Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump mot ackman 750  (läst 7635 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad backebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepump mot ackman 750
« skrivet: 08 januari 2013, 01:43:02 »
Hej alla !

Ny här på forumet och har en fråga som jag hoppas bli klarare med.
Bor i Stockholm i ett hus från 1920 som är tillägsisolerat, 100kvm boyta på 2 plan, samt uppvärmd källare.
Tidigare ägare satte in nya dubbel och trippelradiga element frÃ¥n purmo -07 dÃ¥ han ocksÃ¥ satte in pellets brännare i en kombipanna ( focus D2 miljö ) .  Pannrummet är i angränsning till garaget med kulvert in i huset. Allt styrs av en PLC med touchskärm i pannrum och en i köket, brännarstarter och PID regulator till radiatorkretsen samt vvslinga för med tider dÃ¥ man vill ha pumpen igÃ¥ng för att slippa lÃ¥nga väntetider pÃ¥ varmt vatten. I pannrummet är det varmt som en bastu, mestadels nakna rör sprider sin värme bra kan man säga. 
Allt funkar ok, det är varmt i huset, framledning vid -5 är runt 42-43 grader, med lite strypningar på radiatortermostaterna. tror inte systemet är särskilt effektivt då jag drar c.a. 6 ton pellets på 7 månader, och varmvatten beredning i acken med EL på sommaren. så på årsbasis c.a 16000kwh pluss 6 ton pellets ( garage på 40kvm hålls på 5-10 grader också ) ... känns inte helt 100

Så funderinger är att ta in acktanken i ett förråd i källaren, ladda den med en Luft/vatten pump och vattenmantlad kamin som ska stå i källarens hall, samt eventuellt solfångare då tanken har solslinga.
acken har vvslinga där jag tänkte förvärma vatten till en extern beredare för att slippa ha högre temp i tanken än vad radiatorkretsen behöver, ( rätt tänkt ? ) kan jag då med fördel ha flytande kondensering ?
vart på tanken kopplar man med störst fördel in pumpen ? mitten eller strax ovan ? vad är bra, stor eller lite tempdiff mellan till och retur från pump ?

Har i avsikt att slänga ut PLC´n och köpa någon annan styrning, en som kör både pump och radiatorshunt ? eller skilda system ? det ska vara enkelt men effectivt.
Tänkte använda så mycket som möjligt av delarna i systemet jag har. dvs Laddomat i form av Termovar/Bac och pump till kaminen, har 2st 3vägs shuntar siemens (ej vrid) samt cirkpump, rör,en massa tempgivare m.m.

Vad tycker ni ?




Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmepump mot ackman 750
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2013, 08:08:46 »
är det 100m2 per plan eller 50m2 per plan?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad backebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump mot ackman 750
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2013, 11:11:05 »
Det är 50 kvm per plan, vart lite mycket skrivet en sen timme , men huvudfrÃ¥gorna är val av pump, styrning/styrningar, inkopplingar m.m.  till ett bra och flexibelt system. 
Gör allt jobb själv, då jag har det mesta.

Mvh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Värmepump mot ackman 750
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2013, 00:42:32 »
Skippa solvärmen om du satsar på luft/vatten. En LVVP har problem när det är riktigt kallt och behöver då backup av nåt slag, elpatron eller eldning (din vattenmantlade kamin), men solvärmen funkar ju bara sommartid när värmepumpen går som bäst. Solvärme är ett bra komplement till vedkaminer och berg-/markvärme, inte till luft/vatten.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad backebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump mot ackman 750
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2013, 14:06:47 »
Ja jag får se om det blir sol eller inte, det finns som allternativ i framtiden i alla fall, kaminen blir nog en prity från selmac 13kw eller snäppet större.
Vad gäller pump har jag inte så mycket på benen, kollat lite på mecaterm ? kollar mest på pumpar med bra kvallitet och servicevänliga jagar inte cop i enstaka tiondelar. styrning e då viktigare.

Tänkte mig en shuntstyrning på utekurva och pumpen ska då ligga några grader över framledning ?
Är det någon vits med att blanda in innegivare också ?

mvh

Utloggad backebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump mot ackman 750
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2013, 08:27:22 »
Såg en Viessmann 200-s -8kw för 38000, hur står sig en sådan mot ex Mecaterm ?

Utloggad backebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump mot ackman 750
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2013, 10:48:28 »
Eller varför inte en Airwell ?  som jag obekräftat hörde även gör Viessmanns utedelar ?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmepump mot ackman 750
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2013, 00:17:13 »
jag tror det bara är ett fåtal små luft/vatten där viessmann inte gör egna ute-delar. Men jag kan ha fel.

Den 200 som backebo skriver skulle då kunna vara en sådan.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad backebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump mot ackman 750
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2013, 00:41:27 »
Jag har inte något som backar upp det, behöver ju inte alltid vara till nackdel heller. såg den på "viessmannkampanj.se" verkade riktigt prisvärd, men hittar verkligen inget skrivet om den ??
viessmann som produkt tvivlar jag inte på, men skulle va kul att se hur den står sig mot övriga i klassen, sen om "8kw" räcker vet jag inte.. ?
fast en rostfri mecaterm eller euronom SER i alla fall fetare ute pÃ¥ huset  ::)
Tänker jag rätt om jag laddar ackens övre hälft med flytande kondensering ett par grader över radkretsens framledning, en förskuten kurva mot shuntens ?  eller är det bara att strula till det i onödan ?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmepump mot ackman 750
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2013, 10:52:32 »
Viessmann har ju ett par riktigt feta luft/vatten.
Men den där lilla billiga är riktigt smidig både på ut och insida. grymt prisvärd.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmepump mot ackman 750
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2013, 10:53:12 »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmepump mot ackman 750
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2013, 10:56:23 »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump mot ackman 750
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2013, 13:53:17 »
Du har stor tank så köp en rejäl vp annars kommer du ångra dig. KW antalet är oftast angivet vid +7 grader vid -10 har du nästan halverat effekten. Minst 10-12 kW skulle jag tro. Optimala lösningen är väl att spara pelletspannan och koppla i hop det så att den tar över när inte vp orkar ensam
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad backebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump mot ackman 750
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2013, 23:31:09 »
vekab.net ja det va samma sida som jag kikat in på, och kan bara hålla med om att 300án e fet, men tyvär också priset.

Ja jag är också frågande om 8kw räcker till huset, att volymen e stor gör väll bara systemet trögare ?
har dålig koll på husets energibehov faktisgt, men borde inte vara så stort, små ytor på 3 plan.
att jag tänker göra mig av med pelletsutrustningen är faktum, en del av vinsten är ju ytan man får över. går kulvert från pannrummet idag som jag tänker använda mig av fast i omvänd riktning, låg temp (underhållsvärme 10-15 grader).

Hur är ecozon vplv 1000 9kw ? dubbla fläcktar passar den mig bättre ?
vad gäller effect vid olika temp är både ecozon och viessmann kassa på att visa, någon som vet ?

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump mot ackman 750
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2013, 07:40:07 »
Stor volym gör att du får vettiga driftider trots överdim av värmepump.
Känns som du missbedömer dit hus energiåtgång. 6 ton pellets + 15000 kW/h är mycket. 23000 kW/h motsvarar pelletsen vid 80% verkningsgrad. 38000 kW/h hade du haft om du kört på elpatron
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!