Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur länge räcker hÃ¥let & värmen i berget ?  (läst 13675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad uncleagle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
 :,v(Det tar ju slut en dag, det skulle jag vilja veta ? .... expertis bland forskare pekar pÃ¥ en tidsperiod per normal hÃ¥l 110-130 meter om ca 10-15 Ã¥rs livslängd om man inte för ned värme i hÃ¥let genom tex:  solenergi  huvuddunk

För det är ju faktiskt så att man drar ut värmen ur berget fortare än den tillförs
-Hur länge räcker hÃ¥let  & värmen i berget ?
« Senast ändrad: 18 april 2006, 16:18:22 av uncleagle »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #1 skrivet: 18 april 2006, 16:58:01 »
Baran med den fakta bevisar att "experterna" inte vet vad dom pratar om.

1. man kan inte säga att enn vsit djup på borra räcker en vis tid, utan att nämna hur mycke energi man plockar ur hålet.
2. dt finns ju många borrhål som är äldre än 15 år & dom är ju inte kalla!
3. det är ju solen som värmer marken & bergen, så den måste ju slockna innen berket kan bli kalt.
4. om det nu är så som du säger att man drar ur värmen fortare än den tillförs, hur kan då jag ha varmare borra nu än för en månad sen?


men !!! om man har för kort hål, så plockar man ur mer energi än vad solen hinner tillföra !!!
Vad som är för kort beror på hur mycke energi man plockar ur = ett hål på 190m kan vara för kort, medans ett på 90m är lagom.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #2 skrivet: 18 april 2006, 19:39:08 »
Baran med den fakta bevisar att "experterna" inte vet vad dom pratar om.

1. man kan inte säga att enn vsit djup på borra räcker en vis tid, utan att nämna hur mycke energi man plockar ur hålet.
2. dt finns ju många borrhål som är äldre än 15 år & dom är ju inte kalla!
3. det är ju solen som värmer marken & bergen, så den måste ju slockna innen berket kan bli kalt.
4. om det nu är så som du säger att man drar ur värmen fortare än den tillförs, hur kan då jag ha varmare borra nu än för en månad sen?


men !!! om man har för kort hål, så plockar man ur mer energi än vad solen hinner tillföra !!!
Vad som är för kort beror på hur mycke energi man plockar ur = ett hål på 190m kan vara för kort, medans ett på 90m är lagom.

I Vaxholm står det värmepumpar som har borrhål som är mer än 20 år gamla och in kommer det 2 gradigt brine...

Och detta till en fastighet alltså ingen liten leksakspump... såklart är borror därefter.

Jag tror hålen är evigt varma vatten strömmar runt där nere och det värmer upp hålet..

Man säger ju att hålet är en investering för framtiden...

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #3 skrivet: 18 april 2006, 20:08:55 »
Tror nog jag oxo att det i ett bra dimensionerat hål inte finns någon risk för att man hamnar i en trend att
hålet bara blir kallare och kallare, speciellt inte med tanke på att det sommartid endast utvinns energi för
varmvatten, hålet återhämtar sig pga den alltid i viss del förekommande grundvattenströmmningen i akvifären.

Jordvärme däremot på rätt djup förlagd, där kommer det aldrig att ta slut energi runt slangen, då uppvärming
sommartid alltid finns.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag skulle vilja veta vad den "experten" är expert pÃ¥, för bergvärme kan det ju inte vara. NÃ¥gon kan ju tala om för experten att värme tillförs berget bÃ¥de uppifrÃ¥n och nerifrÃ¥n och pÃ¥ vÃ¥r planet har det varit sÃ¥ i 4,5-5 miljarder Ã¥r, sÃ¥ det lär nog inte ta slut i första taget.   
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #5 skrivet: 19 april 2006, 09:04:04 »
Man kan inte bortse ifrån att även en charlatan kan kalla sig för expert. Om han t.ex. har intressen i pelletsbranschen, kan det vara lockande att baissa värmepumpar.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #6 skrivet: 19 april 2006, 09:36:52 »

För det är ju faktiskt så att man drar ut värmen ur berget fortare än den tillförs


De första decennierna tar man ut mer värme än vad som tillförs, sen blir det i princip konstanta förhållanden där uttagen värme från borrhålet ersätts genom att lika mycket värme tillförs från markytan, som då blir lite svalare än den annars skulle ha varit.

I praktiken är det sÃ¥ att efter 5 Ã¥r har man konstanta förhÃ¥llanden. Därefter blir det sÃ¥ smÃ¥ ändringar i temperaturen att det inte märks. För egen del har jag märkt att borrhÃ¥let nu efter 4 Ã¥r är nÃ¥gra tiondels grader svalare efter en längre tids kontinuerlig VP-körning än det var under första vintern. Det kan kanske bli ytterligare ett par tiondels grader svalare innan pumpen är utsliten, mer räknar jag inte med. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #7 skrivet: 19 april 2006, 14:31:50 »
Bara nyfiken, men vet nån hur tätt det går att ha mellan borrhålen. Vad jag förstått, så börjar man visst på vissa platser ifrågasätta, hur mycket ytjordvärme eller bergvärme det går att tillåta...

mvh humlan.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det brukar ska vara 20 meter mellan hålen och vill man inte sprida kylan så kan man ju borra lite djupare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #9 skrivet: 19 april 2006, 16:36:51 »
Det brukar ska vara 20 meter mellan hålen och vill man inte sprida kylan så kan man ju borra lite djupare.

SÃ¥ det skulle fungera, även om alla i ett villa-ghetto använde bergvärme eller ytjordvärme dÃ¥? Fast det kanske inte gÃ¥r där..., tomterna tillÃ¥ter nog inte 20m mellan hÃ¥len  Sc:,h Konstigt eg, i Sverige är mark/utrymme en av de fÃ¥ saker som Vi har obegränsat av. ÄndÃ¥ sÃ¥ envisas man med att bygga villa-ghetton, med tomter sÃ¥ smÃ¥, att nästan inte ens ogräset fÃ¥r plats  ;D ;)

mvh humlan.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #10 skrivet: 19 april 2006, 16:47:46 »
Det finns ju projekt där man borrar riktigt djupt, det handlar om km, och hämtar upp vatten som är så varmt att nån värmepump inte behövs. Om jag inte missminner mig var det i skåne och kanske malmö och jag tror att det var över 60 gradigt vatten som skulle pumpas upp, jag tro också att det var nått i stockholmstrakten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #11 skrivet: 19 april 2006, 16:54:11 »
Det finns ju projekt där man borrar riktigt djupt, det handlar om km, och hämtar upp vatten som är så varmt att nån värmepump inte behövs. Om jag inte missminner mig var det i skåne och kanske malmö och jag tror att det var över 60 gradigt vatten som skulle pumpas upp, jag tro också att det var nått i stockholmstrakten.

Det måste ju vara det ultimata, synd att Vi inte har lite av Islands möjligheter i Sverige.

mvh humlan.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #12 skrivet: 19 april 2006, 17:52:15 »
Det finns ju projekt där man borrar riktigt djupt, det handlar om km, och hämtar upp vatten som är så varmt att nån värmepump inte behövs. Om jag inte missminner mig var det i skåne och kanske malmö och jag tror att det var över 60 gradigt vatten som skulle pumpas upp, jag tro också att det var nått i stockholmstrakten.

Det måste ju vara det ultimata, synd att Vi inte har lite av Islands möjligheter i Sverige.

mvh humlan.

Men vad i håle skulle man kolla in för forum då... www.djuphalsborrningsforum.com som i stort skulla handla om pumphaverier o dylikt... Sc:,h

Lika kul som att se gräs växa...

Nä tur att det finns värmepumpar... 8)

OBS länken funkar ej än... :D
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #13 skrivet: 19 april 2006, 18:17:09 »
Tror det skulle kunna bli ett jäkla hÃ¥ligÃ¥ng  ;D

mvh humlan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur länge räcker hålet & värmen i berget ?
« Svar #14 skrivet: 19 april 2006, 19:18:44 »
Det måste ju vara det ultimata, synd att Vi inte har lite av Islands möjligheter i Sverige.

Jag undrar hur det gick med "Dala Djupgas". De borrade ju efter gas utan resultat. Används detta hål till något nu tro? Undrar har varmt det är i botten. De var väl nere 6-7 km?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!