Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC förvirring !  (läst 14697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: CTC förvirring !
« Svar #15 skrivet: 19 juni 2006, 21:09:39 »
Hej,

Jag kollade anslutningarna i helgen och de verkar vara ok, sÃ¥ nu vette f..n   Sc:,h

/Magnus
Hmm då var det konstigt..

Nästa steg blir väl att kolla om elpatronen fungerar som den skall. Ökar panntemperaturen (tempen på displayen i viloläge) ifall du höjer svarta ratten? När svarta ratten har varit uppvriden en stund så skall panntemperaturen vara samma som det inställda värdet på svarta ratten...
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad magher

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: CTC förvirring !
« Svar #16 skrivet: 20 juni 2006, 15:52:41 »
Det fungerar.

/Magnus

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC förvirring !
« Svar #17 skrivet: 20 juni 2006, 16:15:05 »
Trist är det att installatören inte kan hjälpa till med sådant här. En av de stora investeringarna man gör i livet, åsså kan man inte få dom att lägga några timmar på att optimera anläggningen.

I vilket fall sÃ¥ ska du kunna fÃ¥ mycket vv. Precis som du valde jag CTC för att fÃ¥ mycket vv utan extra vvb, och sÃ¥ fungerar det ocksÃ¥ nu. Vi värmer 330+70 m2 med 10kW pump, och använder tillskottet bara vid extra  behov av vv.

Så ge dig inte, du måste få dit installatör/representant/någon annan kunnig som hjälper dig. Prata med Bosse Andersson på CTC support, han har varit bra att ha å göra med. 020-441144


Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: CTC förvirring !
« Svar #18 skrivet: 22 juni 2006, 19:13:07 »
Det fungerar.

/Magnus
exakt VAD fungerar? ???
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad magher

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: CTC förvirring !
« Svar #19 skrivet: 04 september 2006, 09:30:20 »
Hej igen,

Det har varit sommar och behovet av vv har varit lÃ¥gt, men nu kommer hösten med stormsteg  :(

SkaneErik skrev...
Citera
exakt VAD fungerar? Huh

Det jag svarade på var att tempen på displayen följer svarta ratten.

I vilket fall som helst så tänkte jag ta nya tag så jag har köpt en anliggningstermometer och satt den på utgående vv närmast pannan. På displayen har jag 50 grader, på termometern är det 37-38 grader och samma temp på tappvattnet. Termometern sitter alltså innan ventilen där man kan tillföra kallvatten i utgående varamvatten. Skall det verkligen behöva vara ett tapp på 13 grader från 'insida' till 'utsida' på pannan? Eller finns det någon ventil/blandare innanför plåtarna?

//Magnus

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC förvirring !
« Svar #20 skrivet: 04 september 2006, 09:57:30 »
Det jag svarade på var att tempen på displayen följer svarta ratten.

I vilket fall som helst så tänkte jag ta nya tag så jag har köpt en anliggningstermometer och satt den på utgående vv närmast pannan. På displayen har jag 50 grader, på termometern är det 37-38 grader och samma temp på tappvattnet. Termometern sitter alltså innan ventilen där man kan tillföra kallvatten i utgående varamvatten. Skall det verkligen behöva vara ett tapp på 13 grader från 'insida' till 'utsida' på pannan? Eller finns det någon ventil/blandare innanför plåtarna?

//Magnus

Varför vill du blanda in kallvatten? Hur ser din installation ut? Titta pÃ¥ bilderna i manualen - nÃ¥got är helknasigt med din installation. Du ska ha shunt pÃ¥ husvärmen men inte pÃ¥ tapp-vv. Eller är det nÃ¥got jag inte har förstÃ¥tt?  Sc:,h

Om jag har 43 grader på displayen är tempen på tapp-vv i badrummet 15 meter bort 42-43 grader.
Ska bli intressant att höra vad din installatör har gjort.
« Senast ändrad: 04 september 2006, 10:45:13 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC förvirring !
« Svar #21 skrivet: 04 september 2006, 13:10:29 »

I vilket fall som helst så tänkte jag ta nya tag så jag har köpt en anliggningstermometer och satt den på utgående vv närmast pannan. På displayen har jag 50 grader, på termometern är det 37-38 grader och samma temp på tappvattnet. Termometern sitter alltså innan ventilen där man kan tillföra kallvatten i utgående varamvatten. Skall det verkligen behöva vara ett tapp på 13 grader från 'insida' till 'utsida' på pannan? Eller finns det någon ventil/blandare innanför plåtarna?

//Magnus

Din installatör verkar ha lämnat kvar blandningsventilen från din gamla panna, antagligen har den fastnat också. Den ska i alla fall bort. Sen är det inte säkert att anliggningstermometern visar rätt...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magher

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: CTC förvirring !
« Svar #22 skrivet: 12 september 2006, 10:02:55 »
drjukebox skrev...
Citera
Varför vill du blanda in kallvatten? Hur ser din installation ut? Titta pÃ¥ bilderna i manualen - nÃ¥got är helknasigt med din installation. Du ska ha shunt pÃ¥ husvärmen men inte pÃ¥ tapp-vv. Eller är det nÃ¥got jag inte har förstÃ¥tt?  Grubblar

Det sitter en kran som gör att man KAN blanda upp vv med kv. Inget som jag använder mig av, men det är helt korrekt och finns med på installationsskissen.

Carl N skrev...
Citera
Din installatör verkar ha lämnat kvar blandningsventilen från din gamla panna, antagligen har den fastnat också. Den ska i alla fall bort. Sen är det inte säkert att anliggningstermometern visar rätt...

Det finns inte ett spår kvar av den gamla pannan så jag stryker det från listan.

Däremot så ringde jag till Bosse Andersson på CTC som förklarade att värmepumpsystemen tar mycket längre tid att avlufta än traditionella system p.g.a av den lägre temperaturen. Så jag tog och luftade burken, och se där..... En hel del luft kom ut och tempen på utgående vv steg med 3 grader till 40. Det är fortfarande 10 från displayvärdet dock.

Jag skall jämföra anliggningstermometern med en digital term. för att se om det är någon diff. Men jag är tveksam. Värdet på anliggningstermometern är samma som det vatten jag spolar ut i badkaret, d.v.s 40 grader numera.

//Magnus

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC förvirring !
« Svar #23 skrivet: 12 september 2006, 11:04:09 »

Det sitter en kran som gör att man KAN blanda upp vv med kv. Inget som jag använder mig av, men det är helt korrekt och finns med på installationsskissen.

Hoppas den kranen sluter tätt då....annars är det inte lätt att begripa vad som felar. Tillbaka på ruta ett... Sc:,h

Vad var det du luftade?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC förvirring !
« Svar #24 skrivet: 12 september 2006, 12:28:29 »
Vad var det du luftade?

Måste varit acktanken, anslutningarna till shunten sticker ner en bit så det kan samlas en hel del luft i toppen av tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC förvirring !
« Svar #25 skrivet: 12 september 2006, 14:49:33 »
Acktanken?!  :o Sc:,h
Du menar väl övre delen av tanken antar jag.

Såg nu i manualen en anti-skållningsventíl inritad, den har inte jag....hoppas din inte står fel då?
Nästan det enda jag kan komma på...

Så här enkelt är det: om din panntemp sjunker snabbt när du tappar vv då har du något fel på vp.
Om tappvattentempen sjunker fast panntempen fortfarande är hög har du fel på rör eller ventiler.

Varmvattnet har samma temp som panntempen på displayen, kan slå på högst nån grad.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC förvirring !
« Svar #26 skrivet: 12 september 2006, 15:51:22 »
Acktanken?!  :o Sc:,h
Du menar väl övre delen av tanken antar jag.

Ja, den fungerar ju som en acktank/VVB...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad trörd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC förvirring !
« Svar #27 skrivet: 21 september 2006, 20:13:33 »
 LÃ¥ter som fel koppling mellan kalvatten och varmvatten anslutningarna??     Har du  kollat detta??                                                                                                                                                     

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC förvirring !
« Svar #28 skrivet: 21 september 2006, 21:03:18 »
LÃ¥ter som fel koppling mellan kalvatten och varmvatten anslutningarna??     Har du  kollat detta??                                                                                                                                                     

magher förefaller ha kollat det mesta, men så är det nog - annars skulle omöjligen temperaturen vara lägre direkt där vv kommer ut än den temp som anges på displayen!
Installatören måste ha kopplat fel så att kallvattnet kommer in i toppen och går fel väg genom slingan, så att det kyls av i den nedre tanken. Den temp som då fås blir samma som vp-temp, dvs framledningen.

Installatören borde åtgärda detta utan kostnad. Fast jag kan tycka att det inte räcker som kompensation!
FÃ¥r se om magher rapporterar tillbaka.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC förvirring !
« Svar #29 skrivet: 21 september 2006, 22:10:44 »
LÃ¥ter som fel koppling mellan kalvatten och varmvatten anslutningarna??     Har du  kollat detta??                                                                                                                                                     

Hej,

Jag kollade anslutningarna i helgen och de verkar vara ok, sÃ¥ nu vette f..n   Sc:,h

/Magnus

Hur stor är chansen att röranslutningarna är fel på värmepumen, dvs att VV-slingan är felkopplad på fabriken?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!