Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75  (läst 13378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pedjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« skrivet: 11 september 2013, 10:48:58 »
Hejsan Någon. Jag har en Thermia Villa 75 -05 som drar ofantligt mycket el. Ligger på mellan 22.000-25.000 kwh/år. har loggat förbrukningen och konstaterat att det är tillsatsen i pumpen som går in och tar el. Hushållsel är för vår familj normala 5-6.000kwh. Har påtalat detta för installatören men han anser att alla värden är helt OK.Enligt offert skulle pumpen inkl hushåll ha dragit 12-15.000kwh/år. Huset är ett vanligt 1-plans byggt -69. Är byggt i lättbetong. Är övertygad om att något är fel med inställningarna alt installationen som helhet. Tyvärr så vet jag inte längre vem jag ska vända mig till för att få en lösning på mitt problem.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #1 skrivet: 11 september 2013, 12:13:45 »
Har du någon uppfattning om vid vilken utomhustemperatur tillsatsen börjar gå in? I så fall, var ligger huset? Hur stor är elförbrukningen sommartid när när det är hushållsel och och pumpen endast gör varmvatten?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pedjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #2 skrivet: 11 september 2013, 13:15:52 »
Tillsatsen börjar gå in strax efter 0 grader. Huset ligger i småland och elförbrukning sommartid ligger på ca 500kwh/mån.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #3 skrivet: 11 september 2013, 15:17:55 »
Är det en ny installation?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #4 skrivet: 11 september 2013, 15:22:07 »
Hej!
Om man läser så ser man att värmepumpen har några år på nacken.
Men vi behöver lite övrig information...
Storlek på huset då vi kan uppskatta energibehovet.
KURVA på värmepumpen.
Om du kan läsa av FRAMLEDNING och RETURLEDNING samt BRINE UT och BRINE IN då kompressorn går och värmer huset (ej VV-laddning) så är det också bra information.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pedjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #5 skrivet: 11 september 2013, 15:44:35 »
Installationen gjorde slutet -05. Vi köpte huset -07 och reagerade snart på den höga förbrukningen. Huset är på 120kvm +120kvm källare. På vintern brukar jag köra med kurva 42-43 beroende på hur kallt det är. På sommaren och tidig höst o vår kurva 38.Man kan inte köra samma kurva året runt för då blir det antingen för varm eller för kallt. BRINE IN när det var -2 ute låg på 0 grader och BRINE UT var då -2. Tidigare hade jag generellt 2 graders diff på framledning och retur på radiatorkretsen men efter att ha fått ett antal larm på för hög retur så sänkte jag cirkulationspumpen till steg 2 och sedan dess ligger jag med en diff på 5-7 grader. Borrhålet är 150m med ett aktivt djup på 112m enligt borrprotokollet. Har 19m till fast berg. Grävde upp borrhålet nu i somras. Fick tips om att kolla så det fanns vatten i hålet. Nivån verkar OK. Har en vattenåder som går rakt genom hålet så det fylls på hela tiden. Vad jag dock upptäckte är att övre punkten där slangarna vinklas av in mot huset ligger på 19cm djup. efter det vänder slangarna neråt i ca 45 graders vinkel ner till genomförningen på huset som ligger på ca 1m djup under marknivå. Sträckan från borrhål till husvägg är ca 6m. Ganska kraftigt fall. Har fått tips om att det då kan bli luft stående i toppen på kollektorslangen men detta avvisas av installatören som nonsens. Inget fel på anläggningen säger han och struntar i att gå vidare. har iom det stora fallet på slangen fått att vatten rinner in genom väggen via slangarna. Dom har inte tätat på utsidan ordentligt. Slangarna som är nedgrävda är utvändigt inte isolerade. Vet inte om det är nödvändigt. Behöver ni mer fakta så bara hojta till.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #6 skrivet: 11 september 2013, 16:41:26 »
Jag tror inte heller att det är något fel på borrhålet. Noll grader på ingående köldbärare verkar rimligt. Förmodligen är det mer än 112 meter aktivt håldjup. Grundvattnet ligger ofta inte djupare än 4-5 meter. Är det så blir det med 150 meter borrhål och 19 meter till berg ungefär ungefär 135 meter aktivt hål. Det kan vara så att 112 meter var det aktiva djup dimensioneringsprogrammet gav, sen lade man på för djup till berg/grundvatten och säkerhetsmarginal.

Eftersom det är en rimlig differens mellan in- och utgående köldbärare är det inget fel på cirkulationen även om det skulle vara luft i toppen på slangen.

Är källaren uppvärmd? Det har förekommit flera fall där man har dimensionerat pumpen utifrån uppvärmning enbart av bostadsytan. När sen värmen blir billig i och med installation av värmepump börjar man värma källaren också. Dåligt isolerade källare drar mycket värme. Var det tidigare oljeeldning kanske pannförlusterna värmde källaren tillräckligt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pedjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #7 skrivet: 11 september 2013, 16:59:18 »
Hela källaren var tidigare uppvärm då olja användes. 3 stora rum användes bla som bostadsyta. Resterande ytor som förråd och tvättstuga var också uppvärmda. Alltså samma behov som idag. Det gjordes av med ca 3,5kbm olja och dom hade det riktigt varmt, min 21 grader. Vet detta ganska säkert då min sambo är uppväxt i huset. Är det OK med endast 2 graders diff mellan BRINE IN och UT?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #8 skrivet: 11 september 2013, 17:27:37 »
Enda nackdelen med 2 graders diff på brine är att KB-pumpen drar lite mera ström. Man vill ha så hög genomsnittstemp på förångaren som möjligt, vilket innebär liten diff. Om du sänker hastigheten på KB-pumpen för större delta kommer VP:n att ge lägre uteffekt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #9 skrivet: 11 september 2013, 18:50:31 »
Ofta är visar temperaturgivarna fel så det är inte säkert att det är två graders differens på köldbäraren. Är det två korrekta graders skillnad är det lite lågt men det skillnaden mot optimal differens är bara någon eller några procent.

3,5 m3 olja blir högst 30 000 kWh värme netto för varmvatten och uppvärmning. Jag har dÃ¥ räknat med att pannans värmeförluster kommer huset tillgodo (i och med att källaren var uppvärmd) och 85 % förbränningsverkningsgrad.  Huset behöver säkert mindre värme, pannförlusterna sommartid har man ingen glädje av. Räknar man med 5000 kWh för varmvatten (normalvärde för en familj) skulle det behövas 25000 kWh/Ã¥r för att hÃ¥lla huset varmt. Det betyder i sin tur att husets drar i storleksordningen 11 kW när det är som kallast ute. Fungerar pumpen som de ska göra bör det behövas tillsatsel först under -5 grader och dÃ¥ är offertens uppskattning av elförbrukningen rimlig. Pumpen ska inte behöva mer än 10 MWh el inkl. tillsatsel ett normalt Ã¥r.

Hur fungerar pumpen vintertid? När det är så kallt att tillsatsel behövs ska pumpen gå kontinuerligt utan att någonsin stanna. Det förekommer att inställningarn och husets uppvärmningssystem inte är anpassade till varandra utan att pumpen stannar ibland även fast tillsatsel behövs. Går den dygnet runt när det är kallare än några minusgrader?

Vad är det för typ av radiatorer? Radiatorsystemet bör innehålla minst 20 L/vatten per kW pumpeffekt för att pumpen ska få rimliga gångtider med standardinställningarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pedjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #10 skrivet: 11 september 2013, 19:12:34 »
När jag loggat så har drifttid på pumpen varierat mellan 22-24 tim/dygn men för det mesta är det fulla 24tim under normala vintermånader. Elementen är av typ flänselement. Enkelradiga där höjden tillåter och upp till 3-radiga där fönstren går ner i typ vardagsrummet.
Nedan kommer lite driftdata sedan installationen 2005-12-12 fram till dagens datum.
Drifttid pump:35.701tim
Tillsats steg1 (3kw) 5982tim
Tillsats steg 2 (6kw) 547 tim
Varmvattenproduktion: 2562 tim

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #11 skrivet: 11 september 2013, 21:17:29 »
Det blir fram till idag ungefär 7,7 uppvärmningsår, alltså per år

Kompressor 4600 timmar
Tillsats1 776 timmar
Tillsats2 71 timmar

Kompressor och cirkulationspumpar ska inte dra mer än 2,2 kW, kanske mindre. Jag har inte hittat några bra uppgifter om elförbrukningen. Den beror dessutom på vilken framledningstemperatur som krävs och annat så det blir lite gissning i vilket fall som helst.

En genomsnittlig årlig elförbrukning blir alltså 4600x2,2 + 776x3 + 71x6 = 12874 kWh. Med hushållsel ska det inte bli mer än högst 19000 kWh/år. Jag undrar dock om inte hushållelen ligger över en bit 6000 kWh/år. 500 kWh för en sommarmånad tyder på det även om den siffran inkluderar varmvattnet. Det går åt mer hushållsel under en vintermånad. Men det är i alla fall för många tusen kWh som skiljer verklig och beräknad förbrukning.

Med tiderna ovan ska pumpen producera ca 35000 kWh/Ã¥r inkl. tillsatsel om den ger 7 kW. Det gÃ¥r inte ihop med tidigare oljeförbrukning sÃ¥ frÃ¥gan är om pumpen verkligen numer ger den effekt den ska ge. Har installatören kontrollerat att pumpen levererar vad den ska? Mätt kapacitet eller genom jämförelse med elpatronen eller att det är rätt förÃ¥ngningstryck i förhÃ¥llande till köldbärartemperaturen. Det kan i och för sig vara sÃ¥ att man snÃ¥lade pÃ¥ värmen under oljeeldningstiden men skillnaden är för stor tycker jag.   

Att det behövs tillsatsel runt noll grader går ihop med 4600 drifttimmar per år men det är snittet sedan installation. Vad det är för kompressortid per år numer kan vi inte vara säkra på. En normalt dimensionerad pump brukar gå runt 3500 timmar per år.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #12 skrivet: 12 september 2013, 07:37:17 »
Hur länge körde man med högsta farten på cirkpumpen?
Tempdiff på 2 °C mellan fram och retur är inte så bra, varken för COP eller för värmepumpen.
5-7 °C tempdiff är OK, om detta är med bara kompressorn? Eller är elpatron aktiv när du har denna tempdiff?

Du kan knäcka kurvan vid 0 °C ute för att få till den lite bättre, så du slipper ställa om vår och höst.

Sen beror det lite på pannans skick och typ vilken verkningsgrad man har på oljan, min syrra hade t ex en pulsonex och när den funkade så gav den över 90% verkningsgrad (nackdelen var att rökgaserna kondenserade i skorsten).

Räknar man sen baklänges på Rolands siffror så får man ut ca 6 kW från värmepumpen om totala värmebeovet är 30000 kWh, detta kan stämma med felinställd cirkpump (för låg tempdiff på värmebäraren).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pedjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #13 skrivet: 12 september 2013, 08:21:33 »
Hastigheten på CP ställdes ner våren 2011. Frågade teknikern som var och gjorde årlig service om det inte kunde lösa problemet med för hög retur. "Hur tänker du då var svaret jag fick". Efter en lång diskussion om att när vattnet går långsammare genom systemet så bör det i min fantasi tappa lite mer av temperaturen. "Jaha, du menar så" kom det då. Förstå att jag inte har något förtroende för denna firma. Hastigheten sänktes och vi var av med problemet och har haft denna tempdiff sedan dess. Jag har samma diff oavsett om den bara går på kompressorn eller med tillsatsen inne. Efter min senaste diskussion med leverantören så menar han nu att dom kanske har satt in en för liten pump i huset. Han ska räkna en gång till för att se vad han kommer fram till.
Kurvan är knäckt med +2grader vid 5, 0 och vid -5. Tycker att innetempen efter det har blivit nÃ¥got bättre men inte fullt ut bra. Tog upp diskussion med leverantören om att man kanske skulle satsa pÃ¥ en inomhusgivare som  komplement men fick svaret att det är helt förkastligt och värdelös investering. Ang förbukningen sÃ¥ kan jag säga att när svärmor hade huset innan oss och pumpen hade installerats sÃ¥ klagade hon initialt men fick svaret att allt var OK. Vad hon gjorde för att fÃ¥ ner förbrukningen var att sänka innetempen till ca 17-19 grader och sen inte klaga mer.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning/felinställd Thermia Villa 75
« Svar #14 skrivet: 12 september 2013, 10:27:52 »
Tuff svärmor där. Eftersom hon sänkte temperaturen borde man kunna utgå från att det var 19-20 grader på oljeeldningstiden. Huset bör dra ca 11 kW vid dimensionerande utetemperatur (runt -18 grader i Småland). Pumpen ska ge lite över 7 kW. Det blir ungefär 65 % effekttäckning vilket är lite snålt men ingen katastrof. Min pump ligger på ca 60 %, förmodligen en bit över. Jämför jag med mina siffror ska pump inkl. tillsatsel dra mindre än 10000 kWh/år.

Jag får inte matematiken att gå ihop. Gick det åt 3,5 m3 olja per år var det inte fel att välja Thermia 75 som då ska dra betydligt mindre el än vad den gör. Det är över så där 5000 kWh/år som saknas. Genomsnittliga drifttiden sedan 2005 stämmer inte heller med den mängd el pumpen verkar göra av med i dagsläget. Det kan vara så att pumpen numer inte ger den effekt den ska ge. Mot det talar att det verkar som om den från första början befanns vara för klen eftersom redan svärmor klagade.

Men ändå tycker jag att det vore idé att kontrollera om pumpen ger den effekt den ska ge. Jämför temperaturdifferensen värmebärare in-ut när kompressorn går och när 6 kW elpatron är inkopplad. Ställ gärna ner cirkulationspumpen ett snäpp till så att det blir större differens. Jag har för mig att på Thermias display kan man bara läsa av hela grader. Ska man vara noga ska man mäta nätspänningen eftersom elpatronens effekt varierar med kvadraten på nätspänningen alternativt ta hjälp av elmätaren men det då blir det lite besvärligare.

Finns det möjlighet att läsa av hetgastemperaturen eller kompressortemperaturen? Jag hittar ingen uppgift om det i manualen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!