Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1245 Larm 50  (läst 4736 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MassiW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • HÃ¥rdrockare, montör, familjefar och finnjävel. :)
    • Bandets hemsida
Nibe 1245 Larm 50
« skrivet: 10 juni 2012, 08:27:07 »
Hej på er!

Sökte lite svar här i forumet utan att själv behöva skriva. :) Det visar sig att folk inte har helt på klart med Larm 50. Liksom jag själv.

Nu när sommarvärmen även har infunnit sig här i norr så såg jag chansen att stänga av cirkulationen ut i radiatorerna helt. Nåja, helt professor på denna pump är jag inte, så jag vred ner procenterna till på VB-pumpen till 0%.

Det verkar inte vara helt lyckat. Två dagar i rad har jag haft Larm 50 på morgonen och larmloggen meddelar att "radiatorerna, golvvärmeslingan eller andra värmebärare inte fungerar som dom ska." Javisst, jag har dödat cirk.pumpen juh? Niben påstår också att temperaturerna överstiger toleranser etc.

Okej, jag fattar, det är jag själv som orsakar problemet med att stänga ner cirk.pumpen. Niben vill värma pÃ¥ ut till radiatorerna som den gjort nu hela vintern, men hur fan stänger jag av cirkulationen?   Sc:,h Ställde cirkulationen pÃ¥ ynka 5% nu bara för att inte hela fanskapet ska stanna och inte ge varmvatten ut i kranarna.

Tacksam för svar!
Nibe F1245 10kw.
210m borrhål.
2-plans hus på 181kvm.
701m3 volym.
Står delvis på torpargrund.
Fru och 2 barn.
Gammaldags radiatorer.
Liten värdelös spisinsats i vardagsrummet som bara ger strålvärme.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1245 Larm 50
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2012, 09:39:14 »
Det korrekta sättet är väl att aktivera sommarläget? Sen vet jag inte om man kan göra det manuellt, eller om man måste skruva ner gränsvärdet för att det skall slå in...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MassiW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • HÃ¥rdrockare, montör, familjefar och finnjävel. :)
    • Bandets hemsida
SV: Nibe 1245 Larm 50
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2012, 10:18:37 »
Sommarläget??  Sc:,h
Nibe F1245 10kw.
210m borrhål.
2-plans hus på 181kvm.
701m3 volym.
Står delvis på torpargrund.
Fru och 2 barn.
Gammaldags radiatorer.
Liten värdelös spisinsats i vardagsrummet som bara ger strålvärme.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 Larm 50
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2012, 10:24:56 »

Hej!

Titta på paragraf 5.1.10 i manualen. Om du har driftläge intermittent på VB-pumpen stannar den samtidigt som kompressorn. Du behöver inte pilla på VB-pumphastigheten.

Vänligen / Gunnar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 Larm 50
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2012, 11:05:19 »
Det korrekta sättet att hantera detta är i meny 4.9.2 "Stopp av värme".
Här ställer man in den utetemperatur då man vill att VP:n slutar göra värme till huset.
Har man ställt in rätt temperatur här så slipper man pillra med inställningarna så fort det blir tillfälliga väderomslag, VP:n sköter detta själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 Larm 50
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2012, 14:45:43 »
Man kan gå in i menyn värmepump och ställa den i manuellt läge och blockera värmen då stannar cirkpumpen. Jag kör så nu för jag håller på och bygger om systemet men annars är det bättre att göra enligt Carl N förslag så sköter det sig själv till hösten när du vill ha värme igen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad couchbob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 Larm 50
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2012, 11:46:14 »
Som sagt - pilla inte pÃ¥ hastigheten pÃ¥ pumpen, det sköts av sig själv när medeltemperaturen stiger ovanför ett av dig inställt medelvärde sÃ¥ stängs VB pumpen av och värmen blockeras. ( tror medelvärdet beräknas pÃ¥ 24h , men det kan du justera själv ). 

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 Larm 50
« Svar #7 skrivet: 10 juli 2012, 22:01:11 »
håller med carl n. justera in temperaturen för stopp av värme. sänker du vb-pumpen kommer du få fler "larm-50" (högtryckslarm)
Do iT!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!