Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: C9 HT+ , 180 kvm + 100 kvm källare, tillskott redan vid -6!  (läst 8465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: C9 HT+ , 180 kvm + 100 kvm källare, tillskott redan vid -6!
« Svar #15 skrivet: 29 januari 2006, 17:06:21 »
Värmetrögheten i en byggnad gör att man kan ha mycket långa fördröjningar utan märkbara temp ändringar!

Har man hög fördröjning tid eller gradminuter.
Så i båda fallen är det bara första tillslag som fördröjs sen funkar det optimalt.
Det sparar en hel del, först en liiten sänkning av rumstempen innan tillslag av tillsottsel.

I bästa fall hinner kompressorn jobba ikapp detta om det tex beror på högt vv uttag.

Som jag sagt tidigare, reglerar man med gradminuter kan man ha underskott hela dygnet utan att det märks, då har pumpen ändå större möjlighet att klara biffen utan elpatron!

Det skulle nog va en ytterligare vinst om tillskottet ej tillåts förrän man kan avläsa ett visst tempunderskott i huset.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Abr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: C9 HT+ , 180 kvm + 100 kvm källare, tillskott redan vid -6!
« Svar #16 skrivet: 01 februari 2006, 21:01:00 »
Hejsan, jag ökade tillskottstimer till 180 min och blockerade tillskottet på morgonen då vi duschar. Labbade även med cirkulationspumparna både på varma och kalla sidan efter tipps från detta forum och det har minskat tillskottet för oss :)

Jag har höjt från std 60 min t 75 min och märker redan en "förbättring". Skall nog fortsätta laborera med tillskottstimern ;D. Just nu 95h tillskott.
Vi hörs!
Nyborrad, IVT Greenline HT+ C9, aktivt 150 m. Hus byggt 1966, 1½plan med källare tot 280 kvm. Tidigare elförbrukning 43.000 kWh.

Utloggad Jakoby

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Töreboda
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jakobys logdata
Själv har jag ställt min på maxtiden 300min och har endast haft 2 timmar tillskott och det var vid svinkyla (-17) i samband med dusch/bad. Trots detta så har jag hållt önskad inne temp ca 21grader
Ägare till en Autoterm 409C Max. ca 50m borra (gammal brunn) + 420 meter slang på tomten. Värmer en 2 plans kåk på 220m2 från 1973 i Töreboda (Skaraborg)

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
Abr:
HAr du inte nÃ¥n siffra pÃ¥ "eltillskott frÃ¥n ... grader" i kalkylen som gjordes i samband med offerten? ... och räknade ni med 22 grader dÃ¥? ... . oftast är väl kalkylen gjord för 20 grader  och är det sÃ¥ sÃ¥ fÃ¥rdu säkert bort tillskottet helt genom att ha 20 grader inomhus.
Kalkylens överensstämmelse med verkligheten är ju måttet på om leverantören håller vad han lovar ... förutsatt att du uppgivit förbrukning mm korrekt.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad Pedrollo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
HÃ¥ller med great1.

Ligger man på 90% och uppåt i energitäckning är det bra.

Täta absolut inte huset för mycket, tänk på inomhusklimatet. Det finns idag massor av hus i hela sverige som är jättebilliga att värma upp men barnen är alergiska och mögel är större problem än någonsin.

När det gäller tillskottet spelar det inte så stor roll om timern står på 60min eller 120min för styrningen är så fin att den känner om det ska gå in eller inte.

När det gäller intrimmning av värmepump så sitter mängder med givare som känner temperaturer delta osv. dessa säger till om värmepumpen kommer utanför normalt driftsområde.
Det viktiga är bara att man har ett radiatorsytem som kan värma inneluften och det ska man givetvis lägga lite krut på flöden så man får ner radiatormedeltemperaturen och eventuellt komplettera med någon eller några bättre radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!