Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin lanserar nya värmepumpar för utbytesmarknaden (ovan dörr) Solo XR  (läst 7843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M.D

  • Gäst
Tack för ett utförligt svar Daikin! Låter onekligen som det är värt att satsa på nya Solo X35.

Har två funderingar till, har den bra luftrening och öppen spis funktion som jag läst om på nya Caldo XR modellen? Det är viktigt för mig men hittade inget men säkert jag som missat, slarvig som jag är..

M.D

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för ett utförligt svar Daikin! Låter onekligen som det är värt att satsa på nya Solo X35.

Har två funderingar till, har den bra luftrening och öppen spis funktion som jag läst om på nya Caldo XR modellen? Det är viktigt för mig men hittade inget men säkert jag som missat, slarvig som jag är..

M.D
Ursäkta, missade detta inlägg.
Dessvärre är Solo XR strippad på dessa funktioner då den är tänkt att placeras ovan entrédörren. Om det är viktigt för dig kanske Caldo XR30 får plats ?

Vi ville kunna erbjuda en bra modell även i denna enkla applikation. Då Solo XR delar utedelens hårdvara till 100% med Caldo XR så var vi tvungna hålla igen på funktionerna för att hålla priset attraktivt.
Oavsett så är det en oerhört bra maskin.

Mvh
Daikin

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
De andra tillverkarna har lite att lära av Daikin när det gäller att presentera fakta om effekt vid olika temperaturer  tummenupp
Tackar,
Det är ett stort team av inblandade människor som har lagt ner sin själ i detta projekt. Jag är oerhört tacksam för att få ha fått chansen att jobba med alla dessa fantastiska tekniker.

Mvh
Daikin

M.D

  • Gäst
Ursäkta, missade detta inlägg.
Dessvärre är Solo XR strippad på dessa funktioner då den är tänkt att placeras ovan entrédörren. Om det är viktigt för dig kanske Caldo XR30 får plats ?

Vi ville kunna erbjuda en bra modell även i denna enkla applikation. Då Solo XR delar utedelens hårdvara till 100% med Caldo XR så var vi tvungna hålla igen på funktionerna för att hålla priset attraktivt.
Oavsett så är det en oerhört bra maskin.

Mvh
Daikin

Lite synd, men man kan väl inte få allt som sagt :) Hur nära tak går Caldo XR 30 att sätta?

Inloggad jantijanti

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Real janti
De andra tillverkarna har lite att lära av Daikin när det gäller att presentera fakta om effekt vid olika temperaturer  tummenupp

What is COP in those temperatures?  ::)

Here is expale from Panasonic
http://mdgdata.solar.eu/PRD/Media/eeef9f9fd4554e19bfe5918aaa017032/RAC%20Leaflet%20DK%20HR%202017.pdf
« Senast ändrad: 23 september 2017, 09:06:13 av jantijanti »

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite synd, men man kan väl inte få allt som sagt :) Hur nära tak går Caldo XR 30 att sätta?
Ca. 2,5 cm som minst

Mvh
D

M:D

  • Gäst
Ca. 2,5 cm som minst

Mvh
D

Skulle nog vara möjligt med en Caldo XR30 över ytterdörren då. Säg att jag monterar den med 3-3,5cm mellanrum från taket. Blir det någon skillnad effektmässigt eller på något annat vis jämfört om den hade varit säg 10-20cm från taket?
Hur pass bra är luftreningen egentligen? Vi har en Coway 1008CH hemma som renar luften riktigt bra. Skulle en Caldo kunna ersätta den?

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad gäller avståndet till taket: kommer du upp i 3-3,5 cm avstånd så kommer du få ut i stort sett full effekt ur maskinen. Det som skiljer mot en installation med 10-20 cm. avstånd är i huvudsak COP som blir lite lägre p.g.a. luftflödet men vi pratar mättoleranser. Caldo XR har ett ordentligt avstånd mellan växlaren och framluckan.

Angående luftreningen:
Caldo XR har en bra rening men hur den står sig mot en Coway kan jag ej uttala mig om men Coway har även renodlade partikelfilter och det har ej Caldon. Rent spontant känns det som Coway är den bättre här.

/D

Utloggad Kallekalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad gäller avståndet till taket: kommer du upp i 3-3,5 cm avstånd så kommer du få ut i stort sett full effekt ur maskinen. Det som skiljer mot en installation med 10-20 cm. avstånd är i huvudsak COP som blir lite lägre p.g.a. luftflödet men vi pratar mättoleranser. Caldo XR har ett ordentligt avstånd mellan växlaren och framluckan.

Angående luftreningen:
Caldo XR har en bra rening men hur den står sig mot en Coway kan jag ej uttala mig om men Coway har även renodlade partikelfilter och det har ej Caldon. Rent spontant känns det som Coway är den bättre här.

/D

Hittar ingen manual till er nya xr40. Finns det så man kan ställa in vilken luftfuktighet man vill ha? Hade tänkt och installerat en xr40 i källaren.

Mvh

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan inte ställa in luftfuktigheten på dennamaskin, endast Ururu Sarara har denna funktion.
Däremot om du vill reducera luftfuktigheten så kan du köra maskinen i avfuktningsdrift då och då.
Vad gäller manualerna så kommer de läggas upp snart.

/Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!