Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm, pressostat högtryck  (läst 10333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Larm, pressostat högtryck
« skrivet: 04 november 2010, 00:07:10 »
Jag får med några veckors mellanrum larmet "Pressostat högtryck". Efter reset fungerar det i några veckor varefter larmet återkommer. Manualen säger absolut ingenting om vad felet kan bero på. Jag har för mig att det i tidigare inlägg här på forumet har föreslagits att felorsaken kan vara smuts i filtret i brineslingan eller att brinepumpen är inställd på för låg effekt. Dessa fel borde enligt mig snarare ge felet "Pressostat lågtryck". Jag har i alla fall kontrollerat filtret och pumpen står inställd på högsta effekt. I manualen står det att jag ska kontakta min installatör. Installatören är jag själv, och har jag kunnat installera och driftsätta hela anläggningen själv tycker jag att jag även borde kunna serva den själv.
Kan någon föreslå en lämplig åtgärd mot "Pressostat högtryck"-felet.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Larm, pressostat högtryck
« Svar #1 skrivet: 04 november 2010, 00:58:38 »
pressostat högtryck. är väl vrma sidan. VB
För litet eller stopp i vattenflödet genom värmepumpen.
  Värmepumpen hinner inte lämna av sin energi till vattnet varvid köldmedietrycket stiger.
    - kontrollera att vattenflödet genom värmepumpen inte är för lÃ¥gt, t ex strypande
        radiatorventiler, cirkulationspumpens hastighetsinställning, att inte ventiler är stängda, för dÃ¥lig
            kapacitet pÃ¥ cirkulationspumpen, att inte nÃ¥gon styrning av cirkulationspumpen stoppar pumpen.
             - kontrollera att inte luft i systemet hindrar flödet, lufta vid behov.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Larm, pressostat högtryck
« Svar #2 skrivet: 04 november 2010, 13:40:53 »
Till kullabacken

Jag undrar om det du skriver om att vattnet inte hinner ta upp den avgivna värmemängden kan stämma. På sommaren är ju shunten helt stängd och cirkulationspumpen står stilla. Jag får inte fler fel sommartid än vintertid.
Nu har jag ringt CTC och talat med en hjälpsam kille. Han föreslog att jag skulle kolla om det kunde vara luft i tanken. Ett annat förslag från honom var att det kunde vara glapp i värmegivaren. Det skulle tydligen också kunna ge upphov till larmet. Jag ska se om det går att lufta vattenbehållaren och sedan får jag kolla anslutningarna för värmegivaren. Därefter är det bara att vänta några veckor och se om problemet har försvunnit.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Larm, pressostat högtryck
« Svar #3 skrivet: 04 november 2010, 16:20:04 »
Till kullabacken

Jag undrar om det du skriver om att vattnet inte hinner ta upp den avgivna värmemängden kan stämma. På sommaren är ju shunten helt stängd och cirkulationspumpen står stilla. Jag får inte fler fel sommartid än vintertid.
Nu har jag ringt CTC och talat med en hjälpsam kille. Han föreslog att jag skulle kolla om det kunde vara luft i tanken. Ett annat förslag från honom var att det kunde vara glapp i värmegivaren. Det skulle tydligen också kunna ge upphov till larmet. Jag ska se om det går att lufta vattenbehållaren och sedan får jag kolla anslutningarna för värmegivaren. Därefter är det bara att vänta några veckor och se om problemet har försvunnit.

om shunten är stängd och cirkultionen till radiatorerna  stÃ¥r still har ingen betydelse..
det är VB cp och cirkulationen mellan kondensorn och tanken.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!