Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera acktank/utjämningstank?  (läst 10104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installera acktank/utjämningstank?
« skrivet: 28 september 2014, 22:47:34 »
Då var man tillbaka här, det går mot svalare tider och önskan om att förbättra sitt system växer sig starkare.
Sen min första tråd har jag bytt 3 radiatorer i systemet och ökat komforten avsevärt, nu har jag bara någon enstaka enkelpanel kvar i systemet, där det ändå inte spelar någon roll.
Dock upplever jag att gångtiderna är väldigt korta på pumpen. Visserligen är vi långt från kallt väder, men upplevelsen är samma när det är kallt, dvs att framledningen sjunker väldigt snabbt när pumpen stannar.

För den som inte minns mig från innan ;) så har jag ett rejält gammalt hus, ca 200 år, med 210kvm byggyta, tegel och gjuten platta (gjordes troligen på 70-talet).
Pumpen är en IVT Optima 1700 med Rego 800 och en 302 slingtank för varmvatten. Jag har 14 radiatorer, en fläktkonvektor och ca 10-15kvm golvvärme inkopplat. Fråga mig inte exakt hur golvvärmen är gjord, det gjordes av tidigare ägare. Det hela ser ut att sitta rakt på det övriga systemet som vilken radiator som helst. Huset har 3 slingor varav den ena är golvvärmen.
I vilket fall. Jag läste den här spännande tråden:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38675.0
Och började räkna på min egen volym (mitt värmesystem då, min egen volym kan man räkna ut i badkaret ;) ). Slutsatsen blev att jag har ca 180 liter i radiatorslingan och enligt tråden ovan borde jag ha närmare 500 liter?
Vidare har jag köpt ett interface från husdata för att studera pumpen lite mer noggrant och det verkar som att min upplevelse är rätt (se bifogad bild av framledning senaste dygnet). Det blir väldigt många starter av pumpen! Ikväll så har jag gjort som TS i den andra tråden; dragit upp kopplingsdifferensen för att se om det kan ge längre gångtider och färre starter. Det känns dock instinktivt som att 300liter tank hade gjort susen, eller?

Halvrelaterat så har jag det senaste året dragit upp/ned (hur man ser det) sommardriften så det är sommar redan från 13 grader ute. De tjocka väggarna i huset gör att jag kan hålla 20 grader inomhus utan värmepumpen långt in i september. Något som dock statlink visade var att när pumpen gick på sommardrift om dagarna så behövde VV värmas med 2,5 timmes mellanrum, medan den inte behövde värmas en enda gång på nätterna (från 23-06). Min analys av det är att man roar sig med att värma omgivningen med sommardriften! När pumparna stannar vid sommardrift så står växelventilen mot varmvattnet och tydligen bildas det självcirkulation ut till pumpen som då avger värmen från varmvattnet :/ Det syntes rätt tydligt på temperaturerna ute i pumpen också när den stannade efter VV-drift. Efter några minuter så började tempen stiga i utedelen och så kyldes varmvattnet av rätt så snabbt. Inte en så listig lösning kanske? Växelventilen borde ju stått i värmedrift efter VV-tillverkning även vid sommardrift :(

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera acktank/utjämningstank?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2014, 22:58:12 »
Jo, glömde ju fråga det också! En 300 liters tank verkar vara svårare att hitta än en 500. Vad jag kan hitta så är det bara Nibe som har den typen av utjämningstankar och de verkar ju kosta 8000 på billigaste ställe. 500 liters är det ju dock gott om på t.ex. Blocket och kan ju fås för ner mot en 500ing mot avhämtning.
Frågan är ju om det blir för trögt i systemet med en 500 liters istället för de beräknade 300 (om man då går på 35 liter total volym per kW effekt i pumpen som de stod i den där tråden).

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera acktank/utjämningstank?
« Svar #2 skrivet: 29 september 2014, 09:33:45 »
Hej
Om du kontaktar
http://www.stromsnaspannan.se/                  (Peter)
så får du tanken gjord precis som du vill ha den.

SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installera acktank/utjämningstank?
« Svar #3 skrivet: 29 september 2014, 18:45:37 »
500 liters tank bör funka bra om det blir för långa gångtider bör det gå att justera och då kommer vp hålla sig närmare börvärde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera acktank/utjämningstank?
« Svar #4 skrivet: 29 september 2014, 18:59:42 »
Hej
Om du kontaktar
http://www.stromsnaspannan.se/                  (Peter)
så får du tanken gjord precis som du vill ha den.

SW

Hur är det tänkt att deras tankar ska fungera?  Sc:,h
http://www.stromsnaspannan.se/pdf/TS500_1_elpatron.pdf

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installera acktank/utjämningstank?
« Svar #5 skrivet: 30 september 2014, 17:50:26 »
Vad var det du inte gillade ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera acktank/utjämningstank?
« Svar #6 skrivet: 10 november 2014, 07:12:00 »
Okej, då är en 500-literstank inköpt. Frågan är nu: hur installerar jag bäst?
IVT har själva det här dokumentet:
http://systemhandbok.ivt.se/Fordelar_med_ackumulatortank.pdf
SÃ¥, parallellt med radiatorerna eller seriellt?
Instinktivt känns parallellt bäst, men hur programmerar man om REGOn så den stannar pumpen med pumpen?
Eller är seriellt minst lika bra?

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installera acktank/utjämningstank?
« Svar #7 skrivet: 10 november 2014, 16:05:56 »
Hej,
Så vitt jag vet så kan man inte stoppa G2an på Optiman...
Samt att den styr på framledningen så faller nog valet på framlednings montage.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera acktank/utjämningstank?
« Svar #8 skrivet: 10 november 2014, 17:24:43 »
Okej, då är en 500-literstank inköpt.

Vilken tank är det?

Fabrikat och modell.....eller gärna bild på tanken med anslutningarna synliga.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera acktank/utjämningstank?
« Svar #9 skrivet: 11 november 2014, 21:47:22 »
Nu har jag inte sett tanken live än :) Jag såg den på blocket och priset gjorde att jag inte kunde motstå. Det var i mer eller mindre grannhuset till mina föräldrar så farsan fick åka och handla. Om jag minns rätt så var det en strömsnäspannan, 500 liter, 4 anslutningar. Jag skall vaska fram en bild på den.
Varför skulle det inte gå med tanken på framledningen för att REGOn styr på framledningen? Om tanken sitter mellan pumpen och givaren mot radiatorerna så lär det väl fungera lika bra som att sätta den på returen?

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Installera acktank/utjämningstank?
« Svar #10 skrivet: 18 november 2014, 15:46:45 »
Hade samma problem som dig. Så här gjorde jag: http://franzens.nu/2012/09/27/varmepumpen-i-roes-driftsatt/
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera acktank/utjämningstank?
« Svar #11 skrivet: 24 november 2015, 19:23:11 »
Hm, man är lite för långsam här. Hur gjorde du med de dubbla växelventilerna Erik-NA?

Frågan är om man inte bara skulle koppla tanken på framledningen som någon föreslog. Det borde väl bara innebära en större tröghet i systemet?
Bilder på pannan bifogas.
Hur kopplar jag den lämpligast? Tillopp från pump i botten, ut till radiatorerna i toppen? Eller, ja, för att inte utnyttja full volym (som inte behövs) så kan man väl ansluta pumpen i det övre av de nedre och ut till radiatorerna från den övre anslutningen på framsidan. Sen sätter man väl någon luftningsventil i toppen gissar jag och pluggar den nedre anslutningen?

Vad är skillnaden mot att göra "tvärt om", alltså att ansluta returen från radiatorerna till toppen och låta pumpen ta vatten från botten?

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Installera acktank/utjämningstank?
« Svar #12 skrivet: 24 november 2015, 20:42:14 »
Hm, man är lite för långsam här. Hur gjorde du med de dubbla växelventilerna Erik-NA?

Jag gjorde exakt så som bilden visar. Eller vad tänkte du på?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Installera acktank/utjämningstank?
« Svar #13 skrivet: 24 november 2015, 21:48:57 »
jag kör också mot tank.

Har två stycken fast med lite fler anslutningar än vad du har.
Mina är kopplade som följer
Toppen till radiatorerna
Övre anslutningen varmt vatten från värmepump
Nedre till värmepump

Plugga INTE anslutningen i botten utan sätt en ventil där då detta är avtappningen för tanken
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera acktank/utjämningstank?
« Svar #14 skrivet: 25 november 2015, 07:11:34 »
Erik-NA, jag menade snarare hur du gjorde med styrningen av ventilerna. Klarar en Rego800 dubbla växelventiler?

Lmf: jag har haft exakt de tankarna för att efterlikna varmvattensystemet lite. Det som jag inte riktigt blir klok på är var jag skulle stoppa returen från radiatorerna?
Funkar det dessutom att ha ut till radiatorerna på ovansidan av tanken? Det kommer ju kräva att det absolut inte finns någon luft där? Jag kanske borde haft en tank med fler anslutningar för att den modellen skall fungera?
Jag menade inte att jag skulle svetsa igen nedre hålet utan att det inte skulle vara något anslutet där, mer än en kran för avtappning :)

Bilder säger mer än tusen ord, även om de är fult ritade (?) Alt1 var som jag hade föreställt mig att det görs på enklaste vis, alt2 som nog borde bli bättre och mer likt Lmf:s lösning, men var gör jag av radiatorreturen? Bara koppla på med T-kors mot pumpen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!