Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funderingar på avluftskanalens placering  (läst 3896 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Funderingar på avluftskanalens placering
« skrivet: 28 juni 2017, 13:50:33 »
Flyttade in i ett enplans hus byggt 2003 med en FLVP IVT490 som lyfter den kalla tunga avluften ca. 3m upp och släpper den en bit in på yttertaket som då kyler ned tak och vinden och skapar kondens på yttertaket runt avluftkanalen som i sin tur ger algpåväxt .
Detta är kanske inte så genomtänkt. Eller är  det bara pesiteser?

Har tankar på att ersätta avluftkanalen med en avlutventil avsedd för ändamålet i ytterväggen direkt ovanför FLVP-en som står mot en yttervägg.

Sen är det kanske inte alltid lämpligt av andra orsaker att ha avluftventilen på väggen rent utseendemässigt.

Vad anser ni experter?
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderingar på avluftskanalens placering
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2017, 14:46:16 »
Har aldrig hört talas om det där problemet, men låter väl logiskt att det skall kunna bli kondensproblem både på och under plåten.
Algpåväxten, den synliga kan du väl tvätt bort, och om kondensskyddet under plåten är OK utförd så borde det väl inte bli några större problem.
Jag ser det där mest som en estetisk fråga?
Sen är det ju lite jobb att gå upp på taket och ta bort algpåväxten förstås.

Frågan är vad som händer om du blåser ut det från en vägg, finns risken att kalla luften blåser upp på vinden och kyler den, och ger kondensproblem på vinden "innanför" kondensskyddet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad silverräven

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Funderingar på avluftskanalens placering
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2017, 18:41:24 »
I vårt tidigare boende hade vi "utblåset" i ytterväggen, förmodligen för att det var ett 2-planshus. Vi bodde där i 17 år och hade inga problem.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar på avluftskanalens placering
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2017, 19:09:48 »
Flyttade in i ett enplans hus byggt 2003 med en FLVP IVT490 som lyfter den kalla tunga avluften ca. 3m upp och släpper den en bit in på yttertaket som då kyler ned tak och vinden och skapar kondens på yttertaket runt avluftkanalen som i sin tur ger algpåväxt .
Detta är kanske inte så genomtänkt. Eller är  det bara pesiteser?

Har tankar på att ersätta avluftkanalen med en avlutventil avsedd för ändamålet i ytterväggen direkt ovanför FLVP-en som står mot en yttervägg.

Sen är det kanske inte alltid lämpligt av andra orsaker att ha avluftventilen på väggen rent utseendemässigt.

Vad anser ni experter?
Kan det vara så att det inte är tät i någon skarv pyser behövs inte mycket , täpp till lite på taket , någon lyssnar om det visslar eller piper på vinden ,  finns det mössa på röret ute , flödet kanske går ner mot taket , är trumman isolerad ordentligt , varmt på vinden kallt i röret , = kondens , kan bli mycket

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Funderingar på avluftskanalens placering
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2017, 21:28:25 »
I vårt tidigare boende hade vi "utblåset" i ytterväggen, förmodligen för att det var ett 2-planshus. Vi bodde där i 17 år och hade inga problem.
Det är precis så jag skulle vilja att mitt utblås var arrangerat som du beskriver "Silverräven".

Har nog uttryckt mig oklart, problemet är på utsidan på takpannorna runt huven för utblåset som alg tillväxten är större än för övrigt tak. Bor i en gruppbebyggelse och det är likadant på alla husen. Hoppa ni förstår mig nu.

 
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderingar på avluftskanalens placering
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2017, 06:34:56 »
Att påväxten är större kan även bero på den större mängd "smuts" som hamnar på taket, finns mer mat för påväxten att leva av helt enkelt.
Finns ju många som kör paxfläktar och liknande rakt ut genom väggen utan problem, skillnaden där är väl att avluften är varm, inte kall.
Å andra sidan, varm fuktig luft som eventuellt söker sig uppåt och in under takfoten borde ju vara värre än om det är kall, torr avluft från en frånluftvärmepump...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Funderingar på avluftskanalens placering
« Svar #6 skrivet: 29 juni 2017, 09:40:00 »
Ytterligare förklaring!
Avluften kommer inte att släppas ut under takfoten utan på gaveln med flera meter upp till yttertakets utsprång.
På takpannorna runt takhuven för köksfläkten finns ingen algpåväxt så det måste ha med den kalla avluften som FLVP IVT490 lämnar. Alltså genomsnitts temperaturen runt takhuven kommer att vara lägre än övrigt takyta. Den lägre medeltemperaturen gör att fukt utfälls från utomhusluften och algerna trivs också tidvis bättre.
« Senast ändrad: 30 juni 2017, 09:39:14 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderingar på avluftskanalens placering
« Svar #7 skrivet: 29 juni 2017, 14:01:37 »
OK, är det på gaveln borde det vara lugnt.
Och du kan om något år stoltsera med det renaste taket på kvarteret.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Funderingar på avluftskanalens placering
« Svar #8 skrivet: 01 juli 2017, 15:00:03 »
Är det verkligen ingen som har en kommentar till detta som jag försökte beskriva överst i tråden.
Alltså att många frånluftspumpar lyfter upp den kalla avluften högt upp flera meter och släpper den ovan på husets tak,
kall luften lägger sig som ett kallt ”töken” över huset, i alla fall när det inte blåser.
Min mening är att står FLVP in till en yttervägg skall avluften ut ur huset kortaste vägen då det finns möjlighet.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar på avluftskanalens placering
« Svar #9 skrivet: 01 juli 2017, 15:12:27 »
Är det verkligen ingen som har en kommentar till detta som jag försökte beskriva överst i tråden.
Alltså att många frånluftspumpar lyfter upp den kalla avluften högt upp flera meter och släpper den ovan på husets tak,
kall luften lägger sig som ett kallt ”töken” över huset, i alla fall när det inte blåser.
Min mening är att står FLVP in till en yttervägg skall avluften ut ur huset kortaste vägen då det finns möjlighet.
Hej kan inte kommentera detta med kyla på taket , men är det raka rör ut på taket eller mössa på för att det inte ska regna in , finns en mössa så kan vara så att flödet slår i och går ner mot taket , lämpligt att då sätta en gallerstos som är ca 0,5 m med mössa på , och eftersom det blåser lite kommer lite regn att komma in i röret , flödet ut är väl alltid igång så då torkar det upp ganska snabbt , blir en form av frystorkning , se bara vad som händer på vägarna fartvinden , är det mössa , ta bort den och kolla vad som händer

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Funderingar på avluftskanalens placering
« Svar #10 skrivet: 01 juli 2017, 15:22:08 »
Med en korrekt avluftshuv bör man få såna kastlängder ochmblandning att kall luft aldrig "rasar" ner på taket.
Är nog benägen att tro att problemen beror på felaktig avluftshuv
Oavsett var du släpper avluftning krävs nog kastlängder åt "rätt håll" för att undvika problem
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!