Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga har cirkulerande hett bruksvatten i golv-värme för badrummet?  (läst 1115 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jo, ni det finns verkligen i gamla hus och tur nog får det inte användas mera!
Många äldre hus i Finland har (om de har golv-värme i badrummet etc.) cirkulation från hetvattenslingan till golven i badrum samt ibland i kök eller hall, reglering sker oftast manuellet med strypventil.
(Med hetvattnet menar jag då det som kommer till dushen eller köket och skall vara + 55 grader)

Och har detta effektbehov tagits i beaktande vid uträkning av LuftVatten-pumpen?
Jag frågar på ren nyfikenhet för jag antar att de med oljepanna inte har tänkt på att just den sorts golv-värme är mycket energikrävande...
« Senast ändrad: 25 januari 2009, 10:22:54 av Mekaniker »
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har bara sett något liknande på ett ställe men det var radiatorn i badrummet som värmdes av tappvarmvattnet, jag antar att de har VVC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!