??? Ska du inte bada i den?  >:D

(Skall för övrigt köpa till en poolöverbyggnad som förlänger badsäsongen minst en månad åt varje håll. Provence på http://www.eureka-sweden.se/H%F6ga.htm om någon är intresserad...)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!