Få se nu.., om man känner sig missnöjd, eller felaktigt behandlad som kund, då ska man vara glad å tacksam, för man har ju trots allt blivit behandlad efter gängse praxis? Är det så några av er menar? Isf måste det vara nåt fel på gängse praxis. För självfallet ska det utgå nån form av ersättning, om kunden råkar ut för en massa utgifter, som säljaren är orsaken till. Det är vad jag tycker ska vara gängse praxis. Jmf vad som hänt efter stormen Gudrun, å elbolagens ovilja till ersättning. Där blev ändring, å numera får alla ersättning vid strömavbrott, efter viss tid, vilket borde ha varit självklart redan före stormen.
mvh humlan.
De flesta verkar hålla med dig i detta resonemang, men frågan var ju faktiskt "Till min fråga: Har någon råkat ut för något liknande? Hur är erfarenheterna med att kräva kompensation för dåligt fungerande anäggningar?"
Svaren är, tycker jag i detta fall helt adekvata, det är inte brukligt att man kompenseras för väntan på varken själva värmepumpen eller på väntan på en reparation. Ej heller finns stöd i lagen eller i branschpraxis.
Så vitt jag vet är det ingen som uttryckligen skrivit att de tycker att praxis är rätt, utan beskriver bara vad som är det vanliga.
Jag håller i alla fall med om att de borde kunna bjuda till lite bättre, med de priser de debiterar har de ju som regel tagit lite höjd just för denna typ av problem, och då borde en viss kompensation utgå.
Att göra det till praxis skulle dock förmodligen trissa upp priserna ytterligare, vill vi det?
Att bli censurerad har jag aldrig blivit förut, känns lite konstigt, kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon...
Jag censurerar inte så många meddelanden (Kanske 5/vecka, och då oftast "smygreklam"), men som jag skriver i regelverket så är jag lite tuffare mot nya medlemmar, jag har sedan starten av forumet märkt att nya medlemmar oftast skriver sina inlägg innehållande kritik som ett typ av straff mot sin installatör för att de skall hamna i dålig dager, och som ett resultat av detta tappa kunder. Jag tycker det är helt OK att sånt görs, t.ex. i Plus (Sverker
) där företagen får komma till svars om de har på fötterna, men jag har varken tid eller lust att försöka verifiera varje typ av påhopp på olika företag som hängs ut offentligt i detta forum.
Desstom så ger det forumet lite negativa vibbar att alla gnällspikar (Inte därför sagt att just du är det) och rättshaverister skall få en tummelplats för den typen av negativ marknadsföring av enskilda installatörer/leverantörer.
Mitt mål med forumet är att skapa en positiv atmosfär där vi hjälps åt med att lösa de problem som finns.
Grundat på följande redigerade (Censurerade) jag därför ditt meddelande:
1. Ny medlem (jag har inte hunnit skapa mig en bild av din personlighet och din grad av seriositet)
2. Nämnandet av installatörsfirmans namn saknar relevans för din egentliga frågeställning, huruvida du har några chanser att gå vidare med dina krav på kompensation)
3. Med tanke på att den firma du anlitat arbetat enligt gängse praxis i branschen, och dessutom verkar ha löst problemen på ett bra sätt, dock med viss väntetid, så tycker inte jag att de skall behöva framställas i dålig dager i forumet.
Att ditt problem med i detta fall IVT skulle vara typiskt finns det heller inget som talar för, du har helt enkelt haft otur och drabbats av ett par fel, varav det ena inte kunde lösas så snabbt som du ville och som man kunde önska sig.
Med tanke på den överhettning som råder i denna bransch just nu är dock inte några veckors väntetid något att förfasa sig över.
Jag håller dock med om att det vore önskvärt med någon form av påtaglig kompensation när väntetiden för den besparing man investerat i blir så lång som den blev i detta fall, ditt inlägg kan säkert få avsedd effekt, och detta utan att den firma du namngav behöver lida för det, detta forum följs nämligen tämligen noga av marknadens aktörer, så den fråga du ställer kan därför kanske ligga till grund för någon/några tillverkares nya policy när det gäller den typ av problem du råkat ut för.
Jag tycker därför att jag tar det ansvar som åligger mig (att påverka branschpraxis) när jag inte strök tillverkarens namn, utan bara installatörens.
För att återgå till ditt exempel med krånglande bilar kan jag relatera till de problem som min far en gång hade med en ny bil som han köpte.
Bilen (En ford) var orkeslös och drog betdligt mer bränsle än den skulle, accelerationen vid t.ex. omkörningar var klart sämre än man kunde förvänta sig och sämre än i andra bilar av samma fabrikat och årsmodell, bilfirman där min far köpt bilen gjorde de felsökningar man kan förvänta sig, bytte t.ex. ut databox, motorblocket och kolvarna p.g.a. skärningstendenser på kolvar/i foder, men de utbyten de gjorde resulterade inte i en "bättre motor", min far fick med hjälp av konsumentköplagen rätt i sina krav att felen var så pass stora och att firman inte kunde åtgärda dem, han fick därför möjligheten att lämna tillbaks bilen och få pengarna tillbaka, dock med avdrag för körda mil enligt praxis (och lagen), det kostade honom ca 20 000 kr att köra denna bil (minns inte säkert) ca 2000 mil under ett år, han fick alltså tillbaka vad han betalat -20000 kr. Så vitt jag kan påminna mig så fick han inte låna nya bilar de gånger han lämnade in sin bil för felsökning. Att låta kunden låna en lagerbil, svårsåld, med några år på nacken behöver nog inte kosta en bilfirma många kronor. Dessutom, när det gäller värmepumpar är det nog inte så minga installatörer som har begagnade, fungerande, värmepumpar på lager som de kan låna ut under eventuella väntetider.
För att återgå till:
"Att bli censurerad har jag aldrig blivit förut, känns lite konstigt, kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon..."
Du är definitivt inte den första som försöker framställa en viss installatör i dålig dager, i ditt fall anser jag som sagt inte att de uppträtt sämre än vad man kan förvänta sig i ditt exempel, väntetiden hänger förmodligen till stor del ihop med väntan på reservdelar och väntan på kompetent kyltekniker. Kanske bättre att du fick vänta på rätt grejer och rätt kompetens än att de reparerade
utan att ha rätt grejer och
utan rätt kompetens?
Jag vet att det finns ett ganska stort antal personer som önskar att man kunde ge både ris och ros åt de tillverkare och installatörer som förtjänar det i forumet, men forumet är inte avsett att vara den typen av redskap för privatpersoner (och företag) att dissa eller hissa vissa enskilda fabrikat eller installatörer, om jag tillät det så tror jag (grundat på de erfarenheter jag har av detta forum) att det skulle förändra atmosfären i forumet till en som är mer fylld av kritik (av missnöjda kunder, inte alltid befogat) och smygreklam (av installatörer/anställda som har ett egenintresse i att hissa sitt eget fabrikat eller den tillverkare de arbetar för)
Nu säger jag inte att jag inte kommer att tillåta kritik eller marknadsföring i forumet i framtiden, jag förklarar bara varför jag tagit den ställning jag nu gjort, vad som är säkert är att om jag framöver kommer att tillåta offentlig kritik av enskilda tillverkare/leverantörer så kommer jag även att tvingas tillåta att reklam för enskilda tillverkare/leverantörer görs i forumet.
Jag vet att detta ganska dramatiskt skulle påverka en stor del av de inlägg som skrivs, och jag är som sagt inte alls säker på att det skulle vara en förändring som jag önskar.
Jag kan tillägga att de medlemmar som har varit med sedan starten i forumet i princip utan undantag stödjer den väg jag valt, de har med egna ögon sett hur forumet har påverkats av att inte ha de regler jag nu har, mer eller mindre vart enda inlägg (speciellt av nya medlemmar/gäster) innehållit kritik eller "reklam".
Som en bakgrund kan jag tillägga att jag fram till för någon månad sedan tillåtit gäster (oregistrerade) att skriva inlägg i forumet, detta gick till sist inte då det innebar en hel hoper med inlägg som var uppenbart osakliga och rena förtalet eller solklar reklam för egen verksamhet.
Jag har nu krav på registrering för att man skall få skriva inlägg i forumet, vilket påtagligt minskat behovet av moderering av inläggen. Jag har dock inte valt att vara så hård i mina krav vid registrering, detta för att inte förlora besökare, jag vet själv hur ofta jag avstått från att registrera mig i olika forum p.g.a. det bök det är att registrera sig, vänta på användarnamn/lösenord o.s.v.
Om du tycker att det är viktigt att du får smutskasta den installatör du valt, och anser ha bemött dig på ett otillbörligt sätt, så kan jag hänvisa till andra forum, t.ex. passagens eller SVT:s forum angående värmepumpar.
Jag vill inte ha forumet fyllt av kritik och smygreklam.
Jag tar dock gärna emot förslag på förändringar när det gäller denna fråga. Är öppen för lösningar som inte skulle förpesta vart och vartannat inlägg med kritik eller marknadsföring (osaklig eller ej) av enskilda företag/tillverkare.
Jag tar gärna emot synpunkter i denna tråd då jag anser att grundfrågan har fått sitt svar, ingen risk att vi förstör tråden med denna debatt. I övrigt ser jag helst att kritik mot mitt sätt att moderera framförs i tavlan "synpunkter på forumet" eller via mail.
m.v.h.
/Rickard
PS. Köpte nyligen en ny bil, mer bränslesnål än min förra, och fick vänta i mer än 2 veckor längre än utlovat. Fick inte ett öre i kompensation för det, ej heller en lånebil eller löfte om någon som helst kompensation. Jag tyckte att det var tråkigt, men det är praxis i bilbranschen att man inte kompenserar för försenade leveranser. Det skulle aldrig falla mig in att svartmåla företaget ifråga för den sakens skull, då deras förfarande är helt normalt och drabbar de allra flesta som köper ny bil, bilbranschen är långt ifrån befriad från förbättringspotential...