Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av värme- och ventilationssystem till nybygge  (läst 2076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke22

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi håller på att bygga om en 70-tals stuga till modern standard. Det blir viss utbyggnad, men framförallt tilläggsisolering i väggar och tak samt nya 3-glas fönster.
Idag är det självdrag och lösa elradiatorer som finns. Huset blir 80kvm

Vårt behov är:
* Uppvärmning mha vattenburen golvvärme.
* Tappvarmvatten som räcker till ett badkar.
* Aktiv ventilation med pollenfilter.
* Sommarkyla.

Givetvis ska systemet vara så billigt som möjligt ;)

Just nu funderar jag på om en FLVP Nibe F470 med förvärm tilluft tillsammans med en FLVP för sommarkyla är mest kostnadseffektiv. Många verkar rekommendera luft/vatten-lösningar men då tillkommer en FTX-installation. Fördelen med vissa luft/vatten är möjligheten till kyla via fläktkonvektor. Men hur funkar det om någon duschar en varm sommardag?

Hur skulle ni göra? Vad blir mest ekonomiskt?

Jag gör installationen själv i den mån det går.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av värme- och ventilationssystem till nybygge
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2017, 07:09:30 »
Tror nog att du är rätt ute, frånluftsvärmepump som sköter både värme och varmvatten så länge det är typ varmare än någon enstaka minusgrad, sedan luftvärmepumpen som stöttar när det blir kallare.
Lite elpatron kanske det kommer att gå, men inte mycket.
I ett så litet hus skulle det nog bli rätt mycket dyrare med luft/vatten + FTX än en frånluftsvärmepump + luftvärmepump.
Och då får du ju bra kyla på sommaren också, troligen bättre/billigare och effektivare än om du kör en luft/vatten mot en fläktkonvektor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Micke22

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av värme- och ventilationssystem till nybygge
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2017, 09:08:00 »
Tack för svaret! Har fått in två offerter.

Firma 1 förespråkar luft-vatten. De hänvisar till att luftflödet i ett 80kvm hus behöver ligga runt 30l/s, vilket är i underkant av vad en FLVP behöver och att man då bara får ut knappa 2kw, och resten blir då eltillskott.
60tkr utan, 80tkr med installation. Mitsubishi W50.

Firma 2 föresprÃ¥kar frÃ¥nluft eftersom huset ändÃ¥ troligtvis inte behöver sÃ¥ mycket eltillskott ändÃ¥. Enligt beräkning cirka 2100kwh eltillskott av totalt effektbehov pÃ¥ 9900kwh för huset. ca 59tkr med installation. Inget alternativ att installera  själv. IVT Vent 202.

Det här med kallras funderar jag på. Hur mycket blir det egentligen. Firma 2 med IVT påstår att med moderna ventiler blir det inte så mycket, speciellt om man placerar ventilerna på bra ställen.

Så nu funderar jag på om en Nibe 370 ändå inte är mest ekonomisk. 10tkr billigare på ca 39tkr och jag kan installera själv. Frågan är hur ekonomiskt det blir om jag har många bad? En Mitsubishi W35 är ett alternativ, men Firma 1 tror inte att den räcker till...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av värme- och ventilationssystem till nybygge
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2017, 09:20:58 »
Frånluftsvärmepumpen täcker väl vatten och värme ned till ca 5-7 graders utetemp, sen blir det tillskott, om du inte sätter in en luftvärmepump.
Problemet du kan få om du har för låg ventilation är att det kan börja frysa på på värmepumpens förångare, så den får stå still för avfrostning, så det måste du kolla upp.
Idealiskt är att man kan ha så pass högt frånluftsflöde att de aldrig behöver avfrosta, det borde stå vad som är minimiflöden på alla tillverkares värmepumpar.

OM huset är för litet för frånluftsvärmepump så är nog luft/vatten bäst/billigast, för du behöver väl en panna hur som helst?
Köper du en luft/vattenvärmepump med vatten till utedelen så kan det installeras av dig själv.
Med luft/vatten behöver du, om du vill ventilera, mekanisk frånluftfläkt och tilluftventiler.
Eller FTX.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!