Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R  (läst 140392 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #75 skrivet: 27 februari 2006, 08:45:01 »
Att inte CTC var med var ett mycket stort misstag, förmodligen det största "felet" på hela testen, det skulle vara intressant att veta varför CTC saknades.
Enligt Konsumentverket fick CTC inbjudan men tackade nej.

CTC ser kanske lite sämre ut i COP-mätnings tävling,
men har inte sÃ¥ mÃ¥nga inlägg om krÃ¥nglande växelventiler.   :D
Men det mättes ju inte ...
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #76 skrivet: 27 februari 2006, 16:34:41 »
Citera
Ingen mer än jag som höjde på ögonen angående ljudnivån?
Uppenbarligen mer beroende på isolering än kompressorteknik


Om det är sÃ¥ att scrollarna ger  mindre vibrationsnivÃ¥ än vad kolvkompressorer ger sÃ¥ kan detta vara en fördelen !. Det finns en del i grannskapet som tycker sig höra sina pumpar nÃ¥got för mycket

Pumpljud kan ju fortplantas via rören och /eller stommen och kan höras pÃ¥ oväntade ställen.  För drgt ett Ã¥r sedan nämnde jag att ljudet den välisolerade vp som sitter i pumprummet inte hörs i bostadsdelen men att det  ibland kunde förninmmas svagt i en hall 2 trappor upp - om det var tyst i huset. Nu efter 15 mÃ¥nader tycker jag att den hörs mer i den hallen och tror att nÃ¥gon rördel hittat en bra resonamskompis under parketten .. nÃ¥ja nivÃ¥n är fortfarande lägre än det ljud som oljebrännaren Ã¥stadkom i vardagsrummet (ovanför pumprummet). Där hörs inte VP:n

Rickart och andra har på forumet skrivit inlägg om saker man kan tänka på vid installationen (få in i kontraktet) om man vill få en tyst installation. Man behöver dock kanske inte gå så långt som en annan ljudfanatiler som byggt in sin Nibe i ett ljudisolerat rum i källaren
Grannens Thermia går f.ö. också tyst.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #77 skrivet: 27 februari 2006, 17:37:11 »
Pendlar och svep behöver inte (ska inte enligt många rörisar) vara stenhårt åtdragna.

Med låsmuttrar kan man lämna det där siste spelet och på så sätt kan en längre rörsträcka hänga lite-lite ledigt och ta upp vibrationen istället för att den "dikt-an" fortplantar sig in i huskonstruktionen.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #78 skrivet: 27 februari 2006, 17:48:55 »
Adam: Jag läste på er hemsida att konsumentverket kommer med en test av luft/vatten värmepumpar längre fram. Vet du ungefär när? och om det inte är hemligt skulle jag gärna vilja veta om CTC är med på den. Den uppfattning jag fått från det område jag bor är att CTC har en stor marknadsandel på luft/vatten.
Vet ej när exakt när testet publiseras men skulle gissa på Maj-Juni. Jag hoppas CTC väljer att vara med i testet den här gången.
mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #79 skrivet: 28 februari 2006, 12:14:15 »
Måste medge att det är lite fegt av CTC att inte ställa upp, det kan lätt se ut som att de har ngt att dölja.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #80 skrivet: 28 februari 2006, 13:22:36 »
HMMM! En chef på Thermia påstår att CTC själva avstod från att vara med i testet.

Några poster senare beklagar sig en annan över att CTC skulle vara fega.

Kan någon mer än jag se ett problem i detta?

Bäst vore förstås att få svaret från CTC själva. Så jag har frågat dom hur det förhåller sig.

I väntan på detta föreslår jag, i all vänlighet, att Thermia uttalar sig för Thermia, Nibe för Nibe osv.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #81 skrivet: 28 februari 2006, 14:11:13 »
HMMM! En chef på Thermia påstår att CTC själva avstod från att vara med i testet.

Några poster senare beklagar sig en annan över att CTC skulle vara fega.

Kan någon mer än jag se ett problem i detta?
Nix, jag kan inte se nÃ¥got problem med detta.  Vad skulle det problemet vara?

SÃ¥ länge informationen är korrekt, sÃ¥ spelar det väl ingen roll varifrÃ¥n den kommer?  Vad tror du själv anledningen är till att CTC inte var med?  Tror du själv att konsumentverket inte skulle tillfrÃ¥ga en sÃ¥ stor aktör som Bentone/CTC?  Sedan vad andra drar för slutsatser (mycket rimliga slutsatser) av ett ev. avstÃ¥ende frÃ¥n att deltaga i testet, är ju inte Thermias fel, eller hur?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #82 skrivet: 28 februari 2006, 14:37:28 »
Jag tror att alla aktörer på marknaden blivit tillfrågad, om man vill vara med i testet eller inte måste ju vara upp till var och en men det luktar lite illa att en så pass stor aktör som Bentone/CTC inte ställer upp, kan kanske vara att dom inte tycker det blir en rättvis test på någevis?
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #83 skrivet: 28 februari 2006, 15:03:40 »
Jag har skickat ett mail till R&R och frågat varför inte Bentone/CTC var representerade. Få se om/vad dom svarar.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #84 skrivet: 28 februari 2006, 15:19:02 »
HMMM! En chef på Thermia påstår att CTC själva avstod från att vara med i testet.

Några poster senare beklagar sig en annan över att CTC skulle vara fega.

Kan någon mer än jag se ett problem i detta?

Bäst vore förstås att få svaret från CTC själva. Så jag har frågat dom hur det förhåller sig.

I väntan på detta föreslår jag, i all vänlighet, att Thermia uttalar sig för Thermia, Nibe för Nibe osv.
Min uppfattning är att OM det kommer ett felaktigt uttalande (alt ljuger) från Adam. så slår det bara på hans trovärdighet och thermias. Men man kan alltid ha fel och missförstått saker, vi är mänskliga.

Den sitts som Adam sitter i så är det dock extra känsligt då han företräder en konkurent, och kan skapa allt för långt gående konsekvenser, vilket gör att han borde ha mycket på fötterna innan han går ut med ett sådant utalande.

Kul och se var R&R svarar.....
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #85 skrivet: 28 februari 2006, 16:05:51 »
Ok, så trillar svaren in, och det kanske är dags för OSS att göra något konstruktivt.

CTC (Enertech) satt i sammanträde, kanske får tag på chefen imorrn.

Pratade med Anders Odell på Energimyndigheten en bra stund. Han är den som citeras i Råd&Röns test och som ligger bakom testet av bergvärmepumpar.

Precis som Adam sa, sÃ¥ var CTC enligt Odell inbjudna, men avstod frÃ¥n att vara med. Där ser man  ;)
Man angav inte någon specifik anledning, men jag kanske har en tanke om det....

Vad som är på tapeten nu är testen av l/v-pumpar. Där är CTC liksom alla andra inbjudna, men har inte ens hört av sig.
En smärre katastrof, med tanke på att CTC är mycket stora på l/v (hur stor marknadsandel har dom?). Så ett test utan EcoAir vore inte bra. Testet är fördröjt, men deadline för att vara med ligger om cirka en månad.

VI KAN VARA MED OCH TRYCKA PÃ… SÃ… ATT CTC BLIR MED I TESTET.

Utfallet där torde kunna bli representativt även för hur CTC Ecoheat ligger till, det är ju samma konstruktion på pannan.

Odell menade också att om en tillverkare inte ville vara med i tester, berodde det ofta på osäkerhet hur deras produkt skulle fungera, detta kan ju t ex bero på hur testet är konstruerat. Men han var genuint oroad över att CTC inte ens svarat på förfrågan om medverkan i l/v-testet.

Så min fundering: det är lite hysch-hysch när man pratar med CTC nuförtiden, och det är möjligt att de har en ny produkt på gång. Detta kan vara en anledning att de inte är med, testet kommer vid fel tillfälle för dom.

Och sÃ¥ tycker jag fortfarande att det har betydelse VEM som säger VAD - men det kanske bara är jag det.  Sc:,h

« Senast ändrad: 28 februari 2006, 16:11:24 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #86 skrivet: 28 februari 2006, 16:14:49 »
Fick just ett meddelande att min fråga till R&R har citat: "skickats vidare till projektansvarig för testet och var med och beslutade om urvalet av pumpar"

Förmodligen blir det Anders Odell som svarar även mig samma sak som "drjukebox"

Jag meddelar...
« Senast ändrad: 28 februari 2006, 16:20:48 av maha6305 »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #87 skrivet: 28 februari 2006, 16:40:17 »
Och så tycker jag fortfarande att det har betydelse VEM som säger VAD - men det kanske bara är jag det.  Sc:,h
Jovisst har det betydelse.  Om utvecklingschefen för Thermia hade skrivit att "CTC vÃ¥gade inte ställa upp i testet för att deras pumpar är sÃ¥ mycket sämre", sÃ¥ hade det ju haft betydelse.  Nu var ju det enda som han skrev att CTC var tillfrÃ¥gade men valde att inte vara med, vilket ju var klart, koncist och dessutom KORREKT!  DÃ¥ kan han fÃ¥ komma varifrÃ¥n han vill för min del, när informationen är den efterfrÃ¥gade och dessutom korrekt.  Vad är det för kontroversiellt i att komma med klar och korrekt information pÃ¥ nÃ¥gons frÃ¥ga?

Sedan sÃ¥ är det ju, som jag redan skrev, ganska enkelt att förstÃ¥ att CTC faktiskt blivit tillfrÃ¥gade...  Upp till var och en att ha en Ã¥sikt om varför de valde att inte vara med.  Du tolkar det som nÃ¥got positivt, för att de väntar pÃ¥ att de skall komma fram med en ny och mycket bättre produkt.  Jag tolkar det som nÃ¥got "negativt" dÃ¥ de har insett att deras pumpar inte kommer att kunna mäta sig med mÃ¥nga av de andra pumparna i ett sÃ¥dant test.  Jag tror CTC mycket profilerar sig mot kunder som inte jagar den sista tiondelen i COPen utan istället prioriterar enkelhet...  CTC anser väl att de inte tjänar nÃ¥gonting pÃ¥ att delta i ett sÃ¥dant här test där enbart deras nackdelar framträder medan fördelarna inte nämns (som t.ex. jämnare framledningstemperatur osv).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #88 skrivet: 28 februari 2006, 16:51:53 »
Om jag får vara med och spekulera så tror jag Ridax är nära sanningen!

Det råder COP-hysteri där varje tiondel räknas.
Comfortvärme på sommaren och andra faktorer är i skymundan - och det vet dom på CTC.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #89 skrivet: 28 februari 2006, 16:59:19 »
Och jag tänker som vanligt avstå från att gissa, tro, spekulera och spilla tid på käbbel.

Däremot gärna vidarebefordra relevant information och uttala mig när jag har något att tillföra.

Tipsade f ö Odell om värmepumpsforum sÃ¥ han kanske läser detta just nu....  ;)

EDIT: Notera att forumet skulle kunna trycka på så att Ecoair blir med i kommande test, vilket skulle göra testen mycket bättre.
Hur kan vi göra detta? Ett sätt vore förstÃ¥s att mailbomba CTC. Ã…terkommer isf med lämplig mailadress  ;)
Kanske borde ta upp detta under l/v-forumet oxå.
« Senast ändrad: 28 februari 2006, 17:44:23 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!