Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: COP  (läst 10710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MB77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
COP
« skrivet: 18 april 2011, 11:29:58 »
Kan man räkna ut COP genom denna mycket enkla formel?

Producerad energi (enligt värmepumpen) delat på tillförd energi?
Senaste veckan så har pumpen producerat 401kwh och 97kwh är tillförda, mao 4,13. Eller Sc:,h
IVT Geenline HE C9 | 150L volymtank| 180m borra 174m aktivt|
Instalerad början av 2011
Hus byggt 1939, värmer knappt 150m2 till 20c°
http://e-logger.se/pub?lyckebo&p=1

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: COP
« Svar #1 skrivet: 18 april 2011, 11:35:02 »
Enligt Wikipedia, ja.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: COP
« Svar #2 skrivet: 18 april 2011, 11:46:08 »
Det är så man räknar ut COP. Sen kan man ju diskutera vad som ingår i tillförd energi - Är det bara kompressorn, eller är det även styrsystem, cirkpumpar, etc...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MB77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
SV: COP
« Svar #3 skrivet: 18 april 2011, 11:47:38 »
Det är så man räknar ut COP. Sen kan man ju diskutera vad som ingår i tillförd energi - Är det bara kompressorn, eller är det även styrsystem, cirkpumpar, etc...

I mitt fall så är det inkl. allt. Har en separat elmätare på kablen till VP.
Känns som att det är mest rätt att ta med allt, men det finns nog många som tycker olika i denna fråga.
« Senast ändrad: 18 april 2011, 11:49:39 av MB77 »
IVT Geenline HE C9 | 150L volymtank| 180m borra 174m aktivt|
Instalerad början av 2011
Hus byggt 1939, värmer knappt 150m2 till 20c°
http://e-logger.se/pub?lyckebo&p=1

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: COP
« Svar #4 skrivet: 18 april 2011, 13:49:44 »
Det mest rättvisa skulle ju vara att ta med elpatroner och allt och mäta ett helt år
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad MB77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
SV: COP
« Svar #5 skrivet: 18 april 2011, 14:14:51 »
Det mest rättvisa skulle ju vara att ta med elpatroner och allt och mäta ett helt år

Japp, Ã¥terkommer om 51 veckor  :D
IVT Geenline HE C9 | 150L volymtank| 180m borra 174m aktivt|
Instalerad början av 2011
Hus byggt 1939, värmer knappt 150m2 till 20c°
http://e-logger.se/pub?lyckebo&p=1

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: COP
« Svar #6 skrivet: 18 april 2011, 15:59:55 »

Japp, Ã¥terkommer om 51 veckor  :D
:) perfekt Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: COP
« Svar #7 skrivet: 18 april 2011, 22:15:14 »
Hej!
Vi fick också vår IVT HE C9 i drift för idag en vecka sedan med 181 m borrhål, den har producerat 402 kwh värme och varmvatten. Kan du läsa av tillförd energi på annat sätt än via din extra elmätare? Vad kostade en sådan?

Jag ser att du har en volymtank, blev du rekommenderad att monera in en sådan? Jag hade funderingar på det, men blev avrådd av installatören, han menade att med mina element så behövde jag ingen sådan. Jag har i alla fall under den gångna veckan under en 48-timmarsperiod haft 61 kompressorstarter, 40 för varmvatten och 21 för värme, dvs ca 30 kompressorstarter per dygn. under dessa 48 timmarna producerades samtidigt 47 kwh värme och 43 kwh varmvatten. I början hade jag fler kompressorstarter för värme, men jag justerade kompressorns gångtid (tab 14 på sid 18) till 30 -ekonomi.

I övrigt värmer pumpen upp ca 204 kvm fördelat på 102 kvm källare och 102 kvm entréplan.

mvh SG

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP
« Svar #8 skrivet: 18 april 2011, 22:57:53 »
Det är så man räknar ut COP. Sen kan man ju diskutera vad som ingår i tillförd energi - Är det bara kompressorn, eller är det även styrsystem, cirkpumpar, etc...

I mitt fall så är det inkl. allt. Har en separat elmätare på kablen till VP.
Känns som att det är mest rätt att ta med allt, men det finns nog många som tycker olika i denna fråga.

Hur brett är ditt pannrum? Snygg maskin!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad MB77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
SV: COP
« Svar #9 skrivet: 18 april 2011, 23:00:29 »
Det går inte att mäta på annat sätt utan du måste ha en separat elmätare på pumpen. Kolla i webshopen så hittar du elmätare, där köpte jag min.
Volymtank var inget som installatören sa att jag skulle ha, det hade jag räknat ut innan vi bestämde oss för att installera VP, 25L per kw =225L var av 150L är volym.
30 starter per dygn är väl inte alarmerande men det är klart det är nästan dubbelt så många som vi har, under förra veckan så snittade vi 17 per dygn.

Vad har du för radiatorer efter som att du blev rekommenderad att inte ha volymtank? Hur mycket vatten har du i systemet?

Har du trimmat in systemet enligt alla konstens regler?
IVT Geenline HE C9 | 150L volymtank| 180m borra 174m aktivt|
Instalerad början av 2011
Hus byggt 1939, värmer knappt 150m2 till 20c°
http://e-logger.se/pub?lyckebo&p=1

Utloggad MB77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
SV: COP
« Svar #10 skrivet: 18 april 2011, 23:05:06 »
Det är så man räknar ut COP. Sen kan man ju diskutera vad som ingår i tillförd energi - Är det bara kompressorn, eller är det även styrsystem, cirkpumpar, etc...

I mitt fall så är det inkl. allt. Har en separat elmätare på kablen till VP.
Känns som att det är mest rätt att ta med allt, men det finns nog många som tycker olika i denna fråga.

Hur brett är ditt pannrum? Snygg maskin!

Det är ca 2m brett och 4m lÃ¥ngt, tidigare var det ett sunkigt förrÃ¥d  :o. Pannrummet är flyttat i samband med VP installationen.   
IVT Geenline HE C9 | 150L volymtank| 180m borra 174m aktivt|
Instalerad början av 2011
Hus byggt 1939, värmer knappt 150m2 till 20c°
http://e-logger.se/pub?lyckebo&p=1

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP
« Svar #11 skrivet: 18 april 2011, 23:08:03 »
ok ungefär samma bredd som mitt då. Håller på att göra mitt sunkiga förråd osunkigt. Men det är första gången jag lägger klinker så vi får väl se.
Inser nu att det kommer bli lite tight med 2m i bredd. Jag har 2.20 i takhöjd i förrådet. Kanske kan någon grunka ligga ovanför VPn i stället för sidan.

nu ska jag inte sno COP tråden mer!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: COP
« Svar #12 skrivet: 18 april 2011, 23:56:37 »
Hej igen!
Jag föreslog volymtank för min installatör, men han avrådde. Jag har dock plats och möjlighet att i efterhand installera en sådan.

Beträffande intrimning, så har jag öppnat upp alla termostater så att de ska vara öppna samt luftat alla element ett par gånger. Jag har 14 element samt vattenburen golvvärme i ett badrum. Jag har inte försökt räkna ut volymen i dem. Hur gör man det enkelt? Vidare så har jag justerat inställningen på värmepumpen enligt tidigare inlägg. Vad kan jag mer göra i intrimningsfasen? Kan man styra pumpen att göra färre starter för varmvattenproduktion?

Jag har noterat att jag får en temperaturdifferens på ett par grader så här års mellan källare och entréplan, vilket jag inte hade tidigare p.g.a termostatstyrning. detta planerar jag med att kompensera genom att byta till större element i kontoret/hallen och gillestugan i källaren. I övrigt är det ingen fara om det är några grader lägre där nere under sommaren. Jag har även funderat på att dela upp radiatorkretsen i två kretsar, en för källare och en för entréplan och med "handventiler" styra flödet mellan dessa på sommaren. men innnan en sådan åtgärd vill jag nog utvärdera mina förhållanden under ett år.

mvh SG

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: COP
« Svar #13 skrivet: 19 april 2011, 08:10:23 »
Hur mäter ni avgiven effekt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MB77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
SV: COP
« Svar #14 skrivet: 19 april 2011, 09:30:46 »
Hur mäter ni avgiven effekt?

Nu är jag inte med riktigt Sc:,h kan du vidarutväckla.
IVT Geenline HE C9 | 150L volymtank| 180m borra 174m aktivt|
Instalerad början av 2011
Hus byggt 1939, värmer knappt 150m2 till 20c°
http://e-logger.se/pub?lyckebo&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!