Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig varmvattentrmp fighter 1235  (läst 2433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas Ohl

  • Gäst
Andreas Ohl
DÃ¥lig varmvattentrmp fighter 1235
« skrivet: 07 mars 2013, 23:01:12 »
Har upptäkt att vv på våran fighter 1235 helt plötsligt är väldigt lågt. Det bärjade här om dagen då en i familjen duschade på morgonen och nästa på em å när den tredje skulle duscha ca 1h efter då fanns det inget varmvatten. Efter en dusch idag så va tempen nere på 38 grader och den hade inte hoppat igång å börja värma. Jag kollade instälningarna för vv å då står det att den ska hoppa igång vid 47 å stanna vid 55 grader. Jag startade då om hela pumpen och då började den värma vv i typ 40 sek. Då fick jag ett felmeddelande (larm 5) fel fasföljd. Jag bröt då strömmen till den å den hoppade igång å började värma men stannar efter ett tag på 41 grader å vill inte värma mer. Vv-instälningarna så fortfarande lika. Är den nån som har nått tips på vad det kan vara för fel?? Tacksam för hjälp! :)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: DÃ¥lig varmvattentrmp fighter 1235
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2013, 00:13:04 »
Kolla säkringarna. En fas borta?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig varmvattentrmp fighter 1235
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2013, 07:34:35 »
Fasföljden spelar ingen roll på en kolvkompressor, så det lär i vart fall inte vara problemet.
Troligen är det en fas borta, eller så har du ett övergångsmotstånd i en säkring, eller i kontaktorn som drar kompressorn.
Som jag förstått det hela så larmar det för fel fasföljd även om det skiljer för mycket i spänning mellan olika faser.
Har du gamla säkringar med porslinshuv är det inte så ovanligt att det kan bli en loppa mellan bottendel och säkring, en loppa som ger ett övergångsmotstånd, vilket i sin tur resulterar i ett spänningsfall.
Att dra säkringarna hårdare brukar kunna hjälpa i fall som detta.

Hade det varit en trasig säkring borde motorskyddet ha löst ut, så rent instinktivt tror jag mer på att du har för låg spänning på en av faserna.
Kontaktor, motorskydd, mjukstart (om det finns i din värmepump) eller säkringarna/bottendel/porslinshuv är bovarna i fall som detta.

Har du kompetens att mäta spänningen så kan du själv försöka hitta fram till plintarna efter motorskyddet och mäta spänningen mellan jord/nolla och faserna när kompressorn går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Andreas Ohl

  • Gäst
Andreas Ohl
SV: DÃ¥lig varmvattentrmp fighter 1235
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2013, 08:34:49 »
Pumpen har gått sen igår kväll (tror jag). Efter andra omstarten så verkar det som att den funkar förutom att den inte värmer vv fullt ut. Jag slog på extra vv igår å då fick vi upp temp i vv iaf. Får se hur d går idag när vi använnder lite vv.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig varmvattentrmp fighter 1235
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2013, 09:47:58 »
Du kan även ha en kärvande växelventil, om du har termostater på dina radiatorer som stryper flödet om det blir för varmt inne så kan det kanske orsaka ofrivilliga stopp, men det verkar mer långsökt.
Om du har spänningsfall på en fas MÅSTE du felsöka och åtgärda, annars kan kompressorn ta skada.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Andreas Ohl

  • Gäst
Andreas Ohl
SV: DÃ¥lig varmvattentrmp fighter 1235
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2013, 12:42:07 »
Jag har beställt en service/felsökning av en rörfirma som har Nibe-service så vi får se. Har en kompis som är röris å han tyckte det lät lite som att tempgivaren till vv är paj å att den då lurar pumpen att vv är varmare än det egentligen är.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig varmvattentrmp fighter 1235
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2013, 14:58:17 »
Om den visar 38 grader i displayen, och känns kallt i duchen så är det ju inget fel på givaren, troligen.
Men visst, om det visar 50 grader i displayen, men ni bara får 20 grader i kranen, då kan det vara fel på givaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Andreas Ohl

  • Gäst
Andreas Ohl
SV: DÃ¥lig varmvattentrmp fighter 1235
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2013, 15:32:00 »
Ja jo visst men han menade mer att den stannar vid 41 grader under uppvärming å tror att den är färdig....återkommer när jag har fått den kollad :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!