Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Paxman
« skrivet: 18 december 2014, 22:29:03 »

EK = enkelledare, används i kabel för fast förläggning.
FK = flerledare, (7 koppartrådar i höljet), vanligast att dra i rören hemma.
RK = mångledare, mjukare, tål upprepad böjning, alltid i anslutningssladdar.

FK 1,5 eller RK 1,5 passar utmärkt i din applikation (dubbelt så stor area som i en vanlig lampsladd)

Tack, det var en bra lathund! Jag skulle tro att kablarna jag använt är RK och troligen runt 1,5 just eftersom de kom ifrån en slaktad fördelningsskarvsladd. Mångkardeliga och säkert dubbel area jämfört med en vanlig lampsladd.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 december 2014, 21:23:00 »

Vill man fördjupa sig så finns det en mer "specad" version hos Elsäkerhetsverket.
Skrivet av: Teltur
« skrivet: 18 december 2014, 20:05:59 »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Starkstr%C3%B6m

en länk från en som försöker lära sig så länge han lever.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 december 2014, 19:59:47 »

Du får väl kolla upp lite mer vad "starkström" betyder. Det har ingen direkt bäring på strömmen.
Och om det är mig du rättar torde jag veta vad ström och spänning är, det är det jag arbetat med i hela mitt liv  tummenupp
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 december 2014, 19:53:13 »

230V är en spänning. Ström mäts i Ampere, så 230V eller 2,3V kan aldrig vara varken stark- eller svagström...  .,;-
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 18 december 2014, 19:20:51 »

Starkström är den ström/spänning som kan vålla skada på folk, egendom, husdjur. 
Sedan om det är 1 Volt eller 1000 Volt spelar ingen roll. Det innebära under 50 V, och max 10 A eller 200 VA. Så nog räknas 230 som starkström även ett bilbatteri kan innebära starkström.

I explosionsfarlig miljö räknas till och med en ficklampa som starkströmsanläggning.
Skrivet av: claesc
« skrivet: 18 december 2014, 16:43:52 »

EK = enkelledare, används i kabel för fast förläggning.
FK = flerledare, (7 koppartrådar i höljet), vanligast att dra i rören hemma.
RK = mångledare, mjukare, tål upprepad böjning, alltid i anslutningssladdar.

FK 1,5 eller RK 1,5 passar utmärkt i din applikation (dubbelt så stor area som i en vanlig lampsladd)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 december 2014, 16:03:55 »

Starkström är den ström/spänning som kan vålla skada på folk, egendom, husdjur. 
Sedan om det är 1 Volt eller 1000 Volt spelar ingen roll. Det innebära under 50 V, och max 10 A eller 200 VA. Så nog räknas 230 som starkström även ett bilbatteri kan innebära starkström.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 18 december 2014, 15:42:56 »

Jag är rätt säker på att jag har det själv i min låda märkt "starkström" (ja, jag vet...230 räknas inte som starkström men min låda för 12V-grejer kallar jag för svagström... 8) ). Problemet är bara att jag inte kan identifiera kabelsorterna...får kolla på JULA eller nått för att se hur de olika typerna ser ut.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 december 2014, 15:36:15 »

Hör med en elektriker så får du en meter FK 1.5, lite FK har nästan alla i bilen.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 18 december 2014, 15:08:53 »

Tack för klargörandet!  tummenupp

Det blev en 10 A säkring så då ska jag se till att skaffa lite RK 1,5 mm2. Då blir det lite mer rätt än att använda kablarna från förlängningssladden i alla fall (även om det fungerar lika bra och troligen också är lika säkert i den här applikationen).
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 december 2014, 14:35:11 »

Då 1 mm2 är en "udda" area (utom på div sladdar) så skulle 1,5 mm2 och 6 A vara ett bättre alternativ.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 december 2014, 14:32:04 »

10 A säkring = 1,5 mm2... I detta fall kunde man kanske säkrat 6 A o 1.0 mm2.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 december 2014, 14:25:31 »

Ja, i det här fallet kan man troligen gå ner till 1.5 mm2 från plint till säkringen.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 18 december 2014, 14:21:12 »

Det ser ut som om originalkablarna direkt efter plint är 2,5 mm² , då finns det absolut ingen anledning att gå upp till större area för de egna installationerna. I synnerhet med tanke på att varken plintarna i värmepumpen eller vägguttaget troligen är avsedd för anslutning av grövre kabel.

Skrivet av: Paxman
« skrivet: 18 december 2014, 13:57:03 »

Det kanske är läge för mig att byta ut förlängningssladdskablarna då... ::) Får försöka få tag i lite RK 6 i korrekta färger mao. Tack för svaret Kocken!  tummenupp
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 december 2014, 13:33:10 »

Lite kortfattat.
Det finns flera olika "kabeltyper" man kan använda, dom vanligaste är EK, FK, MK, RK och i olika dimensioner beroende på beräknade maxlaster och kortslutningskydd.
Vanligen använder man RK 6 fram till säkringar och efter säkringen den area som passar för just den säkringen. MEN man kan även gå ner lite i area OM lasten är given och maxlast inte äventyrar ledningen samt att vid kortslutning så ska ledningen klara av att belastas med en så stor ström att säkringen på ett säkert sätt löser ut. 
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 18 december 2014, 13:22:51 »

Ingen som vet om det finns några krav på vilken typ av kablar som ska användas i den här typen av installation...?  Sc:,h

Raspberryinstallationen gick bra men var en ganska bisarr upplevelse...jag kände mig som hur jag kan tänka mig någon från en isolerad stam i djungel känner sig om denne får åka hiss. Man kliver in i ett utrymme och trycker på några knappar och sen när man kliver ut är man på en helt annan plats!!  tOOmten Jag hade verkligen ingen som helst aning om vad jag gjorde men följde steg för steg och plötsligt fungerade det som det skulle!!  tummenupp

I sanning en mycket märklig upplevelse!
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 15 december 2014, 15:15:47 »

Nu har även jag fått till uttaget i pumpen! Jag valde att sätta dvärgbrytaren mellan uttaget och prylen märkt F11 (kontaktorn?). Det känns mer logiskt att ha säkringen nära uttaget den ska avsäkra samt att kabeldragningen blev lite smidigare. Så här blev det:



Hur är det med kraven på kablarna för en sån här installation? Jag tog en treledad sladd jag hade liggande i min 230V-låda. Denna sladd är troligen från någon förlängningssladd eller fördelardosa som jag slaktat någon gång. Är det OK att använda ledarna i den eller måste man ha några speciella kablar? Det var flerkardeliga kablar i brunt, blått och grön/gul.

Jag har idag också skaffat Rasperry-prylarna och Kjell & Co hade en riktigt smidig liten USB-laddare med en LED-indikator. ThermIQ-kortet hoppas jag är på väg eftersom jag beställde det för några dagar sedan.

Nu ska jag försöka ge mig på att få igång Rasberryn trots att jag aldrig ens sett Linux i verkligheten... :o
Skrivet av: claesc
« skrivet: 09 december 2014, 18:51:42 »

Då får tomten behålla sin säck, åtminstone över julen, för barnbarnens skull...
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 09 december 2014, 18:41:48 »

Tack för förklaringen!  tummenupp Jag ville bara vara säker...så ingen anledning för dig att plocka fram säcken... :)
Skrivet av: claesc
« skrivet: 09 december 2014, 17:35:28 »

Du har att välja mellan tre faser, och det finns absolut ingen skillnad i praktiken. Det finns alltså inga praktiska grunder som hjälper dig. Antingen får du låta bli att tänka efter, eller så ordnar du lottdragning. Varje försök att fatta beslutet på rationella grunder leder till frustration (gjorde jag rätt nu.... Eller ska jag välja en annan....). Själv drabbas jag ofta av det, när jag har valt mellan flera liknande alternativ.

Visst var det ett skämt, men det kanske var lite för implicit. Du har alldeles rätt i att det är svårt att få fram nyanser i ett forum, eller per e-post också för den delen. Det är alltför lätt hänt att en mottagare läser mellan raderna på fel sätt (läser mellan fel rader, kanske) och flyger i taket av något som inte alls var menat så.
Dags att klä sig i säck och aska för botgöring.

Tur att det finns smileys.

Skrivet av: Paxman
« skrivet: 09 december 2014, 17:00:17 »

Sorry...men jag förstår fortfarande inte...tänk på att underförstådda saker är mycket svåra att förmedla på forum... ??? Och när det gäller grejer som är så pass viktiga att göra rätt, som elinstallationer är det ju bra om det inte blir missförstånd... :)
Skrivet av: claesc
« skrivet: 09 december 2014, 16:40:25 »

Skrivet av: Paxman
« skrivet: 09 december 2014, 16:17:12 »

N och L = Neutral och Live.
PE kanske snarare står för "Protection Earth" eller något åt det hållet.

Så är det givetvis!

Ja, du kan självklart använda vilken fas du vill. Svårigheten ligger bara i att ta beslutet om vilken.

Varför är det en svårighet...eller var det ett skämt?  ???
Skrivet av: claesc
« skrivet: 09 december 2014, 14:53:55 »

Nu ser jag hur du dragit och att kopplingsplinten är mycket logisk. Aktuella ingångar är märkta med "N" och "L", jorden går ju inte att ta miste på med sina härliga batikaktiga plastfärger i gult och grönt.  (PE kanske står för "Permanent Earth"?)

N och L = Neutral och Live.
PE kanske snarare står för "Protection Earth" eller något åt det hållet.

Kopplingspunkter med endast siffror drar jag slutsatsen att det är för olika sensorer och styrningar, alltså inte 230V-kretsen, eftersom utegivarens kablar går in på 305 och 306.

Japp, det är dels lågvoltsanslutningar (303 - 308) för rumsgivare, utomhusgivare och EVU (en slutning mellan 307 och 308 hindrar drift av kompressor, elpatron och cp, en slutning via 10 kOhm aktiverar nattsänkning eller tariffstyrning med tidur), dels har vi anslutningarna längre till vänster (215, 216, 217 och 219) som är för extern shunt och flödesvakt (230 V).

Även i min pump är det fullt på nedsidan för fas så jag kommer få göra som du, gå in på ovansidan. Det ser ut som att du använde 2L2 vilket jag också kan göra men jag antar att endera ledig L-punkt fungerar.

Ja, du kan självklart använda vilken fas du vill. Svårigheten ligger bara i att ta beslutet om vilken.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 09 december 2014, 13:52:06 »

Nu ser jag hur du dragit och att kopplingsplinten är mycket logisk. Aktuella ingångar är märkta med "N" och "L", jorden går ju inte att ta miste på med sina härliga batikaktiga plastfärger i gult och grönt.  tummenupp (PE kanske står för "Permanent Earth"?) Kopplingspunkter med endast siffror drar jag slutsatsen att det är för olika sensorer och styrningar, alltså inte 230V-kretsen, eftersom utegivarenskablar går in på 305 och 306. Så här ser det ut i min pump:



Även i min pump är det fullt på nedsidan för fas så jag kommer få göra som du, gå in på ovansidan. Det ser ut som att du använde 2L2 vilket jag också kan göra men jag antar att endera ledig L-punkt fungerar. Det är ju lätt att mäta upp också om man skulle vara osäker.
Skrivet av: claesc
« skrivet: 09 december 2014, 11:21:18 »

Följ svenske kockens goda råd!

Jag hittade säkringen hos Bauhaus för 29 kronor. Uttag fick jag efter att ha kontaktat den yngre generationen (han jobbar med större ljus- och ljudinstallationer och hade några uttag på hyllan) så den kostnaden blev ringa.

Följ färg så hittar du nolla och jord. Det finns gott om lediga hål. Det är lite sämre med fasen. Man har gärna inkommande anslutningar i övre raden och interna i nedre, men det fanns inget ledigt där, så det fick bli den övre. Kolla noga var jordsymbolen finns på uttaget, vanligen i mitten. Kolla sen en gång till när du har skruvat dit ledningen. .
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 09 december 2014, 09:35:41 »

Fas från inkommande fas till säkring, från säkring till uttag, nolla från inkommande nolla till uttag, jord från inkommande jord till uttag. Hos tex Elbutik.se kan du köpa uttag och säkring  nr     2149134 är ett uttag för Dinskena och en lämplig säkring är 2106103. Förstår du inte det jag har skrivit är det nog inte lämpligt att du gör jobbet själv, förstår du vd jag menar torde du klara av ingreppet. ;)
Uttag och säkring kan du även hitta hos vilken el grossist som helst.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 09 december 2014, 00:37:15 »

Instämmer med Tommy!  tummenupp

Var fick du tag på uttag och säkring claesc? Skulle du vilja förklara till vilka ingångar du dragit tåtarna? Det är lite svårt att se på din bild...

Jag har idag monterat ur mitt Online-system och ser att det är mycket enkelt att göra som beskrivits i tråden och som claesc gjort. Därför känner jag mig trygg med att utföra detta själv. Att jag inte är behörig elektriker känner jag inte spelar så stor roll, Online-grejerna installerades av återförsäljaren till Thermiapumpen och han är rörböjare...inte elektriker!
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 08 december 2014, 17:50:52 »

Snyggt  tummenupp
Skrivet av: claesc
« skrivet: 08 december 2014, 16:33:11 »

Så här ser det nu ut i min Diplomat 8. Ingen skarvsladd som ringlar över golvet längre. Det gick på en halvtimme. Säkringen och uttaget flankerar manöversäkringen och kontaktorn, som fick förskjutas ett par cm åt vänster för att USB-laddaren skulle gå att plugga in och ut. Säkringen går fritt från fronten med en enstaka cm marginal, men det räcker för att den ska få plats att lösa ut.

Tack för tipset, det blev både billigt och bra.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 december 2014, 12:22:09 »

Att det skulle vara nått problem med ev garantier tror jag knappast, inte om man sätter in en manöversäkring som löser ut om det blir nått fel på det man satt in. Det är ju lite skillnad på om man "moddar" en grej eller om man plockar ut lite ström och därmed inte gör någon åverkan på "maskinen".
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 05 december 2014, 10:51:44 »

...lite som "bilentusiasterna" som byter olagliga prylar på bilen inför besiktningen...?  ::)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 december 2014, 10:48:36 »

Vid ev garanti ärende är det nog säkrast att återställa allt till original.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 05 december 2014, 10:19:32 »

Det finns ju även spänningsaggregat för DIN-skena, bara obetydligt dyrare än ett uttag faktiskt:

http://www.electrokit.com/switchat-nataggregat-5v-2-5a-dinskena.52002?gclid=Cj0KEQiAqYCkBRC4xNiSu5-Y-PcBEiQA96OM9IZ9dQhB-ACtwl-u9x91CGA2wW_rl1Qs2x9jV4hRb1waAlxy8P8HAQ

Om man skall vara noga så är det ju så att man inte får modifiera en CE-märkt maskin utan vidare. CE-märket gäller bara för maskinen som den lämnade fabriken. Om man gör egna modifieringar så tar man över ansvaret. Garantin kan dessutom sluta gälla.

Det där är kanske den allra enklaste lösningen!  tummenupp

Garantin är ju absolut något att beakta...men då är ju frågan om man överhuvudtaget får koppla på en ThermIQ, oberoende var man tar strömmen ifrån. Det känns ju som att det är mer modifiering att sätta i ett ThermIQ-kort än att ta ut lite ström ur pumpens kopplingsplint... Sc:,h

Någon som vet hur Thermia ställer sig till ThermIQ i garantihänseende?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 05 december 2014, 09:10:15 »

När jag letar efter säkringar hittar jag mest 10 och 20A...är 2 resp 4A ovanliga?

Kanske lite ovanliga men inte SÅ ovanliga. Automatsäkringar för DIN-skena tillverkas för märkströmmar ner till 0,5 A. Alla elgrossister och firmor som t ex Farnell och Elfa har större sortiment än man hittar på t ex Biltema eller Jula.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 05 december 2014, 08:42:24 »

Det finns ju även spänningsaggregat för DIN-skena, bara obetydligt dyrare än ett uttag faktiskt:

http://www.electrokit.com/switchat-nataggregat-5v-2-5a-dinskena.52002?gclid=Cj0KEQiAqYCkBRC4xNiSu5-Y-PcBEiQA96OM9IZ9dQhB-ACtwl-u9x91CGA2wW_rl1Qs2x9jV4hRb1waAlxy8P8HAQ

Om man skall vara noga så är det ju så att man inte får modifiera en CE-märkt maskin utan vidare. CE-märket gäller bara för maskinen som den lämnade fabriken. Om man gör egna modifieringar så tar man över ansvaret. Garantin kan dessutom sluta gälla.

Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 05 december 2014, 07:57:49 »

Det finns 6, 10 .... A säkringar. Så länge du har lägre A på den nya säkringen än den som går till pumpen borde den nya slå ut först.

Sök på automatsäkring 6a och uttag för din skena (t.ex. elbutik.se)
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 04 december 2014, 23:18:55 »

Det känns som att det säkraste är att hålla denna inkoppling utanför pumpens elektronik bortsett från själva interfacet på ThermIQ-kortet. Därför är det nog bäst att rikta in sig på 230V.

Personskyddsautomat (som jag nu läst på om) känns lite overkill i det här fallet, jag är ju bara ute efter lite ström till Raspberryn. När jag letar efter säkringar hittar jag mest 10 och 20A...är 2 resp 4A ovanliga?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 04 december 2014, 23:01:49 »

På styrkortet finns en stiftlist med 5 V, jord och I2C-buss. Där kan man låna 5 V men jag skulle nog inte våga ta ut mer än på sin höjd 20 mA där. Nättransformatorn är rätt klen och spänningen regleras ner från ca 24 V till 5 V i en liten ytmonterad serieregulator. Och 5 V-spänningen ska ju också orka mata bl a styrkortets microcontroller och samtliga tempgivarkretsar i värmepumpen.

Öppnar man fronten på pumpen så finns det en skena där dom interna säkringarna sitter. Där kan du sätta en säkring för just strömförsörjningen så slipper du blanda in pumpens egna manöversäkring, finns det plats kan du även sätta ett uttag på dinskenan där säkringarna sitter. Det förutsätter naturligtvis att du är lite "bevandrad" när det gäller elinstallationer, eller att du tar dit din elektrikerkompis så fixar han det på en halvtimme. Det ha ev. ska ha med sig är ett uttag för dinmontage, en automatsäkring 10 A, lite tråd, ev en bit dinskena om den befintliga blir för kort. Jag har tyvärr ingen minesbild av hur mycket plats det finns ledigt på den bef. skenan.
Det är en bra lösning, men jag skulle nog föreslå en betydligt klenare automatsäkring (t ex 2 eller 4 A) så man inte riskerar att matningen till värmepumpen också löser ut om man gör något dumt i uttaget. Eller varför inte en personskyddsautomat så får man jordfelsbrytarfunktion på köpet.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 04 december 2014, 21:33:35 »

Jag har inte mätt strömmen på alla plintar i maskinen, men jag har svårt att tro att det finns 5 volt där. 230V finns det däremot och är lätt att koppla in då det är standard färger på kablarna. Men mät först så att du är säker och bryt strömmen innan du kopplar.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 december 2014, 19:36:37 »

Vad man kan och vad man får är ganska sällan samma sak...men snälla, gör inte den här tråden till en diskussion om elmoral. Jag känner väl till reglerna som el-lobbyn lyckats få till här i Sverige, så det behöver inte diskuteras här. Att koppla in en strömförsörjning till en Raspberry är för mig inte samma sak som att montera ett fast eluttag på väggen i pannrummet...
Jag är nog helt fel person att prata el moral med men lycka till  tummenupp
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 04 december 2014, 19:32:56 »

Det var ett mycket bra svar svenske kocken! Jag ska absolut kolla upp det du beskriver och göra en bedömning om jag tycker att jag klarar det själv eller om jag måste ta hit någon. Det bisarra är att jag har en mycket trevlig granne som är elektriker men han jobbar så mycket, renoverar sin kåk och har en massa polare som också behöver hjälp så även om han sagt att han gärna hjälper mig med mina elgrejer så har han aldrig tid... :(

Jag kan mer än medelsvensson när det gäller el och jag har stor respekt för det, men jag är inte rädd och är mycket noggrann när jag gör något. Kollar alltid av med kunniga (på forum t ex) innan jag kopplar något som jag är osäker på. Får jag inte svar som gör att jag känner mig säker avstår jag.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 04 december 2014, 19:23:37 »

Öppnar man fronten på pumpen så finns det en skena där dom interna säkringarna sitter. Där kan du sätta en säkring för just strömförsörjningen så slipper du blanda in pumpens egna manöversäkring, finns det plats kan du även sätta ett uttag på dinskenan där säkringarna sitter. Det förutsätter naturligtvis att du är lite "bevandrad" när det gäller elinstallationer, eller att du tar dit din elektrikerkompis så fixar han det på en halvtimme. Det ha ev. ska ha med sig är ett uttag för dinmontage, en automatsäkring 10 A, lite tråd, ev en bit dinskena om den befintliga blir för kort. Jag har tyvärr ingen minesbild av hur mycket plats det finns ledigt på den bef. skenan.
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 04 december 2014, 19:20:27 »

Vad man kan och vad man får är ganska sällan samma sak...men snälla, gör inte den här tråden till en diskussion om elmoral. Jag känner väl till reglerna som el-lobbyn lyckats få till här i Sverige, så det behöver inte diskuteras här. Att koppla in en strömförsörjning till en Raspberry är för mig inte samma sak som att montera ett fast eluttag på väggen i pannrummet...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 december 2014, 19:15:49 »

Om du klarar och anser att du får koppla en en 230 volts apparat till din vp så kan du lika gärna dra ett uttag också eller ?
Skrivet av: Paxman
« skrivet: 04 december 2014, 18:36:05 »

Lång USB är inte ett alternativ (då kan jag lika gärna köra förlängningskabel för strömmen).

5 V finns alldeles säkert på korten i pumpen, och om inte annat så i USB-kontakten, men osäkert om det går att plocka ut så mycket som 2 A. Något hundratal mA är nog inga problem däremot, men som sagt...

Det är lite det som är min tanke med denna tråd, att någon kan peka på 5V alternativt 230V inne i pumpen. Någon USB-kontakt finns väl inte i pumpen?

En lösning annars är kanske att låta montera ett vanligt uttag för 230 V på utsidan av pumpen, eller möjligtvis inuti.
Det finns både fas(er), nolla och jord lätt åtkomliga på en plint invändigt.

Jo, det är ju lite självklart...men det kostar mycket pengar att ta hit en elektriker enbart för att montera ett nytt eluttag...

Sätt i en extra säkring i pumpen och koppla in en strömförsörjning (sladdansluten) till den, det är inga som helst problem.

Kan du utveckla det lite grann, var ska denna säkring sättas?

Sätt in ett eluttag i pannrummet uttag är aldrig fel att ha.

Se ovan...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 december 2014, 17:25:47 »

Sätt in ett eluttag i pannrummet uttag är aldrig fel att ha.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 04 december 2014, 16:09:57 »

Sätt i en extra säkring i pumpen och koppla in en strömförsörjning (sladdansluten) till den, det är inga som helst problem.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!