Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: norchalans  (läst 17109 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Browning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
norchalans
« skrivet: 02 september 2010, 11:29:31 »
Hej, jag vill härmed avrÃ¥da folk att satsa pÃ¥ xxxxxxxxx luft/vatten värmepumpar. Jag införskaffade mig en xxxxxxxx den 4 dec-07 och har sedan dess bara haft problem med anläggningen( jag har skrivit tidigare om detta pÃ¥ forumet men det har inte löst sig ännu ). Jag har varit i kontakt med ansvariga pÃ¥ xxxxxxxxxx under  tiden, ja tom den sÃ¥ kallade chefen för xxxxxxx Sweden, jag kan inte förstÃ¥ hur han kan vara chef med den inställningen när han kan ringa kunden och skälla ut och kalla kunden en massa skit, men han hade kanske  dÃ¥liga dagar!!?. Dom tom har lovat mig en massa som skall Ã¥tgärdas och chefen har tom lovat ekonomisk kompensation ( inga stora summor ) men som vanligt är det bara tomma löften under den här tiden, DOM VÄNTAR TYDLIGEN PÃ… ATT GARANTITIDEN SKALL GÃ… UT!!!. Lite om dom problem / fel som jag drabbats av, problem med smällande ( som kanonskott ) kontaktorer, kontaktorer som " hänger " sig med kraftigt " brummande " som följd, fÃ¥r stänga av och pÃ¥ igen sÃ¥ gÃ¥r det ett litet tag igen, ett kraftigt tjutande ifrÃ¥n utedelen, tjutande cirkpump mm. Det är sÃ¥ illa att jag har den avstängd frÃ¥n början av april - oktober och även om natten när det gÃ¥r ner mot en 6-8 grader +, men även elpatronen som skall göra varmt kran vatten hänger sig. Jag fÃ¥r med mkt god vilja upp graderna till ca 20 inomhus pÃ¥ vintern ( bor i nv-skÃ¥ne  i ett välisolerat 1-plans hus med inredd källare pÃ¥ ca 190 kvadrat ), med en kraftigt tjutande utedel till följd. Jag har försökt i snart 3 Ã¥r att fÃ¥ nÃ¥gon lösning pÃ¥ detta problem men mer norchalant och otrevligt bemötande har jag aldrig varit med om ( har ända varit med om ganska mkt i livet ). Jag är INGEN brÃ¥kig människa utan bara en mkt missnöjd kund. Jag vill därför avrÃ¥da sÃ¥ att andra inte skall bli behandlade som jag blivit, för det tär hÃ¥rt pÃ¥ en när man invensterat ca 100 000 kr pÃ¥ vad som visade sig vara ICKE FUNGERANDE SKIT. Jag har insett att man inte kommer nÃ¥gonvart med detta och jag har nu gett upp, hälsan är  värd mer än 100 000kr.  >:(.
« Senast ändrad: 03 september 2010, 14:58:22 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV:norchalans
« Svar #1 skrivet: 02 september 2010, 14:33:32 »
Jag har idag talat med den anklagade chefen på Sverigeagenturen, och som vanligt i dessa fall fått en helt annan bild av det inträffade.
Utan att gå in för djup på detaljerna och själv riskera att förtala någon så kan jag väl säga att ansvaret i ett sådant här fall helt och hållet ligger på den återförsäljare som gjort installationen, alla återförsäljare av detta fabrikat är utbildade av agenturen, och skall kunna göra en bedömning om huruvida produkterna kommer att fungera eller ej i det hus som installationen omfattar.
Min bild av det hela är att så inte skett, och då återförsäljaren inte velat/kunnat ta sitt ansvar har agenturen gått in och hjälpt kunden med flera andra installatörer på plats i omgångar, de har bytt ut felande komponenter, men grundproblemet är att kunden har ett radiatorsystem som inte är anpassat för drift med denna typ av värmepump.

Ett klassiskt misstag alltså.

Agenturen har, trots att DE inte har något egentligt ansvar för detta satt in en fläktradiator i huset helt utan kostnad för kunden för att förbättra möjligheterna till en tillfredsställande drift.

Att i detta fall hänga ut agenturen, och döma ut produkten som sådan är fel.
Att hänga ut installatören vore mera rätt, men ändå inte något som jag vill skall förekomma mer än i undantagsfall i detta forum, och då inte i utpressningssyfte för att få ekonomisk kompensation som i detta fall.

Alltså, alldeles oavsett vem som har på fötterna i detta fall är det inte en typ av inlägg eller debatter jag vill ha i forumet.

Bolaget har erbjudits möjlighet att kommentera, men det är ju hart när omöjligt att försvara sig i ett fall som detta utan att de själva lägger ut information som kan vara och upplevas som kränkande för kunden, vilket i sin tur inte ger företaget någon bra reklam, även om de i sak har rätt.

Jag hoppas att ni förstår och respekterar de regler jag har för denna typ av frågor i forumet, jag vill inte att forumet skall bli en plats för smutskastning, utpressning och förtal.

Missnöjda kunder hänvisar jag till:

1. Kommunens konsumentrådgivare
2. ARN
3. Plus
4. Tingsrätten

Jag har som sagt fått mer info från företaget ifråga som jag av omtanke om den missnöjda kunden inte går ut med, som ni säkert förstår är det i princip omöjligt för mig att verifiera uppgifterna från någon av parterna i detta fall, men jag känner mig ändå rätt trygg i att jag har fått en bra bild av det inträffade.
Jag har även fått info om att kunden skall erbjudas ytterligare hjälp, även om det knappast kommer att åtgärda grundproblemen med anläggningen.
« Senast ändrad: 02 september 2010, 22:02:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: norchalans
« Svar #2 skrivet: 02 september 2010, 22:31:50 »
Tja, det var väl egentligen väntat att det var så det låg till.
Jag förstår också att det inte är sånt du vill ha på forumet. Ändå vart tanken på lite mer klös på forumet eggande. ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Browning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: norchalans
« Svar #3 skrivet: 03 september 2010, 09:19:13 »
Om det nu är så att man fått så mkt hjälp som nu moderator skriver att företagets chef säger så kvarstår den stora frågan. VARFÖR FINNS DÅ FELEN KVAR SEDAN BÖRJAN??.

Jag förstår att företaget måste försöka rädda sitt ansikte och säga som dom säger.

Måste få kommentera saken med den ekonomiska biten. Om det är så att jag har försökt utpressa företaget så undrar jag varför företaget inte anmält mig för detta brott??.
 Det är sÃ¥ att chefen har erbjudigt 10 000 kr MEN jag har tackat nej och sagt att jag vill ha en anläggning som fungerar i stället.

Mitt inlägg måste iallafall gjort något för idag ( fredag 3/9 ) meddelade företaget att man skall skicka ut en och titta och ev åtgärda nämda fel.

Kanske löser det sig men vem vet för det har företaget sagt och skrivit i snart 3års tid.
Jag har bevis i form av skrivelser från företaget mm så JAG VET VAD SOM ÄR SANT och jag kommer inte att kommentera detta mer, min hälsa är inte så bra efter allt detta.
« Senast ändrad: 03 september 2010, 14:58:48 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: norchalans
« Svar #4 skrivet: 03 september 2010, 09:21:45 »
Generalagenten har inget ansvar för dina problem, det är din installatör som har fullt ansvar.
Och som sagt, det har framkommit mer info i ärendet som jag väljer att inte delge er andra av omsorg om de inblandade, så ha det i åtanke när ni läser detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Browning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: norchalans
« Svar #5 skrivet: 03 september 2010, 09:43:25 »
Som jag skrev i mitt tidigare svar Måste jag få kommentera en sista sak.
Företaget tog på sig det FULLA ansvaret för HELA min anläggning eftersom endast ca 2mån efter installation så " försvann " dom som installerat anläggningen och DÅ tog jag kontakt med ovan nämnda företag.

Eftersom företaget nu säger efter nästan 3 år att dom skall titta på anläggningen så får dom göra detta i lung o ro utan vidare kommentarer.
 Tack iallafall ni som tyckt till.
« Senast ändrad: 03 september 2010, 09:56:22 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: norchalans
« Svar #6 skrivet: 03 september 2010, 10:02:54 »
Jag förstår precis hur det ligger till, men du måste också kunna förstå att de inte har någon skydlighet att hjälpa dig.
Att då gå ut med inlägg i utpressningsstil är inte ett schysst agerande, och inte något som jag tillåter i detta forum lika lite som jag anser att utpressning, varhelst det förekommer, är OK.

Tvärt om, det gör mig riktigt upprörd, och jag anser att du är skyldig företaget ifråga en ursäkt för ditt uppträdande.
De har gjort mer än de behöver för att göra dig nöjd, och som tack för det sÃ¥ smutskastar du dem i det offentliga rummet.  >:(

Jag har full förståelse för att du är missnöjd, men man kan för den sakens skulle inte kräva mer än att säljare/leverantörer lever upp till sina skyldigheter.
Gör de mer så kan man vara glad, men om de inte gör mer ger dig dig inte rätt (i mina ögon) att via hot om utrpessning och förtal tvinga dem till vidlyfta åtgärder som inte lagen anser vara skäligt.

Hur skulle det se ut om vi alla börja utpressa företag att uppträda som vi vill istället för hur de skall uppträda för att uppfylla konsumentköplagen?
« Senast ändrad: 03 september 2010, 10:07:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: norchalans
« Svar #7 skrivet: 03 september 2010, 10:12:58 »
Men, om det är så att dom har tagit på sig det fulla ansvaret pga den ursprungliga installatören försvann så har dom väl ganska stor skyldighet att se till att anläggningen fungerar.
Sen kan man ju diskutera vad som avses med 'fulla ansvaret' - Är det bara garantier eller inkluderar det hela funktionen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Browning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: norchalans
« Svar #8 skrivet: 03 september 2010, 10:17:16 »
SVAR TILL RICKARD!!.
Jag kan inte förstå hur du kan påstå att jag har utpressat företaget, vad har du för bevis på det påstående, mer än en chefs ord som måste rädda sitt ryckte??.

Enligt min mening gör du ju samma sak mot mig nu, som det påstås om mig, nämligen smutskastning.

Jag tycker att det här har tagit en mkt otrevlig vändning och jag förstår att du tar företagets parti, så uppfattar jag det!!, och då tycker jag om du nu vill fortsätta med smutskastningen så tycker jag att du kan göra som du gjort med företaget, NÄMLIGEN TA KONTAKT MED MIG SÅ JAG FÅR BEMÖTA FÖRETAGETS KRITIK MOT MIG!!.
Eftersom jag har förstått att man har trampat någon på tårna så kommer jag inte att kommentera detta vidare, som sagt jag har skriftligt på vad företaget har sagt under åren och JAG tänker vara som den öppenhjärtliga person jag är och låta företaget göra sitt uppdrag som dom lovat mig.
« Senast ändrad: 03 september 2010, 10:18:27 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: norchalans
« Svar #9 skrivet: 03 september 2010, 10:18:04 »
Men, om det är så att dom har tagit på sig det fulla ansvaret pga den ursprungliga installatören försvann så har dom väl ganska stor skyldighet att se till att anläggningen fungerar.
Sen kan man ju diskutera vad som avses med 'fulla ansvaret' - Är det bara garantier eller inkluderar det hela funktionen?

Och har dom verkligen gjort det?

Denna typ av inlägg är helt omöjliga att ha i ett forum, och hur man än vänder och vrider på det hela så är det frågan om utpressning när man går ut och offentligt påstår saker som man inte kan styrka.
I vart fall i mina ögon.

Hade kunden ifråga kunnat styrka denna typ av påståenden hade konsumentvägledare, advokater, ARN och tingsrätt kunnat ge honom rätt utan att det hela skulle behöva hamna i detta forum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: norchalans
« Svar #10 skrivet: 03 september 2010, 10:26:09 »
SVAR TILL RICKARD!!.
Jag kan inte förstå hur du kan påstå att jag har utpressat företaget, vad har du för bevis på det påstående, mer än en chefs ord som måste rädda sitt ryckte??.

Enligt min mening gör du ju samma sak mot mig nu, som det påstås om mig, nämligen smutskastning.

Jag tycker att det här har tagit en mkt otrevlig vändning och jag förstår att du tar företagets parti, så uppfattar jag det!!, och då tycker jag om du nu vill fortsätta med smutskastningen så tycker jag att du kan göra som du gjort med företaget, NÄMLIGEN TA KONTAKT MED MIG SÅ JAG FÅR BEMÖTA FÖRETAGETS KRITIK MOT MIG!!.
Eftersom jag har förstått att man har trampat någon på tårna så kommer jag inte att kommentera detta vidare, som sagt jag har skriftligt på vad företaget har sagt under åren och JAG tänker vara som den öppenhjärtliga person jag är och låta företaget göra sitt uppdrag som dom lovat mig.

Företaget ifråga har också skriftlig dokumentation i detta ärende som de erbjudit mig ta del av som påstås stärka deras version.
Då jag varken är jury, domare eller bödel så har jag inget intresse av att ta del av er eventuella bevsining.

Om du inte kan förstå att ditt inlägg är rena utpressningen kan du väl försöka tänka dig hur det skulle kännas om företaget ifråga gick ut med ditt namn och alla uppfattningar om dig, och all skriftlig bevisning de har mot dig här i forumet?

Jag vet att det inte är olagligt att klanka ned på företag (bolag), och på så sätt pressa dem att leverera mer än lagen kräver, på ett forum som detta, men det betyder inte att jag som ägare av forumet behöver godkänna det i mitt regelverk.

Jag tycker tvärt om att just detta med offentlig smutskastning av både personer och företag är en av nätets baksidor, och den lilla insats jag kan göra för att stoppa detta kommer jag att fortsätta jobba med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Browning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: norchalans
« Svar #11 skrivet: 03 september 2010, 10:30:48 »
SVAR TILL RICKARD IGEN !!
Jag har som jag skrivit i mina tidigare inlägg varit i kontakt med advokat och konsumentvägledare och eftersom företaget INTE HAR NEKAT ATT HJÄLPA MIG UTAN BARA FÖRHALAR så har man inget ärende att gå vidare med till rätten fast jag har det i skrift.
Du vill ju inte ha någon sådan här disskution här på forumet men jag tycker att det sköter sig självt!!
Detta som företaget nu har erbjudit sig att fixa är det samma som det har varit prat om ÄNDA ifrån början, inget är tillagt eller dragits ifrån!!! ALLTSÅ INGEN EKONOMISK VINNING FÖR MIG!!.
Vill du så kan du ju plocka bort denna tråd mig spelar det ingen roll längre för eftersom företaget har varit " snälla " och erbjudit sin " hjälp " efter det här, så väntar jag på att se hur det går, hoppas att allt går bra.
PS. Vill bara meddela att dom som skickar mailförfrågan till mig om vilket företag den här tråden gäller FÅR INGET SVAR AV MIG pga att jag får skit för att jag skrev företagets namn, SÅ SKICKA EJ FLER FÖRFRÅGAN.

Edit, man behöver inte skrika, vi hör dig ändå, jag har därför tagit bort fetstilen på dina inlägg. Skulle uppskatta om du inte la tillbaka det igen. /Admin
« Senast ändrad: 03 september 2010, 13:13:10 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: norchalans
« Svar #12 skrivet: 03 september 2010, 10:41:06 »
Som sagt, i detta fall liksom i så många före detta står ord mot ord, och jag avböjer vänligt men bestämt denna typ av diskussioner där namn nämns i forumet.
Generella diskussioner vars mening är att hjälpa dig och andra att komma tillrätta med företag som av olika anledningar inte sköter sig är en helt annan sak, och något som jag mer än gärna ser i forumet.

I just detta fall är så vitt jag kan se företagets enda eventuella skyldighet är att ersätta dig med nya reservdelar till maskinen ifråga, jag TROR inte att de är skyldiga att betala för kostnaderna som tillkommer för utbyte, men jag är inte helt säker.
Denna typ av frågor är betydligt viktigare att bena ut än fråga om vad du vill att de skall göra för dig.

Det råder ingen tvekan om att den som sålt varan har ett garantiansvar, fråga är om ens detta går vidare till generalagenten om installatören "försvinner".

Det jag vet är att grossister/generalagenter/importörer kan sälja en vara till en återförsäljare både med och utan garantier, och jag TROR att garantianspråket alltid skall läggas på den som sålt varan till dig som kund, inte till grossister eller importörer.

Det blir en helt annan sak om tillverkaren har en "world wide warranty", då kan tllverkaren hänvisa till ett företag, var som helst i världen, som skall stå för att reparera din produkt.
Nu kan ju detta i sin tur innebära att det blir praktiskt omöjligt att tillgodogöra sig garantier, men de finns där ändå...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV:norchalans
« Svar #13 skrivet: 03 september 2010, 12:57:05 »
Missnöjda kunder hänvisar jag till:

1. Kommunens konsumentrådgivare
2. ARN
3. Plus
4. Tingsrätten

Borde inte VPN (SVEP) ligga med på listan?

En anmälan till ARN lär nog inte leda till något eftersom dom inte hanterar värmepumpar. Skulle möjligen vara att man kan få dom att hantera tjänstedelen i avtalet (dimensionering/installation) men det tror jag är tämligen utsiktslöst.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: norchalans
« Svar #14 skrivet: 03 september 2010, 13:11:15 »
Helt riktigt, ARN skall ersättas med "SVEP" i fall som rör värmepumpar.
Om jag inte är felinformerad så sitter den kritiserade personen med i den gruppen, så jag gissar att han har rätt bra på fötterna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!