Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rördragnings nöt....  (läst 42243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
Rördragnings nöt....
« skrivet: 11 mars 2015, 11:50:01 »
Provar att få ett svar här....

Installatören har installerat en VP (NIBE 1155) mot en BORÖ tekniktank på 500l! Fastkondensering övre delen & flytande mot en del av nedredelen!

MEN framledningsröret, av värmen till huset, sitter ihop med värme-returen (ca 25cm)
Varför gör man sÃ¥??  Sc:,h
Blandas inte Returen in i utgående vatten?

Se bilder
Jag kommer senare koppa på två 500L slavtankar, som kommer användas några ggr på höst/vinter då jag vill elda med ved
« Senast ändrad: 12 mars 2015, 13:31:48 av Trollet_ »
Timmer hus i Hälsingland frÃ¥n 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Rördragnings nöt....
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2015, 12:21:33 »
Anledningen verkar vara att en blandningsventil före cirkulationspumpen är avsedd att begränsa maxtemperaturen ut i systemet

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
SV: Rördragnings nöt....
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2015, 12:33:32 »
Anledningen verkar vara att en blandningsventil före cirkulationspumpen är avsedd att begränsa maxtemperaturen ut i systemet

Nja, inte riktigt Sanntos :-/ ELLER JA, visst är det så,,, men den shunten/blandningsvet. är bara aktiv när jag eldar med ved! Men vid VP drift, som kommer vara 90% av tiden, kommer shunten vara helt stäng mot Vedansl.

MEN varför går utgående värme ihop med returen? (Svart pil på bilden)
Misstänksam om att det kommer slinka med kallt vatten, direkt ut till utgående värme!

Eller är det bara för att få bättre cirkulation (Pumpen trycker iväg vatten, samtidigt som vattnet "drar" tillbaka returen) men returen slinker ned rätt väg endå??! Sc:,h Sc:,h Sc:,h
« Senast ändrad: 12 mars 2015, 13:40:05 av Trollet_ »
Timmer hus i Hälsingland frÃ¥n 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rördragnings nöt....
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2015, 12:42:02 »
När tanken är 80° och önskad framledning till distributionssystemet är 40°, måste returen återcirkuleras för att upprätthålla flöde/temperatur.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rördragnings nöt....
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2015, 13:06:53 »

Det rör som ansluts till tankens topp (DN50) vars rör är skrivet med "varmvatten fram". Är det framledning från värmepump?


Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Rördragnings nöt....
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2015, 13:48:33 »
den shunten/blandningsvet. är bara aktiv när jag eldar med ved
Hur görs blandningsventilen inaktiv?

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
SV: Rördragnings nöt....
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2015, 13:52:41 »
Det rör som ansluts till tankens topp (DN50) vars rör är skrivet med "varmvatten fram". Är det framledning från värmepump?

Ja, det är varmvatten från pump till tank!

VV från tanken, in till huset kommer kopplas på toppen (en anslutning dold på bilden) ej färdigtkopplat, + att förvärmnings slinga, nere till vänster, på tanken kommer användas.

Solslingan finns tillgänglig,,, (kommer ej installera SOL-fÃ¥ngare pÃ¥ ett bra tag, läs ej inom 3-5Ã¥r) Kanske ska dubbla längden förvvärmning??  a:gl
Timmer hus i Hälsingland frÃ¥n 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
SV: Rördragnings nöt....
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2015, 14:04:07 »
När tanken är 80° och önskad framledning till distributionssystemet är 40°, måste returen återcirkuleras för att upprätthålla flöde/temperatur.

AhaaAA, så måste det vara, MEN det är bara när man eldarmed ved!
90% av tiden kommer jag köra "vanlig" VP drift, dvs flytande kondensering, å då är shunten helt stängd mot returen!
« Senast ändrad: 12 mars 2015, 18:19:26 av Trollet_ »
Timmer hus i Hälsingland frÃ¥n 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

Utloggad Trollet_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
SV: Rördragnings nöt....
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2015, 14:31:50 »
Hur görs blandningsventilen inaktiv?

Enligt installatören,
När jag känner för att elda, startar jag ved pannan (inbyggd CP), när vattnet är över 72 grader, shuntar laddomat 21 över varmvatten till tankarna, där han sätter en temp.givare, som berättar för VP att det finns varmvatten att tillgå, varpå den stanna, samt att shunten aktiveras & får ström. När temperaturen blir för låg från vedpannan, startar VP

Jag köpte han resonemang.... Gör ni??  Sc:,h
Timmer hus i Hälsingland frÃ¥n 1850. 1½-plan + gunduppv.  källare (radiatorer), totalt 200m2. Golvvärme i övrigt! Delvis tilläggsisolerat!
NIBE F1155 4-16kWh dockad mot BORÖ TIV-500L ackumulatortank , sol 10m (ej aktiv) förvärmning vv 10m, slutvärmning vv10m.
Grävt ned 2x400m
Installerad 260315
Tidigare eldat med pellets, årsförråd om 9 ton, i en gammal Diom vedpanna! Motsvarar 43´000kw

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Rördragnings nöt....
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2015, 14:56:06 »
Du har skrivit VED på bilden på shuntens tillopp, ska det vara så? Är inte tilloppet till shunten från övre delen av tanken också, dvs värmepumpen?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rördragnings nöt....
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2015, 18:40:24 »
Enligt installatören,
När jag känner för att elda, startar jag ved pannan (inbyggd CP), när vattnet är över 72 grader, shuntar laddomat 21 över varmvatten till tankarna, där han sätter en temp.givare, som berättar för VP att det finns varmvatten att tillgå, varpå den stanna, samt att shunten aktiveras & får ström. När temperaturen blir för låg från vedpannan, startar VP

Jag köpte han resonemang.... Gör ni??  Sc:,h
Jag tror han har koll på inkopplingen men vv delen på tanken blir inte den väl liten det är ju endast ca 100 liter som kommer hålla hög temp jag skulle nog vilja sänka inkopplingen av vv delen så den blir större och även sänka rad returen. jag skulle koppla in solslingan som förvärmning om du inte är säker på solpaneler.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rördragnings nöt....
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2015, 08:10:12 »
 Sc:,h nÃ¥gonting ser skumt ut här..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rördragnings nöt....
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2015, 08:33:53 »
Håller med smurfen att varmvattendelen ser väl snål ut, och så ser det ut som att shunten är kopplad till den övre delen av tanken vilket inte är så lyckat om tanken ska kunna hålla kvar varmvattentempen..
Ev. finns det dykrör inne i tanken, vad har tanken för beteckning?
jag antar att vedpannan ska anslutas på de stick som sticker iväg till höger, uppe och nere på tanken?

Jag skulle gärna vilja ha denna inkoppling uppritad, det är svårt att få en överblick på några bilder.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rördragnings nöt....
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2015, 08:43:37 »

MEN framledningsröret, av värmen till huset, sitter ihop med värme-returen (ca 25cm)
Varför gör man sÃ¥??  Sc:,h
Blandas inte Returen in i utgående vatten?

/quote]

Jo, returen blandas in där vid vedpannedrift.
Vid värmepumpsdrift är shunten helt öppen och blandar inte in något returvatten men när tankarna är varmare än värmepumpens börvärde stänger värmepumpen av och framledningstemperaturen hålls mot temperaturkurvan via shuntens inblandning av returvatten.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rördragnings nöt....
« Svar #14 skrivet: 12 mars 2015, 10:17:14 »
Som sagt, rita gärna upp det där, tror det blir lättare att få grepp på det hela då.
Känns som mycket spekulationer just nu.
Svarta pilen pekar väl inte på någon koppling mellan fram/retur.
Eller är bilderna gamla?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!