Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varmvatten  (läst 1883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Ctc ecoair dockad till Ctc 1100 total. 170 kvm.
varmvatten
« skrivet: 22 september 2009, 20:43:24 »
Har precis kopplat in en ecoair 107 med ecologic dockad till ctc 1100 total panna samt en  100 l förrÃ¥dsberedare. Min frÃ¥ga är hur funkar det med varmvattnet när man kortslutit pannan sÃ¥ att den bara ska gÃ¥ in när pumpen inte ger tillräckligt. Pumpen ska ju ge 50 gradit varmvatten men det är ju inte ofta eller lÃ¥ng stund vattnet är 50 g utan det blir ju för det mesta förrÃ¥dsblandaren som stÃ¥r för varmvattnet och pannan kan ju inte stötta med varmvatten med tanke pÃ¥ att den är blockerad större delen av Ã¥ret förrutom när det blir nÃ¥gra minus. Förbryllad blir man men det är säkert bara för att jag är novis pÃ¥ detta.
« Senast ändrad: 22 september 2009, 20:49:25 av pirre »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varmvatten
« Svar #1 skrivet: 22 september 2009, 20:59:38 »
Antar att CTC 1100 förvärmer varmvattnet på sommaren...

till cirka 50 ºC. Därefter spetsar/varmhåller förrådsberdaren vattnet till kanske 55-60 ºC.

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad pirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Ctc ecoair dockad till Ctc 1100 total. 170 kvm.
SV: varmvatten
« Svar #2 skrivet: 22 september 2009, 21:28:36 »
Antar att CTC 1100 förvärmer varmvattnet på sommaren...

till cirka 50 ºC. Därefter spetsar/varmhåller förrådsberdaren vattnet till kanske 55-60 ºC.



Ok så man får alltså mer varmvatten på sommarn så hösten är ett mellan läge med varmvatten från förrådsberedarn när bara värmepumpen går.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varmvatten
« Svar #3 skrivet: 22 september 2009, 22:53:34 »
Näe,,,

det finns många sätt att koppla ihop grejorna. Men det bästa är att man låter Ecoair alltid värma pannan. På sommaren med cirka 50- 55 ºC (fast kondensering). Höst och vår till cirka 30-40 ºC eller vad elementen i huset behöver (flytande kondensering).

På vintern till 40-55 ºC. Och när det är riktigt kallt 55-60 ºC med hjälp av pannans värmepatron

Allt detta skall Ecologic fixa automatiskt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad pirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Ctc ecoair dockad till Ctc 1100 total. 170 kvm.
SV: varmvatten
« Svar #4 skrivet: 23 september 2009, 18:03:37 »
Näe,,,

det finns många sätt att koppla ihop grejorna. Men det bästa är att man låter Ecoair alltid värma pannan. På sommaren med cirka 50- 55 ºC (fast kondensering). Höst och vår till cirka 30-40 ºC eller vad elementen i huset behöver (flytande kondensering).

På vintern till 40-55 ºC. Och när det är riktigt kallt 55-60 ºC med hjälp av pannans vä
Allt detta skall Ecologic fixa automatiskt.

Ok allt klarnar efter hand. Just nu är det ett jävla spring i pannrummet och läser allt om och om igen i manualen så snart kan man det där studs

Utloggad guiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmvatten
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2009, 23:46:29 »
Jag har ett precis likadant system. Eftersom allt tappvarmvatten (innan det har blivit varmt) passerar genom pannan innan det kommer till förrådsberedaren så får man en viss förvärmning av det. Ju varmare det är i pannan desto mer förvärmning. På höst/vår blir förvärmningen liten eftersom pannan håller en låg temp (Driftläge VP) och förrådsberedare står för en större del av värmen. På vintern (VP + Spets) blir det mer förvämning men då med hjälp av elpatronerna i pannan. På sommaren (VP i fast kondensering och växelventilen i läge VV) kör värmepumpen upp panntempen till 55 grader och det är till denna temp tappvarmvattnet förvärms då. Kort sagt är tappvarmvattnet "billigast" på sommaren eftersom VP värmer till största delen.

/Johan
EcoAir 614M med EcoZenith i360. Expansionstank på 100 liter och värmer poolen på sommaren. Det hela övervakas med Logger2020, 12 temp- och 3 elsensorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!