Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrningen vid minusgrader  (läst 8204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Styrningen vid minusgrader
« skrivet: 18 december 2012, 08:38:21 »
Igårkväll när jag kollade hur min EcoAir jobbade funderade jag över hur styrningen egentligen är tänkt att fungera vid minusgrader.

Igår hade vi -5. Pumpen jobbade bra, diffen VPin/ut var 4-5 grader. Framledningens börvärde 44, så börvärdet på nedre pannan var 49. När den så småningom fick upp tempen till 49 så stannade kompressorn och fläkten, som dom ska, medan laddpumpen fortsatte att gå, som den också ska. Men i och med att kompressorn stannat så värms ju inte längre vattnet aktivt av VPn. När det är plusgrader ute stannar ju även laddpumpen så då bibehålls temeperaturen i tanken tills den kylts ned av radiatorcirkulationen, men vid minusgrader går ju radiatorreturen i princip ut i VPn och sen rakt in igen i toppen av tanken, så börvärdet sjönk som en sten till 44. Kompressorfördröjning 10 min, och sen startade VPn igen.

Ni som haft era EcoAir ett tag, hur ser det ut hos er? Jag har funderat och kommit fram till att så som systemet är konstruerat så kan det inte bli på nåt annat sätt.
Jag har funderat på att öka farten på radiatorpumpen för att på så sätt förstöra skiktningen i tanken. Då skulle ju resultatet bli att i princip hela tanken måste värmas till börvärdet innan VPn stannar. Det skulle såklart skapa långa gångtider, men det har jag ju liks ändå...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #1 skrivet: 18 december 2012, 10:46:26 »
Problemet är väl att VB-cirkulationen förstör skiktningen, inte att VB'n kyls i utedelen om jag har förstått allt rätt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #2 skrivet: 18 december 2012, 14:32:00 »
Nja, det är ett dubbelt problem såvitt jag förstår:

(jag bortser i det följande från den översta delen av tanken, den som handlar om VV-beredning)

Utgående radiatorvatten tas från strax över mitten av tanken och returen går in i botten av tanken. På ungefär samma höjd sitter utgående vatten till VPn (VPin), och returen från VPn (VPut, det uppvärmda vattnet) går in högst upp i tanken. Tempgivaren till tanken sitter strax under nivån för VPin.

Så fort VPn stannar (därför att börvärdet uppnåtts) så går ju plötsligt radiatorreturen rakt igenom VPn och släpps ut högst upp i tanken, så dels förstörs skiktningen och dels tror ju tempgivaren att temperaturen i tanken sjunkit till 5 grader under börvärdet (dvs den beräknade framledningen).

Jag kollade nu i historiken. Senaste dygnet, 11 starter, gångtid 22 tim 11 min, vilket stämmer väldigt bra med 10 min kompressorfördröjning mellan starterna.

Finns det något sätt att komma runt detta?
Är det nån fördel/nackdel för kompressorn att få gå kontinuerligt jämfört med att stå still 10 min varannan timme?

(Hade en EcoZenith känt av detta och släppt in det kalla VP-returvattnet längst ner i tanken?)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #3 skrivet: 18 december 2012, 15:05:35 »
Kompressorn far nog inte illa av att gå flera dygn i sträck. Men om du bara vill att den ska vänta med att starta tills tempen sjunkit färdigt i hela tanken, kan du väl testa med att öka på startfördröjningen till 20-30 minuter och se hur det tar.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #4 skrivet: 18 december 2012, 15:55:33 »
Ett annat alternativ vore att ändra diffen mellan framledning och tankens börvärde, låt säga att sänka till 3 grader. Fast då blir väl enda effekten att det blir fler starter.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #5 skrivet: 19 december 2012, 22:48:32 »
Visst är det ingen större fördel av att laddpumpen på EcoElen går konstant och det är ingen slump att samma konstruktörer har valt att låta Mecatermen köra sin laddpump intermittent i minusgrader. EcoZenith är också bättre anpassad, med tillvalet varvtalsstyrd laddpump kör den på 25% när VP inte laddar.

Men samtidigt, om du har kör långa körtider och den snurrar 22h per dag så är det inget jätteproblem egentligen, 11 starter är inte många. Nackdelen är ju mest att VV-tillverkningen kan bli sämre, du vill ju ha en god skiktning med slingvärmare.

Klarar VP huset utan att shunta från ÖT? Dvs, driver VP huset själv med 22h gångtid?

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #6 skrivet: 19 december 2012, 23:21:25 »
Nej, VPn orkar inte riktigt med att ge all värme som behövs när det sjunker under -5. DÃ¥ mÃ¥ste övre patronen stötta emellanÃ¥t, men framförallt för att hÃ¥lla värmen i övre delen. Och VV-tillverkningen är inget problem eftersom även radiatorreturen är varmare än vad vi behöver för dusch när det kryper under nollan.  a:gl

Senaste dygnet, när temperaturen legat kring 7-8 minus hela tiden, har VPn gått konstant.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #7 skrivet: 20 december 2012, 06:33:52 »
Då ser jag problemet. Pannan ska ju självklart låta VP jobba 24 och inte 22 när pannan ändå måste stötta med elpatron. VP ska aldrig låtas nå VPbör, istället ska shunten ta mer energi från UT. Men det där blir ju väldigt svårt när det är precis på gränsen, jag har sett min låta VP stanna med uppnådd VPbör också. Och efter tio minuters paus så tar det självklart väldigt lång tid att jobba ikapp igen. Samtidigt är detta väldigt ovanligt, jag har satt tiden gör gränsläget på shunten på 90 eller 120 minuter.

Jag tror att en lösning skulle vara att öka laddpumpens hastighet för att få ner VPut någon grad men samtidigt kan du få problem med att VP stannar på hög VPin när det blir ännu kallare.

Samtidigt, om VP jobbar 22h11min i -5°C och 24h vid -7°C så hade i alla fall jag varit nöjd med hur EcoElen styr systemet! Och VV när pannan i UT är så hög som du skriver inget problem heller. Så egentligen tror jag inte att det faktum att det kalla radiatorvattnet triggar starten inte spelar någon roll, VP måste ju starta ändå eftersom den måste köra 22h. Uppenbarligen behöver du energin.

Har du däremot samma beteende vid nollan så är det värre, då skulle det bli många start/stopp och korta körningar. Har du problem med detta?

/Marcus

Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #8 skrivet: 20 december 2012, 08:39:24 »
Nej, vid noll är det inga större problem.

I grundläget startar VPn när panntempen är samma som framledningens börvärde och stannar när den är 5 grader över. Erp m fl här inne brukar tydligen höja den diffen till 7 sommartid, för att få längre gångtider på VPn. Jag har funderat på att göra samma sak, fast vintertid, för att försvåra för VPn att nå stoppvärdet mellan avfrostningarna. På det viset skulle man eventuellt kunna få VPn att gå kontinuerligt när det är -5.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2013, 14:11:13 »
Det blir 55graders körningen som inte blir färdig och därför stannar inte pumpen vid kallare temperaturer. Finns ingen bra lösning på det utan att blanda in elpatronerna. Genom att sätt en lång tid (max240 min) på shunten så värms huset upp med endast VP, men kan inte börtemperaturen nås så kommer shunten att öppna för den övre tanken när tiden går ut!
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2013, 16:16:41 »
När pumpen går kontinuerligt tycks den uppfatta avfrostningarna som avbrott och kör 58-graderskörningen var fjärde intervall. Jag ökade till 6 grader och har fått både längre gångtider och längre stopp, dvs färre starter.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2013, 20:13:35 »
Fullkondenseringen var fjärde start går att stänga av i nyare versioner på mjukvaran, men det vet ni säkert redan:

http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=99a1efd8-6b77-4d92-ac51-35bafeb88518&MediaArchive_ForceDownload=true. Sidan 24.

Dock har jag alltid trott att det är om börvärdet pÃ¥ framledningen inte nÃ¥s som pannan börjar shunta frÃ¥n övre del, inte om VPn inte nÃ¥r sitt börvärde. Om temp i undre tank är 50°C men framledningen kräver 45 sÃ¥ behöver den ju inte ta frÃ¥n övre tank.  Sc:,h Nu är det ju rimligen sÃ¥ att om inte VP nÃ¥r sitt börvärde sÃ¥ orkar den inte värma huset pÃ¥ egen hand i vilket fall, men ändÃ¥...

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2013, 22:11:33 »
Är elpatronen tillåten i övre tanken så är dess börvärde allltid 6 grader över börvärdet för framledning, men inte kallare än dess "vanliga" börvärde.
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2013, 22:45:46 »
Sju (7) grader...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Styrningen vid minusgrader
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2013, 22:55:57 »
Är elpatronen tillåten i övre tanken så är dess börvärde allltid 6 grader över börvärdet för framledning, men inte kallare än dess "vanliga" börvärde.

Jag försöker desperat förstÃ¥ vad detta har med diskussionen att göra...  :) Att shunten öppnar mot övre tank pÃ¥verkas väl inte av börvärdet i övre tank? Eller missar jag nÃ¥t...

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!