Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är jag i skiten?  (läst 2774 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Proximuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är jag i skiten?
« skrivet: 06 april 2017, 22:42:05 »
Installerade bergvärmw för snart ett år sedan.

För nÃ¥gra dagar sedan märkte jag att tryckkärlet som är bredvid bergvärmepumpen pÃ¥ "värmesidan" har 0 i tryck. Fyllde pÃ¥ upp till 1 bar(?) I tryck, nu 8 timmar senare har det (redan?) sjunkit till 0.9 i tryck. Betyder detta att det läcker nÃ¥gonstans?! 😓 Har över och nedervÃ¥ning, ej märkt nÃ¥ läckage/vatten/fukt osv nÃ¥gonstans.. golvvärme har jag pÃ¥ stor del av nedervÃ¥ningen samt uppe pÃ¥ toan.
Såå ja, frågan är då, hur illa är detta?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är jag i skiten?
« Svar #1 skrivet: 07 april 2017, 07:23:29 »
Vilken värmepump har du?

Det är inte ovanligt att det läcker i kopplingar inuti själva värmepumpen.
Jag har själv haft läckage både på klämringskopplingar mot värmeväxlarna och i plantätningen i elpatronen.
Ofta läcker det så lite at det hinner avdunsta från bottenplåten innan det syns nåt läckage.

Andra vanliga fel är att tryckexpansionskärlet är trasig eller tomt på luft så att man inte har någon expansion.
Det som då händer är att trycket stiger när vatten värms, och trycks ut via säkerhetsventilen, när temperaturen sedan sjunker så faller trycket till noll.

Så det du kan göra är att kolla om trycket varierar väldigt mycket med temperaturen, om det gör det så kolla expansionskärlet.
Om trycket inte varierar nämnvärt med temperaturen, sök läckage.

I vissa fall har det även hänt att man satt in alldeles för små expansionskärl, t.ex. i system som tidigare eldats med ved där man sparar flera hundra liter acktankar, men pluggat det öppna stora expansionskärlet och istället satt in ett litet tryckexpansionskärl.
Man kan då få liknande händelseförlopp som jag beskriver ovan, om expansionskärlet skulle vara trasigt eller utan luft i gummiblåsan, ÄVEN om kärlet är helt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är jag i skiten?
« Svar #2 skrivet: 07 april 2017, 08:01:19 »
Ställ ett kärl under utloppet från säkerhetsventilen på radiatorkretsen och fyll på igen.
Kommer det inget där eller inne i värmepumpen (på min läckte det runt elpatron) så är du i skiten ja.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Proximuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är jag i skiten?
« Svar #3 skrivet: 07 april 2017, 09:44:41 »
Det är en bosch compress 5000. Nu under natten har den dock stannat på 0.9.
Tack för era tips.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är jag i skiten?
« Svar #4 skrivet: 07 april 2017, 10:44:49 »
Det är en bosch compress 5000. Nu under natten har den dock stannat på 0.9.
Tack för era tips.
Kan vara exp-kärlet , hål i blåsan , läcker lite , håll koll på trycket , gör inget om det går ner till 0,5bar

Utloggad Proximuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är jag i skiten?
« Svar #5 skrivet: 07 april 2017, 11:30:30 »
Ska hålla koll på trycket nu så får vi se om det händer nå.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är jag i skiten?
« Svar #6 skrivet: 07 april 2017, 12:11:52 »
Ska hålla koll på trycket nu så får vi se om det händer nå.
Fel årstid att få direktkoll på läget : trycket ökar och minskar med temperaturen
på vattnet , så mätaren kan åka lite jojo , men inte mer än 0,3bar hit och dit
mellan högsommar och svinvinter kan det skilja 0,8bar

Utloggad Proximuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är jag i skiten?
« Svar #7 skrivet: 18 april 2017, 11:42:51 »
Gått nu snart 2 veckor och nu är mätarn på 0.7. Dagstempen ute har varit -3c till +2c cirka och nätterna har kunnat vara rätt kalla, kanske upp emot -10c nästan. Går det att bli nå klokare av denna info?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är jag i skiten?
« Svar #8 skrivet: 18 april 2017, 11:58:52 »
Gått nu snart 2 veckor och nu är mätarn på 0.7. Dagstempen ute har varit -3c till +2c cirka och nätterna har kunnat vara rätt kalla, kanske upp emot -10c nästan. Går det att bli nå klokare av denna info?
Trycket är lagom för sommar och vinterdrift , om du knackar på kärlet så ska det eka lite på luftsidan
alltsÃ¥ tomt pÃ¥ vatten , är det stumt ( kan man misstänka hÃ¥l i blÃ¥san , vattnet gÃ¥r upp pÃ¥ fel sida om den) trycket minskar sakta sakta , fylla pÃ¥ , till slut är kärlet fullt och lite luft  , kolla att fylla pÃ¥ lite mycket försiktigt  hÃ¥ll stenkoll pÃ¥  manometern ska inte sticka iväg med fart  vatten gÃ¥r inte att komprimera därav snabba förlopp
ävensom att öppna lite på säkerhetsventilen ger samma resultat men kan gå fort ner i tryck inget bra

Utloggad Proximuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är jag i skiten?
« Svar #9 skrivet: 21 april 2017, 13:35:33 »
Kärlet låter tomt om man knackar på det. Senaste 6 dagarna har nu trycket stannat(verkar det som) på 0.7. Har kollat trycket ungefär vid 1400 varje dag o tempen som sagt varit på -2 - +2.5c då..

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är jag i skiten?
« Svar #10 skrivet: 21 april 2017, 14:17:33 »
Mitt kärl lät tomt fast det var fullt med vatten, så det där gamla tricket funkar inte för att kolla om det är trasigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är jag i skiten?
« Svar #11 skrivet: 21 april 2017, 15:22:17 »
Kärlet låter tomt om man knackar på det. Senaste 6 dagarna har nu trycket stannat(verkar det som) på 0.7. Har kollat trycket ungefär vid 1400 varje dag o tempen som sagt varit på -2 - +2.5c då..
Ok 0,7 är rätt bra tryck för en villa , men som jag sa förut så är det lite fel årstid för att märka skillnad i tryck
tempen i pannan ska Ã¥ka jojo mellan kallt och varmt ute  , lÃ¥t det vara där nu och kolla lite dÃ¥ och dÃ¥ . om det skenar i ene eller andra riktningen ( sÃ¥ kanske du mÃ¥ste ha dit en röris ) det är ingen fara med att ha det sÃ¥ inget kan gÃ¥ sönder , 

Utloggad Proximuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är jag i skiten?
« Svar #12 skrivet: 21 april 2017, 15:44:32 »
Okej, villan är rätt stor med kan jag tillägga, om det har någon betydelse, ca 200kvm.
Jag ska hålla koll fortsättningsvis så får man ju se.
Tack för svaren

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är jag i skiten?
« Svar #13 skrivet: 21 april 2017, 15:54:32 »
Okej, villan är rätt stor med kan jag tillägga, om det har någon betydelse, ca 200kvm.
Jag ska hålla koll fortsättningsvis så får man ju se.
Tack för svaren
Ett litet tillägg , om trycket skulle öka till 1,5 så kan det droppa i röret från säkerhetsventilen , gör ingenting s.k. självsanering
på trycket , men tror inte det kommer att inträffa på den här sidan julafton

Utloggad Proximuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är jag i skiten?
« Svar #14 skrivet: 21 april 2017, 16:25:36 »
Okej! Ska lägga det på minnet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!