Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme och framledningstemperatur för beräkning av energibehov  (läst 11151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Jag eldar idag med ved mot acctankar.
Kommer ta in offerter på bergvärme inom kort.
Har inte stenkoll på hur mycket ved jag gjort över med, dock har jag väldigt bra koll på framledningstemp och returtemp från radiatorerna, inomhustemp, utomhustemp o.s.v då jag loggat detta ett tag

Man borde väl kunna använda framledningstemperaturen för att kunna beräkna ungefärligt energibehov?
Tittar jag på mina kurvor ser det ut enligt bilaga om jag tar snitt per dag.

Dock så har jag ju vid vissa tillfällen högre framledningstemperatur än det där. Ibland har ju dock framledningen varit över 60 °C, vid en tillfällig köldknäpp (-25 °C) på natten t.ex. Duger en kurva enligt ovan, med snitt per dag för att beräkna bergvärme, eller krävs mer detaljer?
Baseras eventuell beräkning av elspets på snittet eller de enstaka högre temperaturerna?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Behovet av framledningstemp ger inga som helst ledtrådar till hur stor effekt du behöver ha på din värmpump, det visar bara hur ditt värmeavgivande system är dimensionerat i förhållande till husets energibehov.

Om ditt hus är 10 m2, eller 200 m2 är omöjligt att veta utifrån detta, och huruvida du har radiatorer eller golvvärme framgår inte heller.

Tidigare förbrukning är det som kan ge bäst indikation på ditt behov.
Om du inte kan bedöma det så är följande parametrar sånt som kan hjälpa oss att göra en bedömning:

PÃ¥ vilken ort finns huset.
Byggår
Isolering
Yta källare (värms den?)
Yta markplan
Yta vind
Fönstertyp
Vilken typ av värmeavgivande system har du

Har husets aldrig värmts med enbart el?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Men om man tog reda pÃ¥ vilket flöde cirk-pumpen har givit + ungefärligt  :dt: vid nÃ¥gra olika yttertemp, sÃ¥ borde man väl fÃ¥ rätt bra koll pÃ¥ effektbehovet+
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Visst, men det är ju inte så lätt att uppskatta flödet, det måste i så fall mätas, och då vet man ju rätt exakt vilket effektbehov huset har.

Nu finns det ju ytterligare saker som komplicerar.
Att man "kör ut 60 grader" när det är som kallast ute behöver inte betyda att huset behöver det, det beror helt på hur radiatorkretsen är flödesbalanserad och huruvida det sitter termostater eller ej, som tillåts strypa bort flöde när det blir "för varmt" inne.

Klart bäst är om man kan göra en trolig bedömning av tidigare års ved eller elåtgång, då hamnar man i vart fall inte helt fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Nja, jag tänkte mig att TS kunde montera en flödesmätare frårn ett visst ställe o göra tester för att komma fram till vad flödet bör ha varit. ::)
Men förstås kan termostaterna ge olika resultat, särkilt nu på våren.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Huset finns i Norra Örebro län.
Det är ett gammalt timmerhus som renoverats och byggts ut.
Byggår är 1800-någonting och det totalrenoverades 2000 och byggdes ut. Gamla delen står på torpargrund och nya delen står på plintar.
Vi köpte det för ca. 2 år sedan.
Isolering är jag lite osäker över, på vinden kanske 40 cm, väggarna vet jag ej. Känns relativt dåligt isolerat, men jag har inte så mkt att jämföra med.
Finns ingen källare eller övervåning och totala boytan är 140 kvadrat.
I gamla delen är det tvåglasfönster och i nya mestadels treglas.
Värms upp med radiatorer kopplade till tankarna med autoshunt.
Jag uppskattar att det går åt ca. 30 kubik ved per år. Då har vi knappt 21 °C inomhus.
Huset har värmts med el tidigare, men det var innan det renoverades år 2000, så även om jag skulle känna till förbrukningen då skulle det inte säga så mycket.
Jag har loggar på utetemp, innetemp, tankar uppe och nere, från pannan, till pannan, till radiatorer, från radiatorer. Borde det inte gå att använda dessa på något sätta för att beräkna ungefärlig behov?

Vi planerar att ha kvar vedpannan och någon tank för att stödelda när det blir riktigt kallt. Detta för att slippa för mycket el.
Vad är det som avgör hur mycket elspets som kan tänkas behövas? Det är alltså inte framledningstemperaturen som krävs?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det kan vara framledningstemperaturen som avgör elspetsen en vanlig vp klarar inte av högre temperaturer än 60-65 grader men i de flesta fall är det effekten som vp lämnar som är för låg det kan ju tex vara så att ditt radiatorsystem avger 9 kw vid 45 grader framledning och din vp lämnar 9 kw då orkar vp helt enkelt inte höja tempen mera än så. Men för att krångla till det lite så en vp som lämnar 9 kw vid 45 grader lämnar kanske 8 kw vid 60 grader så en låg framledning är optimalt. Har du elpatron i tanken kan man köra på den och kolla hur kallt den klarar man kan även räkna ut hur länge en fullt laddad acktank räcker har man tex 2000 liter 90 gradigt vatten som efter 10 tim sjunkit till 50 grader blir det 1,16*40grader*2000liter =92800/10 tim=9280watt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Det kan vara framledningstemperaturen som avgör elspetsen en vanlig vp klarar inte av högre temperaturer än 60-65 grader men i de flesta fall är det effekten som vp lämnar som är för låg det kan ju tex vara så att ditt radiatorsystem avger 9 kw vid 45 grader framledning och din vp lämnar 9 kw då orkar vp helt enkelt inte höja tempen mera än så. Men för att krångla till det lite så en vp som lämnar 9 kw vid 45 grader lämnar kanske 8 kw vid 60 grader så en låg framledning är optimalt. Har du elpatron i tanken kan man köra på den och kolla hur kallt den klarar man kan även räkna ut hur länge en fullt laddad acktank räcker har man tex 2000 liter 90 gradigt vatten som efter 10 tim sjunkit till 50 grader blir det 1,16*40grader*2000liter =92800/10 tim=9280watt.
Hej, nedan ett exempel när det var en relativt kall natt.
Jag har 1500 liter i acctankarna (inkl. 110 liter vvb).
Med din formel skulle det alltså bli 1.16*41.2*1500=71688 => 7168/10=7168,8 W.
Vad säger detta? Att huset kräver 7,2 kW per timme när det är runt 11-16 minusgrader?
Kan man dra några slutsatser utifrån det?

TidpunktAcctankar - ÖvreInnetemperaturUtetemperaturTill RadiatorerFrån Radiatorer
00:0086.120.6-9.751.346.4
01:0085.120.4-10.152.347.1
02:0083.920.4-11.552.347.3
03:0082.820.4-11.351.646.7
04:0081.620.4-11.850.846.1
05:0079.120.4-12.952.948.8
06:0074.020.4-14.053.748.6
07:0065.220.4-15.154.948.8
08:0053.720.4-16.753.047.6
09:0044.120.6-15.948.844.8
10:0044.920.4-16.149.445.5

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det gäller ju att tempen som man använder i beräkningen är hela tanktempen är tanken väl skiktad med låg temp i botten och hög i toppen kan det säkert bli fel. Reagerade på framledningen den är lägre vid -16 än -10 styrs den efter inne tempen ? Har du termostater som kan strypa bort en del värme från radiatorerna ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Det gäller ju att tempen som man använder i beräkningen är hela tanktempen är tanken väl skiktad med låg temp i botten och hög i toppen kan det säkert bli fel. Reagerade på framledningen den är lägre vid -16 än -10 styrs den efter inne tempen ? Har du termostater som kan strypa bort en del värme från radiatorerna ?
Tankarna har bra skiktning skulle jag säga. Exempelvis vid 04:00 är nedre delen ~57.5 °C när övre är ~81.5 °C. Går det att justera formeln på något vis om man har nedre tanktemp också?
Framledningen styrs av autoshunt med innegivare, ja. Så visst, är vi vakna så släpps ju lite mindre på.
Därför jag försökte ta ett exempel på natten.
Alla termostater (förutom någon enstaka) står på fullt öppet och shunten får sköta värmen på vattnet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om du tänker ha kvar nån av tankarna finns ju möjligheten att koppla vp via tanken då kan man om man vill välja en större vp och slippa elspets helt men det kostar naturligtvis lite mera att installera. Ska du borra eller gräva jordvärme ? Vill du elda när det är riktigt kallt ute ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Om du tänker ha kvar nån av tankarna finns ju möjligheten att koppla vp via tanken då kan man om man vill välja en större vp och slippa elspets helt men det kostar naturligtvis lite mera att installera. Ska du borra eller gräva jordvärme ? Vill du elda när det är riktigt kallt ute ?

Idén just nu är att spara vedpannan och en del av tankarna. Det är tre st. 500 liters varav en med vvb.
Vad är rekommenderat att man sparar? En? Två? Alla tre kommer inte få plats.
Vi kommer borra och tanken är att kunna elda när det är riktigt kallt för att slippa elspets. Skulle det dock gå att slippa elspets genom en större pump så är ju givetvis det också intressant, men det beror ju som sagt en del på pengarna.
Tilläggas bör att vi också planerar att värma en pool ute på 20 m3 under sommarhalvåret.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Behovet av framledningstemp ger inga som helst ledtrådar till hur stor effekt du behöver ha på din värmpump, det visar bara hur ditt värmeavgivande system är dimensionerat i förhållande till husets energibehov.

Om ditt hus är 10 m2, eller 200 m2 är omöjligt att veta utifrån detta, och huruvida du har radiatorer eller golvvärme framgår inte heller.
...

Det stämmer, men visst är det väl så att en erfaren rörmokare lätt skulle kunna se ungefärlig effekt och alla gånger träffa rätt på om huset är 10 m2 eller 200 m2 genom att se tempdiff och sedan titta på cirkpumpen. Är det då tex en Grundfos 21-60 som går på tvåan utan missljud så säger det vilket antal liter som det ungefärligen troligen handlar om

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja visst, men nu är vi ju inte på plats och kan göra den typen av bedömning.
Typ av cirkpump.
Hastighet
Rördimensioner
Radiatortyp
Radiatorstorlek
Fönstertyp
Fönsterytor
Isoleringsgrad
Husets storlek
Detta är allt sånt som spelar in.

Baserat på ytan, byggår, och när det renoverades så gissar jag på ca 60 - 70 W/m2, vilket ger ca 8,4 till 9,8 kW i toppeffektbehov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Ja visst, men nu är vi ju inte på plats och kan göra den typen av bedömning.
Typ av cirkpump.
Hastighet
Rördimensioner
Radiatortyp
Radiatorstorlek
Fönstertyp
Fönsterytor
Isoleringsgrad
Husets storlek
Detta är allt sånt som spelar in.

Baserat på ytan, byggår, och när det renoverades så gissar jag på ca 60 - 70 W/m2, vilket ger ca 8,4 till 9,8 kW i toppeffektbehov.
Har ju angivit en del. Kan återkomma med så mkt som möjligt senare.

Baserat på ditt antagande, hur bör man då dimensionera installationen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!