Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibes termostater är bara skit  (läst 4974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
Nibes termostater är bara skit
« skrivet: 19 juni 2013, 20:49:52 »
Jag har varit mycket nöjd med min Nibe 1135-10kW men börjar nu tvivla. Anledningen är att termostaterna verkar vara bara skit. KB-in visar f.n. +12,5 under drift. Och KB-ut 79,8 när jag kör min   pool11 poolvärme. Eftersom jag tycker att tyckt att framlednings temperaturen har svÃ¥rt att komma upp i temperatur. Aldrig över 26.9 °C, sÃ¥ kollade jag för säkerhets skull även returen. Dröm om min förvÃ¥ning när jag sÃ¥g att returen lÃ¥g pÃ¥ 35,5 °C. Det känns väldigt frustrerande att alltid behöva kolla alla värden  pÃ¥ temperaturerna. Jag har under senaste sesongen haft en avsevärd ökning av energiÃ¥tgÃ¥ngen, (+4000 kWh) men trott att det berott pÃ¥ Ã¥rets vargavinter. Under första Ã¥ren med VP sÃ¥ var Nibe och bytte termostater flera gÃ¥nger. MÃ¥ste det vara sÃ¥ här? Finns det inga andra bättre ersättnings termostater som man kan lita pÃ¥?
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibes termostater är bara skit
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2013, 20:54:50 »
Temperaturgivare heter det.
Termostater är nåt helt annat.

Billiga tempgivare (som används i värmepumpar rent generellt) är känsliga för fukt - detta innebär att tempgivarna på KB-ledningarna brukar visa fel, de andra givarna brukar klara sig fint.

Poolstyrningen brukar "simulera" låg utetemp och låg framledningstemp, för att "lura" igång värmepumpen, så just när poolen behöver värme skall du nog inte kontrollera dina tempgivare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibes termostater är bara skit
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2013, 21:26:17 »
Cirkulationspumpen( för radiatorsystemet) i din vp är troligen felvänd.

Samma fenomen var det hos min sons Nibe bergvp.  Returtempen var alltid högre än stigartempen.

När jag kontaktade Nibes lokala servicefirma, så berättade teknikern är det tyvärr har hänt flera ggr att cirkpumpen felmonteras i Nibes fabrik.

Vänd på pumpen....det är enkelt....så får du gissningsvis ordning på värmen och värdena.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Nibes termostater är bara skit
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2013, 21:57:55 »
Det är nÃ¥got med nibe och tempgivare. Re 10 visar lite mer än 1 grad fel. Utegivaren likasÃ¥. Däremot fungerar givarna som sitter i innedelen bra. Upptäckte i vintras att pumpun startade och stoppade igen efter bara nÃ¥gon minut igen när det var kallt  ute. Gick ner och tittade för jag blev inte klok pÃ¥ varför den betedde sig sÃ¥ eftersom jag satt stopp tempen pÃ¥ -14 men utetempgivaren visade -12. Visade sig att stoppfunktionen är kopplad till tempgivare som sitter i utedelen och när fläkten börjar gÃ¥ och köldmedia tar ut värme ur luften dÃ¥ sjunker temperaturen vid givarna i utedelen under hysteresen och pumpen stoppar. Har du haft nÃ¥gon som arbetat med citkpumpen det senast Ã¥ret? Annars lÃ¥ter det inte trovärdigt att det är den om du fÃ¥tt hög förbrukning först denna vintern.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Nibes termostater är bara skit
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2013, 01:26:36 »
Temperaturgivare heter det.
Termostater är nåt helt annat.

Billiga tempgivare (som används i värmepumpar rent generellt) är känsliga för fukt - detta innebär att tempgivarna på KB-ledningarna brukar visa fel, de andra givarna brukar klara sig fint.

Poolstyrningen brukar "simulera" låg utetemp och låg framledningstemp, för att "lura" igång värmepumpen, så just när poolen behöver värme skall du nog inte kontrollera dina tempgivare.
Hej Rickard!!
"tempgivare" Det lÃ¥ter som om dessa är paj och ger fel värden, sÃ¥ blir hela pumpen dysfunktionell. Eller är styrningen av pumpen lika god och ekonomisk oavsett vilka värden som givarna indikerar?  Sc:,h

Menar du; att om jag stänger av poolvärmen, så kommer det, troligtvis efter ett tag, att visas andra rätta värden på displayen?

« Senast ändrad: 20 juni 2013, 01:28:34 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibes termostater är bara skit
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2013, 07:30:40 »
Om tempgivarna på Inkommande KB visar för kallt så stannar kompressorn.
Visar dom för varmt så påverkas inte styrningen.
Om tempgivaren för framledning eller retur visar för höga temperaturer så kommer värmepumpen att stanna, och det blir kallt i huset. (lite beroende på vilka inställningar du har i reglerdatorn)
Visar tempgivarna på framledning och returledning för kallt kommer värmepumpen att göra onödigt varmt vatten, och det blir för varmt i huset, om du inte har termostater som stryper bort flöde till dina radiatorer. Har du tempgivare på framledningen som visar för låg temp OCH termostater på radiatorer och golvvärmeslingor som stänger så kommer värmepumpen att hela tiden göra för varmt vatten, vilket fördyrar driften.

Jag vet inte säkert hur poolstyrningen fungerar på "moderna" Nibe, men på min gamla Nibe så kopplas två fasta motstånd in som "simulerar -40°C ute, och +26°C på framledningen, detta medför att kompressorn omedelbart startat och går så länge det finns värmebehov i poolen.

För att säkert veta att det inte är poolstyrningen som spökar kan du ju prova stänga av den och läsa av alla givare efter ca 30 minuter istället.

Nibes, och andras, tempgivare är precis som du säger inte av någon vidare kvalitet, men tillverkarna brukar inte heller snåla med dessa om/när det blir fel på dem, har du garanti kvar, ring service.
Har du inte garanti kvar, ring Nibes support, de brukar ibland kunna skicka nya givare gratis till de som har problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Nibes termostater är bara skit
« Svar #6 skrivet: 20 juni 2013, 09:58:16 »
Tack Rickard! Det var ett uttömmande svar tummenupp
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibes termostater är bara skit
« Svar #7 skrivet: 23 september 2013, 12:08:26 »
Finns det andra bättre ersättningsgivare med hög kvalitet som man kan använda istället, som fungerar bra ihop med Nibe? Borde ju vara värt de extra pengarna, med tanke på att man verkar kunna förlora mycket pengar på att givarna ger fel värden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!