Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SAP-KRV124EHDX  (läst 28679 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IROC-Z

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS13 GAVP-E
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #15 skrivet: 06 januari 2006, 12:38:19 »
Det är väl inte bara Sanyo som slår av när det blir för kallt.
Jag pratade t ex med IVT-återförsäljaren och han sa att den slog av vid runt -20 den med, men den bröt inte på direkt temp utan på tryck...

Toshiban slår kanske inte av själv, men i den svenska manualen till RAS10, 13 och 16 står det om driftsförhållanden:

"För korrekt prestanda ska lutkonditioneringen användas under följande temperaturförhållanden"
Värmning:
Utetemp -15 till +24
Innetemp Lägre än +28
"Om luftkonditioneringen används under andra förhållanden än de som angivits ovan kan dess säkerhetsfunktioner aktiveras."

Vad säkerhetsfunktionerna är framgår dock inte...

//IROC-Z
« Senast ändrad: 06 januari 2006, 12:40:09 av IROC-Z »
70-talshus, enplan, 190 kvm bottenplatta, 150 kvm boarea, med direktverkande el samt en Contura 470 täljstenskamin...

Gano

  • Gäst
Gano
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #16 skrivet: 06 januari 2006, 13:47:18 »
Man kan ju vänta också.

124EHDX dyker nog upp hos en parallell importör innan nästa höst och då brukar ju -20 spärren inte finnas.  studs studs

För det blir väl som på 123EHN, Ahlsell vill ha -20 spärr, annan importör struntar i det. Och så får man stå sitt kast själv som privatperson om man vill slippa -20-fenomenet.

MVH/Gano

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2006, 15:48:19 »
Låter bra med att välja modellen utan "-20 off" funktionen! Kanske kan bli en "dräpare" på marknaden?
Glömde säga att om oljan väl börjar förorenas, vilket kallstarter kan bidra till, så accelererar nedbrytningsprocessen i smörjoljan. Det blir liksom en negativ spiral/ond cirkel. Detta är väldigt tydligt gällande oljor för bilmotorer. Där byter man ju dock oljan med jämna mellanrum. Man kanske skall börja med det även på våra L/L? Men man vill ju gärna se den vetenskapliga avhandling som ligger till grund för "-20 off" funktionen. Det kan ju finnas en hund begraven (även här) :D!

Om det inte är så att Sanyos konstruktion/materialval etc på något sätt skiljer sig från andras och gör att de faktiskt riskerar att haverera vid normal drift under -20, och kanske istället gynnas av återkommande kallstarter?  Sc:,h

Dessutom går ju aldrig kompressorerna på 100% vid dom temperaturerna, det blir ju lite självreglerande.
« Senast ändrad: 06 januari 2006, 15:55:36 av gäst »
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2006, 08:36:56 »
Det är ingen som har frågat sig omdet faktiskt är så enkelt som att Sanyo 93/123 EHN, är den första pumpen som byggd för vinterdrift?

Att det är så enkelt att det är alla andra som inte är något annat än "aircondition som körs som värmepumpar" vars enda vinteranpassning är en värmekabel i ytterdelen?

Att hela diskussionen om att det är p.g.a. temperatur / kallstart som maskinerna stängs av ?

Att det faktiskt är så att vid så pass låga temperaturer, så mår INGEN värmepump bra, p.g.a. trycket / expansionen i systemet?

De tidigare generationers "värmepumpar" gick på R22 eller R407, och de stängdes av vid betydligt lägre temperaturer.

Bara tiden kommer att utvisa om dagens maskiner med drift vid -20 eller kallare, kommer att ha någon livslängd att tala om.

Häls
Tomas
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #19 skrivet: 07 januari 2006, 11:09:17 »
Det jag vet att man gjort på Sanyon är designen på bottentråget och att man lyft batteriet några 10-tals mm, vilket gjort att man kan säkra drift ner till -20 utan värmekabel. Det är väl delvis p g a detta som man inte vill ha värmekabel, man anser att inga maskiner ska gå under -20.

Tur att man slipper ta ställning till detta, vilken som helst (EH/EHN) kommer att fungera hemma, det blir aldrig kallare än -20.

Förresten, min egen maskin har ingen värmekabel, en del av hetgasledningen gör en extra sväng under batteriet. Det är ju faktiskt en konstruktionsändring som syftar till att få maskinen att gå bättre i värmedrift. Är det en bättre lösning för värmepumpsdrift än värmekabel eller förlorar man COP ? Jag har aldrig någonsin haft isproblem.....

MVH/Gano

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #20 skrivet: 07 januari 2006, 12:04:46 »
Gäst!

En utebliven vinst på 50 kwh/dygn vid -20 (som du påstår) blir lika med 2,1kw netto (50/24).

Ras-10 har vid -20 säj COP 1,8 vilket då ger uteffekt (brutto) 2,1/(0,8/1,8) = 4,7 kw (!).

Samma effekt som den max kan leverera vid +7 ska den plötslig leverera vid -20 med låg COP dessutom!

Kostnad för maximalt slitage sätter du (för enkelhetens skull) till 0!

Bra resonerat ”gäst”

Du slänger dig glatt med mycket stora besparingar vid mycket låga temperaturer men räknar man på det upptäcker man att det är munväder och önsketänkande!


Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #21 skrivet: 07 januari 2006, 13:24:41 »
Gäst!

En utebliven vinst på 50 kwh/dygn vid -20 (som du påstår) blir lika med 2,1kw netto (50/24).

Ras-10 har vid -20 säj COP 1,8 vilket då ger uteffekt (brutto) 2,1/(0,8/1,8) = 4,7 kw (!).

Samma effekt som den max kan leverera vid +7 ska den plötslig leverera vid -20 med låg COP dessutom!

Kostnad för maximalt slitage sätter du (för enkelhetens skull) till 0!

Bra resonerat ”gäst”

Du slänger dig glatt med mycket stora besparingar vid mycket låga temperaturer men räknar man på det upptäcker man att det är munväder och önsketänkande!



RAS 10 ger COP 1,75 vid -18, så det blir kanske svårt.

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #22 skrivet: 07 januari 2006, 16:22:22 »
Gäst!

En utebliven vinst på 50 kwh/dygn vid -20 (som du påstår) blir lika med 2,1kw netto (50/24).

Ras-10 har vid -20 säj COP 1,8 vilket då ger uteffekt (brutto) 2,1/(0,8/1,8) = 4,7 kw (!).

Samma effekt som den max kan leverera vid +7 ska den plötslig leverera vid -20 med låg COP dessutom!

Kostnad för maximalt slitage sätter du (för enkelhetens skull) till 0!

Bra resonerat ”gäst”

Du slänger dig glatt med mycket stora besparingar vid mycket låga temperaturer men räknar man på det upptäcker man att det är munväder och önsketänkande!



Ha ha, så fort dom får chansen så hugger dom ju som hungriga vargar.  ;)
Läs en gång till, jag skrev ju faktiskt inte i huvudsak om Ras10 utan nämde den bara lite kortfattat, och då gällde ju också -15 grader, och jag skrev inte om -20. Jag spekulerade kring den nya sanyon precis som du. Jag räknade på -15 (jag vet att det var cirka en grad för lågt, men det skrev jag ju också, som du säkert ser om du läser lite noggrannare en gång till) eftersom dom siffrorna var kända, och inte så långt från -16,0000000000000001  :D ;) (eller var det -15 som den slår på igen?) där sanyon fortfarande är avstängd efter 3/5/12/17 veckor (vilket iofs bara genererar 1 kallstart, men däremot förlust av många sköna "gratis" kwh! :D) om inte temperaturen varit högre sen senaste passeringen neråt till -20.
Det intressanta är ju dessutom att Råd&Rön testen inte tar med detta i beräkningen. Gällande Luleå (som fanns med som referensort) och resten av Norrland lär det påverka årsbesparingen å det grövsta (gällande de som köper med "-20 off").
Sanyo levererar enligt testen 3,2 kw vid -15 med cop 1,8, det får jag till 1,4 kw "gratis" ca 34 kwh/dygn "gratis".
Toshiba enligt samma 2,8 kw med cop 2,3, det får jag med samma avrundning uppåt som ovanstående till 1,6 kw "gratis" ca 37 kwh / dygn "gratis". Men jag kan ju räknat fel,  ;) och det gäller ju som sagt vid -15 grader.
Som du noterar så skrev jag ju också "upp till" vilket kan och skall tolkas som "worst case", då inkluderade jag ju även skillnaden mellan kallstartsvärdeminskningen och det förträffliga ;) i att hela tiden låta pumpen gå. Notera dock att jag inte tagit med ev scenarios där avstängda radiatorsystem, toaletter, vattenrör och annan vätska frusit sönder och orsakat stora kostnader för att pumpen inte levererar ett uns av värme, då kan det bli kostnader på uppåt miljoner / dygn.  ;) Och detta pga "Error by design", och inte ett egentligt fel(!).
Och vid tempen (-15) var det ju 34 kwh/dygn som jag skrev (34 kr/dygn med dagens pris för många, men för all del, säg 30 kwh / 30 kr/dygn vid -16 istället för -15), gällande sanyos -04 maskin, och eftersom jag antog att den nya är ännu bättre blir ju den möjliga förlusten ännu större vid större värmebehov, och med en 3 dubbling av elpriset som faktiskt spekulerats om i medierna framöver under vissa perioder skulle "bara" upp till 50 kr/dygn uppfattas som en glädjekalkyl.
Dessutom så inkluderade jag i summan andra hållet relativt ditt munväder och ditt önsketänkande ;) gällande "-20 off" "fördelen" att "värdeökningen"/livslängdsförlängningen  i minskat slitage, istället är en värdeminskning/livslängdsförkorning i ökat slitage pga kallstarter, en teori som styrks av all annan förekommande vetenskap om förslitningar på mekanik vid kallstarter.
Jag tror att du kan söka lite på internet t.ex. efter forskning kring lagring av eftervärme i termosar från bilmotorer, så skall du se att just slitage vid kallstarter är något som dom fäster stor vikt vid. 
Men som jag lite ödmjukt kan konstatera så är detta mycket spekulation (även från mig).  :D

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5940.msg56317.html#msg56317
Kan det vara detta som också gör att det inte finns några tekniska faror som beskrivs för sanyo och andra fabrikat med tryck och annat vid låga utomhustemperaturer? Mike, jag tror att Sharp har köpt in sig på Toshibas patent avseende detta (eller var det tvärt om?).

« Senast ändrad: 07 januari 2006, 17:24:09 av gäst »
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #23 skrivet: 07 januari 2006, 17:23:23 »
Det intressanta är ju dessutom att Råd&Rön testen ......

Sanyo levererar enligt testen 3,2 kw vid -15 med cop 1,8, det får jag till 1,4 kw "gratis" ca 34 kwh/dygn "gratis".
Toshiba enligt samma 2,8 kw med cop 2,3, det får jag med samma avrundning uppåt som ovanstående till 1,6 kw "gratis" ca 37 kwh / dygn "gratis". Men jag kan ju räknat fel,  ;) och det gäller ju som sagt vid -15 grader.

Bör du inte använda senast utförda test vid dina beräkningar? Du använder ett gammalt test!

http://www.radron.net/upload/tabeller/2005/nr%208/051215_komplettering_luftluftvarmepump.pdf

Varsågod!


RAS 10 ger COP 1,75 vid -18, så det blir kanske svårt.


Jaha.

Ras-10 har vid -20 säj COP 1,6 vilket då ger uteffekt (brutto) 2,1/(0,6/1,6) = 5,6 kw (!).

Högre effekt än den max kan leverera vid +7 ska den plötslig leverera vid -20!


Utloggad mansan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krångligt!
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #24 skrivet: 07 januari 2006, 17:46:17 »
Alla 410 pumpar har ju en rek lägsta temp på -20 till -25 grader ä det då inte bra att dom stänger av sig själva så man slipper hålla koll ?.Det finns ju någon anledning att alla (inklusive toschiba -25) har det eller??? sen att det går att köra dom vid lägre temp ä ju en annan sak! själv ser jag -20 spärren som en varvtalsspärr på en bil på omoderna bilar saknar ju det så det ä bara att varva långt in på det röda tills dom går sönder  ;)

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #25 skrivet: 07 januari 2006, 18:46:30 »
Bör du inte använda senast utförda test vid dina beräkningar? Du använder ett gammalt test!
Ja, men jag använder ju gärna en från samma generation som min.
Den nya generationen av min är ju inte testad.
Det vore ju som att jämföra en R22 pump från -84 med min.  ;)


RAS 10 ger COP 1,75 vid -18, så det blir kanske svårt.

Jaha.

Ras-10 har vid -20 säj COP 1,6 vilket då ger uteffekt (brutto) 2,1/(0,6/1,6) = 5,6 kw (!).

Högre effekt än den max kan leverera vid +7 ska den plötslig leverera vid -20!



Den där fattar jag inte?

Alla 410 pumpar har ju en rek lägsta temp på -20 till -25 grader ä det då inte bra att dom stänger av sig själva så man slipper hålla koll ?.Det finns ju någon anledning att alla (inklusive toschiba -25) har det eller??? sen att det går att köra dom vid lägre temp ä ju en annan sak! själv ser jag -20 spärren som en varvtalsspärr på en bil på omoderna bilar saknar ju det så det ä bara att varva långt in på det röda tills dom går sönder  ;)

Nä, min går fast det är under -27.
Dessutom varvar ju dom mindre när det blir riktigt kallt, så kylan i sig är ju en "varvtalsspärr".
Så vill du varva den "in på det röda" vid -20, ja då får du nog koppla på en egen elmotor som hälper dig.  ;)
Sen är det ju bara min reflektion om vad jag tycker om "-20 off" funktionen som jag delger alla. Det kan ju vara så att jag har fel vad gäller smörjningen av iskalla mekaniska delar under belastning, trots att allt i vetenskapen pekar i samma riktning som det jag sagt. Och faktum kvarstår ju, det kan bli ett ansenligt bortfall i tillförd "gratis" effekt i kyla, ända upp till -16 under längre tid där andra pumpar fortfarande levererar 30-40 kronor per dygn (med dagens elpriser) vid samma temperatur, oavsett om det är den senaste "state of the art" pumpen eller ej om den inte får köras då.  Och upp till 50 kr / mer om man räknar in värdeminskningen vid ökat slitage/minskad livslängd, och absolut vid framtida elprishöjningar OM min teori är korrekt.
Sen kan många säkert med mig vittna om sönderfrysta toaletter, vattenledningsrör vid historiska värmebortfall, även om dom erfarenheter just jag kan delge folk handlar om strömbortfall i fjällstugor under lite längre tid.
Det vore ju bara för tråkigt om man inte tänker på det om man köper en apparat som helt stänger av sig själv när den risken temperaturmässigt infinner sig och som man kanske förlitar sig på av just den orsaken (tillhandahålla värme).
Kanske skall man räkna COP 1 vid -29 (som min tydligen skall ha) som en investering i reservkraft i en del sammanhang även om det bara blir en 700 watt eller något, men som förhindrar att stället hinner bli sönderfruset innan kylan viker ner sig? T.o.m om den trots alla eventuellt vetenskapliga belägg skulla slitas mer då trots låg belastning och driftsvarm olja.
Och som sagt, betänk att det gäller hela vägen tillbaks till -16.
« Senast ändrad: 07 januari 2006, 19:18:06 av gäst »
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad mansan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krångligt!
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #26 skrivet: 07 januari 2006, 19:27:31 »
Gäst jag kan ge dig rätt på en sak (o.b.s bara en) ;) och det är att den kopplar på vid -16 det är ju dumt men som smålänning ser jag inga problem för jag har en en hårtork att starta den med om jag måste (har aldrig behövt prova om det funkar då den inte stängde av när det var -20 enligt min temp  ;D )

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #27 skrivet: 07 januari 2006, 19:37:50 »
Gäst jag kan ge dig rätt på en sak (o.b.s bara en) ;) och det är att den kopplar på vid -16 det är ju dumt men som smålänning ser jag inga problem för jag har en en hårtork att starta den med om jag måste (har aldrig behövt prova om det funkar då den inte stängde av när det var -20 enligt min temp  ;D )
Bara en sak rätt? Kan ju betyda att även en blind höna kan finna ett korn?   :o   ;)

Som smålänning bör du inte riskera att drabbas så svårt av "-20 off". I alla fall inte så ofta!
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad runte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bodenområdet
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #28 skrivet: 07 januari 2006, 21:40:11 »
Ringde Ventalitionsutveckling för nära ett år sen ang. låg utetemp (-25-30), fick ett klart och koncist svar "pumpen tar större skada av en kall återstart än om den är igång hela tiden" även om tempen sjunker till -30 och tom. kallare så mår pumpen bättre av att vara igång, var beskedet jag fick

Jag kör efter detta, dessutom sas det att ner till -29 fanns det lite Cop att hämta
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: SAP-KRV124EHDX
« Svar #29 skrivet: 07 januari 2006, 22:52:38 »
Gäst jag kan ge dig rätt på en sak (o.b.s bara en) ;) och det är att den kopplar på vid -16 det är ju dumt men som smålänning ser jag inga problem för jag har en en hårtork att starta den med om jag måste (har aldrig behövt prova om det funkar då den inte stängde av när det var -20 enligt min temp  ;D )
Bara en sak rätt? Kan ju betyda att även en blind höna kan finna ett korn?   :o   ;)

Som smålänning bör du inte riskera att drabbas så svårt av "-20 off". I alla fall inte så ofta!


Jag inser nu när jag läser om hönan och kornet att det kan tolkas som om du är den blinda hönan som funnit ett (av mina) korn.  ;D
Jag menade mej själv.  a:gl
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!