Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innetempmätare till en IVT.Placeras var?  (läst 915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Axelsson C

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Innetempmätare till en IVT.Placeras var?
« skrivet: 14 februari 2008, 19:24:07 »
Har ett hus där bottenvåningen värms upp med radiatorer och golvvärme, vid trappan upp har jag dessutom en öppen spis som jag har satt in en kassett i. Eldar där då och då under vintern, rätt skönt då man kan pressa upp temperaturen rätt snabbt med hjälp av denna.
Ovanvåningen värms med hjälp av radiatorer.
Var är den bästa placeringen av inomhustemp mätaren?
Ska den sitta i källaren vid trappan? Då hamnar den ju när den öppna spisen, är det en nackdel när man börjar elda med denna? För om jag ska höja temperaturen i hela huset med hjälp av den öppna spisen, då får jag elda extremt mycket och länge. Huset är på 282Kvm.

Kom med ett par tips om var den bör installeras....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Innetempmätare till en IVT.Placeras var?
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2008, 22:11:34 »
Inte för nära spisen om den inte kan värma hela huset, och inte utsatt för direkt solljus. Annars så är det inte så kinkigt, finns det någon hall uppe du kan sätta den i?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ipppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Valbo/Sverige
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innetempmätare till en IVT.Placeras var?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2008, 12:12:01 »
Jag har 1-plansvilla med en kamin, radiatorer och golvvärme... När vi placerade rumsgivaren i ett rum som inte påverkas av kaminen så upplevde jag att vi körde ut "onödigt" vatten till ungefär 60% av huset eftersom kaminen värmer ganska stora ytor med hjälp av en takfläkt...

Senare provade jag att hitta ett "mellanläge" frÃ¥n kaminen till vardagsrummet dit inte kaminen nÃ¥r och det verkar fungera jekligt bra... Rumsgivaren pÃ¥verkas lite av kaminen och sänker framledningen litegrann, och vardagsrummet med golvvärme pÃ¥verkas inte eftersom den reagerar sÃ¥ "trögt" sÃ¥ man märker ingen skillnad om man eldar en hel kvall... Kan faktiskt se en ordentlig minskning av förbrukningen när vi eldar när det är riktigt kallt ute, utan att det har pÃ¥verkat komforten... och det mÃ¥ste ju vara prima ?!  ^-^ Har en undermätare till värmepumpen sÃ¥ jag ser exakt förbrukning pÃ¥ den...

SÃ¥ om du lyckas hitta ett "mellanläge" där komforten i resten av huset inte pÃ¥verkas sÃ¥ är väl det optimalt... Jag skaffade mig en 30m lÃ¥ng telefonkabel och drog den längs golvet medan jag provade ut vart givaren satt bäst, sen när jag hittade läget sÃ¥ drog jag den snyggt  ::)

Finns ju även shuntgrupper med egna rumsgivare sÃ¥ du kan styra golvvärmen separat men det är ju en helt annan historia  ;)

Hoppas det går bra... mvh
« Senast ändrad: 15 februari 2008, 14:14:38 av ipppe »
********

IVT X-15 *** Borrdjup 2 x 160m *** 300L VVB *** Uppvärmd yta = 273m2 --- Enplansvilla 208m2 med golvvärme + radiatorer --- Garage 65m2 med IVT 42NM43 fläktelement ***

********

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!