Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥nga timmar?  (läst 11017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: MÃ¥nga timmar?
« Svar #30 skrivet: 18 december 2007, 15:34:30 »
Man kan ställa "min framledning" till valfritt värde 15-65 grader. Då förmodar jag att pannan kan hålla framledningen så låg som 15 grader. Det går också att sätta "max framledning" till 30 grader, huskurvorna går i varje fall ner till 20 grader. Frågan är vad som händer med pumpen om man väljer så låga temperaturer, man säger ju allmänt att lägsta temperaturen pumpen startar vid är 35 grader.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: MÃ¥nga timmar?
« Svar #31 skrivet: 18 december 2007, 15:44:09 »
Styrsystemet i CTC ställer alltid in framledningens börvärde enligt huskurvan och nedre pannans börvärde sätts 5 grader högre än framledningens börvärde, sen jobbar pumpen mellan dessa värden, om man inte går in och ändrar i "Diff start/stopp". Jag har också hört detta om att 35 grader är lägsta temp, men jag har inte sett det någonstans i beskrivningarna från CTC.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: MÃ¥nga timmar?
« Svar #32 skrivet: 18 december 2007, 16:11:38 »
OK, ni tycks bekräfta att ecoel inte är det smartaste. Jag har misstänkt det. Ni som har höga tempbehov, har ni satt radcirk på max? Det kan hjälpa ngn grad.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: MÃ¥nga timmar?
« Svar #33 skrivet: 18 december 2007, 16:52:48 »
Man kan ställa "min framledning" till valfritt värde 15-65 grader. Då förmodar jag att pannan kan hålla framledningen så låg som 15 grader. Det går också att sätta "max framledning" till 30 grader, huskurvorna går i varje fall ner till 20 grader. Frågan är vad som händer med pumpen om man väljer så låga temperaturer, man säger ju allmänt att lägsta temperaturen pumpen startar vid är 35 grader.

//Ronnie

På sommaren så kör jag mitt system för att hålla värmen i bottenplattan, min. framledningstemp är satt till 24 ºC, pumpen brukar då köra upp systemet till 29 ºC innan den stänger av sig. Startfrekvensen är ca 1 ggr/dygn. Med en EcoEl skulle det innebära att den värmer systemet till 35 ºC och sedan ligger och shuntar ut, låter i mina öron onödigt och kostsamt.

Nä, då är en lösning ala EcoLogic att föredra + att investeringkostnaden minskar med ca 20 - 22 000 kr, skulle pannan ändå behöva bytas pga. anledning hade i alla fall jag kollat in beg. marknaden och köpt en olja/el med endast ett par år på nacken för max 5 000 kr, fortfarande en besparing med 15 - 17 000 kr. På köpet får jag också möjlighet till att spetsa med pellets, brännaren köper jag för de ovan nämnda 15 000 kr och investeringen blir då den samma som för en elpanna men slipper inbindning till endast eldrift.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: MÃ¥nga timmar?
« Svar #34 skrivet: 18 december 2007, 17:33:21 »
Nu börjar vi närma oss en slutsats;

1) Ecoair är bra

2) Den som inte har en bra shuntreglering skall köpa ecologic

3) Annars köper man ecologic av komfort/teknikskäl men den lönar sig nog inte (ctc borde bjuda på ecologic och inte ecobasic i VP)

4) BehÃ¥ll pannan tills det varken gÃ¥r att svetsa eller hälla kylarcement mm i den  *vinkar* *vinkar*

5) Köp en begagnad kombipanna om du måste, det kryllar av dem från alla begvärme, ecoair mm installationer


STÄMMER????

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: MÃ¥nga timmar?
« Svar #35 skrivet: 18 december 2007, 18:03:11 »
Ja, det stämmer nog rätt bra, och har man radiatorer som klarar att värma huset utan allt för höga framledningstemperaturer med fullt öppna termostater, så är även EcoEl ett bra alternativ.

Jag behöver upp till 60 ºC på framledningen vid minus 15 ºC för att hålla runt 22 ºC inomhus.

Jag gjorde av med cirka 3 kubikmeter olja per år förut, och nu har värme och varmvatten tagit 9 200 kWh under ett år. Då har pannan svarat för knappt 1 000 kWh. Skulle jag haft ett bättre radiatorsystem, skulle pumpen klarat den biten också på 400 kWh och jag hade sparat 600 kWh. Jag har ändå sparat mer än jag räknade med från början så jag är nöjd med anläggningen.

Det går säkert att spara in på pannans förbrukning om man är på hugget och stänger av elpatronen när den inte behövs, pumpen klarar säkert värmen tills framledningen vill ha 50 ºC på vattnet, och på sommarhalvåret kan man prova att ha den avstängd.

//Ronnie

CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: MÃ¥nga timmar?
« Svar #36 skrivet: 18 december 2007, 18:43:43 »
Så här har jag det. Vid ca +2° till 0° börjar min pump att gå 24 h. Shunten står fortfarande inte på max och VP balanserar kring 45° jag behöver litet mindre. Vid DUT nås en jämvikt på ca 40-43° och shunten står på max. Huset är varmt. Under DUT slår jag manuellt på en eller två L/L. Förra vintern räckte detta.

Varför har du inte L/L pumparna på jämt? Dom borde ju ge ett bättre COP än L/V. Åtminstone om dom är inverterstyrda R410.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: MÃ¥nga timmar?
« Svar #37 skrivet: 18 december 2007, 19:08:57 »
Japp Harken, det var en bra sammanfattning Thumbsup

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: MÃ¥nga timmar?
« Svar #38 skrivet: 18 december 2007, 19:43:32 »
Ja, varför kör jag inte L/L hela tiden? Jag vet inte, men de låter ju litet grand och på dellast (E9-CKP och E12-CKP) ger väl scrollkompressorn ganska stort internt läck. Sen blir det inte lika jämn temperatur mellan rummen osv. Tror inte det skulle kunna röra sig om mer än nån 100kr per år i extra besparing. Och så vill jag belasta ecoair så att den får få starter mm. Fast jag kanske skall prova ditt förslag.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: MÃ¥nga timmar?
« Svar #39 skrivet: 04 februari 2008, 20:02:42 »
Du har säkert rätt, men varför blir det så många trådar? Hur kan man få 23 h VP och ändå spets?

Har du EcoLogic eller ECOEL så uppdateras "Drifttid senaste 24h" endast 1ggr/dygn. I och med detta blir du lite lurad när du läser av driftstid senaste 24h. De siffror du läser av kan vara 23h 59min gamla. Dvs du tittar på gårdagens siffror.

Ex kan det stå: Drifttid senste 24h=19h men detta behöver inte betyda att VP inte gått 24h i rad vid din avläsning, utan bara att du tittar på siffor som inte uppdaterats.

Även OM drifstid senste 24h ALLTID var korrekt uppdaterad kan du ändå vara OK att hamna i ett läge där drift VP senaste dygn är mindre än 24h och spets kopplats in. Exempel på detta är ju om utetemeraturen minskar många grader snabbt, och då hamnar under din balanspunkt. Då hinner spets kopplas in före 24h kontinuerlig drift.

Det vore ganska intressant om det gick att läsa av BÅDE Drifttid senaste 24h OCH Spetstid senaste 24h.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: MÃ¥nga timmar?
« Svar #40 skrivet: 05 februari 2008, 11:50:21 »
Ja, varför kör jag inte L/L hela tiden? Jag vet inte, men de låter ju litet grand och på dellast (E9-CKP och E12-CKP) ger väl scrollkompressorn ganska stort internt läck. Sen blir det inte lika jämn temperatur mellan rummen osv. Tror inte det skulle kunna röra sig om mer än nån 100kr per år i extra besparing. Och så vill jag belasta ecoair så att den får få starter mm. Fast jag kanske skall prova ditt förslag.

Ja,
jag tror du tänker rätt. Scroll som snurrar på mycket låg last ger nog inte dom där extra tiondelarna i COP. Så vi pratar nog inte om mer än en eller ett par hundringar/år.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 630
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!