Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 01 februari 2013, 21:07:37 »

Jo, och det är väl rätt OK. Fast 6/10-år hade ju varit bäst.  :)
På min rätt dåliga Thermia som jag skrotar nu så var det ju två års garanti. När den under år 3 hade samma fel som under år 1 och år 2 så reparerades den dock på utsträckt garanti efter att jag kontaktat Thermia när installatören nekade.
Sen hände inte det felet igen - men å andra sidan fick jag ju en lite provkarta på övriga möjliga fel.
Får hoppas på bättre tur nu, oavsett garantin faktiskt!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 februari 2013, 21:01:26 »

Installerar du Boschen själv så får du 6 års trygghetsförsäkring istället för garantin. I praktiken innebär det att du fortfarande blir skadelös om VP'n går sönder, men du måste blanda in ditt försäkringsbolag och ligga ute med lite pengar själv ett tag.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 01 februari 2013, 20:06:28 »

Jag kanske hinner ändra mig igen, men just nu börjar Bosch Compress 5000 LW-17, samt en rostfri Bosch kombiberedare kännas som ett starkt alternativ. Det betyder nytt pannrum och en hel del annat pyssel. Om en Boschmodell som motsvarar IVT EQ hinner komma vore ju helt OK, men jag ska ju troligen handla inom kort, och det är väl stor risk att den modellen inte släpps från Bosch förrän IVT har presenterat ytterligare en nyare vp.
Varvtalsreglerad pump på varma sidan låter väl i och för sig trevligt, men sannolikt finns inte massor att spara där. Den ström man spar på själva pumpen är väl troligen inte så väsentlig, i och med att en A-klassad pump ändå är väldigt snål. Om det sedan innebär högre COP bortsett från pumpströmmen, så kan det förstås ha lite större betydelse. IVT EQ har väl annan kylkrets, men det blir troligen tiotusentals kronor dyrare att köpa pumpen med IVT-märket, samt att installationen inte får göras av mig om jag vill ha fullt garanti. Det senare gäller ju även Bosch, och tyvärr lyckas jag antagligen inte köpa värmepumpen på ett ställe med låga priser, och sen få en Boschgodkänd röris att lägga sista handen vid installationen så att jag får garantin.
Synd att garantin är avhängig att man köper materialet på vissa ställen...
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 29 januari 2013, 23:58:48 »

Yep, hittade det, det blir en stege:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/lmg/pressrelease/view/lmg-anpassar-sortimentet-enligt-eu-s-nya-ekodesignkrav-820037


EDIT: Jag kanske borde revidera mig, länken ovan gäller ev bara luftvärmepumpar, men på Energimyndigheten hittar jag följande:
Kommande krav på ekodesign och energimärkning
Det pågår arbete på EU-nivå med att ta fram ekodesignkrav och obligatorisk energimärkning för bergvärmepumpar. Ekodesign kommer bland annat att kunna ställa krav på energieffektivitet och ljudnivå. Så som förslaget ser ut nu kommer det att visas en energiklass för uppvärmning på skalan A++ till G och en för varmvatten på skalan A-G. När dessa krav börjar gälla, troligen år 2015-2016, kommer det bara få säljas värmepumpar som klarar kraven. Detta kommer att underlätta för konsumenter att välja värmepump.


Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 januari 2013, 23:56:52 »

Det är energieffektiviteten man kommer att ställa krav på.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 29 januari 2013, 23:53:43 »

Nä, det ska visst finnas nåt lagkrav som är klart, men jag håller med om att det låter väldigt konstigt att speca en viss teknik. Att däremot ställa krav på klass A, framstår ju som tänkbart.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 29 januari 2013, 23:44:56 »

krav på varvtalsreglering låter ju inte rimligt. Givet att vissa anläggningar inte har någon som helst nytta av det. Exempelvis fasta flöden mot tank.

Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 29 januari 2013, 23:34:15 »

Ang. teknik i värmepumparna.
Lagkraven avseende CP från 2015, innebär de krav på varvtalsreglerade CP eller bara att pumparna ska vara A-klassade?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 29 januari 2013, 00:03:08 »

med en given storlek på VP så kommer storleken på tanken kunna påverka antalet starter.

Den totala gångtiden blir den samma.

volymen gör inte att framledningstemperaturen kan sänkas direkt utan snarare att den producerar mer i linje med behovet, snarare än att flänga för mycket upp och ner som en jojo med korta intervaller.

Personligen anser jag att en tank alltid är en bra sak i kombination med en on/off-värmepump. Men värdet av den ökar så klart i takt med dimensioneringen.

Enklast är så klart en värmepump som är lågt dimensionerad där man nyttjar någon typ av tillskott såsom el.

När jag flyttade in i detta huset så slet jag ut befintligt värmesystem, direktel, flyttade på el-vvb så jag fick mer plats i tvättstugan och drog en VVC till nya pannrummet där värmepump och tank installerades. Ja och så fixade jag vattenburen värme också så klart.

Det enkla hade varit att ställa dit en relativt liten värmepump som helt sonika ställdes på den plats där tidigare VVB var placerad. Men så ville jag inte ha det och hur jag än vred och vände på det så sparade jag pengar och ju mer långsiktigt jag ser på det desto mer rimligt blev beslutet - både utifrån hur min familj vill nyttja fastigheten och vilken komfort vi önskade samt det rent ekonomiska.

Jag är ju fortfarande förhållandevis ung och ser fram emot att kunna bo här länge till och skulle jag flytta så utgår jag från att min anläggnings något högre restvärde också faller ut i en eventuell köpeskilling.

Ditt fall är dock lite knepigare då du ju redan har så mycket på plats.

fortsätta ungefär som tidigare med minsta möjliga investering. Det handlar ju då bara om att byta ut en värmepump som förväntas bytas var 10-15 år. Eller ett större tag - en nysatsning som ju då också bör kunna motiveras i alla fall delvis genom förbättrad besparing eller ökad komfort. Just flytt av VP och sådant får ju rimligen hamna på ett annat konto än VP-kalkylen som sådan får man antaga.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 28 januari 2013, 23:36:18 »

Men... det kan ju verka som att en mindre pump har fullt upp mot en radiatorkrets utan tank - och på sätt och vis kan ju det då betyda att man redan har få stopp osv. Fast på nåt sätt känns det som att om man vill ha långa gångtider och långa stopp, så är det bra med tank - oavsett om man har liten eller stor v-pump?

Vad man också vill, generellt, är väl att producera mycket vatten till lägre temperatur, hellre än mindre vatten till högre temperatur... Och frågan är då om detta påverkas av tankstorleken?? Deltat på rad-kretsen påverkas väl av hur hårt man pumpar vattnet, hur mycket radiatorer man har, samt hur mycket rumsluften kyler? Och givet detta delta måste man ha en viss framledningstemp, då hjälper inte volymen... Eller har jag helt snurrat till det nu?

När det gäller de 12 metrarna under huset så är ju dessa uppe i typ 10 kkr för bara kopparrören och isoleringen.
En Thermia D Optimum, eller G2 med inbyggd vvb lockar igen - men man ska väl komma ihåg att en rostfri tank, samt rören osv är ju en kostnad som kan "skrivas av" på betydligt längre tid än pumpen. Antar att livslängden är tre gånger längre eller nåt.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 28 januari 2013, 23:24:01 »

ju större värmepumpen är i förhållande till behovet desto mindre blir besparingen med strömsnåla pumpar i värmepumpen. Därför jag förordar överdimensionering och bufferttank. Korta gångtid på årsbasis typ 1300-1500 timmar och värmen cirkuleras kontinuerligt av en extern VP typ alpa eller liknande som drar 5-40W i ett normalt hus.

Börjar man jämföra med fin-pumpar som G3 etc så har man ju en stor del av tanken betald om man väljer en standardpump i stället.

Man får mer klipp, större flexibilitet, mindre spets och förhoppningsvis längre livslängd genom färre starter och kortare total gångtid än den 70-90% dimensionerade värmepumpen som går utan tank. 

Jag säger ju så klart detta bara för att göra processen ännu svårare  ::)
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 28 januari 2013, 20:31:55 »

Det kantrade onekligen över lite, så att det känns som att Danfoss med automatik innebär en lite utdaterad VP. I Sverige.
Man ska kanske inte stirra sig blind på teknik, oavsett mätbara prestanda, men det vore ju lämpligt att VP-byte verkligen innebär en teknisk uppgradering om man nu ska byta en så gammal pump som min.
Nu har väl Diplomat/DHP-H rimligen väsentligen mer strömsnåla cp, men annars är det ju inte så uppenbar skillnad från min gamla Villa 120.

Hade inte märkt att G3 hade 1kW högre effekt, men det var ju i och för sig helt OK. Men tydligen, enligt Danfoss, så var det inte helt lyckat med inbyggd vbb på G2.

Det för ju åter in tankarna på detta med att flytta pumpen. Största nackdelen är nog trots allt att vv-ledningen blir så mycket längre. Men jag överdriver väl när jag tänker mig den som 28 mm. 22 räcker ju säkert, och frågan är då om 22 mm med rörisolering plus ytterligare isolering ändå innebär att det svalnar någorlunda snabbt? Det kanske inte gör det? Om jag drar alla nya rör under trossbotten, så var tanken att först hänga upp det snyggt sen på med rörisolering, och sen gör nån slags lådsektioner, ev i frigolit. Troligen med gullfiber i lådan mot rören.
Det är dumt att bygga in vattenrör, men det kommer ju att ligga lågt, lägre än allt utom marken och grunden. Jag måste ju dessutom isolera lite extra för att inte risker frost på vintern.

Nån som har nån uppfattning hur snabbt vattnet kommer att svalna??
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 28 januari 2013, 12:39:09 »

Hm... Ja, enligt Danfoss så fanns inte heller G2 att köpa längre, även om den har funnits med inb. vvb.
Men på nåt sätt lät det som att han låg en generation förskjutet. Den enda tillgängliga Danfosspumpen är ju DHP-H och den hade inte varvtalsstyrda pumpar vilket ju Optimum har...

Känns ju som om det vore lagom att sikta på en Optimum eller t o m Optimum G2 - om jag bara kan få tag i nån sån, och med inbyggd vvb. Att köpa från Danmark eller Finland känns ju lite som att gå över ån efter vatten, men... Att ha HGW kanske inte är så nödvändigt, om det nu funkar sisådär med liten beredare.

Att Danfoss uppgraderar är väl självklart, men det var uppenbarligt väldig hemligt när. Det kan ju å andra sidan vara rätt klokt att hålla tyst om sånt, men det funkar ju inte fullt ut när man har Thermia som nåt slags facit.

PS. Det funkade att på DHP-H själv byta till styrda pumpar, eftersom styrsystemet är förberett, och garantin gällde också. Det är dock inte gratis på nåt vis, och i slutänden har man ju de gamla pumparna över till ingen nytta. Fick ett ord med på vägen om att styrda pumpar är betydligt känsligare, inte kvalitetsmässigt kanske, men de var känsliga för smuts och för luft. Fast det är ju bara ett problem om man nu har smuts eller luft i systemet...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 28 januari 2013, 12:24:13 »

diplomat
diplomat optimum
diplomat G2

är alla en och samma värmepump där optimum har snåla cirkpumpar som därtill är varvtalsstyrda och G2 är en optimum med tillägget hetgasladdning av VV. (således borde opti vara optimum och opti pro vara G2 i så fall)

Därefter har G3 introducerats som har ett helt annat köldmedium och därmed även delvis andra storlekar. Får jag gissa kommer hela modellserien förnyas. Rykten här på forumet gör gällande att det är bra rabatter på vanliga diplomat via thermia ÅF just nu. 10 000 om jag förstod det hela korrekt.

Mycket riktigt finns inte G3 17kW med integrerad beredare. Det är 13 som blir största modell för G3 serien med integrerad beredare.

Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 28 januari 2013, 11:38:51 »

Följande gäller tydligen för Danfoss 16kW.
Idag finns DHP-H att köpa.

DHP-H Opti resp Opti Pro finns inte i Sverige och det är inte känt när eller att de ska komma.

Opti har vartalsstyrda CP och motsvarar väl Thermias G2, medan Opti Pro har pumparna samt hetgasslinga, och då motsvarar väl den G3.

Opti är utomlands, liksom G2, i Sverige utgångna. Opti och G2 fanns med inbyggd vvb, men det gör inte Opti Pro resp G3 eftersom det inte funkar bra med den mindre volymen ihop med den vassare vvberedningen.
En kvalificerad gissning är förstås att om Danfoss finns kvar som märke i Sverige 2015 så kommer Opti Pro, eftersom det då blir lagkrav på de nya CP.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 27 januari 2013, 09:43:22 »

Kostnaden för en Danfoss 16kW och en 17kW (Bosch eller Nibe) med vvb/arbetstank kanske skiljer lite mindre, än 18 kkr. Letar jag bättre kommer jag säkert ned mer än 5 kkr. (Nibe 1145+VBP300 för 77 kkr t ex.) Samtidigt kan jag ju konstatera att jag då kanske jämfört Thermia/Danfoss billigaste pump med konkurrerande alternativ som ligger lite högre i pris i det egna produktprogrammet. Har hittat nån uppgift om en Danfoss Opti Pro 16kW med inbyggd vvb, men hittar ingen svensk ÅF.

Nåja, det där är på sätt och vis en mindre del av frågan om var man ska ha sitt pannrum...
Jag kommer knappast att gå över 17kW. Min erfarenhet av 12 kW i huset är inte att det varit katastrofalt fel på nåt sätt. Tror dock att valet som gjordes 1996 baserades på lite annat än vad som gäller nu. Problemet i viss mån är att det är ont om alternativ på 20 kW, de större pumparna verkar börja på 22 eller 24 - även om Thermia/Danfoss nu igen utmärker sig lite genom att ha nåt som de andra inte valt, dvs de har en 20 kW.

Men nu skulle det ju förstås kunna vara så att jag genom att kunna välja lite mer fritt om jag har plats för separat vvb, får en bättre värmepumpslösning. Dvs jag kan välja på flera fabrikat, 1 kW extra, större volym på vvb, vilket t o m en Danfossäljare såg som en liten fördel. Den inbyggda 185l-tanken var lite i minsta laget för att det skulle vara perfekt.
Jag kanske vidare har en bättre placering ljudmässigt och med tanke på kommande värmegolv...

Men skillnaden i kostnad ligger säkert på många kkr. Minst 20 000 skulle jag säga för själva flytten, utan hänsyn till aggregaten i sig.

Jag får då 12 m längre ledningar från vvb till alla tappställen (utom möjligen ett badrum dit jag drar om vattnet närmaste vägen) Om jag isolerar väl kanske det inte har så stor betydelse, men jag befarar att det betyder att man får spola ett bra tag, samt att man efter varje varmvattenspolning har typ 7 liter varmvatten extra som svalnar.
Det kanske kan ställas mot att man får fler starter med en mindre vvb.

Det är tyvärr också så att det knappast handlar om att jag får ett nytt utrymme med allt det jag har på nuvarande stället, utan jag kommer att ha ett rum med värmesystemet och ett utrymme med huvudcentral, inkommande vatten, en avloppsstam från övervåningen och säkert nåt annat bråte jag glömt nu.

Usch, det är lättare att välja mellan väldigt bra alternativ och betydligt sämre - även om det är olika prislapp. Här är det mer två olika lösningar med olika för och nackdelar, och rätt olika prislapp. Jaja, jag får klura vidare medan jag väntar på lite offerter samt kommunens tillstånd för borrningen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 januari 2013, 08:18:57 »

om man har mer utrymme att förfoga över så blir ju möjligheten god att göra en mer långsiktig och gedignare installation. Men det bygger nog på att man inte ser på det som en ren kostnadsbesparingsåtgärd.

Rimligen är det svårt att få en billigare installation än att jacka-på en 16kw pump med integrerad beredare.

Med den större ytan ges möjlighet att öka effekten mer i kombination med en arbetstank och separat beredare som klarar av att hantera effekten. Då pratar vi kanske kring 20kW. 

Om effekten är den samma som den med integrerad beredare förefaller det bara vara dyrare utan särskillt mycket extra funktion eller långsiktig ekonomisk ökad besparing.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 26 januari 2013, 16:38:17 »

Funderar vidare på detta med pumpens placering.
Om vi bara ser till inköp av värmepump och vvb (kombiberedare), så är i princip jämförelsen att en Danfoss 16 kW med inb. vvb går på 70 kkr.
En Bosch med kombiberedare på lite under 300 l och arbetstank på 120 går på ca 89 kkr.
En inte helt försumbar skillnad.

Rörarbetena kan nog vara värt att kolla lite närmare, så man har koll på vad skillnaden verkligen blir.
Avståndet mellan nuvarande plats och alternativ är säkert 12 m om man ser till rörlängden, kanske längre lite beroende på vilken väg man tar.
En fråga som då dyker upp är, hur det är OK att koppla in sig på radiatorkretsen. I dagsläget tror jag att man förenklat kan säga att det är en kretshalva som är ena långsidan av huset, upp+nere samt en halva för andra sidan. Över/undervåning ligger i stort sett påstuckna allteftersom längs långsidorna på huset på respektive tvårörsstam. Innan förgreningen till de två halvorna är det 28 mm, därefter 22.
Jag antar att det inte är en så bra idé att sticka på ny anslutning från värmepumpen på den ena av de två stammarna, och bara låta den nuvaran anslutningspunkten vara en sammanbinding mellan halvorna?
Då blir ju kretsen dubbelt så lång, samt att den i praktiken blir 22 m hela vägen. Respektive halva är väl idag bortåt 15-20 meter.

I själv verket är min beskrivning av kretsarna en liten förenkling, men jag antar att det alltid är bättre att dela en krets i två halvor och köra parallellt än att köra en dubbelt så lång krets.

En gissning utan närmare beräkning är dock att nya rör och kopplingar och ventiler ligger på 10-20 kkr i materialkostnad.
Dvs, utan hänsyn till arbetskostnaden så är det en skillnad på 40 kkr mellan de två alternativen, troligen mer.

Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 25 januari 2013, 07:01:27 »

Yr.no hade igår -11 för oss när det var -23 (enligt utegivaren)...
SMHI och YR har exakt samma indata, men egna program som interpolerar så att säga.
F ö var det -25 enligt vår sprittermometer utanför fönstret...

Jag har inte varmt. Jag har väl helt normalt på övervåningen, men lite svalt på botten. Men jag är klar oklar över vad jag verkligen matar ut för effekt. Jag är rätt säker på att jag haft det bättre när jag kört värmepumpen, även om det då kan vara så att dess elpatron gått ordentligt.

Effektmätare har jag inte, men jag kan ju förstås kolla energiförbrukningen till specifikt elkassetten över en natt. Jag misstänker att effektvakten gör en del hyss.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 24 januari 2013, 23:25:07 »

just kyla kan slå väldigt lokalt. med stora avvikelser. som till på köpet är svåra att förutse.

jag har roat mig med att notera skillnaden på faktiskt temp, förväntad temp enligt SMHI och YR.
Helt klart är att YR har varit hyfsat bortkollrade senaste dagarna. (understatement)

SMHI har förväntat sig lite kallare än det blev. I alla fall dagtid. Men kvälls,natt och morgontempen har dom satt ganska perfekt.


har du ingen mätare, typ eliq, som mäter total kW förbrukning för stunden.
Du vet du får en sådan här för 1200kr
http://www.eliq.se/sv/shop?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=4&category_id=1

snart tror någon jag jobbar för dom. men nej så är inte fallet. jag bara tycker det är en störtsmidig grej att ha.

är det varmt i kåken då? eller tvingas du fulelda?
och betänk här nu också att du inte har 70m2 salong aktiv och fullvarm.
ja menar alltså så att du nu får ett riktigt bra hum om ditt effektbehov.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 24 januari 2013, 08:28:15 »

Ok, ja jag vet att givarna sitter lite märkligt. Det gick upp en talgdank när jag såg ritningen förra gången växelventilen stod konstigt. Nu står den i shuntläge och detta kan nog krångla till det, jag tillför ju dessutom både effekt på den interna elpatronen samt ute på radiatorkretsen i elkassetten.

Det trevliga är ju att man får ut så mycket mer värmeeffekt på samma huvudsäkring när värmepumpen går!

Däremot blir det ju inga 22 kW, eftersom jag har 25A huvudsäkring, och jag blir inte klok på hur effektvakten riktigt reglerar. Den kan ju vara installerad på lite olika sätt antar jag.

Enligt pumpens utegivare var det i morse -23 och det var lite för mörkt på fönstertermometern, men den visade minst lika mycket (kyla). När jag kom ut i bilen så gick allt oerhört trögt, så det kan nog ha varit betydligt kallare i natt. Däremot hade vi åtskilliga grader varmare om man ska tro SMHI. De angav även drygt 10 grader fel häromdagen. Mycket märkligt.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 januari 2013, 23:43:08 »

beroende på vart stegen sitter så ser man inte skillnad på framledning och retur i värmepumpens givare.

Skillnad ser man bara om effekten tillförs MELLAN värmepumpens returgivare och framledningsgivare.

Sker tillskottet före returgivaren eller efter framledningsgivaren är en skillnad på 0 grader ett tecken på väl kalibrerade givare :)

Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 23 januari 2013, 23:26:37 »

Har blivit lovad hjälp med rördragningen av en kamrat som påstår sig tycka att sånt är roligt...
Jag tror han ska få bli delaktig i beslutet. Har inte kollat in fundamentet underifrån i nuvarande perspektiv, dvs hur lätt det är att riva. Kan tänka mig att jag får nöja mig med att bila bort så pass att jag kan isolera ovanpå det. Misstänker att minst en bjälke är kapad och och att dess ände vilar mot fundamentets nedre delar. Inget kul att riva sånt. Och inget kul att lämna om det nu inte står en vp på.
Skulle kunna tänka mig lite olika lösningar på det andra stället, och möjligen skulle man kunna vara rätt ambitiös med dämpning och då ställa det på befintligt bjälklag, det är ju inte direkt mot rekommendationerna. Det ligger ett gästrum rakt över, men i sen är det en bra bit till nästa säng. Och på bottenvåningen så är det det absolut perfekta stället ur ljudsynpunkt, medan det nuvarande ligger onödigt centralt.

Huvudcentralen får ligga kvar åtminstone tills den en dag ska ersättas. Den är från ca 1985 med porslinssäkringar, inte så gammal men borde bytas mot modern normcentral och framförallt vill jag ha separerad nolla till undercentralerna så att jag kan ha jordfelsbrytare, nu har jag bara det på några av undercentralerna. Men det är ett senare ärende.

Kvar finns ju också kompromisslösningen med vvb i förrådet, och kanske att man då lägger rör tillsammans med laddrören för de blivande värmegolven.

Att på sikt få en så snygg lösning med rören, som ligger under taket till stor del, om man flyttar värmepumpen är inte jätteenkelt. Jag vet inte om jag ska dra nya rör under taket - eller under golvet. Det senare är ju lättast att göra snyggt antar jag, och när det gäller gamla platsen så tror jag inte det ska bli en tom hörna med släta väggar där ens på sikt, utan nuvarande vp-utrymme får nog bli klädkammare, vilket definitiv kommer att bli användbart. Hallen där detta ligger är ändå på så stor yta att den räcker utmärkt.

Noterade nyss att elkassetten går, möjligen med båda patronerna. Men FL och retur ligger båda på 40 grader och vvb på 42. Växelventilen står i manuellt shuntläge. Jag har effektvakt och funderade på om det kan vara så att någon elpatron inte går, men det är svårt att kolla. Jag har separat kWtimmätare på elkasseten så jag ser att den går, men har inte noterat mätarställningen för att kolla hur mycket. Har inte lyckats mäta strömmen till elkassetten på ett bra sätt. Jag är dock rätt säker på att det med tillgängliga 22 kW är otillräcklig effekt, elementen är varma men brukar kunna vara varmare. Jag hade nog bättre FL-temp tidigare när det var kallare ute, och framförallt är det ju märkligt att jag inte har nåt delta på FL och Retur. Men, som sagt, givarna sitter på nåt lite lurigt sätt i värmepumpen minns jag så detta med shuntningen kan möjligen göra att temperaturerna inte är korrekta. Har tyvärr inte hittat manualen med ritning på hur allt sitter.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 januari 2013, 22:52:19 »

att ha ordentlig yta i teknik/pannrum är ju onekligen en fördel. Samtidigt låter ju nuvarande plats idealisk utifrån risken att störa omkringliggande verksamhet samt att du har ett färdigt betongfundament för värmepumpen. Inget enkelt val.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 23 januari 2013, 19:36:24 »

Har nu mätt mitt förråd. Det är 165x280. Känns som att en pump och en vvb får plats med tämligen stor marginal. Kanske passar de t o m i änden av förrådet, med det mesta av smågrejerna på väggen ovanför med tanke på takhöjden. Avlopp lär det bli, men frågan är hur mycket det är vunnet med betongfundament. Onekligen så vore det bra att slippa såga upp bjälklaget, med tanke inte bara på bjälkarna utan även på isoleringen.

Det känns ju som en bra sak om man skulle kunna ställa allt på plats, dra en massa rör, och sedan i slutänden bara ansluta detta mot radiatorkretsen. Sen kan man ju i lugn och ro skrota gamla pumpen, rensa det som ska bort från väggarna där, flytta dit elkassetten - som kanske i den nya installationen är ännu mindre viktig - men ändå rätt trevlig att ha som back-up.
Faktum är att nya borrhålet skulle kunna vara påkopplat och luftat när det är dags att skruva dit framledningen och returen. Gamla kollektorn kan få komma in i bilden när det blivit vår om det ska slabbas med glykol. Att dra kollektorslangarna vidare bör gå ganska lätt under huset. De kanske kan ligga på marken med nån slags isolering.

Hm... Och så blev det genast nästan i mesta laget att välja på i värmepumpsväg.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 23 januari 2013, 10:22:59 »

Har nu fått in ett pris på borrhål som i praktiken innebär att hålet inkl allt, även moms, men inget ROT-avdrag skulle kunna kosta lite under 50 000:-. Det är då 180 m djupt, med en gissning på 170 aktivt, dvs totalt 13 m foderrör. I priset är förstås 6 m foder fast, och resten tillkommer som rörligt, kollektor, sprit och brunn/lock ingår.
Känns väl OK, och nu kan det förstås bara bli billigare...

Beträffande pumpplaceringen så börjar jag umgås med planer på att flytta mitt "pannrum" till nytt ställe. På gamla stället kan jag ju faktiskt acceptera att huvudcentral och nånting annat ligger kvar, eftersom jag inte till varje pris vill ha släta väggar där. Troligen blir det en liten klädkammare istället. Det tristaste är i så fall att bila bort fundamentet. Jag tror jag vill göra det eftersom det troligen är en rätt vidrig köldbrygga. På nya stället så kan jag ju då välja på att ställa pumpen på bjälklaget och dra alla spillrör till ett avlopp, i ett badrum som ligger vägg i vägg var tanken att under våren riva upp golvet och flytta lite brunnar eftersom det har varit bad/wc/tvättstuga, och nu istället ska bli bastu och bad/wc. En extra brunn är då en relativ baggis. Men vill jag ha maskinen på betongfundament så har jag en känsla av att det är lite långt mellan bjälklag och mark så det återstår att se hur kul det är att t ex plinta upp ett litet betongvalv.

Tveklöst är det stora fördelar med att ha pumpen där, samt att också lägga det nya hålet i anslutning till den platsen. Att i framtiden ansluta ett 70 kvm värmegolv känns ju bra då det nya pannrummet ligger med en dörr till det rummet. Att inte lägga slang i nya golvet i bastu/bad vore väl också korkat.
(Off topic: Är dock ambivalent när det gäller golvets ytskikt. Klinker kan vara trevligt, men troligen är det alltid dumt att lägga s k lättgolv i våtrum med klinkers. Dvs att ha bärande träbjälklag med några lager golvgips osv. Att gjuta en platta på bjälklaget är ju en helt OK metod, men jag vill inte ha nivåskillnad, och jag vill ju inte karva ur golvet. Eller så är det acceptabelt eftersom det på originalbjälklaget ligger 5 tum extra bjälklag/isolering... F-n, det här växer och växer... synd att det är så kallt ännu. -22 i morse.)
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 22 januari 2013, 09:59:57 »

Marknadsdomstolen är väl bland det mest tandlösa man kan tänka sig, så troligen skulle det komma fram till att alla tillverkare har rätt när de säger att de är bäst... Och annars skulle de förstås räcka med att var och en formulerade sig aningen tydligare så att det framgår mer precis vad de är bäst på.

Engergimyndigheten kom ju inte alls fram till att någon var bäst i testet 2012, men resultatet var ju väldigt jämt och varje tillverkare var troligen bäst på nånting, samt att de kan ha kommit med nån ändring eller ny modell som är snäppet bättre enligt dem själva - än konkurrenterna i testet.

Nåja, COP var väldigt lika, men berodde ju faktiskt en del på användarförhållandena. Sen är det väl kanske så att största skillnaden är att vissa använder Copeland, medan andra använder Mitsubishikompressorer. Där är jag inte påläst. Enligt IVT-mannen kan IVT (och Bosch då förstås) producera 65gradigt vatten direkt m h a kompressorn, och det är möjligt - men tyvärr kan de inte göra det i en burk som får plats i mitt utrymme och det är synd.
Fick jag bestämma skulle alla tillverkare göra ett kabinett som är högre, kanske 230 eller vad som kan behövas, och i det skulle man klämma in en vvb på ca 250 liter. Man skulle ju även kunna få öka bredden på skåpet till exempelvis 80 cm... egentligen är det ju diverse apparater som är instuvade i ett skåp så allt vore väl möjligt, men nu är ju prispressen någorlunda så man kan förstås inte bygga efter alla kunders önskemål.
Synd att föregående husägare inte tänkte annorlunda. Det känns onekligen som att den andra placeringen av pumpen i huset hade varit rätt självklar, men troligen styrdes valet av var nånting satt sen tidigare, kanske huvudcentralen eller nåt.
Är det avgörande fördelar med den ena eller andra offerten kanske jag får dra ledningar och ha vvb på lite distans, men då ska det nog vara en rätt bra offert.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 januari 2013, 09:05:14 »

haha ja det är underbart. Personligen tror jag dom kommer undan med det för att det finns en tysst överenskommelse att ingen stämmer den andra kring den typen av påståenden. För då skulle alla snabbt stämma alla och så är cirkusen i gång.

Men visst. Den som inte gör sitt yttersta för att säkerställa att det företag man jobbar för säljer så många värmepumpar som möjligt, allt från marknadsförare, kommunikation och säljare får ju sparken, med rätta.

Men det är synd om dom börjar ljuga i säljmaterial och annat. Sådant säljer inte i längden, tror och hoppas jag.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 22 januari 2013, 06:45:26 »

Nä, det är väl rätt naturligt - och sen kan det säkert varierar från person till person, hur mycket man försöker vara positiv ang sina egna grejer, resp hur man rackar ned på andras. I det här fallet var det inget märkvärdigt, inget särskilt skitsnack om man säger. Det som är lite speciellt i mitt fall är nog just att jag vill få plats med en "stor maskin" men bara har plats för inbyggd vvb. Jag misstänker annars att skillnaden mellan tillverkare är ganska liten, det är numera en rätt mogen produkt och man har ju i princip samma teknik även om man gjort vad man kan för att patentera detaljer, och hitta på beteckningar med tre bokstäver. På samtliga tillverkares websidor kan man läsa att de har sveriges bästa COP, och skillnaderna är så små att de kan komma undan med det.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 januari 2013, 23:19:49 »

I övrigt kanske jag borde tillägga att jag tycker IVT verkar göra bra grejer!

Och i övrigt kan jag tillägga att jag mer eller mindre förväntar mig att Nibe-reps baktalar thermia och thermia baktalar IVT och så håller det på så där kors och tvärs. Alltså inget specifikt för IVT säljare.

Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 21 januari 2013, 23:13:30 »

Ctc har en superlåg, men den saknar nog elpatron t ex och även om jag har en elkassett så ligger ju den utanför och känns inte optimal.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 januari 2013, 23:08:21 »

Ja 16kW låter eventuellt lite mer än 12kW. Men dina förutsättningar låter dock hyfsat goda även om området ligger i/kring boarean.

Det fabrikat som låter minst erbjuder inte värmepumpar i den storlek du söker utan att behöva välja en extern VV tank.  :(

Jag tror nog inte IVT reppen blev särskilt förvånad över att det finns VPs i den effektklassen med integrerad beredare. Om han inte visste det hade han nog inte det jobb han utger sig för att ha. Självklart har dom stenkoll på konkurrenterna och har lärt sig exakt vilken argumentationsteknik som fungerar bäst på olika typer av frågor, speciellt i de fall konkurrenterna har något som man själv inte har att erbjuda. Hade du förväntat dig att han sa. Jo jag vet - egentligen vill jag ju sälja thermia men jag får inte. hehe :)

I övrigt kan vi ju alla hålla med i resonemanget kring att i ett visst läge bör det vara en separat beredare. Viessmann drar det ju till en extrem. Dom erbjuder inte integrerade beredare över 10,3kW. hej och hå!

Jag kan ju meddela att jag dragit MAX 2000kWh sedan mitten på ca 1,5 år för VV. Då har jag en VVC slinga som inte direkt gör underverk för VV givet en konstant värmeförlust och omröring i tanken = förstör skiktningen. En 4-personsfamilj utan VVC skulle fått lägre VV förbrukning. Vidare kan jag både bada, basta och i praktiken mer eller mindre tappa VV i realtid utan större problem. I min bok är inte direkt IVT kända för att göra särskilt mycket bättre VV om vi säger så. Och vidare skulle man kunna konstatera att thermia lyckats ganska väl med sin TWS slinga. Det är bättre att visa på sina egna styrkor än att försöka sälja på andras svagheter. Speciellt när förhållandet är omvänt. Dvs thermia faktiskt erbjuder den som saknar utrymme en integrerad beredare som bevisligen fungerar :) 

För finsmakaren när det kommer till värmepumpar, därvidlag jag räknar mig själv, skulle jag dock alla dagar rekommendera en separat VV beredare för bättre COP, mindre förlust och bättre körningar, ännu högre temp osv. Personligen har jag svårt att motivera platsen det kräver. Min första prioritet är ju en bufferttank och den tar ju också sina 60cm i bredd, precis som värmepumpen. Mitt pannrum är 182 i bredd så rent tekniskt ska jag ju få in 3st 60 enheter...... om man trollar lite.

Borrdjupet tycker jag låter rimligt. Någonstans mellan 150 och 200m är väl den härrad som diskuterats här i tråden tidigare också. Självklart förutsättande att din befintliga markslinga är av hyfsad kvalité - men om den tar slut är det ju som du säger bara att man borrar lite till, den dagen den sorgen. :)

Dom flesta med separat VV ligger kring 150cm förutom Viessmann som är på 127 men som sagts tidigare så måste man där kunna lyfta på locket. Hur mycket vet jag inte.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 21 januari 2013, 22:15:47 »

Huset som är från 1914/15 har gjuten krypgrund, men det finns ett särskilt fundament från ca 1985 för värmepumpen. Genom detta är det genomföringar för kollektorslangar, lite kablar och vattenservisen. Samt att det finns en avloppsbrunn i den lite lägre del som är t v om själva pumpen Dvs diverse rör från säkerhetsventiler och kanske t o m nån slags skada/läcka kan rinna ut från detta ställe utan att skada bjälklaget. På väggen finns även huvudcentralen (tre undergruppcentraler finns i resten av huset).
Detta ligger ganska mitt i huset i längsled men i anslutning till ena långsidan. På botten finns ett stort kök/vardagsrum, en hall, trapphus, ett badrum, den blivande "salongen" på 70 kvm, samt ett slags förrådsutrymme på kanske 4x1,80 som nog kommer att förbli ett förråd. Detta förråd ligger i ett hörn rätt avsides från i stort sett allt som är vältrafikerat. Här borde det ha byggts ett "pannrum" en gång i tiden!

Ja, men jag kanske vågar hoppas på att pumparna som enligt reklamen blivit allt tystare och tystare, kanske låter som min gamla, vilket är acceptabelt. Utrymmet var för övrigt helt öppet när jag flyttade in, men är nu inbyggt med demonterbara väggar, med akustikplattor på. I förrådet i hörnan hade det ju varit två riktiga innerväggar och två ytterväggar...

Rakt ovanför nuvarande värmepump ligger en slags hall, inget sovrum, det är en ganska långt ifrån. Nattetid kan dock vp höras om man lyssnar, men det är inte direkt störande.


Nåja, lite övriga uppdateringar:
Min 6 kW verkar inte ha brunnit, anledningen till att jag inte fick varmvatten igår var nog att den ca 1 år gamla växelventilen brunnit! På ventilen ligger det spänning men den stod i radiatorläge ändå, och det går ingen ström över den - så jag har inte resistansmätt den ens.

Jag hade drygt 8 A på varje krets så det verkade produceras i patronen i alla fall.

Nåja, en IVT-rep har varit på besök och det var i och för sig intressant med lite resonemang. Han förvånades över att det finns 16 kW vp, med inbyggd vvb, och ifrågasatte att det kunde fungera. Han kunde inte tänka sig att köra en 17 kW IVT med mindre än 300 l vvb. Det ligger säger nåt i det, samtidigt som förstås vv-produktionen sker på lite olika sätt i IVT och andra pumpar.

För 17 kW räknade han med att det behövs 2x170 m borrhål, och det gör det enklare för mig att bestämma mig för hur jag ska borra. Jag har ju trots allt en fungerande markslinga och nöjer mig med ett 170-hål. Om jag i framtiden vill köra på bara borrhål får jag borra ett hål till och det är inte så stor katastrof att få göra det då istället för att redan ha gjort det vid första borrningen. Hade det varit en fråga om att borra t ex 170 m eller 220 hade det varit en annan sak. Sen kanske det i och för sig räcker med ett 250-hål till en 17kw:are... Men den dagen den sorgen, i nuläget har jag ju en fungerande markslinga, som jag i och för sig gärna utnyttjar lite mindre framöver.

Han bekräftade f ö att en 17kW med skåp på 150 cm är rätt luftigt. Jag tror vår 50 kW på firman är 150 och den har ju trots allt lite mer hårdvara i sig. Dock saknar den väl elpatron.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 januari 2013, 19:29:53 »

Vart ligger värmepumpsrummet i förhållande till aktiva boytor eller ännu värre sovrum i dagsläget?

Mer effekt kommer eventuellt låta lite mer också.

Är det ett separat betongfundament den står på eller är det samma som resten av huset?
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 21 januari 2013, 14:13:02 »

Jag ska slå av elpatronen i värmepumpen helt då. Nu var den påslagen även om jag tror att det är tveksamt om den ger mer än möjligen 2 eller 4 kW.
Det är lite för många oklartheter samtidigt för att jag ska greppa riktigt vad som fungerar, men jag ska mäta ström på den interna patronen ikväll. Jag tror att jag kommer åt med tång-A-meter där anslutningarna på själva patronen är.
Beträffande växelventilen så tror jag ev att jag fick den att fastna i manuellt shunt-läge. Försökte flera gånger ändra dess läge med manuella "spaken" men den gick alltid tillbaka och jag var oklar över hur den stod. Jag bröt spänningen till just den, och kopplade dit igen, men då blev det ingen skillnad. Till sist så råkade den stanna halvvägs i nåt slags fast läge, när jag rörde spaken. Det är möjligen bästa läget i nödfall.

När det gäller effektbehovet så är det ju större än 12kW. Och då finns inte massor av alternativ. Jag tror faktiskt att 20 kW eller mer vore lite overkill.
Då tror jag det finns pumpar på 14, 15 16 och 17 kW. I något fall har någon tillverkare både 15 och 17 men det skiljer ju inte mycket i pris på dessa, så det känns som att jag siktar på 16 och sen kanske det råkar bli 15 eller 17 av nåt helt annat "randvillkor".
Danfoss/Thermia är väl ärligt talat den enklaste alternativet. Annars ska det nog till en tank, och då lär den inte få plats på samma ställe.
Den alternativplats som finns för tanken hade troligen varit utmärkt som plats för både tank och pump och lite annat om den hade valts från början. Det hade även legat bra med tanke på ett kommande stort värmgolv som angränsar till det utrymmet. Men att flytta allt i nuläget är en rätt stor operation och blir inte av.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 januari 2013, 13:17:09 »

det är ju lysande att du har så pass mycket elpatron. Helt klart ett värdefullt test att göra. Sätta igång någon dag innan det är dags för nästa köldknäpp.
I samband med den köldknäppen notera vilken framledning du skickar ut och vilket delta du har för att få en uppfattning om flöde.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 21 januari 2013, 12:49:11 »

Det verkade som att elpatronen gett upp i går kväll. Inte helt, den är lite ljummen. Men det blev ingen varmvatten. Antingen är det så, eller så beror det på växelventilen.
Kallt blev det efterhand och det indikerades för att det skedde varmvattenproduktion. 6 kW och 150 liter borde alltså innebära att vattnet blir varmt på ganska kort tid. Å andra sidan borde radiatorkretsen svalnat rätt tvärt när växelventilen gick över till vvb.

Nåja, jag slog på elkassetten och då blev hela huset varmt på några timmar och i morse hade jag 45 gradigt varmvatten också. Jag vet att givarna sitter lite lustigt så man ska inte lita riktigt på de temperaturer som anges, men just nu har jag inte hittat manualen så att jag ser hur saker och ting sitter ihop.
Det var trots allt igår inledningsvis nästan -20 ute, för att på kvällen ha blivit kring -10. Med utgångspunkt från det så tyckte jag att jag höjde temperaturen rätt snabbt med 16 kW elkasset. Jag hade i och för sig ingen starttemperatur, men "kylslaget" kanske innebar mellan 10 och 15 grader på bottenvåningen. Och typ sex timmar senare var det nog uppe i 20. "Tyvärr" var det ju inte -30, i så fall hade det ju inneburit en mölighet att i någon mån konstatera vilken inomhustemperatur som då kunde uppnås med 16 kW.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 januari 2013, 23:04:09 »

Viessmanns VPs är ruggigt låga. Men så måste man också komma åt ovanför. Dom har ett lock på ovansidan och där under sitter el etc.

Enklast hade ju varit om du hade plats för en bra separat beredare. Även om du inte behöver vattnet så får du bättre laddning och ofta är de större beredarna mycket bättre isolerade än de små. Dvs bara vinst även om du förbrukar lite, bortsett från inköpskostnaden :)

Eller så får du bita i sura äpplet och köpa danfoss diplomat 16kw för 70 ink
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 20 januari 2013, 22:58:52 »

Jag har 20-22 radiatorer (snabb räkning ur minnet) plus de som sitter i 70kvm-rummet. Det kanske är 5-6 stycken, men jag kommer nog att lägga dem på vinden som reservdelar när jag renoverar det rummet. Ska ändå lägg nytt golv där, och då vore det ju lämpligt att lägga slang där. Har en farstu med ca 2 kvm slang i golvet som inte är inkopplat idag. Har tidigare varit kallutrymme, men är numera isolerat och eftersom jag gjorde nytt bjälklag där så lade jag ett värmegolv i det, så att jag skulle kunna ha varmare där än utomhus åtminstone. Tanken är väl att det ska vara svalt, men att det blöta på golvet ska kunna torka.

Då antar jag att man skulle kunna ha en separat vvb på ca 200 liter, om den har laddslinga, och jag skulle få plats med det ganska enkelt på nuvarande plats om det inte är en vp som är 150 även utan vvb. Dvs Nibe 1145 går bort, samt några till. IVT/Bosch tror jag är för höga, men möjligen var det CTC som hade en märkvärdigt kompakt en.
Att ha den separat är dock inget självändamål som jag ser det. Kanske hade jag glatt monterat 300 l om jag hade haft plats bredvid pumpen, men nu är det inte så och jag antar att utjämningen inte är jätteviktig för mig. Och att varvtalsreglera för att få färre starter verkar ju lite trubbigt. Det skulle väl bli ungefär samma starter, möjligen med mindre tids stillestånd däremellan - jag vet inte hur de brukar vara styrda. På sommaren borde ju kontinuerlig, reglerad drift vara tveksam.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 januari 2013, 22:41:43 »

jag kan ju bekräfta väldigt konkret att 180l TWS integrerad beredare i thermia danfoss 16kW fungerar helt ok.
deltat blir lite högt för mig för att effekten ofta är väldigt hög. Men det må vara hänt.
Vidare är det svårt för TWS slingan att göra sig av med all effekt vilket innebär att när jag kondenserar 65 grader så är VV tanken i toppen 50-51. Sedan kommer 2-3 grader till efter stoppet. Hade värmepumpen legat på 8kW föreställer jag mig att tank-tempen vore högre när jag kondenserar 65 grader då resan dit har pågått under en längre tid.

Risken är alltså att man får lite dålig laddning och att detta gör att det blir fler laddningar per dygn än vad som annars krävts.

Inget att oroa sig över. Jag har hyfsat högt satta krav och jag är nöjd.

Att jag har en tank, UVL 300l, som arbets/bufferttank är för att min VP är överdimensionerad. Jag har 16 eller 17 raddar plus en mindre 6m2 golvslinga. Alla rör är överdimensionerade, så klart, och raddarna är av modernt snitt men hur mycket vatten dom rymmer vet jag inte. Flödet skulle blir lite för högt för min smak samt att körningarna skulle bli väldigt korta.

Jag har 260m2 och en del av detta är övre plan med snedtak. Jag gissar att du som har större yta totalt och mer luft också har mer/större raddar. Och då borde det inte bli ett problem.
I värsta fall får du ju göra något åt dina orenoverade 70m2 lite snabbt :D
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 januari 2013, 22:34:54 »

Du behöver ju inte köpa en 500 liters bara för att dom rekomenderar det antar att en 16 kw vp av vilket fabrikat som helst med separat beredare av samma typ som Thermia och på 180 liter funkar lika bra som På en Thermia med inbyggd beredare men ofta kostar det extra med separat beredare. Annars är nog en Danfoss ett utmärkt val.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 20 januari 2013, 22:28:44 »

Nu ska jag bara ha en enda värmepump och då räcker det ju på sätt och vis med ett enda alternativ. Men det hade varit bra om det hade funnits några att välja på ändå, inte minst eftersom fabrikat och installatörer ändå hör ihop för det mesta. Den rörfirma som satt in min Thermiapump lär inte komma på fråga, t ex. Men jag kan ju tydligen köpa ett Danfoss utan att göra det genom någon särskilt Thermia/Danfoss-rep, så då känns det ju som att det är ett starkt alternativ... att välja nåt som gör att jag måste böka in en vvb på 500 liter känns inte OK.

Det där med att laddningarna inte blir optimala, har det att göra med att korta laddningar får dålig verkningsgrad för att man värmer upp lite kallt dökött (kall kompressor, värmeväxlare osv), och att det blir mer betydande om den nyttiga laddningen är liten?

Kör du acktank av samma skäl? Min rad-krets är väl förhållandevis stor, och i någon mån kan jag tänka mig att utöka den - det borde vara bra även det då. Har inte tänkt på att radiatorkretsvolymen skulle ha så särskild betydelse.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 januari 2013, 20:33:48 »

mm thermias 16kw har integrerad 180l beredare som fungerar helt ok.
Blir som sagt svårt att tömma den. Även om laddningarna så klart inte blir så perfekta som dom skulle bli med en större VV volym.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 januari 2013, 20:28:03 »

Du kan säkert köpa en mantelberedare också med stor vp och litet vv behov bör det funka bra det också annars har Thermia sling beredare som klarar större effekter har jag för mig.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 januari 2013, 20:25:28 »

En pump på 12 kW producerar varmvatten i sådan takt att det lär bli svårt att duscha beredaren tom.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 20 januari 2013, 20:06:36 »

Med en Nibe 1145 15kW (bara som exempel), så rekommenderar Nibe en VPB eller VPA. Inga små burkar, större eller lika som min nuvarande värmepump, men då rekommenderas dessutom volymer som känns helt absurda, jag har idag klarat mig bra med 150 liter varmvatten, och kan utan vidare föreställa mig att jag framöver kommer att ha ett något mindre vv-behov (2 vuxna i hushållet om några år). Verkar ju lite fånigt att då skaffa en vvb på typ 500 liter, inte minst med tanke på att det ska produceras hyfsat varmt vatten i den.

Antar att jag kan skaffa "vilken acktank som helst med laddslinga", vilket dels kanske inte är det lättaste, samt att jag då ändå med t ex 200 liter klart underskrider Nibes rekommendation. De har ju själva en VPA 200, som är ganska exakt lika skrymmande som min nuvarande värmepump med inbyggd bererdare, men den är enligt dem själva för liten.

Att behöva en värmepump på mer än 12 kW förutsätts tydligen höra ihop med ett varmvattenbehov som är typiskt för en storfamilj? Börjar nu nästan kännas som att det vore vettigare att skruva upp ett en vvb på 150 liter på väggen istället - men det känns ju i grunden korkat ändå...
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 19 januari 2013, 17:59:00 »

Även Stiebel-Eltron WPF, fast de har ju dragit sig ur Sverigemarknaden...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 januari 2013, 07:27:23 »

Beror på vilket märke det är Nibe 1145 har ventil inbyggd.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 januari 2013, 23:37:41 »

Värmepumpar utan inbyggd beredare brukar inte heller ha nån växelventil inbyggd. Den köper man och sätter dit utanför VP'n vid installationen.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 18 januari 2013, 22:17:58 »

Verkar som att det löser på överström, efter en timme eller så. Elementen hade ju hunnit bli rätt mysigt varma, men...
Troligen får jag inte fram nåt vettigt på KB. Det blir så olikt riktig drift.

OK, jag hade bara hittat nån Danfossberedare som jag förstår var anpassad för ändamålet, men det står ju liksom inget tekniskt om hur grejerna funkar...
Har v-p en utgående slinga, dvs en anslutning till vattenledningen nånstans efter växelventilen alltså?

Skulle vara fullt nöjd med samma storlek på vvb som i den nuvarande, eftersom det aldrig tagit slut (jo, nån gång när pumpen krånglat och jag skulle bada...). Nåja, det brukar räcka till ett badkar och att nån duschar nån annanstans mer eller mindre samtidigt, vilket är mer än nog. Enligt databladet på min pump som jag hittar på nätet är vvb 150 liter. Vikten är nog inget problem, men det är förstås lättare att montera en burk på 150-200 liter än en på 300 eller mer! Att dra en laddslinga innebär att jag får dra ned den under huset, bygga en låda eller nåt längs trossbotten med rören, och så upp genom bjälklaget på rätt ställer. Ingenting är omöjligt, men det vore ju mindre arbete om man inte behövde göra på det sättet...
En hel del v-p utan vvb verkar ändå ligga kring 150 cm höjd, vilket gör att vvb måste upp rätt högt om den ska ligga ovanför v-p. Jag hade glatt mig åt att ny pump verkade kunna bli hyfsat bolt-on - men det gäller nog bara om man stannar kvar på 12 kW eller hittar en pump man vill ha som är större men ändå har integrerad vvb. Finns väl bara två eller nåt verkar det.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!