Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Streamline EX  (läst 1480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D.K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Streamline EX
« skrivet: 15 februari 2013, 08:00:35 »
Hej!

En god vän bad mig om lite hjälp om värmepumpar. Egentligen är jag utbildad kyltekniker men har inte jobbat så mycket med VP. Han tyckte att det var dåligt med värme trots spetsvärme och att kompressorn slutade fungerar. Pumpen kunde gå i en halvtimme och sedan bara lägga av. Sedan försöka starta med ryck osv.

Jag gjorde vanliga kontrollen under tiden med att kolla på gas. Inget problem. Sedan känna med händerna om temperaturen verka rimligt i förhållande till givarna (för att se om givarna visa rätt/fel). Allt verkade funka och det visade sig tills slut att det var just kontrollkortet som var fel som blev utbytt.

Men det märkliga felet jag tyckte mig hitta var att jag läste av kompressorns gångtid samt spetsvärmen... Totallt hade kompressor gått ca 15 000 h. Spetsvärme ca 12 000 h... Kan det verka rimligt att spetsvärme nästa går hand i hand med kompressorns gångtid? Tycker det verka orimligt många timmar då tappvärmen var inställd på 47.5 grader. Det borde ju en VP orka komma upp till? Huset värmebehov är relativt lite enligt värmekurvan och siktar bara på ca 45 grader vid -20 graders temp.

Tacksam för svar i förhand.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Streamline EX
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2013, 09:47:29 »
För att kunna svara på den frågan så behövs lite mer information om t ex husets ålder, storlek, geografi mm. samt storlek på värmepumpens kompressor.
Finns nån uppskattning på husets bruttovärmebehov eller liknande är det också bra.

Om man t ex ställer in en värmepump med en 5 kW kompressor i ett 200 m2 gammalt dragigt hus så är inte siffrorna orimliga.

Jag tror att denna modell styr på returtemp så det finns ju en risk att returen blir så pass hög (tror det är 48 °C) när det blir svinkallt att kompressorn stannar på hög retur.

Slutligen kan det vara en så pass gammal värmepump att timräknaren på kompressorn "varvat", i så fall så ska man lägga till 65535 h på värdet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad D.K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Streamline EX
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2013, 11:31:12 »
Tack Carl N!

Ja det är som du säger att det är lite fattig information. Dock är jag inte VP-montör utan ren kyltekniker ;)

Men huset är iaf ifrån runt 40talet (tegelsten) och har källare, våning och övervåning. Huset är förmodligen totalt på ca 200 m2.
Jag vet inte beteckning därav EX för dessa heter ju E och ngn siffra tillägg? Styrningen är lite osäker då jag vet den är av mindre möjlighet än vad tex Greenline har?
Förmodligen ligger den på returstyrning men finns det ingen möjligt att värma tappvattnet? Tycks bara kunna ändra tappvattnet men inte returtempen av ngn konstig anledning?

Sedan kan det nog vara så som du skriver att den varvat om. Blev dock väldigt misstänksam med tanke på att tiderna var så pass lika.

Men men kontrollkortet är tydligen utbytt nu av en riktig VP-tekniker som kunde dessa modeller bättre och nu funkar den klockren. Kontrollkortet glappade så varje gång kompressorn startade så blev det en form av kortslutning i kortet så kompressorn stannade igen omedelbar efter uppstarten.

Jag rekommenderade att öppna ALLA ventiler i huset och bara skruva ned där det blir för varmt i huset...

Jag vet att det var lite fattig information men blev bara konfunderad när spetsvärmen går igång redan när nollan... Tack annars för din utförliga information :-)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Streamline EX
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2013, 22:31:02 »
Jag har ingen aning om hur styren på en streamline EX funkar, det finns ingen manual för nerladdning hos IVT.
Det brukar sitta nån liten skylt ovanpå värmepumpen med lite mer information, om t ex kompressor effekt mm.

 dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!