Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läggningsfunderingar slang  (läst 2868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HenkeBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Läggningsfunderingar slang
« skrivet: 12 maj 2004, 11:08:54 »
Hej!

Står i valet och kvalet mellan jordvärme eller bergvärme.

Jag har ca 2,5ha åker nedanför huset, som dock plöjs och brukas varje år.

Jag ska dessutom borra för dricksvatten i höst.

Första tanken var att borra 2 hål när jag ändå var igång, en för värme en för dricksvatten. Men jag trodde jag skulle få lite bättre pris med tanke på ställkostnad osv. vilket inte verkar göra stor skillnad tyvärr!!

Därför funderar jag istället att lägga slang i åkern. Problemet är väl läggningsdjup då åkern brukas.
Jag har pinnmo under matjorden i åkern.

Vinner jag mycket i pris med jordvärme (har tillgång till billig grävning) kanske det är värt att räkna på att lägga slang i marken istället för att borra.

Har ni några synpunkter som kan hjälpa till vid mitt val??

/Henke, Örnsköldsvik

admin

  • Gäst
admin
Re:Läggningsfunderingar slang
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2004, 11:40:49 »
Jag skulle utan tvekan lägga slang. Att åkern brukas har ingen betydelse, lägg slangen på 1 meters djup så borde inget kunna hända.

Du lär spara ca 30000 kr pÃ¥ detta  :-\ dock beror det mycket pÃ¥ hur djupt du skulle ha behövt borra, och hur lÃ¥ngt det är till berget. Det kan hända att du spar betydligt mer om förutsättningarna för borrning inte är goda. Har du dÃ¥ligt berg och eller mycket vatten kan du behöva borra tvÃ¥ hÃ¥l bara för värmepumpen, och dÃ¥ spar du mer än 30 000 pÃ¥ att lägga slang i Ã¥kern...

Ett borrhål borde kanske vara litet "säkrare" , mer skyddat för utifrån kommande skador, men å andra sidan har du råd att göra om markvärmeslingan ett par gånger innan du är uppe i samma kostnader.

Kör själv med jordvärme  ;D ;D ;D

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Läggningsfunderingar slang
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2004, 12:46:15 »
Inga som helst problem att åkern brukas. Vi har vår slang lagd på 80-90 cm i en åker. Plöjning av åkern går kanske ner till max 40-50 cm. Man vill inte vända upp jord som ligger för djupt.

Tänk däremot på att lägga slangen över en stor yta. Vi har 2 st 300 metersslingor med upp till 5-6 meter mellan. På så vis kyls inte marken lika mycket som när slingorna ligger tätt. Annars brukar man säga att man sänker temperaturen en odlingszon och det är ju onödigt när man har utrymmet.

Material och fuktighet i marken kompenseras med slanglängden. Är det torrt och sandigt lägger man helt enkelt ner lite mer slag.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad HenkeBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Läggningsfunderingar slang
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2004, 15:24:48 »
Är det några problem med höjdskillnader på den utlagda slangen. Nu tror jag iofs. inte det blir så stor höjdskillnad för vår del, men några meter till lägsta punkt blir det ju ändock.

Att lägga två slingor har jag inte tänkt på...tack för tipset!

/Henke

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Läggningsfunderingar slang
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2004, 15:53:40 »
Man bör för att underlätta avluftningen se till att slangen ligger så jämnt som möjligt och gärna sluttar lite neråt från pumpändan som då blir den högsta punkten. "Pucklar" har en illvillig förmåga att bilda luftfickor. Höjdskillnadens storlek har mindre betydelse då det är flödesmotståndet som beror på slangens längd och area som är det som belastar pumpen mest. Just därför är två slingor bättre än en även om man normalt inte tar till det innan längden blir mer än 4-500 meter.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Läggningsfunderingar slang
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2004, 15:56:22 »
det skulle vara om du får luft i slingan och en stor höjd skillnad. Men det är väl bara att planera hur du skall lägga slingan.

Ner till lägsta punkten och snirkla dig "hem" så att du hela tiden jobbar ig uppåt om det går.

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Läggningsfunderingar slang
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2004, 15:59:28 »
Jag rekommenderar också att du lägger två slingor, det blir både lättare att avlufta då du kan köra hela flödet genom en kort slinga åt gången och det innebär att du inte behöver köra cirkpumpen på högsta effekt för att få tillräckligt flöde.

På detta spar du energi under värmepumpens hela livslängd. Och kan på detta sätt tjäna in den något högre installationskostnad som blir resultatet av dubbla slingor. (du behöver någon koppling och ventil extra)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!