Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: norchalans  (läst 17118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: norchalans
« Svar #15 skrivet: 03 september 2010, 13:25:40 »
Helt riktigt, ARN skall ersättas med "SVEP" i fall som rör värmepumpar.
Om jag inte är felinformerad så sitter den kritiserade personen med i den gruppen, så jag gissar att han har rätt bra på fötterna.

Du menar att det kritiserade företaget sitter med i den oberoende branschorganisation som skall handha tvister gentemot konsumenter. Hur opartisk är man dÃ¥?  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: norchalans
« Svar #16 skrivet: 03 september 2010, 13:31:30 »
SVEPS kompetens sitter ju i medlemsföretagen, jag gissar att det skulle bli för dyrt att ta in och avlöna en helt igenom oberoende grupp experter i detta område för att bedöma kundklagomål.
Man får väl förutsätta att enskilda medlemmar som kritsieras inte deltar i beslutet p.g.a. jäv, men å andra sidan kommer ju själva SVEP aldrig att bli annat än ett lobbyorganisation för de egna medlemsföretagen.

Nu har jag ju ändå den kanske naiva inställningen att en grupp seriösa företrädare i de flesta fall kan avgöra liknande tvister utan att låta jäv påverka.

Lagen är ju trots allt rätt enkel, sen vad som kan anses vara rimligt att bjuda på utöver lagens krav borde väl ändå vara upp till parterna i en affär?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: norchalans
« Svar #17 skrivet: 03 september 2010, 14:56:20 »
Helt riktigt, ARN skall ersättas med "SVEP" i fall som rör värmepumpar.
Om jag inte är felinformerad så sitter den kritiserade personen med i den gruppen, så jag gissar att han har rätt bra på fötterna.

Du menar att det kritiserade företaget sitter med i den oberoende branschorganisation som skall handha tvister gentemot konsumenter. Hur opartisk är man dÃ¥?  Sc:,h

Hur tror du övriga företag ställer sig till att en tillverkare utmärker sig pÃ¥ ett negativt sätt för branschen? Det finns nog fördelar med att ha de flesta tillverkare i SVEP. Grupptryck tror jag det kallas  ::)
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: norchalans
« Svar #18 skrivet: 03 september 2010, 15:37:06 »
Helt riktigt, ARN skall ersättas med "SVEP" i fall som rör värmepumpar.
Om jag inte är felinformerad så sitter den kritiserade personen med i den gruppen, så jag gissar att han har rätt bra på fötterna.

Du menar att det kritiserade företaget sitter med i den oberoende branschorganisation som skall handha tvister gentemot konsumenter. Hur opartisk är man dÃ¥?  Sc:,h

Hur tror du övriga företag ställer sig till att en tillverkare utmärker sig pÃ¥ ett negativt sätt för branschen? Det finns nog fördelar med att ha de flesta tillverkare i SVEP. Grupptryck tror jag det kallas  ::)

Mmm, frågan är om företaget utmärkts sig negativt.
Vem som helst kan ju skriva ett inlägg här och smutskasta vilket företag som helst utan att företaget ifråga kan försvara sig?
Och dessutom, konsumentlagarna gäller primärt avtalet mellan försäljare och kund, inte nödvändigtvis grossisten, även om en generösare grossist på swikt kan vinna på att ha en premiumkundvård, även om återförsäljarna försvinner om/när det börjar krångla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: norchalans
« Svar #19 skrivet: 03 september 2010, 16:02:39 »

Mmm, frågan är om företaget utmärkts sig negativt.
Vem som helst kan ju skriva ett inlägg här och smutskasta vilket företag som helst utan att företaget ifråga kan försvara sig?
Och dessutom, konsumentlagarna gäller primärt avtalet mellan försäljare och kund, inte nödvändigtvis grossisten, även om en generösare grossist på swikt kan vinna på att ha en premiumkundvård, även om återförsäljarna försvinner om/när det börjar krångla.

Sorry... menar generellt för SVEP:s styrelse och inte i det här specifika fallet.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: norchalans
« Svar #20 skrivet: 03 september 2010, 17:01:27 »
Ja, det har du nog rätt i, men vem vet vad som sägs bakom lyckta dörrar...

Man skulle ju i princip kunna jämföra detta fall med Panasonics luftvärmepumpar för några år sedan när de drabbades av H16, ett STORT gäng mindre installatörer la helt enkelt ned verksamheten för att de varken hade ackreditering, kompetens eller vilja att åtgärda problemet för kunderna.
Panasonic, via Kinnan, tog då snyggt på sig ansvaret och såg till att alla? kunder gick mer eller mindre skadeslösa ur det hela.

Nu är ju detta fall inte helt jämförbart då grossisten hävdar att anläggningen inte är anpassad efter huset/radiatorsystemet alls, och att kunden antagligen inte blir nöjd även om de byter ut hela maskinen till en ny.

Vad som får mig att tvivla än mer på kunden är att han hävdar att det inte blir tillräckligt varmt i huset, trots att värmepumpen är utrustad med en 9 kW elpatron.
Detta tyder antingen på att huset har ett effektbehov som ofta ligger över 9 kW, eller att varken kunden eller någon av de 6 (påstådda) installatörerna som varit på plats har kunnat trimma in reglerdatorn att ge tillräckligt hög framledningstemp för att hålla huset drägligt varmt.
Men kan alla dessa installatörer verkligen vara så inkompetenta?

Det ligger nog mer än en hund begraven här, och som vanligt är det nog så att båda parter försöker framställa sig som offer, vem som är den stora boven är omöjligt att veta, men nåt som man kan säga utan tvekan är att en kompetent installatör borde ha kunnat hitta en lösning till denna kund som fungerade från första stund, kanske hade det blivit dyrare, och kanske hade kunden inte gått med på det, men att det borde gå är ställt utom varje rimligt tvivel.
De kunder som pressar priserna för mycket riskerar definitivt att hitta en mer eller mindre oseriös installatör som tar på sig uppdraget, frågan är om grossisterna/tillverkarna/importörerna skall stå ansvariga för detta?
« Senast ändrad: 03 september 2010, 17:03:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Browning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: norchalans
« Svar #21 skrivet: 03 september 2010, 17:16:18 »
Svar till Rickard.
Jag skrev i tidigare inlägg att jag inte skulle svara mer men när jag ser dina mkt fientliga inlägg mot mig med massor med felaktigheter kan jag inte låta bli!!.
Konstigt att du vet så mkt om min anläggning som jag själv inte vet. Jag har haft vid två st tillfälle haft folk utskickade av FÖRETAGET som konstaterade att det föreligger fel på anläggningen, alltså det som jag skrev som problem, dom har också konstaterat att det är för liten anläggning mm. Alltså det som företaget nu skall åtgärda, vilket jag har nöjt mig med.
Jag skulle vilja att du tar kontakt med mig privat istället för att " föra företagets talan ".
Ps. Nu skriver jag med " tunn text ", konstigt att man inte får skriva med vilket storlek man vill. DS.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: norchalans
« Svar #22 skrivet: 03 september 2010, 17:31:31 »
Som vanligt i denna typ av frågor så läser du inte vad jag skriver, jag har upprepade gånger skrivit att jag inte heller litar på de uppgifter företaget gett mig, "påstådda" besök o.s.v.
Jag för alltså inte företagets talan i detta fall, men jag kan hålla med om att min smått hatiska inställning till denna typ av utpressningsinlägg gör att jag kanske viktar över liiite till förmån för företaget vilket jag anser vara helt rätt i ett fall som detta.
De företag som blir utsatta för den typ av skriverier som du gjort drabbas ofta ofantligt mycket mer än du eller andra i din situation kan tänka er, och det är inte mer än rätt att någon står upp för företagens rätt att följa gängse lagar och regler i de fall så skett.

Du är helt anonym, och tar ingen skada av den debatt som här försiggår, och det är det viktiga i denna fråga för mig, jag vet att du kommer att få hjälp, alltså har din utpressning (som jag kallar det) haft önskad effekt, jag tycker allvarligt talat att du kan känna dig rätt nöjd, eller är dina upprepade inlägg ytterligare ett tecken på att du är svår att tillfredsställa?

Jag kommer inte att kontakta dig, då jag som du vet gjort klart att jag varken är jury, domare eller bödel har jag inget intresse av att sätta mig in i denna fråga mer än jag redan gjort.

Dessutom, jag litar varken på dig eller grossisten i detta fall, liksom i alla andra liknande fall, utan jag upprepar än en gång att jag tror att båda parter försöker framställa sig som offer.

Det enda viktiga i denna situation är vem som har lagen på sin sida, och där är jag rätt säker på att det inte är du, men inte heller det kan man vara 100% säker på.
Det jag är fullkomligt säker på är att inlägg av karatären utpressnings/smutskastningsinlägg kommer att plockas bort snabbare framöver, för att vi skall slippa denna typ av debatt.
Denna typ av debatt ger inte forumet den positiva, hjälpsamma stämning som jag vill att det skall ha.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Browning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: norchalans
« Svar #23 skrivet: 03 september 2010, 17:43:53 »
Svar till rickard.
Om du nu inte vill ha några mer inlägg i denna tråd, gör då som jag skrev innan att du kan plocka bort den. Du ändrar ju min storlek på texten.
Jag tycker det är mkt konstigt att du inte vill ta kontakt med mig privat utan hellre vill skriva om detta i forumet.
Angående mina inlägg, jag har skrivit dom för att försöka föra fram sanningen och försvara mig och jag är fullt tillfreds med företagets svar till mig, jag har som sagt var väntat i snart 3 år. Som jag skrev i början av denna tråd är detta inget man önskar att andra skall bli drabbade av. Jag har väl blivit förd bakom ljuset av olika människor i denna affär. Jag visste inte att man skulle vara en expert på värmepumpar för att kunna invenstera i en sådan men jag hade väl fel!!.

Jag tycker att denna diskution har glidigt ifrån ämnet helt och hållet!!.

Vill du kalla mig för en utpressare sÃ¥ gÃ¥r det bra men undrar dÃ¥ om inte du gör dig skyldig till förtal  ;)??!.
TACK I ALLA FALL NI SOM MAILAT MIG.

KONSTIGT ATT MAN INTE FÅR FÅR SKRIVA MED VILKEN STORLEK PÅ TEXT SOM MAN VILL, DET STÅR INGENSTANS VILKEN STORLEK MAN SKALL ANVÄNDA!!..
« Senast ändrad: 03 september 2010, 18:15:31 av Browning »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: norchalans
« Svar #24 skrivet: 03 september 2010, 18:13:40 »
Jag plockar inte bort tråden, denna typ av tråd är bra som målande exempel på varför jag inte gillar denna typ av inlägg i forumet.

Dina problem att acceptera att jag ändrar din festil till normal stil skulle kunna peka på att du har svårt att acceptera lagar och regler, och till del kunna förklara varför du anser dig så dåligt bemött av företaget ifråga (om man antar att de har lagen och reglerna på sin sida)
Men det är naturligvis bara en reflektion jag gör.

När allt detta är sagt så hoppas jag att du kommer att få en anläggning som fungerar tillfredsställande, och jag hoppas att du då också låter oss veta om så eller fallet.
« Senast ändrad: 03 september 2010, 18:16:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Browning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: norchalans
« Svar #25 skrivet: 03 september 2010, 18:24:05 »
Svar till Rickard.
Det verkar vara du som har problem med att jag skriver i en annan storlek eftersom du har ändrat ett flertalet gånger, men jag får väl tro att du har rätt att göra detta, kan inte se varför det skulle störa någon med den storlek på bokstäverna???.
Ja jag är en person som tycker att om något är bra så skall man berömma och det kommer jag också att göra om nu det blir som företaget har lovat och anläggningen funkar som det var tänkt, då kommer jag att skriva detta i forumet, om man nu är välkommen att skriva??.
« Senast ändrad: 03 september 2010, 18:27:52 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: norchalans
« Svar #26 skrivet: 03 september 2010, 18:29:36 »
Du kanske inte vet det, men det anses ofint att skriva med stora bokstäver eller fetstil.
Det gör man om man är arg eller vill vara otrevlig, och jag hoppas att du inte vill vara otrevlig i alla inlägg du gör.

Alla är välkomna att skriva i forumet, så länge de håller sig till reglerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: norchalans
« Svar #27 skrivet: 03 september 2010, 18:45:26 »
Tråden startade igår fm.

Har författaren/Du tagit upp den "bristfälliga" vp-anläggningen tidigar här i Värmepumpsforum eller väntade Du tre år innan du ville varna oss för företaget ifråga?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: norchalans
« Svar #28 skrivet: 03 september 2010, 18:48:19 »
Jaha,, då var det kanske inte som man kunde ana ändå. ???

Browning: Som Rickard säger det är omöjligt att veta vem som talar sanning.
Men om nu företaget lovat hjälpa dig finns det nog någon sanning i det du säger.
Vad man däremot kan vara säker på, är att du blir tacket skyldig Rickard om du får rättat till ditt system.
Och det tycker jag du kan skriva med stor, färg-glad text, även om han inte gillar det. ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: norchalans
« Svar #29 skrivet: 03 september 2010, 19:37:58 »
Men grabbar ska vi inte försöka titta pÃ¥ dom tekniska problem browning beskriver i stället . . känns som det är det vi ska klura pÃ¥  :)

han beskriver kontaktorer som hänger sig . missljud i ute delen (tjutande ) kontaktorer som smäller som kanon skott . tjutande ljud fån en cirkpump m-m.

kontaktorer som hänger sig . antingen klibbar kontaktorn eller så släpper inte styret manövern .felsökes på plats ansvaret för den funktionen ligger hoss tillverkaren , "Smällande" kontaktorer är valet av vilken kontaktor som stoppas in vid byggnationen av styret . där finns det allternativ som passar Borde ligga på tillverkaren det med . I dom fall jag fått ut produkter oftast då elpanner och dom har haft kontaktorer i sig som kunden upplevt som störande ja då har man fått nya tysta fina .
Det tjutande ljudet i ytterdelen . det borde ha räckt med ett samtal frÃ¥n nÃ¥gon som varit där och tittat . reservdelar eller en ny ytterdel  vad är problmet tycker man . i dom ytterst fÃ¥ fall av liknande problem har tillverkarna ställt ,  den tjutande pumpen i rad systemet . vilken vvsare som helst med bas kunskaper borde kunna fixa det . trycksstyrd pump Thumbsup och en enklel koll av raditorer/ventiler .
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!