Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme  (läst 5561 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jedi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Jordvärme
« skrivet: 07 september 2006, 19:50:37 »
Håller som bäst på att fundera vilket värmesystem vi ska ha till vårat nybygge. Pratade med den tilltänkta byggaren idag och han sa att ingen använder jordvärme idag. Att det är dålig effekt jämnförbart med bergvärme. Stämmer verkligen detta? Vi har tämligen stor tomt med goda möjligheter att gräva ner slang. Finns det då någon anledning att borra i berget när det ändå är ganska mycket dyrare.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Jordvärme
« Svar #1 skrivet: 07 september 2006, 20:53:40 »
Det finns absolut ingen anledning att borra när du ändå måste gräva för grund dränering mm så ska du självklart gräva ner jordvärme. Men har du lite förmycket pengar så borra det är samma effekt om det är ordentligt dimensionerat men borrningen ger ett större hål i plånboken.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Jordvärme
« Svar #2 skrivet: 07 september 2006, 21:01:48 »
Kan det inte vara så att bergvärme låter bättre än jordvärme och därför har en högre status?
Så självklart skall du kolla upp priser på jordvärme innan du borrar.
Speciellt om hela tomten ändå är en byggarbetsplats.
Planterade själv gräs och ojade mig förra hösten och hade en bra gräsmatta i somras....Nu är det åker igen.... huvuddunk

                                                                                                                    Reine
« Senast ändrad: 09 september 2006, 22:45:25 av zapata »
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Jordvärme
« Svar #3 skrivet: 07 september 2006, 22:09:02 »
Jag har bergvärme.
Men vill ändå påstå att jordvärme är lika bra! högre temp in på sommaren o på hösten, ev lite lägre temp in i slutet på säsongen.
Ingen stor skillnad vet nog ingen som törs säga vad som är effektivare....   förrutom sjövärme dÃ¥...

Ta till extra meter sÃ¥ kommer du aldrig att ha -grader in.... 
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Jordvärme
« Svar #4 skrivet: 07 september 2006, 22:15:37 »
Men vill ändå påstå att jordvärme är lika bra! högre temp in på sommaren o på hösten, ev lite lägre temp in i slutet på säsongen.
Hur är det med kapaciteten på kylan under sommaren med jordvärme?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Jordvärme
« Svar #5 skrivet: 07 september 2006, 22:21:52 »
Vill man ha effektiv kyla ska man välja bergvärme. 

Vet faktiskt inte riktigt vilken temp man kan nå i ytjord som max.... men det torde bli höga temperaturer under sommaren som försämrar kyleffekten...

Men Rickard kanske kan svara han körde ju kyla från ytjord i sommar??
Iofs har han poolen som kyler en del samtidigt!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Jordvärme
« Svar #6 skrivet: 07 september 2006, 22:25:19 »
Men Rickard kanske kan svara han körde ju kyla från ytjord i sommar??
Iofs har han poolen som kyler en del samtidigt!?
Ja, han genererar ju en hel del kyla frÃ¥n poolen.  Dessutom har han väl en väldigt klen cirk-pump för kylan, sÃ¥ han tar inte ut sÃ¥ mycket kyla frÃ¥n slingan...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jordvärme
« Svar #7 skrivet: 08 september 2006, 23:56:11 »
Håller som bäst på att fundera vilket värmesystem vi ska ha till vårat nybygge. Pratade med den tilltänkta byggaren idag och han sa att ingen använder jordvärme idag. Att det är dålig effekt jämnförbart med bergvärme. Stämmer verkligen detta? Vi har tämligen stor tomt med goda möjligheter att gräva ner slang. Finns det då någon anledning att borra i berget när det ändå är ganska mycket dyrare.

han har rät i att inte många gräver för jordvärme.
anledningen är oftast att folk inte vet att detta allternativ finns, dom vet bara vad bergvärme är.
& vvs firmorna tycker det är smidigt att göra på samma sätt som vanligt, bara ringa borr firman & sen själva göre en enkel inkoppling.
(hoss farsan föreslog dom också bergvärme, huset ligger 20m från en sjö!!!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad termografören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S Mellby, Österlen
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmefoto är cool!
    • www.varmefoto.se
SV: Jordvärme
« Svar #8 skrivet: 09 september 2006, 15:12:46 »
Jag undrade samma sak själv i några år. Att jordvärme är billigare visste jag, men hur mycket effektivare? Svaret hittade jag i en MYCKET intressant rapport från SGI (Statens Geotekniska Institut). Den är på 240 sidor och beskriver det mesta om när man tar värme/kyla ur moder jord. Det vimlar av exempel och statistik inte bara från Sverige. Nå hur mycket bättre är jordvärme än bergvärme då? Enligt rapporten så skiljer d 8%! Inte helt försumbart när det dessutom är billigare.

Det finns ett bra diagram som pÃ¥ ett överskÃ¥dligt sätt beskriver jordarter, slanglängd, markkollektorns yta, 
SkÃ¥negÃ¥rd (boyta 455 m², 570 m² uppvärmd yta) i grÃ¥sten med vasstak. IVT Greenline E16 jordvärme 2x600m slinga, 1200 m golvvärme, 32.000kWh/Ã¥r. Separata elmätare, loggning i dator. Systemutvecklare, Delphi-programmerare, certifierad termograför, kurs i byggtermografering...

Utloggad termografören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S Mellby, Österlen
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmefoto är cool!
    • www.varmefoto.se
SV: Jordvärme
« Svar #9 skrivet: 09 september 2006, 15:23:42 »
forts... postade meddelandet av misstag.

Det finns ett bra diagram som på ett överskådligt sätt beskriver jordarter, slanglängd, markkollektorns yta och effektuttag från mark. Jordarten verka inte spela så där himla stor roll. Djupet måste vara LAGOM och naturligtvis ska slinglängden vara tillräcklig.

Helt klart bör du välja jordvärme framför bergvärme om det går att gräva. Enda nackdelen är att det inte går att utnyttja det som gratiskyla. Tänk på att anlita någon som är kompetent att göra en riktig projektering och ta gärna lite extra slang i backen.

Om man nu ska ha bergvärme är det klokt att ta kontakt med SGU som kan upplysa hur bra bergarten på ditt ställe är för bergvärme.

Kanske kunde SGI-publikationen läggas ut på varmepumpsforums hemsida? Det är en PDF-fil på 3,8 MB och jag kommer inte ihåg var jag hittade den, men det kanske går att ta rätt på.

Jag kan eposta den till de som är intresserade.

mvh,
Peter
SkÃ¥negÃ¥rd (boyta 455 m², 570 m² uppvärmd yta) i grÃ¥sten med vasstak. IVT Greenline E16 jordvärme 2x600m slinga, 1200 m golvvärme, 32.000kWh/Ã¥r. Separata elmätare, loggning i dator. Systemutvecklare, Delphi-programmerare, certifierad termograför, kurs i byggtermografering...

Utloggad termografören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S Mellby, Österlen
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmefoto är cool!
    • www.varmefoto.se
SV: Jordvärme
« Svar #10 skrivet: 09 september 2006, 17:10:44 »
Hittade länken till rapporten:
http://www.swedgeo.se/publikationer/varia/pdf/sgi-v511.pdf
På sidan http://www.swedgeo.se/publikationer/sgi-varia.html kanske det finns en del annat spännade?
//Peter
SkÃ¥negÃ¥rd (boyta 455 m², 570 m² uppvärmd yta) i grÃ¥sten med vasstak. IVT Greenline E16 jordvärme 2x600m slinga, 1200 m golvvärme, 32.000kWh/Ã¥r. Separata elmätare, loggning i dator. Systemutvecklare, Delphi-programmerare, certifierad termograför, kurs i byggtermografering...

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Jordvärme
« Svar #11 skrivet: 10 september 2006, 17:52:21 »
Hur är det med kapaciteten på kylan under sommaren med jordvärme?
Har haft 17 in nästan hela sommaren, så det finns nog inte mycket kyl där....
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Elva

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 225
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärme
« Svar #12 skrivet: 10 september 2006, 19:45:02 »
Vet faktiskt inte riktigt vilken temp man kan nå i ytjord som max.... men det torde bli höga temperaturer under sommaren som försämrar kyleffekten...

När våran anläggning startades för snart en mån sen så var inkommande runt 15 grader nu ligger den på ~12
Bor i Skåne.
Installerade 1130-10 + Borö 500/200 ACC/VVB + Borö 500 volymförstorare + 400 m ytjordkollektor 2006-08-16.
Kompletterat med ytterligare 400 m slang 2008-09-13.
Tidigare förbrukning mellan 3,5-4,5kubik olja + el till VVB Maj-Sept.
Elförb. mellan 33-36000kwh inkl. hushållsel samt elen till firman (samma elmätare).

Förbrukning VP och årsmedel temp.
Ã…r 1 med VP 7150kwh 10,9grader
Ã…r 2 med VP 8170kwh 9,3grader
Ã…r 3 med VP 8254kwh 9,2grader
Ã…r 4 med VP 8654kwh 8,5grader
Ã…r 5 med VP 9324kwh 8,7grader
Ã…r 6 med VP 7810kwh 9,0grader
Ã…r 7 med VP 8978kwh 8,5grader
Ã…r 8 med VP 7393kwh 10,1grader
Ã…r 9 med VP 7502kwh 9,7grader
Ã…r 10 med VP 7389kwh 9,9grader
Ã…r 11 med VP 7935kwh 9,5grader
Ã…r 12 med VP 8206kwh 10,1grader
Ã…r 13 med VP 7747kwh 9,9grader
Ã…r 14 med VP 7657kwh 10,4grader

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Jordvärme
« Svar #13 skrivet: 10 september 2006, 21:17:13 »

Vet faktiskt inte riktigt vilken temp man kan nå i ytjord som max....


KB-in +17,4  ºC  är det högsta jag sett pÃ¥ displayen nu i sommar (efter en stunds drift sÃ¥klart - inte stillastÃ¥ende)
Nu ca +14  ºC

Gäller ytjord 0,9 m djup och lätt jord

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Jordvärme
« Svar #14 skrivet: 16 september 2006, 10:08:28 »
Jag undrade samma sak själv i några år. Att jordvärme är billigare visste jag, men hur mycket effektivare? Svaret hittade jag i en MYCKET intressant rapport från SGI (Statens Geotekniska Institut). Den är på 240 sidor och beskriver det mesta om när man tar värme/kyla ur moder jord. Det vimlar av exempel och statistik inte bara från Sverige. Nå hur mycket bättre är jordvärme än bergvärme då? Enligt rapporten så skiljer d 8%! Inte helt försumbart när det dessutom är billigare.

Det finns ett bra diagram som pÃ¥ ett överskÃ¥dligt sätt beskriver jordarter, slanglängd, markkollektorns yta, 

Enligt vad jag läste sÃ¥ var det  Ã…RSKOSTNADEN som var 8% lägre för jordvärme jämfört med bergvärme,inte effektiviteten.

MVH/SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!