Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny pÃ¥ forumet, en första frÃ¥ga om pÃ¥fyllning av köldbärare  (läst 1956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MackeNo1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Jag är ny på forumet och har köpt ett hus med många egna lösningar för uppvärmningen. Eftersom jag inte kan nånting om sånt här så kan det nog komma en del frågor i framtiden...

Här kommer min första fundering:

Köpte huset i somras och nivån i expensionskärlet för köldbärare är väldigt låg.

I instruktionsboken till min IVT pump står det att man ska ansluta en dränkpump som sänks ner i en tunna med köldbärarvätska, men det måste väll vara vid påfyllning av helt tomt system? Framgår inte av instruktionsboken men det känns orimligt att lägga så mycket jobb för att "toppa upp" vätskenivån. Samtidigt som det vore skönt att lufta systemet och veta att det är schysst...

Om man fyller direkt i expansionskärlet, bör man ha destillerat vatten (utan kalk) eller har det ingen betydelse? Tycker ni att jag bör köra igenom hela systemet eller ska jag nöja mig med att bara fylla på?

Sist men inte minst, hur vet man om man har luft i köldbärarslingan som går ner i marken?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Hej, och välkommen hit.
om det är en anläggning som redan är i drift så behöver du inte köra igenom hela köldbäraren, det räcker att toppa upp lite genom expansionskärlet.

Om det är luft i systemet så "skvalar" det vid drift, typ porlande bäck.
det ska sitta ett smutsfilter på inkommande köldbärare, det kan vara ide att kolla så det är rent om du är ny med anläggningen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad MackeNo1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för snabbt svar. Då ska jag kolla efter det där filtret..
När jag toppar upp kan jag alltså använda vanligt kranvatten? Ej destillerat och utan tillsats av glykol?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Att fylla på med rent vatten någon gång är ingen fara.
 behöver du fylla pÃ¥ mycket sÃ¥ behöver du ta reda pÃ¥ vad köldbäraren har för köldskydd
(Vanligast är köldbäraretanol) och fylla på med rätt blandning.
Du behöver inte ha destillerat vatten.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad MackeNo1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tackar  tummenupp

Hur kan det komma sig att nivån sjunker i expansionskärlet? Systemet ska väll vara slutet? Vet att säljaren nämde att han fyllt på vid något tillfälle också, är det något att oroa sig för?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är inte ovanligt att det läcker lite i någon koppling inuti värmepumpen, öppna den ock känn om du känner någon spritlukt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!