0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En sak gör mig lite förbryllad, du skriver att du eldar för att avlasta VP, men du styr inte på innertemp då du inte har en sådan givare. Det innebär att VP inte har någon som helst "aning" om att du eldar. Om du nu inte har någon annan form av termostatstyrning inomhus då.
Kollade förresten slandimensionen. Med tumstock tyckte jag att det kunde vara 40 mm utanpå och då är det väl 32,6 invändigt?
Man slipper dock fluktuationerna i systemtemperatur vilket i i praktiken innebär att man kan ligga på en lägre högsta framledningstemperatur. Känns som om det borde vara en viktig sak eftersom COP väl blir bättre om du slipper producera höga temperaturer?Och då är det väl så att man sparar genom regleringen vid varje tillfälle man inte kör kompressorn kontinuerligt och på full effekt?
35,2 mm är det vanliga, då är slangen gjord för 6 bar arbetstryck. 32,6 mm är slang för 10 bar. Fluktuationerna spelar inte så stor roll så länge de inte är stora. Värmeproduktion inom ett intervall av +-2,5 grader från börvärdet minskar enligt mina beräkningar COP med 0,6 % jämfört med värmeproduktion vid börvärdestemperaturen. Sen ökar det kvadratiskt, +- 5 grader minskar 2,5 %. En vinst med varvtalsregleringen är att temperaturdifferenser i värmeväxlare och i själva borrhålet blir mindre. De utnyttjas hela tiden i stället för bara intermittent. I gengäld blir det förluster i elektroniken.
Bra, jag släpper gärna mitt tjat om en specifik pump och funderar hellre över varvtalsregleringen i princip.Det finns ju helt säker för och nackdelar med att reglera varvet. Jag föreställer mig att kompressorn som sådan har ett optimalt varvtal - vilken man sällan ligger på om man reglerar varvet. Man slipper dock fluktuationerna i systemtemperatur vilket i i praktiken innebär att man kan ligga på en lägre högsta framledningstemperatur. Känns som om det borde vara en viktig sak eftersom COP väl blir bättre om du slipper producera höga temperaturer?Och då är det väl så att man sparar genom regleringen vid varje tillfälle man inte kör kompressorn kontinuerligt och på full effekt?Ett alternativ, för att minska fluktuationerna är väl att köra on/off men med tätare intervall, vilket dock kan leda till oönskat många start/stopp, vilket i sin tur borde vara anledningen till att man accepterar en viss fluktuation.Varvtalsregleringen i sig skulle kunna innebära att själva kompressorn i själva verket håller bättre, men självklart är styrningen i sig ytterligare en sak som kan krångla - vilket jag utgår från att många redan fått erfara. Det som är tacksamt är väl att varvtalsreglering numera är en rätt mogen teknik, även om det är relativt nytt på värmepumpar.
att det går att kombinera jord och berg är inga problem normalt sett. Gissar att du bör ha samma vätska i båda slingorna dock. Finns säkert någon spritexpert här
Jag har utgått från dina inledande poster där du skrev att du trodde det var en 10kW maskin. Vidare utgår jag från att en modern 10a presterar ungefär som din 12a. Men helt klart är det ju relevant. Har du haft en maskin som ger 12kW så är det någonstans i dessa krokar du ska handla även nästa gång, så vida du inte ämnar förändra din värmelösning.
Priset vid installation är en annan femma än om man köper lösa komponenter. En UVL tank på 300-500l och en a-klass CP samt installation får man för 15 000 extra, utöver grundinstallationen av VP och borra, senast jag kollade. Och det var inte länge sedan då jag hjälper en sambons syster med funderingar kring en VP. Men då är ju en UVL tank lite billigare än en UKV... Man måste inte ha en ext VVB bredvid VP.