Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!  (läst 10663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LERUM
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« skrivet: 08 juni 2005, 10:27:52 »
Hej!! vi har precis installerat jordvärme. Nu när allt är klart, så visar det sig att det är inte tätat ( dom 4 hålen , där kollektorslangen går in i huset) Det läcker in ca 20 liter / dygn.. Dom har däremot tryckt in skumgummi som dom har lagt runt slangen inifrån. Men är det inte så att det skall tätas utifrån med något . Är det nån som vet något om detta?? Har varit kontakt med installatören osv. men dom skyller  på dräneringen, och  dom säger att ansvaret ligger på andra personer( dvs dom som lade ner slangen)  Dom hålen är ju större än själva slangen är så jag tycker att dom borde täta detta. Jag vet inte själv hur en sådan här installation skall gå till, på ett rätt sätt .Tacksam för snabbt svar, från någon !!    MVH : Anna

 Undra ocksÃ¥ om väggen kommer att  ta ännu mer skada av detta???
 Vi skall dränera om sÃ¥ smÃ¥ningom, vi väntar in tiden dÃ¥ vi är lediga...

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2005, 10:52:30 »
Det är klart att slangarnas genomföring skall tätas. Om du har delad entreprenad borde det ha gjorts av den som gjorde håltagningen och drog in slangarna. Om du bara ha en avtalspart är det deras ansvar att se till att det blir tätat (även om dom anlitat underentreprenör).

Beroende på vad du har för vägg (betong/leca/etc) så kan problemet och felen bli mer eller mindre allvarliga. Om du har porröst material så kan vattnet rinna innuti materialet ganska långt på kort tid. Är det en betongvägg så tar det längre tid innan vattnet sugits upp i betongen men det kommer att bli problem.

Ett enkelt sätt att på kort sikt täta hålet är att gräva upp på utsidan av väggen och ta bort "skumgummit" (troligen rörisolering) och sedan centrera slangarna i genomföringen. Fyll sedan mellanrummen med fogskum. Men som sagt det hjälper bara på kort sikt (några månader). För att lösa det mer permanent behövs en riktig dränering på utsidan.

Det kan även vara sÃ¥ att du har övertryck i brunnen vilket gör att vatten frÃ¥n brunnen trycks upp och det vattnet sedan rinner i sanden/gruset under marken in mot huset. DÃ¥ bör du  dränera bort det vattnet redan vid brunnen sÃ¥ att det inte rinner mpt huset.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2005, 11:02:15 »
Om ni har så mycket vatten som står mot väggen (och nu hittar en väg in) tycker jag inte ni ska vänta med att dränera. Ut med spaden med en gång, gör ett provisoriskt jobb på en halv dag och "täta" med fogskum som utopiazz skriver. En sån tätning/isolering borde ha gjorts av installatören, tycker jag också.

Vem som bär ansvaret är förstÃ¥s intressant, men om ni skulle frÃ¥ga försäkringsbolaget skulle de nog säga att ni är skyldiga att göra det ni kan - utan dröjsmÃ¥l - för att begränsa eventuell skada. Det konstiga tycker jag är mängden vatten, är det  verkligen bara gammal dränering som spökar?

Om ni är oroliga för skador, ring försäkringsbolaget.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Amn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LERUM
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2005, 12:43:18 »
Som sakt det är ju en gammal dränering, det ser ut som typ frigolit. Men det läckte inte sÃ¥ mycket innan det började regna, men nu efter regnet har det tyvärr ökat till den mängden. Men jag tycker ändÃ¥ att det borde ha tätats, har ringt runt till andra installatörer och frÃ¥gat. Och dom säger att det skall tätas bÃ¥de inifrÃ¥n och utifrÃ¥n.  Och det borde ju installatören (entrepenaden göra). DÃ¥ vi bara har en entrepenad som vi anlitat. Dessutom tror jag att den gamla dräneringen skadats när dom grävde upp där, att det helt enkelt inte täcker hela väggen längre. Pratade tidigare med installatören , men det verkar rörigt om vem som skall täta detta, men som det är nu är det betydligt krÃ¥ngligare och täta detta utifrÃ¥n, för vem skall gräva upp detta. vi skall dränera om, och tänkte göra runt juli-augusti, men vi kan ju inte lÃ¥ta det läcka in vatten tills dess.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2005, 15:34:30 »
Om du har beställt hela jobbet från en firma/installatör är det deras ansvar att se till att det blir tätat. Om dom sedan anlitat en borrare/grävare för borrning/förläggning av kollektorn är ointressant. Det är fortfarande den som ni anlitat som ska se till att deras underentreprenör gör sitt jobb.

Men som Ortendahl skriver så måste ni själva e till att ev. skador begränsas, och det måste göras snarast.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2005, 15:38:52 »
Tänk att en sådan skitsak skall vara så svår att få tillrättad.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2005, 17:28:45 »
Håller med, inget annat än skandal. Självklart skall det tätas enligt konstens alla regler i en installation som skall sitta där i över 50 år!

Ring kommunens konsumentvägledare och be dem slÃ¥ installatören en signal sÃ¥ blir det nog ett annat ljud i skällan.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Amn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LERUM
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #7 skrivet: 08 juni 2005, 19:04:50 »
Har nu varit i kontakt med entrepenaden då han hade pratat med slangläggaren och han föreslog att dom skulle komma hem till oss nästa vecka på onsdag och täta detta inifrån. Men idag har jag fått pratat med allt o alla (känns det som) så jag propsade på att det är bråttom att gräva upp detta innan det gör mer skada, för täta hålen det kan han göra när han vill , men väggen måste räddas, då skulle han höra av sig imorgom fm.
Har förstått att det måste tätas både in- utifrån. Vi var ju på väg att börja gräva själva, men tyckte att detta ska väl inte vi behöva göra, men det tyckte han givetvis lät bra, för då kunde han ju komma ner själv och täta detta, Detta sa jag till han, men han svarade mig att nu är situationen sådan som den är och då får vi hjälpas åt. men som sakt vi får avakta till imorgon fm. Hörde annars att vi kan kontakta försäkringsbolaget , där vi har rättskydd som borde vara till nån hjälp, men tycker inte att det ska behöva gå så långt. det är ju faktist bara för han att ta hit en grävmaskin+ arbetare och fixa detta, måste bara säga att han måste gjort en dundertabbe, som han förmodligen inte kommer att göra om... Återkommer...

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2005, 21:26:20 »
Grävmaskin?  Borde väl räcka med en spade i en halvtimme eller?  Det är väl bara en halvmeter som behöver grävas och sÃ¥ väldigt djupt kan det väl inte vara?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #9 skrivet: 08 juni 2005, 23:38:15 »
Borde dessutom vara lättgrävt då det inte var så länge sedan som det fylldes igen.

När det gäller tätningen så är det viktigast att det blir tätt från utsidan, för det är ju därifrån vattnet kommer. Tätheten från insidan spelar mindre roll och det kan tom vara bra om det inte är för tätt på insidan. Då märker ni ju om det börjar läcka från utidan igen.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Amn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LERUM
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #10 skrivet: 09 juni 2005, 08:43:02 »
Vi har ju en källarvåning.. så det är 1 meter ner. det skall grävas upp idag på ett eller annat sätt, vi satte ner spaden och kände efter,konstaterade att det är inte lättgrävt. vi har en så kallad grusgård så det är rätt packat, och när dom grävde igen det , så packar dom det , för det måste man göra. Men som sakt ordnar inte han det (entrepenaden så har vi en kompis-kompis som kommer ner och hjälper ossmed grävmaskin som vi får betala en symbolisk summa. Hålen har ca 20 cm avstånd, så vi får gräva lite vid sidan så att vi kommer åt med spaden underifrån, för man måste vara lite försiktig så vi inte gör skada på slangarna, därför tror jag det blir bäst med grävmaskin. efter en koll på väggen , så är väggen rätt fuktig en bit runt hålen, så jag tror det blir bäst att gräva fram en hel del av väggen så själva väggen får torka, och vänta med att fylla igen gropen sedan. förhoppningsvis blir det mycket sol och en varm sommar,. och då får vi göra en dränering innan vi fyller igen ....

Utloggad Jerry

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fagersta
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #11 skrivet: 09 juni 2005, 08:51:17 »
Min installatör gick in ovan mark och täckte med en isolerad plåtlåda, allt för att undvika vatteninträngning, smart och bra tycker jag.
IVT HT Plus C7, borrhål 145m, ca: 150 m2 uppvärmd yta, 2 vuxna+ 1 ungdom.

Utloggad Amn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LERUM
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #12 skrivet: 09 juni 2005, 10:14:39 »
Tack för tipset!!ska framföra detta. Nu var han här en sväng o kollade, dom flesta jag har pratat med säger att det ska grävas upp med engÃ¥ng , hellst igÃ¥r. han menar däremot att det inte kommer att bli värre än det redan är , att väggen var dÃ¥lig innan, att han skulle prata med slangläggaren om uppgrävning,för han menar att det är han som ska stÃ¥ för det, men jag tror inte det egentligen , för det var ju han själv som borrade hÃ¥len , sak samma , Han kände väl av min frustration och skulle Ã¥terkomma om en 1/2-timma.  knUp Nu rinner det inte lika mycket längre, men det ska regna imorgon igen.....

Utloggad Amn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LERUM
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #13 skrivet: 10 juni 2005, 11:41:45 »
Nu är det uppgrävt!!! han som grävde upp detta sa att vÃ¥ran dränering är jättefin att vi inte alls behöver dränera om , däremot bara lägga en ny dränering där den blivit förstörd samband med att dom grävde för jordvärme... men rörmakarn sa att väggen var kass där han hade borrat 2 av dom 4 hÃ¥len .. Är den nÃ¥n som vet varför??? Om nu dräneringen skulle vara bra!!  Han sa att det var som att borra i smör... Vi ska fuktmäta väggen när det har fÃ¥tt torka osv... Kan det ha nÃ¥t med att göra om det skulle finnas en spricka eller nÃ¥t???   Tacksam för svar !!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: HJÄLP, DET LÄCKER IN VATTEN!!!
« Svar #14 skrivet: 10 juni 2005, 13:39:54 »
Vad har ni för material i väggen?

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!