Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bono
« skrivet: 19 december 2005, 11:13:30 »

Oftast. Men inte alltid!
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 19 december 2005, 01:27:25 »

Det är när man värmer radiatorvattnet som det försämrar COP.
Iofs gör det det när man eftervärmer vv. Men som du säger i princip "bara" på temphöjningen du gör när du eftervärmer.
Räcker verkligen inte din VP till den är ju rejäl!!!!

VV du har på 70 grader späder du ju ned till max 45 grader eller hur!!!
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 19 december 2005, 00:12:42 »

Japp.

Jag ser att COP ligger på ca 2.5 i slutet av mina VV-cykler, vid en framledningstemp på ca 60°. Nu har jag iofs ingen NIBE, men jag skulle tro att de ger ungefär samma COP vid samma temp.
Skrivet av: bono
« skrivet: 18 december 2005, 21:46:15 »

Jag har en 100-liters VVB, inställd på 70 grader, efter värmepumpen. (Därför att jag vill ha tillgång till riktigt hett varmvatten.)

Nu undrar jag över detta som sägs om att vattenvärmningen "stör" värmepumpen etc. (drar ner effektiviteten/ekonomin): Det kan väl ändå inte betyda att effektiviteten/ekonomin kan sjunka så lågt som motsvarande den separata VVB:n?

Jag menar, jag värmer nu vattnet de sista graderna upp till 70 med VVB:n. Jag bör väl låta VP:n värma vattnet så mycket den kan utan tillsatsvärme innan VVB:n får ta över? För VP:n är väl ändå alltid effektivare/mer ekonomisk än VVB:n? Eller?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 16 december 2005, 18:06:44 »

Vid svinkyla har jag en VVB elmodell som får ta hela vv lasten. Det är finfint, VP jobbar då med vatten som är 42 grader.. Det ger besparing mot att VP ska jobba med värme och vv tillsammans med elpatron som höjer systemtempen.

VV driften stör mera än man tror! Mycket stor skillnad om VP går mot värmen hela tiden!

På el-VVB som jag sällan använder har jag avstängare nära VVB av "legionellaskäl"
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 16 december 2005, 10:27:10 »

En specialvariant av dockning vore att enbart förvärma tappvattnet. Är man många duschande tonåringar i familjen är det en bra ide.

Det är ju tappvattnet VP får kämpa mest med i det höga temperaturintervallet. Alltså min fundering var att låta tappvattnet passera en vedpannas ackumulator via kamrösbatteri (eller liknande) innan den går in i VP.
En fungerande termostatblandare med kallvatteninblandning är ett måste eftersom man inte får alstra tappvatten över 65 grader.

Sen kan VP få hålla på med det den är bäst på; lågtemperaturområdet i radiatorer. Här finns som jag ser det egentligen ingen riktigt bra dockningsmöjlighet.

OBS! Om ni inte eldar upp vedpannan ordentligt då och då så se upp för legionellatillväxt med lösningen ovan!
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 15 december 2005, 23:56:40 »

Citera
Finns det NÅGOT sätt att göra detta bra (dockning mellan V-V värmepump och t ex vattenburen olja/ved)?

Själv lutar jag åt att installera en kakelugn och köra vid sidan om. (Kan inte motiveras rent uppvärmningsekonomiskt, men räknar man med mysfaktorn så)

Det första är svårt, oftast blir det oekonomiskt. Detta pga av varmhållningsförluster coh ofta små effektbehov från spetsen

Det andra är helt perfekt!!   Stödeldar man i tex kamin i stället för spets i "värmesystemet" då undviker man temphöjning i värmesystemet.
Det ger bästa verkningsgrad!!!
Skrivet av: toni65
« skrivet: 15 december 2005, 23:43:21 »

Hösten 2003 installerade jag en Nibe 1115-8.5 och separat 500 liters accumulatortank med 300 liter inbyggd varmvattenberedare. Anläggningen dockades till min befintliga Albinpanna där jag tidigare hade kombinerat olja/el med hjälp av tidstariffen. Systemet byggde jag själv enligt Nibes rekomendationer för dockning mot oljepanna med flytande kondensering.
Anläggningen kördes till en början "utan" tillsats, men sedan jag monterat färdigt och kopplat in oljepannans temperaturgivare försvann tillsatstiden från värmepumpstyrningen. Det kan väl vara naturligt att VP'n inte vet hur länge min oljebrännare går, eller när respektive elpatron är aktiv.

Men nu till ett problem som kan uppstå. De reläutgångar som används till att styra den inbyggda eltillsatsen blir istället öppna/stäng för shunten på tillsatspannan när tempgivare för tillsatspannan är ansluten!
Eftersom tillsatspannan bara värmer i radiatorkreten så har jag altså ingen möjlighet att göra temperaturhöjning i varmvattenberedaren mot legionella. Visst har jag funderat på några dåliga lösningar till detta, men inte någon bra som jag sedan byggt.

Ville bara nämna för dej att detta kan bli ett problem när man använder Nibes OTS10. Nu köpte jag själv inte OTS10 eftersom det bara är några kontaktlister och temperaturgivare.

Men det finns säkert någo här på forumet som har lösningen på detta bekymmer.

Tomas
Skrivet av: N Lucas
« skrivet: 08 november 2005, 18:19:50 »

För den som vill kombinera med kakelugn så finns det ju vattenmantlade dito. Se http://www.kakelugnspannan.com/. Har man ett bra sätt att docka vedpanna till VP så borde det även funka till denna typ av kakelugn. Se'n kan man ju myselda när känner för det, och då låta värmen från kakelugnen gå in som 'förstaval', t o m före VP.  8)
Skrivet av: Hastse
« skrivet: 08 november 2005, 08:20:07 »

Tackar för alla svar, det har hjälpt mej på vägen mot bättre förståelse och en bättre fungerande lösning.
/Hans
Skrivet av: obelix
« skrivet: 07 november 2005, 22:52:40 »

att styra spetsen till ett sytem är inte så svårt .om man har rätt installatör kann man få vad som helst. kompisen kör en ctc2200 el olja ved  två tankar laddomat 4030 separat ack för värme pumpen  som är kopplad mot systemet, funkar klockrent .han eldar ved som spets på helger när det behövs annars el/olja med värmepumpen. m.v.h obelix
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 07 november 2005, 17:51:31 »

Finns bara ett ord... Jag är impad  *vinkar*

Skrivet av: N Lucas
« skrivet: 07 november 2005, 17:46:16 »

Jag bröt upp värmebärarkretsen mellan VP och elpatron för tillskott. Mellan dessa kommer jag att koppla in min befintliga oljekassett. Tanken är att dra ut styrsignalen för t ex "tillskott 2", och då aktivera oljebrännaren i st f elpatronen.

När det gäller kakelugn så har jag även i detta fall valt ett lite okonventionellt grepp. Jag bygger nämnligen ihop TVÅ kakelugnar till en och samma, placerad i väggen mellan två rum. Eldstaden kan öppnas valfritt åt vilket håll man vill, d v s man kan se tvärs igenom ugnen. Fördelarna är:

- Värme i bägge rummen
- Mysfaktor i bägge rummen
- En rund kakelugn (som i standarduförande är avsedd att stå i ett hörn och därför inte alls är rund utan 'droppformad', d v s fyrkantig på baksidan), tar normalt c:a 740 mm (diameter) + 100 mm (luftspalt till vägg) = 840 mm utrymme. I mitt fall får jag i stället 740 mm (diam) + 100 mm (extra bredd) - 120 mm(väggtjocklek) = 720 mm. Detta fördelas sedan på två rum, vilket innebär att ugnen bara inkräktar 360 mm i respektive. Se nedan
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 07 november 2005, 17:13:09 »

Finns det NÅGOT sätt att göra detta bra (dockning mellan V-V värmepump och t ex vattenburen olja/ved)?

Själv lutar jag åt att installera en kakelugn och köra vid sidan om. (Kan inte motiveras rent uppvärmningsekonomiskt, men räknar man med mysfaktorn så)
Skrivet av: N Lucas
« skrivet: 07 november 2005, 16:02:01 »

Problemet är ju, som många beskriver, att det är svårt att styra förbränning av fast bränsle till att bidra endast när spetsning behövs. Det är lättare med t ex olja, där man kan slå till och från mer eller mindre momentant. Vill man köra spets med ved/pellets (och kan räkna hem detta, vilket är långtifrån givet) så kanske alternativet är en separat, rejält tilltagen, acktank. När man befarar riktigt kall väderlek så håller man denna rejält varm med ved/pellets, och låter sedan VP styra en växelventil som blandar in detta hetvatten när spetsbehov föreligger.

Själv har jag byggt om min VP för att kunna spetsa med olja. Det var inte särskilt svårt, och anledningen var egentligen bara att få ut mesta möjliga ekonomi av den >1 m3 olja jag har i tanken. På köpet får jag dock möjlighet att i framtiden docka mot annat energislag, kanske raps eller något nytt. knUp
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 07 november 2005, 13:09:02 »

Om den gamla VP är en 20 år bergvärme VP är den med all säkerhet inte dimensionerad för 100% täckning. Utan snarare 60-70% täckning. Skall du skaffa en ny bergvärme är det enklast att dimensionera den för full täckning.
Med flytande kondensering rätt av.

Men om du nu har en liten borra så blir saken annorlunda.
Du  behöver toppa effektbehovet med någon form av alternativ. Nu är pellets billigare än el.  Just nu. Vad framtiden erbjuder vet man inte idag. Kanske rapsolja? Vem vet, det blir kanske miljöskatt på VP?
Behåll därför acktanken, det gör att du får en flexiblare anläggning för framtiden.
Och du har ju haft en dockad till VP i 20 år. :)

Svårigheten blir precis som de andra påpekar att använda kompletteringen som top när VP går.
I praktiken blir det nog så att när du eldar blir acktanken så varm att VP stoppar, om du använder std lösning som Nibes.
Dvs antingen eller, inte både och.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 november 2005, 12:15:15 »

Har du högtemp radiatorer? I så fall har installatörerna rätt. Om dina radiatorer kräver varmare vatten än 55 grader vid DUT (dimensionerande utetemp) så kan returtemperaturen från radiatorerna bli så hög att värmepumpens högpressostat löser ut.

Har du däremot lågtemperatur-radiatorsystem så borde det gå att shunta ut vatten från ackumulatorerna som toppning till flytande kondensering.

Hoppsan, jag missade att det var en bergvärmepump du ville skaffa, i så fall ska du slänga ut oljepannan och ackumulatorerna, du klarar dig utmärkt med endast 1130 + VPA. Spetsning med pellets/ved kan du ev göra med en kamin som Bertil skriver, inte för att det är särskillt lönsamt, kanske mer för mysfaktorn.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 november 2005, 12:00:37 »

Det är mycket svårt att styra spetsning från olepanna på ett ekonomiskt sätt det avråds.

At spetsa med ved är också svårt. Att psetsa enbart vid svinkyla alt att enbart elda ved vid riktig svinkyla det är en sak. Du hjälper ju även energibalansen i landet då!

Köp en rejält stor pump, förutsatt att du har lågtempsystem, då blir spetsbehovet så litet att el är helt ok!!

Min spetsning kostar under 100:/år i el. I fjol inga timmar alls!

Ren flytande kondensering direkt till radiatorerna är billigast!!
Att gå via en gammal ack och ytterligare shuntautomatik är inte optimalt!

Men om det var konkreta svar ?? tveksamt!!

Bästa sättet att spetse vid kyla är att stödelda i en separat eldstad tex kamin eller vedspis! det är helt suveränt pga att det inte höjer rad tempen, det försämrar COP mycket kraftigt!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 november 2005, 11:40:47 »

Hej,
Står i begrepp att byta värmepump, nuvarande pump är över 20år och dockad mot en vedpanna med ackumulatortankar. Pumen går med fast kondensering och den stängs av när man eldar i vedpannan.

Jag har försökt läsa på så mycket som möjligt och fått en ide om att kunna installera en Nibe 1130-10 eller liknande enligt Nibes dockningsförslag mot Oljepanna med flytande kondensering. Grundkomponenterna blir då bergvärmepump, varmvatten ackumulator (befintlig Nibe VPA 300/200) och vedpanna med ackumulatortankar.
Grunden är att skapa ett flexibelt system där vedpannan används som tillskott när värmepunpen inte räcker till istället för som nu ersättning. Fortsättningen är att montera elpatroner i vedackumulatortanken och styra dessa från Värmepumpen som en elpanna för att få automatiskt tillskott. Nästa steg i framtiden skulle kunna vara att sätta in en pelletsbrännare för att täcka topparna om det visar sig lönsammt.

Nu till frågorna:
Installatörerna som ombetts lämna offert har i regel varit helt kallsinniga till denna lösning med kommentar att det brukat inte fungera bra att docka till högtemperatur system utan att vidare kunna precisera varför. Varför fungerar det inte bra? Och varför då inte sätta in en blandningsventil från vedpannan om det är för varmt vatten därifrån?
/Hans

Har du högtemp radiatorer? I så fall har installatörerna rätt. Om dina radiatorer kräver varmare vatten än 55 grader vid DUT (dimensionerande utetemp) så kan returtemperaturen från radiatorerna bli så hög att värmepumpens högpressostat löser ut.

Har du däremot lågtemperatur-radiatorsystem så borde det gå att shunta ut vatten från ackumulatorerna som toppning till flytande kondensering.
Skrivet av: Hastse
« skrivet: 07 november 2005, 11:21:37 »

Hej,
Står i begrepp att byta värmepump, nuvarande pump är över 20år och dockad mot en vedpanna med ackumulatortankar. Pumen går med fast kondensering och den stängs av när man eldar i vedpannan.

Jag har försökt läsa på så mycket som möjligt och fått en ide om att kunna installera en Nibe 1130-10 eller liknande enligt Nibes dockningsförslag mot Oljepanna med flytande kondensering. Grundkomponenterna blir då bergvärmepump, varmvatten ackumulator (befintlig Nibe VPA 300/200) och vedpanna med ackumulatortankar.
Grunden är att skapa ett flexibelt system där vedpannan används som tillskott när värmepunpen inte räcker till istället för som nu ersättning. Fortsättningen är att montera elpatroner i vedackumulatortanken och styra dessa från Värmepumpen som en elpanna för att få automatiskt tillskott. Nästa steg i framtiden skulle kunna vara att sätta in en pelletsbrännare för att täcka topparna om det visar sig lönsammt.

Nu till frågorna:
Installatörerna som ombetts lämna offert har i regel varit helt kallsinniga till denna lösning med kommentar att det brukat inte fungera bra att docka till högtemperatur system utan att vidare kunna precisera varför. Varför fungerar det inte bra? Och varför då inte sätta in en blandningsventil från vedpannan om det är för varmt vatten därifrån?
/Hans

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!